Barum Czech Rally Zlín pomalu, ale jistě klepe na dveře a příznivci automobilových soutěží začínají pátrat, která známá jména se letos objeví ve startovní listině. Jedním z favoritů by mohl být Ital Basso, který je letos se svým černým Fordem Fiesta RRC ve skvělé formě.


Osmatřicetiletý Giandomenico Basso (nar. 15. 9. 1973) byl většinu své soutěžní kariéry spjatý s vozy turínské značky Fiat. Stejně jako mnoho dalších italských vrstevníků začínal v Poháru Fiat Cinquecento a Seicernto. V souboji s ambiciozními divokými mladíky strávil celých pět let a na závěr se s malým fiatem blýskl vítězstvím ve třídě A5 na věhlasné Rallye Monte Carlo. Jeho dalším krokem byly logicky Fiaty Punto Kit Car a S1600, se kterými juniorské mistrovství světa JWRC. Nejlépe se mu dařilo na úvodní Katalánské rally 2001, kde obsadil druhé místo. Vinou celé řady technickým problémů však do předních příček šampionátu nepromluvil. Navíc FIA zavedla věkovou hranici a v roce 2003 se Basso musel vrátit na domácí scénu.


Tovární jezdec Fiatu

Okamžitě se zapojil dob strhující souboje s hvězdami italského šampionátu Andreuccim a Travagliou. Zlomem v kariéře bylo pozvání do továrního týmu Fiat. S Puntem S1600 dostal za úkol bojovat o evropské body. Po ostrém souboji s Travagliou mu k titulu mistra Evropy scházely 3 body. V roce 2005 se se svým modrým vozem poprvé objevil i na Barumce a uvedl se skvělou stříbrnou příčkou. Tým Fiat mezitím odstartoval projekt Grande Punto S2000 a Basso byl jedním z prvních jezdců, který s vozem kategorie Super 2000 závodil. Výsledkem byla nadmíru úspěšná sezona 2000, kdy se dočkal evropského trůnu a nádavkem se stal mistrem premiérového ročníku IRC.

O rok později se soustředil na zisk italského titulu a také v této domácí úloze uspěl. Jako novopečený šampion Apeninského poloostrova se vrátil zpět na mezinárodní scénu, ale mezitím se situace změnila. Na scéně se objevily Peugeoty 207 S2000 a fiaty přestaly stačit s dechem. Ačkoliv Basso v sezoně 2008 vyhrál v SanRemu a ve španělské Rallye de Asturias, musel se spokojit s bronzovou příčkou v rámci IRC. V dalším roce dal přednost seriálu ME a připsal si druhý evropský titul. Poslední sezona v barvách továrního týmu Fiat Abarth už byla velkým zklamáním. Giandomenico Basso nestačil na italských tratích na své soupeře a horko těžko bojoval o stupně vítězů.


Návrat na výsluní

Loni mu svitla naděje v podobě nabídky stáje MEM na absolvování sezony v IRC za volantem žlutého Protonu Satria Neo S2000. Malajský vůz však byl nekonkurenceschopný a vytrvale ho provázely technické problémy. Zajížděl časy na konci první desítky a na Barum rally dojel až na 13. pozici. Ani jeho poslední start na MS v Monte Carlu nedopadl lépe. Po havárii musel vzdát a zdálo se, že jeho kariéra skončila.


Příležitost s Fordem Fiesta RRC

Naštěstí dostal příležitost od italské stáje A-Style na starty s vozem Ford Fiesta RRC.

Novinku kategorie S2000 s přeplňovanou „přiškrcenou“ šestnáctistovkou (restriktor 30 mm) provázela nelichotivá pověst, ale Basso dokázal při premiéře na Rally Mille Miglia zvítězit. Při druhém startu na Korsice hned v úvodu havaroval, ale při dalším startu v seriálu IRC na Sicílii znovu bojoval o vítězství. Po tragické havárii Breena byla soutěž předčasně ukončena a jeho útok na pozici lídra zůstal bez odezvy.

Zatím posledním startem byla šotolinová soutěž Rally San Marino, kde Basso se svou černou fiestou dokázal porazit úřadujícího mistra IRC Mikkelsena. „Seriál je pro mě stále největší prioritou,“ přiznává italský jezdec. Doufejme tedy, že se ve Zlíně za měsíc opravdu objeví. V přesile Fabií S2000 by byl doslova i obrazně černým koněm soutěže.

Share.
Leave A Reply