O poslední evropské body se posádky popraly při Rallye du Valais ve Švýcarsku. S velkým náskokem zvítězil Esapekka Lappi se Škodou Fabia S2000. Skvělé páté místo v nabité konkurenci vybojoval český pilot Jaroslav Orsák.

Rally Int. Du Valais logo

Seznam posádek

Závod

Celková délka rally: 602.86 km
z toho 18 rychlostních zkoušek v délce 287.84 km (47.75%)

Konečné výsledky Rally Int. Du Valais 2013

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

1. Lappi / Ferm (FIN) Škoda Fabia S2000 1. tř. 2 3:13:42.8
2. Burri / Saucy (CHE) Ford Fiesta S2000   +3:28.2
3. Breen / Vanneste (IRL / BEL) Peugeot 207 S2000   +3:36.2
4. Ancian / Vitrani (FRA) Peugeot 207 S2000   +6:21.1
5. Orsák / Kostka (CZE) Škoda Fabia S2000   +6:26.7
6. Althaus / Ioset (CHE) Peugeot 207 S2000   +6:42.9
7. Gonon / Horgnies (CHE) Subaru Impreza Sti R4   +7:47.7
8. Perroud / Marchand (CHE) Peugeot 207 S2000   +13:15.9
9. Michel / Arlettaz (FRA / CHE) Citroën DS3 R3T 1. tř. 5 +13:17.7
10. Salinas / Micheli (FRA) Renault Megane RS 1. tř. 3 +14:12.4

Významná odstoupení:

St. č. 2 Aigner – Watzl , Subaru Impreza Sti R4 – havárie v RZ14
St. č. 6 Tlusťák – Kučera, Škoda Fabia S2000 mechanická závada (RZ7)
St. č. 7 Gryazin – Chumak, Ford Fiesta S2000 – havárie v RZ15
St. č. 10 Hotz – Ravasi, Peugeot 207 S2000 mechanická závada (RZ9)
St. č. 11 Carron / Revaz, Peugeot 207 S2000 – havárie v RZ 6
St. č. 15 Consani / Landais, Renault Megane RS – TZ v RZ 4


III. etapa – 9. listopadu

8 RZ – 146,3 km

„Létající Fin" Lappi vítězí pro značku Škoda také v ERC finále ve Švýcarsku

› Tovární posádka Lappi/Ferm vítězí se suverénním náskokem
› „Můj první velký triumf na asfaltu"
› Perfektní závěr tituly ověnčené sezóny

„Létající Fin" Esapekka Lappi triumfoval pro značku ŠKODA také ve finálové soutěži letošního mistrovství Evropy ve švýcarských Alpách. Jen šest dní po úspěchu v Číně zvítězil finský talent se svým spolujezdcem Jannem Fermem na Rally du Valais s jasným náskokem. Byl to vydařený závěr mimořádně úspěšného rallyového roku značky ŠKODA, který byl korunován tituly v ERC a asijsko-pacifickém šampionátu (APRC) *.
Skvělý pilot ve skvělém voze – to byl recept na úspěch také při triumfu Esapekky Lappiho ve Švýcarsku. 40 hodin trvala jeho vítězná cesta z finálové soutěže APRC v Číně, přesto nebyla únava na „létajícím" Finovi znát.

„Poslední dva týdny byly absolutně fantastické. Toto je moje první velké vítězství na asfaltu, to bych před začátkem rally neočekával. Ale byl jsem v „laufu" a měli jsme skvělý rytmus. Velký dík patří celému týmu ŠKODA Motorsport," řekl Lappi v obležení fanoušků.

Ve finálový den vsadil Lappi na technických tratích v nádherném horském prostředí v okolí centra soutěže v Martigny především na jistotu, přesto byl v dalších dvou rychlostních zkouškách nejrychlejší.

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

RZ15 Champex 1 (Les Valettes-Champex, 9,53 km) RZ16 Bruson 1 (Le Châble-Champsec, 16,96 km) RZ 17 Verbier 1 (Lourtier-Verbier, 15,52 km) RZ18 Les Cols (Sembrancher-Le Guercet, 37,13 km)
1. BREEN 6:39.8
2. ANCIAN +0.4
3. BURRI +1.8
4. LAPPI +5.0
5. ORSÁK +6.4
6. ALTHAUS +12.4
7. GONON +14.9
8. MICHEL +15.1
9. PERROUD +19.6
-. REUCHE +19.6
1. LAPPI 13:55.1
2. ANCIAN +21.1
3. BREEN +25.6
4. ORSÁK +38.4
5. GONON +38.8
6. BURRI +42.7
7. ALTHAUS +47.0
8. HUNZIKER +1:08.8
9. REUCHE +1:14.4
10. SALINAS +1:19.2
1. ANCIAN 10:51.8
2. LAPPI +0.1
3. BREEN +9.1
4. BURRI +16.3
5. ORSÁK +20.1
6. GONON +21.8
7. ALTHAUS +26.8
8. REUCHE +44.3
9. SALINAS +47.2
10. HUNZIKER +48.2
1. LAPPI 16:38.1
2. BREEN +4.2
3. ANCIAN +11.6
4. ALTHAUS +42.8
5. ORSÁK +45.0
6. GONON +47.8
7. BURRI +54.8
8. PERROUD +1:13.0
9. MICHEL +1:17.0
10. HUNZIKER +1:18.0

>>> RZ16 a 17: Olivier Burri hlásí na "šestnáctce" potíže s motorem, které jej trápí i v následující RZ.

>>> RZ15: Vasily Gryazin dopíjí kalich hořkosti do dna, když se svým vozem havaroval a v závodě končí (průb. 3. po RZ14)


Andreas Aigner bohužel havarovalPrůběžné pořadí po RZ 14:

1. Lappi / Ferm, Škoda Fabia S2000, 2:25:32.9
2. Burri / Saucy, Ford Fiesta S2000, +1:37.7
3. Gryazin / Chumak, Ford Fiesta S2000, +2:45.6
4. Breen / Vanneste, Peugeot 207 S2000, +3:02.4
5. Althaus / Ioset, Peugeot 207 S2000, +4:39.0
6. Orsák / Kostka, Škoda Fabia S2000, +4:41.9
7. Ancian / Vitrani, Peugeot 207 S2000, +4:53.1
8. Gonon / Horgnies, Subaru Impreza Sti R4, +5:49.5
9. Reuche / Deriaz, Renault Clio R3, +9:19.9
10. Perroud / Marchand, Peugeot 207 S2000, +9:23.9

>>> RZ14: Kola na svých vozech poškodili Jarek Orsák (pravé zadní) a Nicolas Althaus (levé přední). Kolo měnil Ancian. Ještě hůře dopadl Andreas Aigner který havaroval a odstoupil z průběžného druhého místa.

>>> RZ13: Jérémi Ancian zažil krizovku poté, co se otřel se svým peugeotem o strom.

>>> RZ12: Lappi a Orsák ztrácejí drobné vteřiny díky chybám – oba jezdci minuli odbočení a museli couvat. Vasily Gryazin dělá defekt.

Trať úvodní sekce závěrečné etapy je velmi zmáčená. Podle některých informací některé posádky dokonce na úvodní obuly zimní pneumatiky. Voda však postupně mizí a ne některých místech povrch osychá.

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

RZ11 Champex 1 (Les Valettes-Champex, 9,53 km) RZ12 Bruson 1 (Le Châble-Champsec, 16,96 km) RZ 13 Verbier 1 (Lourtier-Verbier, 15,52 km) RZ14 Les Cols (Sembrancher-Le Guercet, 37,13 km)
1. BREEN 6:44.4
2. ANCIAN +0.4
3. LAPPI +1.4
4. BURRI +3.5
5. AIGNER +5.9
6. ORSÁK +8.1
7. GRYAZIN +12.8
8. GONON +14.5
9. MICHEL +14.6
10. COPPENS +19.0
1. BREEN 14:16.6
2. ANCIAN +4.2
3. AIGNER +4.9
4. LAPPI +17.4
5. BURRI +18.1
6. ORSÁK +23.5
7. ALTHAUS +23.9
8. GRYAZIN +30.7
9. GONON +32.5
10. PERROUD +42.9
1. ANCIAN 11:02.5
2. BREEN +2.4
3. LAPPI +6.0
4. BURRI +11.1
5. AIGNER +17.0
6. GRYAZIN +21.2
7. ORSÁK +23.5
8. GONON +26.7
9. PERROUD +48.7
10. ALTHAUS +50.1
1. BREEN 24:10.8
2. LAPPI +29.4
3. BURRI +40.3
4. GRYAZIN +53.9
5. ORSÁK +1:07.9
6. GONON +1:09.6
7. REUCHE +1:36.5
8. ALTHAUS +1:39.7
9. MICHEL +2:01.8
10. COPPENS +2:04.4

II. etapa – 8. listopadu

7 RZ – 110,74 km

Esapekka Lappi je ve Švýcarsku na špici

› Tovární posádka Lappi/Ferm potvrzuje kvality také v alpském ERC finále
› Před finálovým dnem mají náskok 43,7 sekundy
› ŠKODA si již zajistila titul APRC a ERC

Minulý týden triumfoval pro značku ŠKODA v Číně, nyní vede před finálovým dnem také Rally du Valais: Fin Esapekka Lappi dokazuje svůj mimořádný talent také ve švýcarských Alpách. Se svým spolujezdcem Jannem Fermem jdou do finálních osmi rychlostních zkoušek letošního ERC s náskokem 43,7 sekundy.
Po triumfu v ERC* pro Jana Kopeckého a Pavla Dreslera, vítězství v APRC* stejně jako v pěti dalších národních šampionátech, by bylo pódiové umístění dalším skvělým počinem v již tak úspěšné rallyové sezóně značky ŠKODA.

„Byl to pro nás dobrý den bez jediného problému. Auto bylo fantastické, jízdu jsme si vskutku užívali. Grip byl odpoledne lepší a lepší a tak jsme mohli i zrychlit,", říká Lappi, zůstává ale s ohledem na své šance na vítězství pevně na zemi: „Sobota bude nejtěžším dnem. Nejdůležitější bude neudělat žádnou hloupou chybu, pak uvidíme, co se z toho vyvine."

I přes sedmihodinový časový rozdíl v Číně – kde uplynulý víkend vyhrál poslední soutěž APRC – zůstává Lappi svěží. V dosavadních deseti rychlostních zkouškách na technických tratích kolem centra rally v Martigny zajel tři nejlepší časy. Jeho největší pronásledovatelé ztratili zejména v pátečních odpoledních průjezdech – Lappi přitom na asfaltu platí stále za nováčka.

Nyní je Lappi na nejlepší cestě napsat další úspěšnou kapitolu úspěšných dějin značky ŠKODA. V rámci 54. Ročníku Rally du Valais je v sobotu na programu osm rychlostních zkoušek a 146,30 kilometrů. Vrcholem bude nejdelší zkouška soutěže Les Cols o délce 37,13 kilometrů.


Lappi - Ferm  Škoda Fabia S2000 Rallye du Valais 2013Pořadí po II. etapě:

1. LAPPI – FERM (FIN – Škoda Fabia S2000) 1:28:24.4 >>>
2. AIGNER – WATZL (A – Subaru Impreza R4) + 43.7
3. O. BURRI – SAUCY (CH – Ford Fiesta RRC) + 1:18.9
4. GRJAZIN – CHUMAK (LV/RUS – Ford Fiesta S2000) + 1:41.2
5. ALTHAUS – IOSET (CH – Peugeot 207 S2000) + 2:19.8
6. ANCIAN – VITRANI (F – Peugeot 207 S2000) + 2:41.2
7. ORSÁK – KOSTKA (CZ – Škoda Fabia S2000) + 3:33.1
8. BREEN – VANNESTE (IRL/B – Peugeot 207 S2000) + 3:54.2
9. GONON – HORGNIES (CH – Subaru Impreza R4) + 4:20.4
10. PERROUD – MARCHAND (CH – Peugeot 207 S2000) + 6:02.7

Ohlasy vedoucí trojice:

Esapekka Lappi "Dnes jsem měl už více sebevědomí a odpoledne se zlepšila i přilnavost, což nám rovněž pomohlo zrychlit. Zatím jsme neměli jediný problém, závod si užíváme."

Andreas Aigner "Myslel jsem si, že budeme dopoledne více ztrácet, ale bylo to vcelku vyrovnané. Odpoledne, zejména na dlouhém testu, se to vyvinulo, jak jsem očekával. Přesto jsem s umístěním maximálně spokojen. Ale poslední etapa ještě bude dlouhá. Pokud jsou erzety do patnácti kilometrů, ještě se to dá, ale od této délky se vše přehřívá a už není možné jet na limitu (smích)…"

Olivier Burri "Na úvodním testu jsem se domníval, jak jsem byl rychlý, ale opak byl pravdou. Úplně se nám nedařilo ani na dalších vložkách. Navíc závěrečná etapa ještě bude dlouhá, nepůjde o sekundy, spíše o desítky vteřin. Navíc lze očekávat horší počasí. S přihlédnutím k evropských gumám to může být ještě hodně zajímavé. Pokud nebude povolena jejich úprava, klidně se může stát, že ze závodu odstoupím!"

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

RZ7 Vercorin 1 (Chalais-Mase, 26,58 km) RZ8 Veysonnaz 1 (Ayer-Veysonnaz, 13,62 km) RZ9 Nendaz 1 (Veysonnaz-Nendaz, 12,08 km) RZ10 Les Casernes 2 (6,18 km)
1. LAPPI 15:04.1
2. BREEN + 5.6
3. ANCIAN + 10.0
4. AIGNER + 22.3
5. HOTZ + 23.2
6. O. BURRI + 24.2
7. ALTHAUS + 36.3
8. GRJAZIN + 36.9
9. ORSÁK + 47.9
10. SALINAS + 1:02.8
1. LAPPI 7:40.9
2. ANCIAN + 0.7
3. BREEN + 1.9
4. HOTZ + 5.3
5. AIGNER + 5.9
6. O. BURRI + 7.6
7. GRJAZIN + 13.9
8. ALTHAUS + 14.6
9. ORSÁK + 20.1
10. REUCHE + 27.3
1. ANCIAN 6:43.0
2. LAPPI + 2.0
2. BREEN + 2.0
4. GRJAZIN + 8.6
5. AIGNER + 9.2
6. O. BURRI + 11.0
7. ALTHAUS + 12.5
8. GONON + 21.4
9. ORSÁK + 23.3
10. REUCHE + 27.5
1. ORSÁK 5:43.3
2. BREEN + 2.0
3. LAPPI + 4.8
4. ANCIAN + 4.9
5. GRJAZIN + 5.1
6. O. BURRI + 8.9
7. AIGNER + 10.2
8. ALTHAUS + 12.7
9. GONON + 14.4
10. HUNZIKER + 17.5

O. Burri / Saucy  Valais 2013  Peugeot 207 S2000Průběžné pořadí po RZ 6:

1. Lappi / Ferm, Škoda Fabia S2000, 53:06.3
2. Aigner / Watzl, Subaru Impreza Sti R4, +2.9
3. Burri / Saucy, Ford Fiesta S2000, +34.0 >>>
4. Gryazin / Chumak, Ford Fiesta S2000, +43.5
5. Althaus / Ioset, Peugeot 207 S2000, +1:10.5
6. Orsák / Kostka, Škoda Fabia S2000, +2:08.6
7. Gonon / Horgnies, Subaru Impreza Sti R4, +2:15.3
8. Ancian / Vitrani, Peugeot 207 S2000, +2:32.4
9. Tlusťák / Kučera, Škoda Fabia S2000, +3:23.4
10. Hotz / Ravasi, Peugeot 207 S2000, +3:30.6

>>> Craig Breen měl v dopolední sekci problémy s posilovačem řízení

 

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

RZ4 Vercorin 1 (Chalais-Mase, 26,58 km) RZ5 Veysonnaz 1 (Ayer-Veysonnaz, 13,62 km) RZ6 Nendaz 1 (Veysonnaz-Nendaz, 12,08 km)
1. ANCIAN 15:26.1
2. LAPPI +8.9
3. AIGNER +17.7
4. BURRI +19.6
5. GRYAZIN +25.4
6. ALTHAUS +26.0
7. HOTZ +31.3
8. CARRON +37.1
9. BREEN +40.2
10. ORSÁK +44.6
15. TLUSTÁK +1:13.6
1. ANCIAN 7:52.2
2. LAPPI +2.1
3. AIGNER +2.5
4. BURRI +6.8
5. ALTHAUS +8.4
6. HOTZ +9.6
7. GRYAZIN +10.0
8. CARRON +12.4
9. GONON +18.5
10. SALINAS +24.7
11. ORSÁK +24.8
17. TLUSTÁK +41.1
1. ANCIAN 6:54.4
2. AIGNER +5.7
3. GRYAZIN +8.0
4. BURRI +8.3
-. LAPPI +8.3
6. ALTHAUS +9.6
7. HOTZ +14.0
8. GONON +16.3
9. REUCHE +26.0
10. SALINAS +26.6
11. ORSÁK +30.8
12. TLUSTÁK +31.2

I. etapa – 7. listopadu

3 RZ – 30,8 km

Andreas Aigner  Subaru Impreza R4Průběžné pořadí po RZ3:

1. AIGNER – WATZL (A – Subaru Impreza R4) 22:30.6 >>>
2. LAPPI – FERM (FIN – Škoda Fabia S2000) + 3.7
3. O. BURRI – SAUCY (CH – Ford Fiesta RRC) + 22.3
4. GRJAZIN – CHUMAK (LV/RUS – Ford Fiesta S2000) + 23.1
5. HOTZ – RAVASI (CH – Peugeot 207 S2000) + 28.7
6. CARRON – REVAZ (CH – Peugeot 207 S2000) + 44.6
7. ALTHAUS – IOSET (CH – Peugeot 207 S2000) + 49.5
8. ORSÁK – KOSTKA (CZ – Škoda Fabia S2000) + 51.4
9. GONON – HORGNIES (CH – Subaru Impreza R4) + 1:09.8
10. R. CONSANI – LANDAIS (F – Renault Megane RS) + 1:16.5
12. TLUSŤÁK – KUČERA (CZ – Škoda Fabia S2000) + 1:20.5


Ohlasy vedoucí trojice:

Andreas Aigner "Už v Sanremu jsme si zajistili produkční titul, takže tady jedeme absolutně uvolněně a vše zatím stoprocentně vychází. Vlastně testujeme nové gumy a jízdu si řádně užíváme. Podmínky však pro Subaru nebyly optimální, hodně to klouzalo, místy jak na ledu. Pořádně nás vystrašila hned první zatáčka…"

Esapekka Lappi "Není to vůbec špatné, vyjma první erzety, kde nás postihly hodiny. Horské vložky jsou víceméně suché, ale mnoho míst zůstává vlhkých, a tak je potřeba být neustále ostražitý."

Olivier Burri "Nebyl to pro nás moc dobrý den. Před závodem jsem vůbec netestoval, a tak mi chybí víra v náš vůz. A proti ostatním i kilometry, které už mají za volanty svých speciálů. Já jsem ve fordu neseděl dlouhých sedm měsíců, což je znát. Nejedu tak, jak bych si představoval."


>>> lídr po RZ2 Craig Breen inkasoval dvouminutovou penalizaci, jeho značkový kolega Jeremy Ancian "zatížil své konto" dokonce třemi minutami.

Jezdci Peugeot Academy Breen a Ancian ale už měli problémy na přejezdu mezi RZ1 a 2 a nestihli přijet včas do časové kontroly. Tyto penalizace ale pořadatelé posádkám kvůli práci na silnici a silnému provozu odpustili. Do ČK 3 však přijely obě posádky Breen – Vanneste a Ancian – Vitrani předčasně! To znamenalo jejich propad na 16. (Breen) a 28. (Ancian) místo.

>>> Fina Lappiho zpomalily v RZ1 hodiny

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥⇥

⇥⇥

RZ1 Crans-Montana (Mollens-Les Violettes, 11,66 km) RZ 2 Anzère (Fortunau-La Tsouma, 12,96 km) RZ 3 Les Casernes 1 (6,18 km)
1. ANCIAN 7:26.1
1. BREEN 7:26.1
3. AIGNER + 4.3
4. HOTZ + 4.8
5. O. BURRI + 8.8
6. CARRON + 11.9
7. GRJAZIN + 14.2
8. ALTHAUS + 15.5
9. LAPPI + 18.3
10. R. CONSANI + 20.6
11. ORSÁK + 25.1
12. TLUSŤÁK + 30.4
1. BREEN 8:54.0
2. ANCIAN + 5.3
3. LAPPI + 7.1
4. AIGNER + 8.1
5. O. BURRI + 14.8
6. GRJAZIN + 16.7
7. HOTZ + 18.4
8. CARRON + 24.9
9. ALTHAUS + 27.5
10. R. CONSANI + 29.5
12. ORSÁK + 39.5
19. TLUSŤÁK + 53.6
1. LAPPI 5:48.8
2. ORSÁK + 8.5

3. AIGNER + 9.3
4. ANCIAN + 11.8
5. GRJAZIN + 13.9
6. BREEN + 16.9
7. TLUSŤÁK + 18.2
8. O. BURRI + 20.4
9. HOTZ + 27.2
10. ALTHAUS + 28.2

Rallye International du Valais – základní informace

Poslední soutěž evropského šampionátu má centrum v Martigny a po mnoho let je nedílnou součástí mistrovství ´starého kontinentu´. Poprvé se uskutečnila v roce 1960 a na startu se v minulosti objevily i takové hvězdy jako jako Francois Delecour, Juha Kankkunen či Jean Ragnotti.

Start: 13:30, čtvrtek 7. listopadu, Casernes, Sion
Cíl: 16:30, sobota 9. listopadu, CERM Expo, Martigny
HQ: Hôtel Vatel, Rue Marconi 19, 1920 Martigny, Švýcarsko
Servis park: Casernes, Sion (7. – 8. listopadu), CERM Expo, Martigny (9. listopadu)
Počet RZ: 18
Délka RZ: 287,84 kilometres (I. etapa – 30,89 km, II. etapa – 110,74 km, III. etapa 146,30 km)
Povrch: asfalt, v malé míře šotolina
vítěz 2012: Laurent Reuche / Jean Deriaz (CH – Peugeot 207 Super 2000)


Favorité

V seznamu přihlášených posádek jsou nejvýše nasazeni Ir Craig Breen s belgickou navigátorkou Larou Vanneste. Shodný speciál Peugeot 207 S2000 však bude mít k dispozici i zkušený Francouz Bryan Bouffier. A barvy Peugeot Rally Academy bude hájit i jeho krajan Jeremi Ancian.

Chybět však nebude ani silná domácí konkurence v čele s Olivierem Burrim, jenž bude usilovat o deváté prvenství na tomto závodě. Ke startu zvolil speciál Ford Fiesta RRC.

Celkově je ve startovní listině 13 vozů S2000, plus tři speciály specifikace R4. Peugeot má se šesti vozy jasnou převahu… "Dvěstěsedmičku" budou v okolí Martigny pilotovat i dva poslední švýcarští mistři Grégoire Hotz a Nicolas Althaus.

Orsák - Kostka  Rallye du Valais 2013

Silnou konkurencí ale budou vozy Škoda Fabia S2000. Zejména ten v rukou továrního jezdce Škody Motorsport Fina Esapekky Lappiho. Premiéru s fabií naopak absolvuje Jaroslav Orsák, nechybí ani Antonín Tlusťák.

Vasily Gryazin povede Ford Fiesta S2000, s trojicí Subaru Impreza R4 odstartují Andreas Aigner, Florian Gonon (mistr Švýcarska 2009) a Maďar Vizin Laszlo. V produkční kategorii se jim postaví Francouz Robert Consani s továrním Renaultem Mégane RS.


Lappi chce ve finále ERC ve Švýcarsku na pódium

› Třetí ERC start finské tovární posádky v letošním roce
› ŠKODA si již zajistila tituly v APRC a ERC
› 287,84 kilometrů v 18 rychlostních zkouškách na programu Rally du Valais

Tovární posádka ŠKODA Esapekka Lappi/Janne Ferm chce při finálové soutěži letošního mistrovství Evropy opět na pódium. Oba Finové tak chtějí na Rally du Valais od 7. do 9. listopadu ve švýcarských Alpách navázat na úspěšnou sérii značky ŠKODA – ta v letošní sezoně získala díky posádce Jan Kopecký / Pavel Dresler titul evropských šampionů* a rovněž titul v asijsko-pacifickém šampionátu a to jak v hodnocení značek, tak jezdců (Gaurav Gill/Glen Macneall). Úspěšnou sezonu značky ŠKODA dokládá ještě celkem pět národních a regionálních titulů.
Lappi se postaral o rozruch svým druhým místem na Rally Sanremo a zároveň přispěl dvěma vítězstvími k triumfu značky ŠKODA v asijsko-pacifickém šampionátu. Titul v ERC získala v mimořádné úspěšné sezóně již dříve tovární posádka ŠKODA Motorsport Jan Kopecký a Pavel Dresler*.

„Chceme s vozem ŠKODA Fabia Super 2000 navázat na dosavadní úspěchy. Speciálně naše druhé místo v Sanremu dodalo mně a Jannemu hodně sebevědomí," říká Lappi a varuje současně před přehnaným optimismem: „Předně půjde o to nasbírat opět co nejvíce zkušeností na asfaltu."

Po startech na Barum Rally ve Zlíně a Sanremu je to pro oba Finy letos třetí start v ERC. Pro Lappiho bude 54. Rally du Valais těžkou zkouškou. Úzké asfaltové tratě se táhnou úchvatnou horskou scenérií. Začátkem listopadu už mohou hrát na této rally svou roli také sníh a led – ale na to je Lappi jako správný Fin připraven.

Sdílet

O autorovi

Komentáře