RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Osobnosti»Černý kůň Giandomenico Basso
    Osobnosti

    Černý kůň Giandomenico Basso

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser27.7.2012Updated:29.2.2020Žádné komentáře3 Mins Read

    Barum Czech Rally Zlín pomalu, ale jistě klepe na dveře a příznivci automobilových soutěží začínají pátrat, která známá jména se letos objeví ve startovní listině. Jedním z favoritů by mohl být Ital Basso, který je letos se svým černým Fordem Fiesta RRC ve skvělé formě.


    Osmatřicetiletý Giandomenico Basso (nar. 15. 9. 1973) byl většinu své soutěžní kariéry spjatý s vozy turínské značky Fiat. Stejně jako mnoho dalších italských vrstevníků začínal v Poháru Fiat Cinquecento a Seicernto. V souboji s ambiciozními divokými mladíky strávil celých pět let a na závěr se s malým fiatem blýskl vítězstvím ve třídě A5 na věhlasné Rallye Monte Carlo. Jeho dalším krokem byly logicky Fiaty Punto Kit Car a S1600, se kterými juniorské mistrovství světa JWRC. Nejlépe se mu dařilo na úvodní Katalánské rally 2001, kde obsadil druhé místo. Vinou celé řady technickým problémů však do předních příček šampionátu nepromluvil. Navíc FIA zavedla věkovou hranici a v roce 2003 se Basso musel vrátit na domácí scénu.


    Tovární jezdec Fiatu

    Okamžitě se zapojil dob strhující souboje s hvězdami italského šampionátu Andreuccim a Travagliou. Zlomem v kariéře bylo pozvání do továrního týmu Fiat. S Puntem S1600 dostal za úkol bojovat o evropské body. Po ostrém souboji s Travagliou mu k titulu mistra Evropy scházely 3 body. V roce 2005 se se svým modrým vozem poprvé objevil i na Barumce a uvedl se skvělou stříbrnou příčkou. Tým Fiat mezitím odstartoval projekt Grande Punto S2000 a Basso byl jedním z prvních jezdců, který s vozem kategorie Super 2000 závodil. Výsledkem byla nadmíru úspěšná sezona 2000, kdy se dočkal evropského trůnu a nádavkem se stal mistrem premiérového ročníku IRC.

    O rok později se soustředil na zisk italského titulu a také v této domácí úloze uspěl. Jako novopečený šampion Apeninského poloostrova se vrátil zpět na mezinárodní scénu, ale mezitím se situace změnila. Na scéně se objevily Peugeoty 207 S2000 a fiaty přestaly stačit s dechem. Ačkoliv Basso v sezoně 2008 vyhrál v SanRemu a ve španělské Rallye de Asturias, musel se spokojit s bronzovou příčkou v rámci IRC. V dalším roce dal přednost seriálu ME a připsal si druhý evropský titul. Poslední sezona v barvách továrního týmu Fiat Abarth už byla velkým zklamáním. Giandomenico Basso nestačil na italských tratích na své soupeře a horko těžko bojoval o stupně vítězů.


    Návrat na výsluní

    Loni mu svitla naděje v podobě nabídky stáje MEM na absolvování sezony v IRC za volantem žlutého Protonu Satria Neo S2000. Malajský vůz však byl nekonkurenceschopný a vytrvale ho provázely technické problémy. Zajížděl časy na konci první desítky a na Barum rally dojel až na 13. pozici. Ani jeho poslední start na MS v Monte Carlu nedopadl lépe. Po havárii musel vzdát a zdálo se, že jeho kariéra skončila.


    Příležitost s Fordem Fiesta RRC

    Naštěstí dostal příležitost od italské stáje A-Style na starty s vozem Ford Fiesta RRC.

    Novinku kategorie S2000 s přeplňovanou „přiškrcenou“ šestnáctistovkou (restriktor 30 mm) provázela nelichotivá pověst, ale Basso dokázal při premiéře na Rally Mille Miglia zvítězit. Při druhém startu na Korsice hned v úvodu havaroval, ale při dalším startu v seriálu IRC na Sicílii znovu bojoval o vítězství. Po tragické havárii Breena byla soutěž předčasně ukončena a jeho útok na pozici lídra zůstal bez odezvy.

    Zatím posledním startem byla šotolinová soutěž Rally San Marino, kde Basso se svou černou fiestou dokázal porazit úřadujícího mistra IRC Mikkelsena. „Seriál je pro mě stále největší prioritou,“ přiznává italský jezdec. Doufejme tedy, že se ve Zlíně za měsíc opravdu objeví. V přesile Fabií S2000 by byl doslova i obrazně černým koněm soutěže.

    Fiat Ford Giandomenico Basso Itálie jezdci Proton
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

    Žigulík v zebřím pyžamu pro Rudiho Stohla

    Toyota Celica ST185 „Safari“ – vzpomínky na Afriku Yoshia Fujimota

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.