Ve startovní listině nadcházející Rallye Monte Carlo 2011 má nejpočetnější obsazení třída 5. Mezi přesilou francouzských značek figuruje i několik italských Fiatů Abarth 500.

Handicapovaný mrňousek

Remake populární pětistovky, která před půlstoletím postavila Itálii na kola, vypadá navzdory svým miniaturním mírám náležitě ostře a sebevědomě. Soutěžní verze, která byla poprvé představena na podzim 2009, navázala na tradici legendárních Fiatů Abarth 1000 TC z konce šedesátých let.

Pětistovka patří do nové třídy R3T, v Itálii se navíc s malými fiaty jezdí značkový pohár. Navzdory tomu, že nevyužívá horní hranici zdvihového objemu 1600 ccm, je pozoruhodnou a perspektivní alternativou nejen pro ambiciozní mladíky, ale i pro zkušené soukromé jezdce. Podobně jako u velmi populárního Citroënu C2 R2 Max se jedná o nefalšovaný závodní vůz s výhodným poměrem mezi cenou a výkonovými parametry. U Abarthu navíc jde o nejmodernější vůz s přeplňovaným motorem.

Atraktivní mrňousek však má vedle svých subtilních rozměrů jeden velký handicap. Nízkoobjemový přeplňovaný motor 1,4 litru disponuje jen výkonem 180 koní.

Srdcem nové zbraně je osvědčený řadový šestnáctiventilový čtyřválec řady Fire. U Abarthu 500 je „dopován“ turbodmychadlem Garret, které zvýšilo výkon pohonné jednotky na 180 koňských sil. Ve spojení se sekvenční šestistupňovou převodovkou, samosvorným diferenciálem a závodní dvoukotoučovou spojkou s kovokeramickým obložením dokáže motor s lehkým a obratným vozem zázraky.

Moderní podvozek dovoluje dostatečné možnosti nastavení tuhosti, geometrie i světlé výšky. Sedmnáctivalcová kola ukrývají dostatečně dimenzované kotoučové brzdy Brembo. Součástí brzdového systému je hydraulická „ručka“ a ventil ovládající nastavení brzdného účinku na přední a zadní kola. Samozřejmostí je povinná bezpečnostní výbava – ochranný trubkový rám integrovaný přímo do karoserie, anatomická sedadla s šestibodovými bezpečnostními pásy apod.

Doufejme, že se atraktivní „mrňouskové“ rozšíří po celé Evropě a úspěšně naruší převahu francouzských značek. Vedle Apeninského poloostrova se fiátek pravidelně objevuje i v Rakousku.

Sdílet

O autorovi

Komentáře