Škoda Fabia R5 navázala na vítěznou linii předchozí Fabie S2000 a stala se nejúspěšnějším soutěžním vozem více než stoleté historie české automobilky s okřídleným šípem ve znaku. I když Škoda Motorsport nastoupila do moderní kategorie R5 s dvouletým zpožděním, konkurenci dohonila a předčila nejen ve výčtu titulů a jednotlivých vítězství, ale také v počtu prodaných vozů. A tato současná slavná kapitola zdaleka nekončí, protože letos na jaře odstartovala vylepšená Fabia R5 evo.
Impozantní nástup na scénu
Zatímco Fabie S2000 měla atmosférický dvoulitrový motor a šestistupňovou sekvenční převodovku, Fabia R5 skrývá pod kapotou úplně jinou techniku. Pohání ji přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru s přímým vstřikováním paliva a o přenos výkonu na všechna čtyři kola se stará převodové ústrojí Xtrac s pětistupňovou sekvenční převodovkou. U přeplňovaného motoru absence jednoho stupně příliš nevadí. Turbomotor má velký zátah od nízkých otáček. Jezdci si změněnou charakteristiku náramně pochvalují. Nemusí pružný motor vytáčet do maximálních otáček a odpustí jim i chybu při řazení. Motory opatřené turbodmychadly především podstatně větší točivý moment, rychlejší akceleraci a dynamiku. Fabia R5 má navíc díky nižší stavbě karoserie a delšímu rozvoru náprav stabilnější jízdní vlastnosti než její starší sourozenec.
Mladoboleslavský speciál kategorie R5 je postaven na bázi třetí generace Fabie, ale přeplňovaná šestnáctistovka v této oblíbené modelové řadě zákazníkům nikdy nabízena nebyla. Konstruktéři museli upravit pohonnou jednotku z Volkswagenu Lamando 1.8 TSI, který se prodával v Číně.
Vývoj soutěžní Fabie R5 trval pouhých 15 měsíců. Zkušení testovací jezdci s prototypy najeli 10 000 km za nejrůznějších podmínek. Jejich úkolem bylo nejen prověřit konkurenceschopnost nové zbraně okřídleného šípu, ale zároveň vyzkoušet trvanlivost dílů. Řada z nich totiž pochází ze sériové produkce, aby se cena vozu vešla do limitu 180 000 Euro. Například extrémně namáhané klouby hnacích hřídelí, turbodmychadlo nebo elektronika.
Vítězná premiéra
Škoda Fabia R5 absolvovala vítěznou premiéru s továrním jezdcem Janem Kopeckým na Rallye Šumava 2015. Od té doby sbírají okřídlené šípy jeden vavřín za druhým. Kopecký nepřetržitě vládne na domácích tratích, ale vítězí i při svých startech v seriálu MS. Loni se dokonce stal jako první český jezdec v historii mistrem světa v rally ve WRC2. Pro zelenobílé vozy to není první triumf. Ve WRC2 kralují už od nástupu na scénu, letos navíc získal tým Škoda Motorsport zásluhou mladičkého Fina Rovanpery a Kopeckého vítězství v novém seriálu WRC2 Pro.
Úspěšní jsou i soukromí jezdci, kteří si Škodu Fabia R5 zakoupili. Díky nim má značka Škoda na kontě tituly snad ze všech regionálních šampionátů včetně letošního mistrovství Evropy. K tomu každoročně přibývají desítky národních titulů. Počet vítězství už podle statistiky překročil tisícovku. Impozantní je i extrémně nízký počet odstoupení na technické závady. O kvalitě Fabie R5 svědčí nejen téměř 300 vyrobených exemplářů, ale i fakt, že německý Volkswagen Motorsport podle ní stavěl své Polo GTI R5.
FOXtoys: Škoda Fabia R5, Kopecký – Dresler, Barum rallye Zlín 2017
- Katalogové číslo: FOX18-011
- Výrobce: FOX18
Zakoupit na e-shopu FOXtoys
Technické parametry Škoda Fabia R5 2015
Motor: Řadový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním paliva o objemu 1620 ccm uložený vpředu napříč. Výkon motoru 205 kW při 4750 ot/min, nejvyšší krouticí moment 420 Nm/ 4750 ot/min.
Převodovka: Stálý pohon všech kol, pětistupňová sekvenční převodovka Xtrac. Přední a zadní nápravové mechanické diferenciály. Elektrohydraulický posilovač řízení.
Podvozek: Zavěšení typu McPherson na všech kolech. Tlumiče pérování Sachs. Čtyřpístkové kotoučové brzdy Brembo průměr 355 x 32 mm s koly 8×18“ pro asfaltové tratě, 300 x 32 mm s koly 7×15“ pro nezpevněný povrch.
Rozměry a výkony: Pětidveřová samonosná karoserie s ochranným rámem, délka 3994 mm, šířka 1820 mm. Bezpečnostní palivová nádrž 82,5 litrů, minimální hmotnost 1230 kg. Zrychlení z 0 – 100 km/h za cca. 3 s. Spotřeba v závodním režimu 60 litrů/100 km. Datum homologace 1. 4. 2015.
Text/ foto: ZW / Foto: Škoda Motorsport