Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Komentáře/Recenze»KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy
    Rally Šumava & Historic Vltava rallye 2018
    Komentáře/Recenze

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    By Ivo Nowi Novák29.4.20188 Mins Read

    Nyní se nacházíme kde? Nyní se nacházíme v Janovicích nad Úhlavou. Do Janovic jsme přijeli proč? Do Janovic jsme přijeli… bavit se, trochu pracovat a hlavně závodit. Karavana vonící benzínem se po dvou dějstvích na moravských kolbištích přesunula na jih Čech. Rally Šumava je nestárnoucí klasikou. Letošní ročník se opět nesl ve spojení s Historic rally Vltava a Rally Šumava Legend.


    Na Janovickém buzeráku byla pořádná tlačenice. Nelehký úkol dostat na sluncem rozpalovanou asfaltovou plochu servisní stání pro více než 170 posádek, se podařilo splnit beze zbytku. Nic tedy nebránilo projet celým závodním víkendem na plný plyn.

    Aprílové počasí? Ani náhodou

    Když nevíš o čem mluvit, bav se o počasí. Nuda. Ovšem alespoň krátce se nezmínit o jednom z hlavních a překvapivých atributů klatovské soutěže, se prostě nesluší.

    To, co se na odehrávalo koncem dubna na obloze a následně teploměru, byl ryzí červenec s přívlastkem mladého srpna. Málokterý z jezdců, diváků, mechaniků a pořadatelů se nesmahnul, pivo a malinovka protékaly proudy vyschlými krky, v kokpitech závodních aut a u grilů s klobásami to bylo trochu za trest. Vše krásně kvetlo a pučelo, tudíž si na své přišli i alergici. Dokonalost!

    Jen aby nás za necelý týden ve Vyškově nepřekvapilo husté sněžení.

    Rally Šumava & Historic Vltava rallye 2018
    Erzety – především šumavská klasika

    Šumava je boží. Členitý terén, nekonečné lesy, úzké silničky mezi loukami a pastvinami s romantickými výhledy. Ve spojení s jarem v plné palbě je třeba všechny prožitky vynásobit krát dvě.

    Čínovský okruh (s jedním průjezdem za tmy), Koráb, Strašínská či Hoslovická jsou náročné vložky, které umí stále zaskočit i zkušené harcovníky. V harmonogramu se postupně zabydluje i Tedražická erzeta. Schválně, kdo ze skalních fans nebyl okouknout skok ve vesnici, která jí dává jméno?

    V pátek se začínalo novým shakedownem. Úsek spíše rychlejšího charakteru s jedním významnějším odbočením, stylově podobný zdejším tratím. V pořádku. Nenadchnul, ani neurazil. Myslím si však, že dřívější testovací zkoušky bývaly aktraktivnější.

    Panzerplatte po česku

    Sobotní ráno nás zastihlo na nové erzetě „Janovická“. Byl to opravdu pořadatelský majstrštyk a posádky i lační diváci zde našli vše, co jejich mlsné jazýčky žádají.

    Jela se zčásti v bývalém vojenském areálu. Pracovně jsme ji přejmenovali na „Česká Panzerplatte“. Minimálně prostředí si s německou originální verzí v mnohém nezadalo. Rozbitý asfalt, panely, šotolina, hinkelsteiny a přejezd přes archaický kamenný most. Po jeho krátkém laickém ohledání jsem mu na stupnici kvality statiky v rozmezí 1-7 udělil krásné bodové ohodnocení 10 mínus.

    Třešničkou na dortu se stalo atraktivní, přehledné a ze servisu pěšo dobře dostupné divácké místo. Pořadatelům palec nahoru za zařazení této RZ!

    Rally Šumava & Historic Vltava rallye 2018
    Kopejda vzkazuje – „Chyťte mě, když to dokážete!“

    Králem Šumavy se stala ostřílená dvojice Honza Kopecký s Pavlem Dreslerem. Očekávali jste něco jiného? Boleslavská squadra má obrovské zkušenosti, výborné zázemí, rychlost a nechybují. Když k tomu připočteme, že Dreky si rozpis celé klatovské rally zaznačil na 43 stranách bloku a nejdelší vložka korsické rally byla zapsána na 41 listech, nemohlo tovární posádku v podstatě nic zaskočit.

    Ale jednoduché to určitě neměli. Jak sám Kopejda řekl, jeli v tempu, ve kterém by v pohodě dokázali vyhrát kategorii WRC2 na MS v Německu. Profesionální výkon. Jen si říkám, že by si oba na „stará“ kolena přece jen zasloužili šanci v nejvyšší lize.

    Russian rocket

    Hlavním důvodem ke kalupu mladoboleslavské posádky byl ruský raketýr Alexey Lukyanuk. Je známý stylem pilotáže „věnec nebo kotrmelec“. V Česku startoval zatím vždy jen na barumce. Letos dokázal vyhrát šotolinovou Evropu na Azorech. Podle jeho slov začal k závodění přistupovat více s rozumem.

    Neuvěřitelně rychlý byl i na pro něj neznámých šumavských vložkách. Tři erzety vyhrál. V pátek za tmy měl problémy se světelnou rampou. Při rozhovoru do Videonovinek v cíli Korábu jsem jel snad poprvé viděl vytočeného z dílčího neúspěchu. Anglicky umí klít stejně dobře jako rusky závodit.

    V sobotním poledním přeskupení pobavil i při odpovědi na otázku, zda zkusí ještě s Kopejdou bojovat o vítězství. Zaujal boxerský postoj a řekl, že maximálně pěstmi, na trati už to prostě rychleji neumí. Primát neukořistil, avšak druhé místo je nad očekávání skvělé. V Krumlově má možnost dalšího tvrdého fightu se sousedem z Boleslavi.

    Rally Šumava & Historic Vltava rallye 2018 - Alexey Lukyanuk
    Ášín na lopatkách

    Kalich hořkosti si v Klatovech až do dna vyžahnul Václav Pech. Byl to on, kdo vždy býval lovcem Honzy Kopeckého. Jenže tentokrát byl zcela v jiné pozici. Kopejda byl daleko vpředu a na Vencu si vyšlápnul Lukyanuk. Ášín (bohužel pro něj) tahal skoro po celou soutěž za kratší konec provazu. Jel na dorazu. Auto by umělo ještě trochu víc, on ne.

    Stejně jako na Valašsce těsně před koncem rally zatroubil Václav k útoku. Druhý flek byl stále na dostřel. Oproti moravské soutěži se mu však jízda spíše za hranou nevyplatila. Rychlý sled událostí ve zkratce – chyba v diktátu spolujezdce (popravdě, s tak rychlým čtením byl měl asi potíže i Scatman), dramatický výlet zadní částí Fiesty mimo vytýčenou trať a následná devastace zadního kola. Bylo po nadějích.

    Jedenácté místo v cíli není žádným ternem. Při vší té smůle může byt Ášín nakonec rád, že Forda dotáhnul až na rampu v Klatovech.

    Škodovácké podhoubí

    Boleslavský tým vzal před startem sezóny pod svá křídla několik mladých nadějných posádek. Ty postupně okusí specifické tratě českého mistráku. Pro diváky zpestření, pro české posádky z úzké špičky další vráska na čele. Na Valašsce startoval Veiby a kupodivu uspěl. Na Šumavě se objevil benjamínek Juuso Nordgren a kupodivu uspěl taky.

    Nebyl tak důrazný jako Ole, ale dokázal například vyhrát první sobotní test. Janovická erzeta klouzala a cítil se na ní jako ryba ve vodě. Ani časy v ostatních vložkách nebyly určitě tristní. Třetí místo absolutně je z kategorie snů. Odborník žasne, laik se diví. Škodovka má asi opravdu čich na talenty.

    Rally Šumava & Historic Vltava rallye 2018
    Letící Kopáček & Štajfův HARD LANDING

    Venda Kopáček s Barbuchou skládají program svých startů díky chybějícímu budgetu závod od závodu. Zatímco s produkčním Subarem se spíše trápili a o dobrý výsledek často přišli vinou závady, než vlastní chybou, u erpětky je to jiné. Rychlost už mají, jen to hledání brzdných bodů nejde zatím Vendovi podle představ. Je jasné, že pokud finance vydrží, nedají v dalším průběhu sezóny svoji kůži lacino.

    Na Šumavě sváděli interní souboj o páté místo s Vojtou Štajfem. Vše rozhodla poslední RZ. Jelo se vabank. Venda doslova letěl, stejně tak Štajf. Vojtanen měl však v Tedražicích velmi tvrdý dopad. Levé zadní kolo dostalo tvrdý direkt a v následující pravé devět se se zbytkem zavěšení rozloučilo. Za další dvě zatáčky se Štajfova Fabie (na dohled cíle RZ i celé soutěže) pro změnu rozloučila s tratí a vydala se směr skrze plot na břeh přilehlé vodní nádrže. Hořký konec. I taková je rally.

    Rally Šumava & Historic Vltava rallye 2018
    Pečlivým sbíráním kvalitních časů a ukázněnou jízdou se opět blýsknul Filip Mareš. Učební sezóna v R5 se zatím vyvíjí nad očekávání dobře. Na Filipovu adresu pronesl jeho rádce Roman Kresta, že po dlouhé době spolupracuje s jezdcem, který ho poslouchá. A to se evidentně vyplácí. Na Šumavě z toho byla „brambora“. Dokázal si v solidní konkurenci na těžkých vložkách obrazně namazat část daleko zkušenějších kolegů na chleba.

    Přesným opakem je Jan Černý. Ač se nechal slyšet, že mu Fiesta sedla více než loňská Fabia, do jeho výkonu se toto tvrzení nepromítá. Klatovskou soutěží se protrápil a jeho pád výsledkovými listinami směrem dolů pokračuje. Co za tím vězí, ví asi jen on sám. Utrpěné sedmé místo. Spíš nic, než moc.

    Střípky z předohrabů

    Vítězem „šestek“ se stal Jan Talaš ml. Od začátku soutěže se tahal o první flek s Jiřím Navrátilem. Ten se z dobré formy valašské formy nevyspal a velkou část rally vedl. Pak ovšem jeho tempo začalo postupně uvadat a Talaš si šanci na primát vzít nenechal. I přes relativně velkou krizovku na jedné ze sobotních RZ podal erdvojkový nováček mazácký výkon.

    Krok s nimi držel ještě Julian Wagner. Rakouský rychlík dokázal vložky vyhrávat, ale hlavně v pátek zaznamenal několik horších časů a v konečném zúčtování to vyšlo jen na třetí místo. I když slovo JEN by mělo být psáno v uvozovkách. Na druhého Navrátila mu chybělo pouhých 1,9 vteřiny… Vyrovnaná třída, kde si jezdci nedarují ani metr tratě a tahají od startu do cíle!

    Rally Šumava & Historic Vltava rallye 2018
    Šumavská zkáza „juniorky“

    Erik Cais tentokrát tolik nezářil. Jedno z největších překvapení letošní mistráku se pohyboval ve výsledcích do čtvrté RZ okolo 6. místa ve třídě. Byla to však jen labutí píseň. Technická závada znamenala brzký konec.

    Mechanici mákli a Erik nastoupil do sobotní etapy. Ale ani v ní mu řepka nekvetla. V deváté RZ musel po kolapsu techniky odstoupit znovu. Když se kácí les, lítají třísky. Erik jde do techniky opravdu hodně. Jinak spolehlivému Peugeotu se takové zacházení asi ne zcela líbí a šumavskou soutěž se rozhodl demonstrativně bojkotovat.

    Rychlý byl i Matěj Kamenec. Do „pětky“ byl pátý, v šestce však odmítnul motor Peugeotu spolupráci a bylo vymalováno.

    Brzdové Dejá Vu Rendyho Dohnala

    „Dežaví“ a big moment v jednom si odbyl Renda Dohnal. V sobotní sekci v pořádném kalupu před odbočením do těžkého vracáku, prošlápnul brzdový pedál na podlahu. Stejná situace jako na loňském Krumlově. Jen to tentokrát fyzicky nebolelo. Šel rovně do únikovky. Ta byla naštěstí prosta neukázněných diváků a dost dlouhá na to, aby Rendy Peugeot zastavil za pomoci ruční brzdy. Situace hodná vyhlášení „hnědého kódu“. Momentálně posádka zvažuje, zda pokračovat v honbě za vteřinami na dalších závodech…


    Video: Best Of Rally Šumava 2018 od JNK STUDIO

    98% SKVĚLÉ

    Je mi už trochu žinantní konstatovat stále dokola tu samou frázi, ale podle mě se i Šumava povedla. Laťka kvality soutěží je v sezóně 2018 nasazena vysoko. Pořadatelům se doposud vyhýbají závažnější situace, které by musely v průběhu soutěží řešit. A držme palce, aby se tak dělo i nadále. Šumavákům přálo počasí. V kombinaci s těžkými tratěmi si tak na své přišli úplně všichni. Jak to bývá, divácká místa byla vypáskována často až schizofrenicky, ale pokud si aktivní divák kousek popošel, stál u trati mnohem blíže a určitě ne nebezpečně. A bylo se i na co dívat. Tempo špičky je opravdu mohutné. Také v hloubi startovního pole najdeme střelce, na které se vyplatí počkat. Povedla se nová Janovická vložka. Čínov navštívila mohutná divácká masa, která hlavně v legendární „kose“ připravila posádkám vřelou atmosféru. Skvělou úroveň měl tištěný program. Automobilové soutěže mají stále mnoho příznivců – a bohužel i nepřátel. Ale když člověk sleduje množství lidí, které se přesouvá mezi vložkami, občerstvuje se na nich, tankuje na místních čerpačkách, jedí a spí v místních restauracích, hotelích a penzionech, říká si, že i ty nejzatvrzelejší odpůrci by si měli uvědomit, že pro jejich kraj je každá taková akce velkým ekonomickým přínosem. Sehnat dva týdny před soutěží volné ubytování v bližším okolí Klatov bylo téměř nemožné. A to přece za pár hodin omezení pohybu po některé ze zapadlých silniček regionu stojí. Končím veselým zvoláním - „Hola, Vyškov volá!“

    • Atmosféra, atraktivita, průběh 100 %
    • Lokalita, tratě 95 %
    • Jezdecké obsazení 99 %
    Alex Lukyanuk Česko Erik Cais Jan Kopecký Jan Talaš ml. Rallye Šumava Klatovy recenze Rendy Dohnal Václav Kopáček Vojtěch Štajf
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    9.0
    Ivo Nowi Novák27.5.2021

    KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

    9.3
    Ivo Nowi Novák13.5.2021

    KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

    6.5
    Ivo Nowi Novák2.4.2021

    KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.