Ředitel divize motorsportu Ford Europe Gerard Quinn (na snímku vedle M. Hirvonena) odpověděl při představení vozu Ford Fiesta RS WRC na Autosport show v Birminghamu na několik otázek našeho spolupracovníka Martina Holmese.
Jak moc ovlivnil posun finalizace konečných předpisů přípravu Ford Abu Dhabi World Rally Teamu na úvodní podnik MS ve Švédsku?
„V tomto sportu v podstatě nikdy nemáte dostatek času na vývoj nového auta, navíc v době, kdy se předpisy zásadně změnily v otázce motorů a pneumatik. Přesto se budeme snažit probíhajících změn využít a aplikovat řadu nových technologií."
S tím souvisí snaha FIA omezit pravidly množství používaných komponentů, třeba motorů. Domníváte se, že M-Sport dokázal za tak krátkou dobu postavit dostatečně spolehlivý vůz?
„Samozřejmě spolehlivost auta je zásadní. Pokud nebudou vozy fungovat, zásadně to ohrozí reputaci značky. Motor s přímým vstřikováním je převratnou novinkou. Pro všechny techniky je to výzva. Ztotožňuje se to však se směrem, kterým míří výrobci automobilů. I proto jsme fiestu postavili na bázi technologie EcoBoost. Jde nám kromě výkonu i o emise motorů. Z naší pozice chceme zajistit dostupnost nového speciálu. Čím více bude zájemců o nový vůz, tím se sníží celkové náklady."
⇥
"Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala budou na stejné úrovni. Na začátku i během sezony se může stát mnoho nepředvídatelných věcí, proto bude důležité, že oba jezdci budou cítit ze strany továrního týmu stejnou podporu."
Z komerčního hlediska je ztráta BP jako jednoho ze sponzorů největší změnou týmu Ford pro sezonu 2011?
„V podstatě jsme o BP nepřišli, ale vedení si přálo, abychom společně při závodech propagovali jejich značku Castrol EDGE. Na vozech našeho týmu to nebude žádná novinka, neboť spojení Fordu a Castrolu už funguje mnoho let. V podstatě se ve spolupráci továrního týmu a BP mnoho nezměnilo."
FIA pro registraci požadovala zveřejnění jezdce, jenž po celou sezonu poveze na dveřích svého vozu startovní číslo 3. Jak moc těžké bylo dát důvěru Mikku Hirvonenovi, ačkoli v loňském hodnocení skončil až za týmovým kolegou Jari-Mattim Latvalou?
„V podstatě je to formalita. FIA potřebovala pro registraci nějaké jméno, ale popravdě Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala budou na stejné úrovni. Na začátku i během sezony se může stát mnoho nepředvídatelných věcí, proto bude důležité, že oba jezdci budou cítit ze strany továrního týmu stejnou podporu."
Jaká bude politika vedení Fordu k otázce soukromníků ve speciálech WRC?
„Není žádným tajemstvím, že si přejeme, aby s našimi vozy startovalo co nejvíce soukromníků. Už ve Švédsku se objeví osm vozů naší značky. Jsem za to rádi a všem vytvoříme podmínky, aby mohli být konkurenceschopní jako jezdci továrního týmu. Během sezony plánujeme stavbu deseti speciálů WRC."
S očekávaným počtem jezdců s Fiestami WRC se nabízí otázka, zda bude mít tovární tým na sezonu dostatek nových vozů?
„Na to nedokáži přesně odpovědět. Vše je upraveno regulemi FIA a těmi se budeme řídit. Limit počtu aut během sezony bude platit pro všechny stejně."
Pokud budou mít soukromníci stejné podmínky na tovární jezdci Ford Abu Dhabi WRT. Budete po nich požadovat v některých případech akceptovat určitou značkovou režii?
„Popravdě to nebude v mé kompetenci. Mým cílem je, abychom něco podobného zásadně neřešili. Samozřejmě budeme mít primárně zájem na výsledcích Ford Abu Dhabi Teamu, ale zároveň přeji úspěchy soukromníkům. Všichni budou mít stejné podmínky."
Jak vnímáte novou konfrontaci s konkurenční stájí Citroën?
„Myslím si, že na začátku budou mít všichni stejné podmínky. Až po několika prvních závodech se ukáže pravý stav věci, ale věřím, že od úvodních kilometrů nadcházející sezony budeme konkurenceschopní."
Jak může tým ovlivnit změna dodavatele pneumatik. Od Pirelli k Michelinu? Měl tým dostatek času nové gumy vyzkoušet?
„Opět určitě ne tolik, kolik bychom si přáli. Pozdě přišly konečné propozice ohledně techniky, to samé se dá říci na adresu dodavatelů pneumatik. Pro všechny to byla výzva. Doufáme však, že v tomto směru bude ze strany dodavatele panovat určitá četnost a poctivost. A všichni budou mít rovné podmínky."
Další foto z Autosport International Show 2011 si můžete prohlédnout ZDE