Valašské Meziříčí. Město se sta komíny chemičky DEZA, ležící na řece Bečvě, ve které s velkou chutí páchají tamější rybe a rake sebevraždu utopením. Jeho poklidnou atmosféru po necelém roce opět narušil ryk motorů závodniček. Vloni jsme si populární Valašku užívali v horkém srpnovém termínu. Letos se vrátila na svoji jarní spartakiádní značku, skrytou pod zbytky zimního posypu. Porodní bolesti byly ale mnohonásobně silnější, než kdykoli dříve.


Válka s virem i úředním šimlem

Válka s virem, ani po více než roce trvání, neutichá. Vše okolo nás je stále paralyzováno všemožnými opatřeními a zákazy. Proto se i konání Valašské rally v jejím původním, březnovém termínu, dalo původně považovat za sci-fi. Pořadatelé se však nevzdávali a svůj scénář neustále vylepšovali a precizovali. Jejich urputná snaha nakonec nebyla marná. Ti, co měli přijít, přišli, přinesli s sebou ty správné tabulky a grafy a Valašska dostala od dotčených orgánů státní správy zelenou!

Servisní zóna byla bez diváků smutná a ponurá

Hoříme, ale nehaste!

Předčasná derniéra závodní sezóny 2020 se nesla ve znamení verbálního souboje Ášínovců versus Kopejdovců. Titul mistra, udělený po třech závodech, značně rozčeřil jinak relativně poklidné vody diskuzních fór v on-line prostoru.

Leden se v kalendáři ještě nestačil pořádně nadechnout a oba tábory se na bitevním poli opětovně setkaly. Nosným tématem bylo tentokráte vyloučení (nejen) techniky WRC a S1600 z absolutního pořadí českého mistráku pro rok 2022. Diskuze na sociální síti Facebook vřela. Pod žhavými příspěvky se daly najít výměny názorů tak plamenné, že je firewally Mr.Zuckerberga nestíhaly hasit.

Tak trochu mýdlová opera

Informace, že “Valašska dvacet jedna teda jako jo”, přilila do skomírajícího ohně nové hektolitry stoprocentní hořlaviny. Nejdříve se řešilo, k čemu je dobré odjet rally, které se nebudou moci zúčastnit diváci. Pro ně je primárně pořádána! To je přece logické…

Ze „Strakovky“ k AČR

Drsný postoj ovšem vydržel většině diskutujících jen do okamžiku, kdy Autoklub České republiky přišel pět minut po dvanácté se stanoviskem, že není vhodné, aby se v současné tíživé situaci konala jakákoli motoristická akce. Dav si našel nového otloukánka. Zlý AČR se rozhodl definitivně pohřbít českou rally! Pořadatel Valašky bez diváků byl rázem zapomenut.

Část příznivců defenestrací, kterým v žilách koluje vysokooktanový benzín, se alespoň na chvíli přestěhovala od “Strakovky” před budovu Autoklubu. Pomyslně, to dá rozum! Pár hodin po této podpásovce přišlo z “motoristického hradu na Opletalce” nové sdělení. K uklidnění poměrů nepřispělo. Potvrdilo sice platnost předchozího poselství, nově ovšem stanovilo, že Valašská rally z něj má výjimku. Alibismus? Možná.

Od škodovky k Hyundai

Následující oficiální nóta automobilky Škoda situaci nepomohla už vůbec. Nepřišla pět minut po dvanácté, ale spíše až k druhé odpolední. Vyzývala všech sedm nově vzniklých dealerských týmů, aby svůj start na Valašsce ještě přehodnotily. Rozvášněný regiment českých rally tifosi už nehleděl doprava, ani doleva a zarytě si to hrnul přímo středem. Vyjádření fabriky v mžiku roznesl “jasnými” argumenty na kopytech a mladoboleslavský národní klenot se pro většinu z nich stal rázem úhlavním nepřítelem číslo 001 EVO! Pokud to měl být od škodovky dobře mířený marketingový tah, nepadl na úrodnou půdu.

Závěr patřil mistrům. Tentokrát těm loňským v kategorii WRC3. Na dobu, kdy si v televizních reklamách okopávali Hjundé se Škodovkou kotníky, dal zavzpomínat vpravdě velkorysý návrh týmu Hyundai Czech Racing. Na vědomí laické veřejnosti se v něm dávalo, že za všechny nestartující dealerské teamy uhradí startovné a tím pomůže zalepit případné díry v rozpočtu soutěže. Co na tom, že na “stažení” škodovek už bylo pozdě. I přesto se smekaly klobouky, drželo se okolo ramen a vyrojilo se tolik srdcařů, že by i celé kardio oddělení v pražském IKEMU mohlo závidět.

Jestli se celé představení s mnoha dějstvími dá nazvat mýdlovou operou nebo to byla commedia dell’arte, nechám na vašem posouzení. Mě osobně připomnělo kdysi oblíbené pivo značky Velvet. Lavinový efekt v tomto případě zafungoval dokonale.

Přitom stačilo, aby spolu všechny strany daleko lépe komunikovaly a své rozhodnutí prezentovaly srozumitelně, rázně a především včas. Podobné excesy v této “blbé době” obrazu automobilových soutěží v ČR nepřidají a zbytečně eskalují napětí mezi tábory s rozdílnými názory.

Ale zpět k Valašce.

Mnohaleté stálice i (ne)příjemné novinky

Jednou z nejvýznamnějších nepříjemných novinek byla výměna špejlí. Ty od nanuků, z loňského žhavého srpna, jsme zaměnili za ty s vatičkou na jednom z konců.

Úkol zněl jasně. Do útrob kopřivnického tatrováckého polygonu bez PCR testu nikdo neprojde. Ani Karel Loprais! A tak se testovalo, vyplňovalo, čestně prohlašovalo a teplotně měřilo. Bez respirátoru ani ránu. Osazenstvo jednotlivých týmů bylo ořezáno na nejnutnější minimum, místo cateringů se zase po staru mazal chleba máslem.

Díky přísným opatřením se soutěž musela odjet bez přítomnosti diváků. Probíhaly sice online přenosy z rychlostních zkoušek, ale nic naplat, fyzickou přítomnost nenahradily. Pár “neposlušných” se okolo tratě nakonec přece jen sešlo. Zevlili ale ve většině případů dost daleko od jeviště a snažili se tvářit, že k cirkusu vůbec nepatří. Živelná atmosféra citelně chyběla. A stánky s občerstvením jakbysmet. Klobása neproběhla.

Dva dny, deset „rychlostek“

Deset erzet ve dvou dnech, to není příliš. Kupodivu byly zcela vynechány rychlostní zkoušky v areálu polygonu Tatra. Posádky v něm absolvovaly pouze shakedown. Troufám si tvrdit, že jim jejich absence vrásky na čele nepůsobila. Jsou u závodních dvojic oblíbené asi stejně, jako polookruh Juřinka v těsné blízkosti Valašského Meziříčí. Ani Hukvaldy s retardérovou smrští nejsou to pravé ořechové. Naštěstí výše  jmenované erzety skvěle vyvažovala Lešná s často se měnícím rytmem a nestárnoucí Bystřička.

RAC Rally po valašsku, to je “Poličná”

A především po mnoha letech oprášený špičkový rychlostní test mezi Poličnou a Jarcovou. Dlouhá léta byl pro rallysport jakousi AREA51. Ani pamětníci se nebyli schopni shodnout, ve kterém roce jej absolvovali naposledy. Opravdový pořadatelský majstrštyk! Oldschoolová rychlostka s velkým R.

Kvalitní asfalt, rozbitá šotolina i osobitá valašská penetrace. Vše okořeněné pozůstatky nečistot z pryží aut pracovníků Lesní správy. Nejdřív na plný céres do pořádného krpálu a poté flat out z vršku až na “téčko” u Bečvy. Tady se ukázalo, jak si kdo umí napsat noty a posléze podle nich zahrát!

Kůrovec v tamějším kraji bohužel řádí snad hůř, než virus v populaci, a nezastaví jej ani slovutný Bambalimb…či jak se ty zázračné pilule jmenují. Mohutná těžba dřeva změnila velkou část krajiny k nepoznání. Odvážím si tvrdit, že některá místa okolo trati tím získala “feel” legendární britské RAC Rally. Hotové velšské lesy na dohled od ValMezu!

Velšské lesy na dohled ValMezu

Věřím, že se nejednalo o jednorázovou záležitost a budeme se z “Poličné” těšit i v dalších ročních Valašsky.

Souboje, které neproběhly

Solitér Gryazin

Nečekané zpestření startovního pole, ruský bohatýr Nikolay Gryazin, proletěl erzetami Valašské rally jako Sputnik. Meziříčskou soutěž odjel v rámci testu před Chorvatskou rally. Předvedl suverénní, agresivní výkon na hraně adheze. A mnohdy i chápání. Na některé z jeho průjezdů se bude na Valašských kotárech ještě dlouho vzpomínat.

Naznačil, že výkonnostní laťka je ve “svěťáku” posazená hodně vysoko. R5 od “fauvé” je evidentně stále konkurenceschopné náčiní. Jen do ní musí sednou pan Pilot. Vyhrál zaslouženě!

Gryazin / Aleksandrov - Volkswagen Polo Gti R5

Gryazin / Aleksandrov – Volkswagen Polo Gti R5

Kopecký vs. Pech

Netrpělivě očekávaný přímý souboj erpětkaře Honzy Kopeckého s WRCařem Václavem Pechem musel být záhy odložen na neurčito. Ášín známý svým nekompromisním postojem k anticutům jeden z nich krátce po startu první erzety atakoval tak tvrdě, až to vzdala levá přední pneu jeho Fordu. Výměna kola na trati trvala dlouhé minuty a plzeňská posádka za cílem úvodní vložky hodila respirátory do ringu. Chyba, která může v konečném hodnocení sezóny mrzet. Pro příště už snad nechá betonové patníky na pokoji.

Václav Pech s Petrem Uhlem na Valašku letos jen nakoukli

Kopecký vs. zbytek světa

Zdálo by se, že naše současná jednička Kopecký tím získá mnohem více prostoru pro bitvu o první flek s ruskou raketou. Mohlo to tak být. To by si ovšem bývalý mistr světa nesměl sám vyrobit opravdu zbytečný problém. Nechybělo moc a ani on nemusel nakonec spatřit cíl rally.

Při přezouvání pryží na přejezdu před erzetou číslo čtyři zapomněl utáhnout matice na jednom z kol. To se po pár set metrech klidné jízdy rozhodlo svévolně opustit náboj. Zatímco Voskovec s Werichem hledali v křoví klobouk, spolujezdec Honza Hloušek tam pátral po zadním kole. Byl úspěšný. Následné trable se strženými závity na šteftech a chybějícími maticemi se podařilo vyřešit tak nějak po MacGyverovsku. Aby problémů nebylo málo, trefil Kopecký kousek po startu vložky skrytý kámen. Sic ho měl v rozpise poznačen, chvilková ztráta koncentrace udělala své.

I přesto “udělali” Kopejda s Hlouškem “a kulhajícím autem na dlouhé Lešné čtvrtý nejrychlejší čas. Provizorní oprava tedy zafungovala a do večerního Parc fermé ukládali Fabii ke spánku na třetím místě absolutně.

Rozbitý úsek na RZ Lešná s pořádnými kalužemi

Na cílové rampě z toho bylo místo druhé a primát v rámci českého mistráku. Filipa Mareše s Radovanem Buchou, solidně rozjeté z italske Rally Il Ciocco, se jim však podařilo udolat až na předposlední RZ. Na to se ale historie ptát nebude. Tak takhle nějak zvládají infarktové situace profíci. Určitě si ale oba bývalí fabrikanti přejí, aby průběh jejich dalšího společného závodu měl přece jen méně dramatický scénář.

2WD – Dohnal²

I očekávaný souboj dvou Dohnalů v předohrabech vzal za své rychleji, než bys řekl ŠVEC.

Spolujezdec Roman Švec tvořil vítěznou trojici s pilotem René Dohnalem a Peugeotem 208 Rally4 v kategorii 2WD. Vyhráli jen dva rychlostní testy a soutěží rozhodně neprošli jako nůž máslem (Rendyho barvitý popis jejich účinkování v rámci Valašky erzetu po erzetě najdete zde). Zajíci se ale počítají až po honu a sympatická posádka jich v cíli měla nejvíc!

Ševčíkova kolostřešní kombinace

Navíc si připsali jednu novou, nepříjemnou zkušenost. Zastavovali jako první vůz při havárii Ševčíka s Lancerem. Mitsubishi leželo “na krovkách” velmi nešikovně.

Zdálo se, že jediná možnost, jak posádku vysvobodit, bude přes kufr. Ven musela jít rezerva. Jenže na čerstvý vzduch se jako David Copperfield dokázal skrze rám protáhnout pouze spolujezdec Vajďák. Pilot zůstal uvězněný uvnitř do chvíle, než se našel dostatek paží pro převrácení EVA zpět na kola. Heroický výkon od všech zúčastněných aktérů!

Druhý z Dohnalů, Jan, jedoucí s postarším Renaultem Clio S1600, svému příjmenovci situaci pro tentokrát trochu usnadnil. “Dělal” gumu už na druhé rychlostní zkoušce. Její výměnou ztratila posádka Renaultu taktéž spoustu času. Na rozdíl od Pecha s Uhlem ale pokračovala dále. Vyjma dvou prvních vložek dokázal Jan Dohnal zvítězit ve zbylých osmi, ale Rendyho už přímo ohrozit nemohl.

Dohnal Jan / Vybíral Ivo - Renault Clio S1600

Dohnal Jan / Vybíral Ivo – Renault Clio S1600

Young guns nebo chcete-li mladé pušky!

Erik Cais, Adam Březík a Dominik Stříteský. Tři jména, jež byla před Valaškou skloňována ve všech ohledech snad častěji, než Kopecký či Pech. Souboj young guns byl pořádně ostrým kořením celého víkendu. O jejich maximálním nasazení nás přesvědčil už shakedown. “Šli” do techniky i do gum opravdu zodpovědně!

Erik “v cizí kůži”

Cais má ze “Svaté trojice” s technikou R5 naježděno nejvíce. Hezky se to rýmuje! Očekávalo se, že ostatním bude hned od začátku řádně zatápět. Ale jeho výkon nebyl vůbec suverénní. Naopak.

Až později se ukázalo, že si Erik do Fiesty kromě Jindřišky Žákové, přibalil zřejmě i nepříjemný postcovidový stav. Léky účinkovaly minimálně a mladý talent nebyl ve své kůži.

Sobotní den v jeho podání se dal považovat spíše za protrápený. V neděli se cítil přece jen lépe. Třetí čas na těžké Poličné a druhý na Bystřičce toho byly jasným důkazem. Pátý flek v cíli byl v daných podmínkách asi maximem možného. Je škoda, že dalšího porovnání Caise v plné fyzické síle se zbytkem českých posádek, se hned tak nedočkáme. Jeho plány směřují do Evropy a Valaška měla být je jedním z ostrých testů.

Pozor, pekař jede!

Adam Březík pochází z pekařské rodiny. Při řízení auta se mu ale ruce do tvaru pletýnky určitě nezamotávají. Jeho dravý styl jízdy se líbí přihlížejícím a kupodivu i stopkám. V sobotu večer šli s Ondrou Krajčou spát (každý do své postele) na 4. místě absolutně. Dokázali za sebou nechat řadu zkušenějších borců.

Adam Březík – Maximum attack už na shakedownu

Říká se – Ráno moudřejší večera. Na to nedělní by Adam asi rád co nejrychleji zapomněl. Úvodní Juřinka přinesla deváté místo. Na řadě byla Poličná. Ta pro mladou posádku bohužel skončila ve stylu – “Rychlost byla dobrá, ale zatáčka příliš prudká.”

Asi na nejzrádnějším místě vložky, v dlouhé levé s totálně “rozebraným” povrchem, mladý pilot správně neodhadl rychlost. Pravá zadní část Fabie si to zatím v poklidu hrnula škarpou. Adam držel plný plyn a už to vypadalo, že je z nejhoršího venku. Jenže adheze stále nepřicházela. V tom roztočené zadní kolo zavadilo o útlý strom. Rána jako z děla, škodovka se prudce otočila do protisměru a bylo po nadějích.

Škody budou nemalé a pečivo zase o něco dražší. Na Břízovu obhajobu je nutno říci, že podobný styl průjezdu zde měli i Kopejda či Filip Mareš. Jen jejich Anděl strážný jim ale, na rozdíl od Adama, stíhal. Doufejme, že valašskomeziříčský incident nebude mít zásadní vliv na pokračování Adama s Ondrou v českém mistrovství. Byla by to velká škoda.

Dominik s Dannym měli ostře nabito

Na konec jsem si nechal čtyřkolkového novice Dominika Stříteského. S předohrabem od Peugeotu byl téměř k neporažení a čekalo se, jak si v ostré soutěži bude rozumět se čtyřkolkou i novým spolujezdcem. Dominik má za sebou špičkové technické zázemí týmu Vančík Motorsport a už v předchozích sezónách ukázal, že umí jezdit hlavou. Ne pomalu. A to se potvrdilo i při prvním startu se Škodou Fabia R5.

Profesorský výkon, žádné jankovité putování od příkopu k příkopu, z krize do krize. Rychlost měl místy mohutnou. Například na známém kopacím mostku před Jasenicí předvedl plnohodnotný skok. Nic podobného jsem na tomto zrádném úseku nikdy předtím neviděl. Wau, kloubouček!

Skok Dominika Stříteského před Jasenicí

Na druhou stranu se Dominik zbytečně nenechal unášet sílou okamžiků, zrádné úseky vypouštěl, kde si nebyl jistý, neriskoval. Za celkově třetí místo v MČR si zaslouží absolutorium.

Pevný bodový základ pro letošní mistrák byl položen a už se těším na další setkání s tímto talentem. Za mě hvězda soutěže. A přitom skromný kluk! Jen ten design by to chtělo veselejší. Já vím, na něj to nejezdí.

A ti další…?

V kontextu průjezdů předvedených českou špičkou a třemi mladými nadějemi musím konstatovat, že zbytek jezdců v R5 předváděl velmi matné výkony.

Relativně pěkně na oko dokázal jet ještě Mirek Jakeš i s inovovaným, ale stále skvělým designem. Jan Černý byl chvíli nahoře, chvíli dole a nakonec vsadil na kartu “v pořádku do cíle.” Barvy jeho speciálu pro změnu přípomínaly Dolákova (ne)sponzora z přelomu tisíciletí “Coming soon…”.

Ostatní se asi ještě zřejmě neprobudili ze zimního spánku. Ukázalo se, že technika R5 dokáže být velmi atraktivní. Musí však být využívána na 100%. No možná bude stačit i 90. Ale jízda na jistotu, jako po kolejích a časté “vrkání” diváky z pomyslných židlí bohužel nezvedne.

Střelci se našli!

Naopak, na oko potěšily výkony Ira Creightona, hosta v týmu Orsák Rallysport. Se speciálem se soundem Wartburgu – Fordem Fiesta Rally4, zajížděl vyjma první RZ na zcela neznámých tratích časy v první trojce 2WD. V cíli bral druhé místo. Za domácím matadorem René Dohnalem zaostal o pouhých pět vteřin. Mazácký výkon!

Creighton / Regan - Ford Fiesta Rally4

Creighton / Regan – Ford Fiesta Rally4

Nejde se netěšit na maximální nasazení rodinného klanu Urbanů ve žluté “eleře”. Driftů jsme si užívali jen do páté erzety. Ve stoupání nad Poličnou se totiž škodovácký agregát rozhodl spáchat sebevraždu. Ozvala se rána, následoval stejně jako v Red Bull Air Race pokyn “SMOKE ON” a olejová náplň, která ještě před chvíli kolovala v žilách ostrého motoru, se ničemně rozlévala po zánovním asfaltu. Škoda Škody!

VALAŠSKÁ RALLY 2021

65% NAD OČEKÁVÁNÍ DOBRÉ

Valašská rally 2021 naťukla tvrdou skořápku striktních zákazů hromadných akcí. Díky nastolenému Nouzovému stavu projela třemi závodními dny se zapnutým Nouzovým režimem. Bez diváků, ramp, stříkajícího šampaňského i vonících klobás. Rally pod rouškou. Relativně hladký průběh Valašsky však prošlápl cestičku pro pořadatele dalších podniků letošní sezóny. Přiznám se, že osobně jsem byl spíše PRO posunutí termínu konání (a v nejhorším případě zrušení). V době, kdy jsou lidé nedobrovolně nuceni sedět doma a svět sledovat on-line, mohla zvednout v budoucnosti obrovskou vlnu nevole proti jejímu konání v jakékoliv části naší vlasti. Automobilové soutěže tady totiž nemají dlouhodobě na růžích ustláno (kde ano?). I přes relativně velký mediální zájem však celá soutěž “proletěla pod radary” a počet negativních ohlasů nevybočoval z běžné řady. Takže přátelé, uznávám, MÝLIL jsem se!  Následovat by měla 8.-9. května 2021 Rallye Šumava & Historic Vltava rallye s centrem v Klatovech. Bohužel to vypadá, že opět bez přímé fanouškovské podpory. Vše se však vyvíjí a třeba budeme příjemně překvapeni. Hyň sa hukáže!

  • Lokalita, tratě 70 %
  • Jezdecké obsazení 60 %
  • Atmosféra 30 %
  • COVIDoodolnost 100 %
Sdílet

O autorovi

Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

1 komentář

  1. Josef Pavlín na

    Skvěle napsané, super fotky. Smekám.
    Přeji hodně zdraví a někdy příště.
    Josef Pavlín

    je někde k vidění galerie?

Komentáře