Naposledy obohatili atraktivní kategorii GT plnokrevníci z Maranella v roce 2008. V podobě vysokokarátového Ferrari 360 Modena Challenge, připraveného renomovaným španělským týmem Piedrafita Sport.
Purasova třistašedesátka – Ferrari 360 Modena
Jako blesk zčistajasna se objevila koncem léta 2007 zpráva, že španělský tým Piedrafita Sport připravuje soutěžní verzi Ferrari 360 Modena Challenge. Kupodivu se nejednalo o novinářskou kachnu ani o zbožné přání fanoušků, ale o seriozní informaci.
Julián Piedrafita byl doposud spojen především se značkou Citroën. Nasazoval soutěžní speciály ZX a Xsara Kit Car, stál za francouzským titulem Loeba z roku 2001 i za poslední španělskou korunovací Purase (2002). Špičkový domácí jezdec Jesus Puras debutoval s tímto skvostem na kolech, na závěrečné soutěži španělského šampionátu Rally Costa Brava. „Chus“ Puras , který má na svém kontě osm národních mistrovských titulů, při ostře sledované premiéře dominoval skupině GT, vyhrál poslední rychlostní zkoušku sezony a obsadil senzační bronzovou příčku v absolutní klasifikaci. Ferrari se vrátilo na španělské soutěžní tratě po 23 letech, kdy s modelem 308 GTB závodil Antonio Zanini.
Ferrari 360 Modena nebylo žádnou novinkou, dokonce se v té době už ani nevyrábělo. Revoluční model Ferrari, který poprvé vyrukoval s celohliníkovou karoserií i podvozkem, spatřil světlo světa v roce 1999 jako nástupce typu F355.
Jeho mimořádně povedené linie stvořil tradičně Pininfarina, který skloubil typický design vozů z Maranella s moderními prvky. Klasický boční profil karoserie s mohutnými otvory pro přívod vzduchu k motoru a důvěrně známá záď se čtveřicí kruhových koncových svítilen kontrastuje s neobvyklou nízkou přídí s postranními náporovými šachtami. Zádi dominuje mohutný difuzor a obrovské přítlačné křídlo. Díky použití hliníkových trubek čtvercového průřezu se vůz vyznačuje o 40% vyšší torzní tuhostí než jeho předchůdce, přitom je výrazně lehčí.
Prostorový trubkový rám podvozku je svařen s 12 hliníkovými odlitky, z nichž 4 slouží k upevnění závěsů kol. Úchyty tlumičů pérování jsou precizně obrobeny na CNC stroji, aby se zajistila přesná geometrie náprav. Karoserie je o 122 mm širší než u speciálů WRC. Tato hodnota dovoluje široký rozchod kol a použití extrémních pneumatik, které se podílí na výborných jízdních vlastnostech vozu.
Vrcholem techniky italské značky jsou samozřejmě vysokokarátové motory. Modena, pojmenovaná podle rodiště Enza Ferrariho, disponuje úchvatným vidlicovým osmiválcem o objemu 3,6 litru umístěným podélně před zadní nápravou.
Jedná se o absolutní hi-tech a tak není divu, že se neskrývá pod kapotou, ale pod sklem jako ve výkladní skříni. Ušlechtilý agregát má výkon 400koní při 8500 ot/min, ovšem 80% jeho síly může pilot využít už od 3000 otáček. Motor je velmi pružný, maximální krouticí moment činí 373 Nm. Mezi technické lahůdky ala Formule 1 patří pětiventilový rozvod s proměnným časováním ventilů, variabilní geometrie sání nebo titanové ojnice. Mazání se suchou skříní zabraňuje odlévání oleje v zatáčkách. Řídicí jednotku Bosch nahradil Piedrafita upravenou programovatelnou elektronikou Magnetti Marelli. Pedál akcelerátoru aktivuje potenciometr spojený se škrtící klapkou (systém drive-by-wire použitý v rally poprvé u Subaru).
Modena se nabízela se šestistupňovou manuální převodovkou nebo elektrohydraulickou sekvenční rychlostní skříní ovládanou „pádly“ u volantu. Španělský tým však zvolil osvědčenou závodní převodovku Hewland, která se používá pro Le Mans. Technika výjimečného vozu je dokonale prověřená na závodních okruzích, v jeho kokpitu sbírali úspěchy i čeští piloti Enge a Pergl. Přes jednokotoučovou spojku se síla motoru přenáší na lamelový diferenciál s omezenou svorností a posléze na zadní kola.
Starší exemplář závodní verze Challenge, který dosahuje raketového zrychlení z 0 na 100 km/h za rovné 4 sekundy, koupil Piedrafita Sport za 90 000 Euro. Celková cena modeny přestavěné pro rally činila 150 – 180 000 Euro a odpovídala špičkovému speciálu S1600.
Ferrari 360 Modena Challenge by Piedrafita
Technické parametry
Motor:
Uprostřed podélně uložený vidlicový osmiválec V8 90° F131 s atmosférickým sáním o objemu 3586 ccm (vrtání 85 mm, zdvih 79 mm). Pět ventilů na jeden válec (3 sací a 2 výfukové), proměnné časování, variabilní geometrie sacího potrubí. Nejvyšší výkon 400 k při 8500 ot/min, maximální kroutící moment 373 Nm při 4750 ot/min. Řídicí jednotka Magneti Marelli.
Převodové ústrojí:
Pohon zadní nápravy, šestistupňová sekvenční převodovka Hewland umístěná podélně, lamelový diferenciál s omezenou svorností.
Podvozek:
Nezávisle zavěšená kola s dvojitými trojúhelníkovými rameny.
Plovoucími kotoučové ventilované brzdy Brembo čtyřpístkovými třmeny. Vpředu průměr 355 mm, vzadu 330 mm. Pneumatiky BF Goodrich 265/645/18 vpředu, 305/680/18 vzadu.
Rozměry a hmotnost:
Celohliníková karoserie s trubkovým prostorovým rámem. Délka 4477 mm, šířka 1922 mm, výška 1214 mm. Rozvor náprav 2600 mm. Rozchod kol vpředu 1669 mm, vzadu 1617 mm. Hmotnost 1200 kg.