V zemi čabajských klobás a Tokajského vína odstartuje již tento víkend první podnik tamějšího mistrovství v rally. Řeč je samozřejmě o Maďarsku. Začíná se tradičně v Egeru a skoro tradičně je tato soutěž také úvodním dějstvím „mistráku“ slovenského.

Oficiální stránka soutěže / Official website
Seznam přihlášených posádek / Entry list (PDF)
Seznam přihlášených posádek – Rallye 2 / Entry list – Rallye 2 (PDF)
Seznam přihlášených posádek – Historici / Entry list – Historic (PDF)

V pátek 1.4.2016 jsou na programu technické a administrativní přejímky (a to opravdu není Apríl). Od 18.30 hodin se na náměstí „Dobó tér“ uskuteční slavností startovní ceremoniál. Ten je mezi posádkami a hlavně diváky velmi oblíbený a má svoji neopakovatelnou atmosféru.

Potom však musí všichni rychle do peřin, protože všechny zúčastněné čeká v sobotu porce deseti rychlostních zkoušek. V neděli je jich na programu „pouze“ šest. Ti, kdo „přežijí“ všechny nástrahy tratě, si v době pozdního nedělního oběda budou moci vychutnat přejezd cílové rampy.
I přesto, že tratě v okolí města Eger nepatří mezi nejtechničtější a nejoblíbenější, je seznam přihlášených více než skvělý. 113 posádek. Všichni jsou po zimě „nadržení“ provětrat do té doby zazimovaná závodní auta a je jim víceméně jedno, jestli to udělají v nekonečných serpentinách nebo na „letišti“.

Přeerpětkováno

Zatímco u nás se letos očekává „fabiaerpětboom“, v Maďarsku budou na startu pouze tři kusy. Za volantem nebudou ovšem sedět žádná ořezávátka – Norbert Herczig je zkušený matador, Pavel Valoušek se loni opět dostal do formy – s Fabií S2000 předváděl neuvěřitelné kousky no a Tomáš Kukučka se o uplynulém víkendu pěkně rozjel při testu v českých Žiželicích a může jen překvapit.
Už jen co se týče počtu, budou hrát ve třídě R5 prim Fordy Fiesta. V seznamu přihlášených je jich rovných devět. Grzyb, Kazár, Hadik,Trenscséneyi, Majerčák… to jsou jen některá z jmen pilotů, kteří o víkendu usednou do fordí sedačky. Pouze jeden Peugeot 208T16 R5? Ano, ale János Tóth je nezkušenější ze zkušených a nedá svou kůži zadarmo.

Čtyři WRC + exoti

Stejná posádka, stejná technika – nový design. To mluvím o bratrské posádce Melichárků. Jejich Ford Fiesta RS je nejnovějším“wrcem“ ve startovním poli. Následují dvě Škody Fabie WRC – ty jsou oproti Fordu přece jen morálně zastaralé. Za volantem v nich uvidíme Igora Drotára (s novým spolujezdcem Robertem Müllerem) a Tomáše Ondreje. Pan ředitel Valašské rally Jaromír Tomaštík si přijede provětrat organizačními starostmi zatíženou hlavu – tradičně se Subaru Impreza WRC.
Trochu exoticky působí ve startovce slovy „tři“ vozy S2000. Ondřej Bisaha má letos v plánu (mimo jiné) slovenské mistrovství a přijede si pro první body. Nářadí – Škoda Fabia S2000. Ollé Sandór a žlutěfosforový Ford Fiesta S2000 – partneři již několikátou sezónu. A kde se vzal, tu se vzal – poměrně neznámý pilot Zsolt Maroszi s velmi známým Fiatem Punto S2000.

Pro mě osobně je největší „punk“ návrat krále dvoukolek Roberta Bútora – a to stylově – s Peugeotem 306 Maxi Kit Car. Tohle auto je rozkročené snad přes obě strany silnice a zvuk motoru ve vysokých otáčkách staví vzrušením chlupy i na depilovaných tělech. Navíc bude tato lahůdka prezentována v téměr originální „fabrické“ livreji. Srdce fanouška musí prostě zaplesat!

Eger je součástí maďarského mistrovství historiků – na startu by se jich mělo sejít 22. Po jednom kousku Ford Escort RS2000, Fiat 131 Abarth, Lancia Delta Integrale, Audi Coupe Quattro…atd.
No a aby toho nebylo málo, pojede se tu taky „druhá liga“. 77 závoďáků, nejčastěji Lada 2107 a téměř v Maďarsku „lidový vůz“ Lada VFTS. Co si pamatuju z mých dávných výletů do těchto končin, po WRC byla „véeftéesa“ druhé největší peklo.

Tak pokud jste už vystřízlivěli po Velikonocích, vyražte to Egeru – Szerencsés utat!

Sdílet

O autorovi

Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

Komentáře