Škoda Fabia R5 navázala na vítěznou linii předchozí Fabie S2000 a stala se nejúspěšnějším soutěžním vozem více než stoleté historie české automobilky s okřídleným šípem ve znaku. I když Škoda Motorsport nastoupila do moderní kategorie R5 s dvouletým zpožděním, konkurenci dohonila a předčila nejen ve výčtu titulů a jednotlivých vítězství, ale také v počtu prodaných vozů. A tato současná slavná kapitola zdaleka nekončí, protože letos na jaře odstartovala vylepšená Fabia R5 evo.


Impozantní nástup na scénu

Zatímco Fabie S2000 měla atmosférický dvoulitrový motor a šestistupňovou sekvenční převodovku, Fabia R5 skrývá pod kapotou úplně jinou techniku. Pohání ji přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru s přímým vstřikováním paliva a o přenos výkonu na všechna čtyři kola se stará převodové ústrojí Xtrac s pětistupňovou sekvenční převodovkou. U přeplňovaného motoru absence jednoho stupně příliš nevadí. Turbomotor má velký zátah od nízkých otáček. Jezdci si změněnou charakteristiku náramně pochvalují. Nemusí pružný motor vytáčet do maximálních otáček a odpustí jim i chybu při řazení. Motory opatřené turbodmychadly především podstatně větší točivý moment, rychlejší akceleraci a dynamiku. Fabia R5 má navíc díky nižší stavbě karoserie a delšímu rozvoru náprav stabilnější jízdní vlastnosti než její starší sourozenec.

Mladoboleslavský speciál kategorie R5 je postaven na bázi třetí generace Fabie, ale přeplňovaná šestnáctistovka v této oblíbené modelové řadě zákazníkům nikdy nabízena nebyla. Konstruktéři museli upravit pohonnou jednotku z Volkswagenu Lamando 1.8 TSI, který se prodával v Číně.

Vývoj soutěžní Fabie R5 trval pouhých 15 měsíců. Zkušení testovací jezdci s prototypy najeli 10 000 km za nejrůznějších podmínek. Jejich úkolem bylo nejen prověřit konkurenceschopnost nové zbraně okřídleného šípu, ale zároveň vyzkoušet trvanlivost dílů. Řada z nich totiž pochází ze sériové produkce, aby se cena vozu vešla do limitu 180 000 Euro. Například extrémně namáhané klouby hnacích hřídelí, turbodmychadlo nebo elektronika.

Škoda Fabia R5 posádky Kopecký / Dresler v servisu na Rallye Šumava 2015

Vítězná premiéra

Škoda Fabia R5 absolvovala vítěznou premiéru s továrním jezdcem Janem Kopeckým na Rallye Šumava 2015. Od té doby sbírají okřídlené šípy jeden vavřín za druhým. Kopecký nepřetržitě vládne na domácích tratích, ale vítězí i při svých startech v seriálu MS. Loni se dokonce stal jako první český jezdec v historii mistrem světa v rally ve WRC2. Pro zelenobílé vozy to není první triumf. Ve WRC2 kralují už od nástupu na scénu, letos navíc získal tým Škoda Motorsport zásluhou mladičkého Fina Rovanpery a Kopeckého vítězství v novém seriálu WRC2 Pro.

Úspěšní jsou i soukromí jezdci, kteří si Škodu Fabia R5 zakoupili. Díky nim má značka Škoda na kontě tituly snad ze všech regionálních šampionátů včetně letošního mistrovství Evropy. K tomu každoročně přibývají desítky národních titulů. Počet vítězství už podle statistiky překročil tisícovku. Impozantní je i extrémně nízký počet odstoupení na technické závady. O kvalitě Fabie R5 svědčí nejen téměř 300 vyrobených exemplářů, ale i fakt, že německý Volkswagen Motorsport podle ní stavěl své Polo GTI R5.


FOXtoys: Škoda Fabia R5, Kopecký – Dresler, Barum rallye Zlín 2017

  • Katalogové číslo: FOX18-011
  • Výrobce: FOX18
Jezdci: Jan Kopecký / Pavel Dresler. Model z limitované edice 500 ks! Kovové provedení v nejvyšší kvalitě a měřítku 1:18!
Zakoupit na e-shopu FOXtoys

Další modely Škoda Octavia WRC z nabídky FOXtoys:

Technické parametry Škoda Fabia R5 2015

Motor: Řadový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním paliva o objemu 1620 ccm uložený vpředu napříč. Výkon motoru 205 kW při 4750 ot/min, nejvyšší krouticí moment 420 Nm/ 4750 ot/min.

Převodovka: Stálý pohon všech kol, pětistupňová sekvenční převodovka Xtrac. Přední a zadní nápravové mechanické diferenciály. Elektrohydraulický posilovač řízení.

Podvozek: Zavěšení typu McPherson na všech kolech. Tlumiče pérování Sachs. Čtyřpístkové kotoučové brzdy Brembo průměr 355 x 32 mm s koly 8×18“ pro asfaltové tratě, 300 x 32 mm s koly 7×15“ pro nezpevněný povrch.

Rozměry a výkony: Pětidveřová samonosná karoserie s ochranným rámem, délka 3994 mm, šířka 1820 mm. Bezpečnostní palivová nádrž 82,5 litrů, minimální hmotnost 1230 kg. Zrychlení z 0 – 100 km/h za cca. 3 s. Spotřeba v závodním režimu 60 litrů/100 km. Datum homologace 1. 4. 2015.

Text/ foto: ZW / Foto: Škoda Motorsport

Share.
Leave A Reply