Historic Vltava Rallye 2018 preview
Zatímco pro fanoušky nejmodernějších rally speciálů je vrcholem sezony srpnová Barum Czech rally Zlín, pro vyznavače historických soutěžních vozů je Mekkou dubnová Vltava. Soutěž zařazená do seriálu mistrovství Evropy navazuje na dlouhou tradici původní Rallye Vltava, která patřila na přelomu šedesátých a sedmdesátých let k nejvýznamnějším evropským podnikům. Soudobá verze se jezdí paralelně s Rallye Šumava a letos se na start přihlásilo rekordních 82 posádek.
Evropská špička v Klatovech
Letošní seriál European Historic Sporting Rally Championship už má za sebou úvodní klání na španělské Rallye Costa Brava. Podle výsledků to vypadá, že se letošní sezona odehraje ve znamení vozů skupiny A z přelomu osmdesátých a devadesátých let. Na Iberijském poloostrově soupeřili o první příčku jezdci na vozech Ford Sierra RS Cosworth 4×4, BMW E30 M3 a Lancia Delta Integrale 16V. Po odstoupení úřadujícího mistra Evropy „Lucky“ Battistoliho těsně zvítězil Francouz Serge Cazaux před svým krajanem Berenguerem. Tyto jezdce sice v Klatovech neuvidíme, ale z první desítky výsledkové listiny se v Pošumaví objeví polovina posádek.
Výsledky 66. Rallye Costa Brava, 16. – 17. 3. 2018, E
1. Cazaux -Vilmot (F – Ford Sierra RS Cosworth 4×4) 1:43:03.9
2. J. F. Berenguer – A.Berenguer (F – BMW M3 E30) + 6.5
3.Ferreiro – Anido (E – FordEscort RS 1800) + 1:32.5
4. H. Toivonen – Wrede (FIN – Ford Sierra RS Cosworth 4×4) + 3:27.6
5. Jensen – Pedersen (N – BMW M3 E30) + 4:19.7
6. Foncueva – Puente (E – Ford Sierra Cosworth 4×4) + 7:38.0
7. Wirtmann – Kerenkes (H – Ford Escort RS 1800) + 7:41.1
8. Pérez – Bull (GB – Lancia Stratos HF) + 7:54.9
9. Mekler – Mekler (H – Alfa Romeo 1750 GTAm) + 8:25.3
10. Dobson – Freeman (GB – Ford Escort RS 1600) + 9:49.7
Největšími zkušenostmi a třemi triumfy na Vltavě se může pochlubit Nor Valter Christian Jensen s BMW M3. Černými koňmi na prvenství jsou tři jezdci španělského týmu Past Racing s fordy.
Především jedna z osobností motoristického sportu Fin Harri Toivonen (mladší bratr legendárního Henriho Toivonena). Na pobřeží Costa Brava dojel při premiérovém startu se sierrou čtvrtý. Rychlejší byl jeho stájový kolega Ferreiro Jesus Pérez s Escortem 1800 RS, který doma dosáhl na bronzovou příčku.
Favoritem je i další Španěl Daniel Alonso Villarón, který střídá soudobou Fiestu R5 s historickou Sierrou RS 4×4.
Velkou neznámou je výkon 61letého Jariho Latvaly s Toyotou Celica GT4 ST165 po Sainzovi. Otec továrního jezdce Toyoty patřil v devadesátých letech k finské špičce, ale s asfaltovými tratěmi moc zkušeností nemá.
Jezdci s kultovními vozy Porsche 911 se určitě pokusí soupeře s modernější technikou potrápit. Největší šance na stupně vítězů mají zkušení účastníci Vltavy Rakušan Karl Wagner, Fin Ville Silvasti a Švéd Anders Johnsens a třílitrovými Porsche 911 RS/ SC.
Silné karty drží v rukou i piloti Fordů Escort RS. Jména jako Tony Jansson (vítěz Vltavy 2008) a Ferenc Wirtmann jsou už na Klatovsku pojmem.
Za pozornost určitě stojí i Holanďan Eddy van Hoorn s originálním eskortem po legendárním Hannu Mikkolovi.
Text a foto: ZW