Rakouská Lednová rally, která už podruhé povstala z mrtvých, je soutěží, která má v historii rallysportu své pevné místo.
V dobách, kdy byl Dakar ještě v plenkách, otevírala motoristickou sezonu. Pořadatelům se dařilo získávat na start zahraniční hvězdy, v roce 1981 se zde dokonce odehrála světová premiéra revolučního vozu Audi Quattro. V novodobé historii byla soutěž zařazena do českého šampionátu a naši jezdci v čele s Vencou Pechem hráli první housle.
První ročník se konal pod názvem Casino Rallye v únoru 1969. Další rok se soutěž posunula na raný lednový termín a záhy se vyšvihla z regionální úrovně nahoru. K domácím jezdcům se přidali přední němečtí piloti, dominovaly vozy BMW 2002 a „brouci" VW 1302 S. V roce 1973 tým Porsche Austria nasazoval tovární volkswageny v novorozeném mistrovství světa a na domácí soutěži obsadil v čele s Němcem Achimem Warmboldem kompletní stupně vítězů.
O rok později začal úřadovat legendární Franz Wittmann. Poprvé zvítězil s BMW 2002 a sympatickou blondýnkou Traudi Schatzlovou, kterou známe i z Barum rally. V následujících dvou letech triumfoval s Opelem Kadett GT/E. Díky zimním podmínkám měly šanci na přední umístění i vozy, které právě neoplývaly přebytkem výkonu. Dobrým příkladem byly výsledky Nora Pera Engsetha s ruskou Ladou 1600 (výkon 120 koní), který třikrát útočil na nejvyšší příčky a pokaždé se umístil na podiu. Ve Freistadtu si začali dávat dostaveníčko i špičkoví skandinávští jezdci.
⇥
První vlaštovkou byl start Siga Blomqvista v roce 1979. Se zapůjčenou exotickou Lancií Beta Monte Carlo držel v šachu Wittmanna s Porsche Carrera RS až do RZ22, kde ho vyřadila porucha elektroniky.
Osmdesátá léta už byla zcela ve znamení značky Audi. Tovární jezdec Wittmann dominoval na Jänner rally nejprve s modelem Audi 80 GTE. V roce 1981 slavil ostře sledovanou vítěznou světovou premiéru s čerstvě homologovaným Audi Quattro. Ostříleného Seveřana Johna Hauglanda se Škodou 130 RS porazil rozdílem třídy o dvacet minut! Exotickým hostem byl rekordman Safari rally Shekhar Mehta, který při prvním startu na sněhu otevíral s obstarožním Datsunem 260 Z druhou desítku absolutního pořadí. Franz Wittmann nenašel se svým quattrem přemožitele ani v následujících třech letech. V roce 1983 mu dělal největší vrásky švédský veterán Freddy Kottulinsky, který měl bohaté zkušenosti nejen z okruhových závodů, ale i ze zimních soutěží. Vyhrál sérii osmi rychlostních zkoušek, ale pak udělal banální hodiny a při couvání poškodil o betonový kanál závěs kola. Další rok proháněla Wittmanna dvojice Franz Wurz a Björn Waldegaard, kteří se střídali za volantem staršího Audi Quattra A1. Oba zajeli shodně šest nejrychlejších časů, ale ani to na vítězství nakonec nestačilo. Wittmanova hegemonie skončila teprve v roce 1985, kdy vylétl z trati a po nárazu do sloupu poškodil chladič. Vítězství spadlo do klína Wilfriedu Wiednerovi s dalším quattrem. Věhlas Lednové rally bohužel postupně upadal, pořadatelé nenalezli podporu u vedení kraje a první éra soutěže skončila. Posledním vítězem se stal Wittmannův švagr Georg Fischer s Audi 80 Quattro.
Soutěž se vrátila k životu až s novým miléniem. Začala opět od píky na regionální úrovni. V roce 2003 se Lednová rally vrátila do kalendáře rakouského šampionátu a Franz Wittmann vybojoval za volantem Toyoty Corolly WRC své jubilejní desáté vítězství. O rok později se do bitvy o vítězství zapojili i čeští piloti. Soutěž byla poprvé zařazena do MMČR a „Mundl" Baumschlager s Mitsubishi Carisma GT porazil Kopeckého i Pecha se speciály kategorie WRC. Další rok se karta obrátila a Václav Pech s Fordem Focus WRC se stal prvním a doposud jediným českým vítězem soutěže. Svůj triumf ještě dvakrát zopakoval za volantem produkčního Lanceru Evo 9. V roce 2009 soutěž z českého kalendáře vypadla a loni se už vůbec nekonala. Letos se tedy jedná o druhou obnovenou premiéru, a i když naši jezdci nejedou o mistrovské body, určitě zasáhnou do souboje o přední příčky.