V zemi čabajských klobás a Tokajského vína odstartuje již tento víkend první podnik tamějšího mistrovství v rally. Řeč je samozřejmě o Maďarsku. Začíná se tradičně v Egeru a skoro tradičně je tato soutěž také úvodním dějstvím „mistráku“ slovenského.
Oficiální stránka soutěže / Official website
Seznam přihlášených posádek / Entry list (PDF)
Seznam přihlášených posádek – Rallye 2 / Entry list – Rallye 2 (PDF)
Seznam přihlášených posádek – Historici / Entry list – Historic (PDF)
V pátek 1.4.2016 jsou na programu technické a administrativní přejímky (a to opravdu není Apríl). Od 18.30 hodin se na náměstí „Dobó tér“ uskuteční slavností startovní ceremoniál. Ten je mezi posádkami a hlavně diváky velmi oblíbený a má svoji neopakovatelnou atmosféru.
Potom však musí všichni rychle do peřin, protože všechny zúčastněné čeká v sobotu porce deseti rychlostních zkoušek. V neděli je jich na programu „pouze“ šest. Ti, kdo „přežijí“ všechny nástrahy tratě, si v době pozdního nedělního oběda budou moci vychutnat přejezd cílové rampy.
I přesto, že tratě v okolí města Eger nepatří mezi nejtechničtější a nejoblíbenější, je seznam přihlášených více než skvělý. 113 posádek. Všichni jsou po zimě „nadržení“ provětrat do té doby zazimovaná závodní auta a je jim víceméně jedno, jestli to udělají v nekonečných serpentinách nebo na „letišti“.
Přeerpětkováno
Zatímco u nás se letos očekává „fabiaerpětboom“, v Maďarsku budou na startu pouze tři kusy. Za volantem nebudou ovšem sedět žádná ořezávátka – Norbert Herczig je zkušený matador, Pavel Valoušek se loni opět dostal do formy – s Fabií S2000 předváděl neuvěřitelné kousky no a Tomáš Kukučka se o uplynulém víkendu pěkně rozjel při testu v českých Žiželicích a může jen překvapit.
Už jen co se týče počtu, budou hrát ve třídě R5 prim Fordy Fiesta. V seznamu přihlášených je jich rovných devět. Grzyb, Kazár, Hadik,Trenscséneyi, Majerčák… to jsou jen některá z jmen pilotů, kteří o víkendu usednou do fordí sedačky. Pouze jeden Peugeot 208T16 R5? Ano, ale János Tóth je nezkušenější ze zkušených a nedá svou kůži zadarmo.
Čtyři WRC + exoti
Stejná posádka, stejná technika – nový design. To mluvím o bratrské posádce Melichárků. Jejich Ford Fiesta RS je nejnovějším“wrcem“ ve startovním poli. Následují dvě Škody Fabie WRC – ty jsou oproti Fordu přece jen morálně zastaralé. Za volantem v nich uvidíme Igora Drotára (s novým spolujezdcem Robertem Müllerem) a Tomáše Ondreje. Pan ředitel Valašské rally Jaromír Tomaštík si přijede provětrat organizačními starostmi zatíženou hlavu – tradičně se Subaru Impreza WRC.
Trochu exoticky působí ve startovce slovy „tři“ vozy S2000. Ondřej Bisaha má letos v plánu (mimo jiné) slovenské mistrovství a přijede si pro první body. Nářadí – Škoda Fabia S2000. Ollé Sandór a žlutěfosforový Ford Fiesta S2000 – partneři již několikátou sezónu. A kde se vzal, tu se vzal – poměrně neznámý pilot Zsolt Maroszi s velmi známým Fiatem Punto S2000.
Pro mě osobně je největší „punk“ návrat krále dvoukolek Roberta Bútora – a to stylově – s Peugeotem 306 Maxi Kit Car. Tohle auto je rozkročené snad přes obě strany silnice a zvuk motoru ve vysokých otáčkách staví vzrušením chlupy i na depilovaných tělech. Navíc bude tato lahůdka prezentována v téměr originální „fabrické“ livreji. Srdce fanouška musí prostě zaplesat!
Eger je součástí maďarského mistrovství historiků – na startu by se jich mělo sejít 22. Po jednom kousku Ford Escort RS2000, Fiat 131 Abarth, Lancia Delta Integrale, Audi Coupe Quattro…atd.
No a aby toho nebylo málo, pojede se tu taky „druhá liga“. 77 závoďáků, nejčastěji Lada 2107 a téměř v Maďarsku „lidový vůz“ Lada VFTS. Co si pamatuju z mých dávných výletů do těchto končin, po WRC byla „véeftéesa“ druhé největší peklo.