Z pravidel Dakaru: každý měřený test obsahuje v itineráři několik bodů WPM (hidden way points, průjezdních kontrol), které musí každý účastník najít. Pokud se tak nestane, bude penalizován.
Řeklo by se nic nového. Avšak ještě do minulého ročníku Dakaru se informace o blízkosti průjezdní kontroly objevila na GPS navigátora už v okruhu 3 kilometrů od tohoto místa. V letošním roce se tato vzdálenost snížila na 800 metrů. Prvním, kdo si tuto změnu vyzkoušel na vlastní kůži, byl při nedávné Silk Way Rally spolujezdec Carlose Sainze Lucas Cruz. Testování novinky bylo úspěšné a španělská dvojice ruský závod opanovala.
Jedno je však jisté, spolujezdci se budou muset mnohem více koncentrovat na jednoznačné popsání cesty k průjezdní kontrole. A to může stát řadu účastníků mnohem více času než doposud.
„Toto pravidlo zvýší význam bezchybné navigace, to je jisté. Ale pro spolujezdce to bude hodně stresující. Mnohem déle se bude muset věnovat nalezení konečného průjezdního místa. Tím přijde o prostor, který už věnoval hledání směru do další kontroly," vysvětluje Lucas Cruz.
Toto pravidlo nebude až takovým problémem na lesních a kopcovitých cestách, ale spolujezdce řádně prověří v dunách pouště Atacama, kde se nachází mnohem méně orientačních bodů.
„Tam nebude problémem najezdit chybnou navigací několik kilometrů navíc. A to může rozhodovat," přiznává Cruz, jenž doufá, že se navigační chyby vyvaruje.
⇥
Pro mnoho soukromníků bude z tohoto pohledu letošní Dakar mnohem náročnější než v předchozích ročnících.
Pro ilustraci nabízíme fotografie zajímavých míst, které soutěžní posádky při letošním jihoamerickém Dakaru pokoří.