Zatímco špičkový soutěžní speciál Citroën DS3 WRC premiéra teprve čeká, jeho slabší sourozenec kategorie R3T se má čile k světu.
Vůz, který byl homologován loni v srpnu, se stal okamžitě šlágrem. Na Rallye Monte Carlo startovalo už 11 exemplářů „déestrojky“ a mezi dvoukolkami svedly s osvědčenými Renaulty Clio R3 vyrovnanou bitvu.
Francouzská značka Citroën udává v rally poslední léta tón a v seriálu MS je i letos největším favoritem. Automobilka však nemyslí jen na nejvyšší ligu, ale i na soukromé jezdce. Populární Citroën C2 R2 Max loni doplnil model DS3 s moderním přeplňovaným motorem o objemu 1,6 litru.
Oddělení Citroën Racing se pustilo také do výroby 2000kusové série sportovní verze Citröen DS3 Racing, která je určena pro civilní provoz. Díky velkému ohlasu uvažuje nejen o zvýšení výroby, ale dokonce i o vývoji „déestrojky“ s pohonem všech kol pro kategorii R4.
Citroën DS3 R3T navazuje na slavnou modelovou řadu DS ze šedesátých let, která přinesla do automobilismu futuristický design a celou řadu technických novinek. Nejde však o retro, nýbrž o návrat k originalitě a osobitosti. DS znamená v novém pojetí Different Spirit – odlišný duch.
O pohon nové soutěžní zbraně pětinásobného mistra světa se stará moderní přeplňovaný motor 1.6 THP (Turbo Haute Pression = vysokotlaké turbodmychadlo) vyvinutý ve spolupráci koncernu PSA a bavorskou značkou BMW. V sériové verzi disponuje motor výkonem 155 koní, který technici vyšlechtili v rámci povolených úprav třídy R3T na hodnotu 210 koňských sil. Hlavní devizou této pohonné jednotky je především impozantní krouticí moment 350 Nm, který zajišťuje vysokou pružnost a využití maximálního výkonu v širokém spektru otáček motoru.
„Déestrojka“ se může pyšnit špičkovou technologií převzatou ze speciálu WRC. Šestistupňová sekvenční převodovka se ovládá stejně jako u C4 WRC pákou z kompozitního materiálu umístěnou vedle volantu. Vyšší rychlostní stupně se řadí tahem páky k volantu, dolů se řadí v opačném směru. Spojkový pedál jezdec používá pouze při rozjezdu, při jízdě je dvoukotoučová metalokeramická spojka ovládána automaticky. Elektrohydraulický systém řazení zkracuje běžný potřebný čas na změnu rychlostního stupně na polovinu, navíc provede požadovanou operaci pouze v okamžiku, kdy to režim motoru umožní. Součásti převodovky je samosvorný diferenciál ZF.
Další chloubou vozu s dvojitým šípem na přídi je podvozek. Sofistikované přední závěsy kol umožňují seřizovat odklon, záklon, sbíhavost i rozchod kol, stabilizátor se dá snadno zaměnit za jiný s odlišnou tuhostí. Technickou novinkou jsou trojčinné plynokapalinové tlumiče pérování, vyvinuté ve spolupráci s firmou BOS. Mimo vysokorychlostního, nízkorychlostního stlačování a roztahování, lze nastavit i hydraulický doraz. Konstrukce spodního oka, umístěného mimo osu tlumiče, navíc zvyšuje zdvih, resp. propérování podvozku. Vpředu jsou namontovány ventilované čtyřpístkové kotoučové brzdy, vzadu jsou dvoupístkové brzdové třmeny a plné kotouče. Samozřejmostí je hydraulická ruční brzda a seřizování brzdného účinku na obě nápravy.
Citroën DS3 je třetím vozem postaveným podle technických předpisů nové třídy R3T (článek o nových třídách ZDE).
Na rozdíl od Fiatu 500 (článek ZDE) a Peugeotu 207 RC, u kterých se jedná spíše o pohárové náčiní, má mnohem vyšší ambice. Záměrem Citroënu je zaútočit na dosud suverénní postavení konkurenčních Renaultů Clio R3 v nynější třídě 5. Během dvanáctiměsíčního vývoje najeli testovací jezdci Bugalski, Bouffier, Meeke (FOTO) a Neuville celkem 10 000 kilometrů. Na podzim se vůz zúčastnil několika významných asfaltových soutěží a okamžitě hrál mezi dvoukolkami prim (FOTO). Od listopadu si „déestrojku“ mohou koupit první zákazníci. Hotový exemplář stojí cca. 90 000,- Euro, 500dílná montážní kitová sada pro přestavbu sériové verze přijde na 62 000,- Euro.
Mezi necelým tuctem nových „déestrojek“ v Monte Carlu nechyběl ani český zástupce Jaroslav Orsák, který bohužel brzy odpadl pro poruchu posilovače řízení. Nejrychlejší z této smečky byl talentovaný švýcarský mladík Michaël Burri (FOTO), který po druhé etapě vedl dvoukolky. V pátek sice klesl syn několikanásobného účastníka RMC Oliviera Burriho na druhou příčku, ale na stupních vítězů ho doplnil domácí Renaud Poutot s druhým nejrychlejším Citroënem DS3 R3T. Zmínku zaslouží i pátý Adrien Tambay. Syn pilota Formule 1 Patrika Tambaye absolvoval teprve svoji druhou soutěž v životě!