Krátce po zvěřejnění ambiciozního plánu startů Czech Ford National Teamu v sezoně 2012 naplno odstartovala příprava na úvodní vystoupení v Monte Carlu.
Martin Prokop představil svůj speciál Ford Fiesta RS WRC divákům při Setkání mistrů v Sosnové, už včera najížděl další asfaltové kilometry na Vysočině.
Martine, jak tedy bude příprava na úvodní závod v Monte Carlu probíhat?
"Po Setkání mistrů v Sosnové jsme auto otestovali na asfaltu, abychom získali představu, co změnit a případně objednat pro další kilometry. Před vánocemi bychom chtěli v testech na asfaltu a třeba na sněhu pokračovat, finální test absolvujeme ve Slovinsku.
Mimo to plánujeme zkoušet podle charakteru počasí různé druhy pneumatik. Ale k tomu stačí jen pár kilometrů trati a stopky."
Jste rád, že se tento prestižní závod do kalendáře MS vrací?
"Osobně jsem rád, že Monte Carlo je zpět. I když Jenda Tománek nikoli, je trochu zarytý odpůrce tohoto podniku. Ale společně jsme tam několikrát jako soukromníci uspěli. Závod jsem miloval, proto jsem se tam vracel, i když nebyl zařazen do seriálu JWRC. Monte pro mě vždy moc znamenalo a stále znamená. Těším se tam, ať to dopadne jakkoli."
Czech Ford NT k Sosnové: Prokop při Setkání mistrů premiérově na nejvyšším stupínku
Tradiční Setkání mistrů na autodromu v Sosnové u České Lípy má sice charakter především posezónní show pro diváky, ale v nejvyšší rallyové třídě jde však každoročně i o velmi prestižní souboj.
Martin Prokop patří mezi spíše sporadické účastníky sosnovského listopadového závodnického víkendu. Když už se svým týmem na sever Čech vážil cestu, většinou to pro fanoušky stálo za to. Vzpomeňme na jeho nekonečnou jízdu po dvou kolech v Citroenu C2 R2, během které mohli fanoušci uzavírat sázky, jak krize na výjezdu ze šotolinového úseku dopadne. Tehdy vyhráli ti, kdo vsadili na zakončení elegantním kotoulem… Letos mohli příznivci rally spekulovat o tom, jak si povede nová Fiesta WRC s motorem o obsahu 1600cm3 ve srovnání se staršími, ale dvoulitrovými speciály, postavenými ještě podle dřívějších pravidel, která umožňovala konstrukci „chytřejších" a „vzteklejších" rallyových bestií.
Czech Ford National Team se v posledních dnech věru nezastavil. Osobní přítomnost mechaniků v sídle M-Sportu při montáži nového nářadí, následné přeškolení na novou špičkovou techniku. Ostrý test při premiérovém nasazení při Wales GB Rally. Páteční oficiální představení vozu a programu týmu při tiskové konferenci v Praze za účasti Malcolma Wilsona.
⇥
„Na válení ve vířivkách to opravdu zatím nevypadá. Odpočinul jsem si snad jen při procházce s Malcolmem Wilsonem po Pražském hradě. Ale to jsem zase musel z paty tahat znalosti české historie….. Dokonce se mě mnozí ptali, jestli si Sosnovou nechci raději rozmyslet a na pár dní vypnout. Ale už jsme to slíbili a chtěl jsem se začerstva s fanoušky podělit o radost, kterou z nové techniky a potvrzeného programu na přístí rok máme," říká Martin Prokop, nováček kategorie WRC. „Vyjednali jsme si zapůjčení komponentů pro asfaltové nastavení a pojali Setkání mistrů jako první, netypický test."
Hlavními soupeři Martina Prokopa v nedělním závodě byli Pavel Valoušek, za volantem Fabie WRC, se kterou získal letošní titul ve sprintrally a Václav Pech, představující své nové MINI premiérově ve specifikaci WRC. Na Pavla Valouška Prokopův Ford Fiesta WRC narazil již v semifinálovém klání. Zatímco Ford vylétnul od startu jako vystřelený z praku, Pavel Valoušek na startu chyboval a cesta do finále byla pro jihlavského jezdce otevřená. Tam se neměl utkat s nikým jiným než Václavem Pechem, jezdcem, který na sosnovské trati dokázal překonat i fenomenálního Sebastiana Loeba při jeho exhibičním startu před 2 lety.
„Bylo znát, že o žádnou show ve finále opravdu nepůjde. Václav je v Sosnové už tradičně skvělý a oba jsme své premiéře chtěli dát zlatou tečku. Všechno zbytečné šlo ven z aut a já se snažil smířit s tím, že jedeme nepříliš vhodné pneumatiky nařízené pro MS," popisuje atmosféru před vyvrcholením Setkání mistrů Martin Prokop.
A byl to vrchol jek se patří – obě nová WRC po trati doslova letěla, způsob jakým je oba piloti vedli po šotolinové části bral dech! Sebemenší zaváhání a duel v šeřícím se odpoledni by byl rozhodnutý. Po dvou kolech na paralelní trati vlétla do cíle s náskokem necelé vteřinky Fiesta Martina Prokopa!
„Krásně jsme se oba hecnuli a věřím, že i diváci si finále užili! Mám z toho vítězství opravdu radost – Václav vám totiž na zdejší trati nic nedá zadarmo. A koneckonců, kdo ví, kdy si zase budu moct zaskákat na stupních vítězů," směje se Martin Prokop v narážce na konkurenci nejlepších světových pilotů, do které směřuje jeho další kariéra.