Barum Czech Rally Zlín hostila pátý podnik letošního kalendáře Citroën Racing Trophy CZ (26. – 28. 8. 2011). Mezi účastníky CRT bodovaly naplno posádky ve třídě 6, kde bylo na prémiích vyplaceno 5500 Euro.
Druhou příčkou ve třídě a finančním maximem mezi Citroëny se blýsknula domácí posádka Miroslav Březík – Lukáš Kostka. Naprázdno ze Zlína nevyšli ani Martin Koči, Marcel Svačina a Szymon Kornicki.
Z původně přihlášených osmi vozů Citroën C2 R2 MAX ve startovní listině Barum rally se na start postavila jen sedmička dvojic. Kvůli technickým problémům na poslední chvíli odvolal start Pavel Přibyl. Převaha zahraničních účastníků ale domácí nezaskočila.
Hosté si připsali první ztrátu už na městském prologu. Na trati obsypané davy fanoušků zablokoval test po kolostřešní etudě Maďar Kornél Lukács. Účastníci CRT CZ tak dostali přidělen náhradní čas a v podstatě se začínalo od nuly.
Citroëny se na klasických vložkách seřadily v konkurenci kitové fiesty a fabií na čelních příčkách třídy 6.
Slovák Koči dokonce ve druhém testu zajel nejrychlejší čas třídy a posunul se do čela. Na Trojáku však úřadoval Miroslav Březík, jenž se dostal na první příčku. Po pátém testu sice musel vedení ve třídě 6 přenechat Petru Zedníkovi s kitem, ale na průběh CRT CZ to nemělo žádný vliv. Březík s Kostkou si kontrolovali průběžné vedení mezi „maxíky" a zaslouženě si do cíle přijeli pro maximální finanční bonus 2 500 Euro. Výtečný závod absolvoval i Martin Koči (2. v CRT CZ). Jak po skončení Barum Czech Rally Zlín 2011 řekl jezdec Martin Koči, byla to doposud jeho nejtěžší rally.
Marcel Svačina se po sedmém testu posunul před Poláka Kornického a pořadí v jejich duelu zůstalo až do cíle neměnné.
Až za „honorovanou" čtveřicí skončil Rumun Vlad Cosma, jenž neskrýval překvapení nad náročností zlínského závodu. První start v rámci CRT CZ absolvoval Slovák Marek Špavelko, v cíli nechyběla ani Bulharka Ekaterina Stratieva.
⇥
„Od začátku závodu nám vše vycházelo. Na městské vložce jsme zaostali jen o pár sekund za Kouřilem, na klasických sobotních testech jsme patřili mezi nejrychlejší a po Trojáku se dostali do vedení. Troják nám v obou případech vyšel, opravdu jsme jeli na maximum a nějakou rezervu bych tam jen těžko hledal. Díky tomu jsme si vytvořili náskok před konkurenčními citroëny, ve třídě nás však záhy přeskočil Zedník. V RZ5 Semetín jsme totiž v úzké pasáži dojeli hondu estonské dvojice, která měla poškozené pravé přední kolo a 2-3 kilometry jsme pokračovali v jejím závěsu. Zkusili jsme se proti dosaženému času odvolat, ale bez výsledku. Na špičku jsme tím zásadně ztratili, a proto jsem v dalším průběhu rezignoval na atak čela třídy a hlídal si nejbližší soupeře v rámci Citroën Racing Trophy," komentoval průběh Miroslav Březík, který je na nejlepší cestě za domácím titulem ve třídě 6.
Ve třídě 6 byly klasifikovány i další dvě „cé-dvojky" Davida Stavjaníka a Bělorusa Dmitri Yakimakha.
O třídu výše se o čelní příčky ucházelo pět Citroënů DS3 R3T. Cíl nakonec spatřily tři dvojice, jediný účastník splňující pravidla CRT CZ Menyhért Krózser ale na finanční prémie nedosáhnul (10. místo ve tř. 5). Nejvýše klasifikovaným jezdcem byl Jaroslaw Koltun. Polský jezdec obsadil ve třídě osmou příčku. České barvy zastupoval jedenáctý Tomáš Pletka. Rakušan Daniel Wollinger havaroval při prvním průjezdu Trojákem a Egona Smékala vyřadil problém s palivovým systémem, což zlínskému jezdci zhatilo účast v nedělní etapě zlínské soutěže.
„Co dodat k letošní Barum Rally? Nádherná atmosféra, obrovská konkurence, náročné tratě a horko v kokpitu. Citroën C2R2 MAX prokázal svoje kvality a spolehlivost. Poprvé v sezoně, navíc na prestižní české soutěži, byla rozdělena kompletní finanční prémie vypsaná pro třídu 6. Všem posádkám na vozech Citroën blahopřeji k dokončení tak náročné soutěže, jakou Barum rally bezesporu je. Zároveň chci všechny účastníky CRT pozvat do Příbrami, kde se bude v sobotu 24. září konat slavnostní zakončení CRT CZ 2011 ," komentoval průběh Barum Czech Rally Zlín promotér CRT CZ a pilot Tomáš Pletka.
Posledním podnikem CRT CZ 2011 bude Rally Příbram (23. – 24. září).
Martin Koči se v CRT CZ neztratil
Uplynulý víkend jazdili všetci piloti tímu Styllex motorsport na českých tratiach. Posádka Martin Koči – Imrich Ferencz štartovala na 41. Barum Czech Rally Zlín 2011 na vozidle Citroën C2 R2 MAX a v rámci triedy 6 skončila na 3. mieste. Odmenu si odniesla aj za 2. miesto v Citroën Racing Trophy CZ 2011.
Martin Koči v sobotu nastúpil raketovo. Prvú rannú RS (Biskupice) v triede 6 vyhral a na ďalších „dýchal" svojim súperom na chrbát v rámci prvej štvorky. V 1. etape, po RZ 9 posádka Koči – Ferencz skončila v triede 6 priebežne na 3. mieste.
V nedeľu už bolo jasné, že s viac ako 2-minútovým náskokom si môžu 3. miesto v triede udržať. Nečakali však, že sa im na RS 13 uvoľní držiak prevodovky, a tak sa záver súťaže pre mladú posádku mierne zdramatizoval.
„Pred poslednými tromi RZ sme sa rozhodli, že si udržíme 3. miesto v triede, no nečakali sme, že prídu komplikácie s držiakom prevodovky. Ten sa počas RZ Maják uvoľnil a na záverečnej skúške už úplne „odišiel". Posledné kilometre sme išli s veľkými problémami, auto však nakoniec na rampu došlo. Bola to pre nás veľká skúsenosť, zatiaľ najťažšia rally, akú som doteraz absolvoval," povedal jazdec Martin Koči.
Miroslav Březík před Barumkou
Čtyři starty v letošní sezoně proměnil Miroslav Březík ve dvě vítězství v Citroën Racing Trophy CZ. Jednou jej o dobrý výsledek připravil defekt a na úvodní soutěži, Valašské rally, sesadila jezdce z Lukova z průběžného prvního místa v CRT CZ poškozená poloosa. Nyní čeká na „Břízu" vrchol sezony – Barum rally.
Pro posádku Miroslav Březík – Martin Běhula začala letošní sezona koncem března na téměř domácí Valašské rally. Po osmé rychlostní zkoušce se Mira s Martinem nacházeli na 25. místě absolutně, 3. místě ve třídě 6 a v Citroën Racing Trophy CZ si drželi přesvědčivě vedení. Bohužel na předposlední, deváté erzetě soutěže zradila posádku poloosa.
Na konci května se posádka Citroënu C2 R2 MAX postavila na start Rallye Český Krumlov. Ani vytrvalý déšť, který posádky doprovázel po celou dobu soutěže, nepřekazil „Břízovi" dojezd do cíle. S 16. místem absolutně, 3. ve třídě 6 a výhrou v CRT CZ byli jak Miroslav Březík, tak i spolujezdec Martin Běhula spokojeni.
Ani na další soutěži velkého mistráku v Hustopečích nemohl Miroslav Březík chybět. Ze zdravotních důvodů nahradil Martina Běhulu na místě spolujezdce Jakub Král. I přes tuto změnu posádka náročnou rally dokončila. V cíli jí patřilo 18. místo absolutně a výhra jak ve třídě 6, tak v Citroën Racing Trophy CZ.
Martin Běhula nemohl naskočit na své oblíbené místo v závodním autě ani při Rally Bohemia. Jeho post zaujal Lukáš Kostka. Nově sestavená posádka Březík – Kostka dokončila rally plnou havárií na 23. místě v absolutním pořadí, 6. místě ve třídě 6 a 5. místě v CRT CZ. Nebýt defektu na druhé rychlostní zkoušce, určitě by byl výsledek mnohem lepší.
„S výsledky v letošním roce jsem spokojený. Trochu mne mrzí „Valaška", protože tady nás zastavila technická závada na předposlední zkoušce a pokud odstupujete z prvního místa, tak to vždy hodně naštve… Taky mě mrzí a trochu mi to zkomplikovalo situaci, že vedle mě nemohl ze zdravotních důvodů usednout Martin. Přeji mu brzké uzdravení. Na Hustopeče jsem musel řešit náhradu ze dne na den a jediný, kdo v této situaci mohl, byl Kuba Král. Věděl jsem, že to nebude v autě stoprocentní, ale Kuba se erzetu od erzety zlepšoval a díky problémům ostatních posádek z toho byl v cíli krásný výsledek. Tímto mu chci poděkovat za dobře odvedenou práci. Krumlov i Hustopeče snad ani lepší být nemohly. Kromě pěkného svezení jsme vyhráli Citroën Racing Trophy CZ. Naopak na „Bohemce" jsme mohli být trochu výš v pořadí. Ale byli jsme rádi, že jsme v cíli, jelikož na tratích panovaly velmi těžké podmínky. Všude bylo vytahané bláto, voda tekla po cestě proudem. Bylo to hodně těžké. Na Bohemce vedle mě opět nemohl usednout Martin a další náhradou za něj byl tentokrát Lukáš Kostka. Pro Lukáše to byla premiéra na velké soutěži, ale musím říct, že to zvládnul bravurně. Od prvních kilometrů jsem mohl jet tak, jak jsem zvyklý. Bohužel v páté zatáčce první sobotní RZ jsem trefil kámen, který zřejmě vyhodilo některé z aut před námi. Museli jsme kolo měnit a ztráta hned od začátku mi sebrala chuť závodit. Na Bohemku jsem se moc těšil, ale bohužel i defekt k rally patří. Zbytek rally jsem tedy pojali jako test na domácí Barum rally. Ve Zlíně budu s největší pravděpodobností opět startovat s Lukášem Kostkou, protože Martinovy zdravotní problémy se zády jsou na delší dobu," zhodnotil dosavadní průběh letošní sezony Miroslav Březík.
Tradičně poslední srpnový víkend bude patřit vrcholu sezony. Pojede se 41. ročník Barum Czech Rally Zlín. Posádka ve složení Miroslav Březík a Lukáš Kostka by se na domácí Barumce chtěla ukázat v co nejlepším světle.
„Na Barumku se moc těšíme, je to pro nás domácí soutěž a vrchol sezony. Připravuje se jak citroën, tak i my. Určitě se do Zlína sjede velká konkurence, ale my se budeme snažit, abychom zajeli co nejlepší výsledek. Doufám, že nás přijde podpořit co nejvíce diváků," pozval své příznivce na vrchol sezony do Zlína Miroslav Březík.
Početná sestava Citroënů míří do Zlína
Co se předpokládalo se stává skutečností. Barum Czech Rally Zlín (26. – 28. srpna 2011) láká na start plejádu vozů značky Citroën. O finanční prémie v seriálu Citroën Racing Trophy CZ se popere hned deset vozů, z toho šest se zahraničními účastníky. Celkově se objeví na startu pět vozů DS3 R3T, deset „MAXů" a dvě „cé-dvojky".
K nejvýše postaveným jezdcům s vozy Citroën DS3 R3T ve startovní listině i ve třídě 5 budou patřit Rakušan Daniel Wollinger a Maďar Menyhért Krózser. Právě maďarský zástupce bude jediným účastníkem Barum rally s modelem DS3, pro kterého budou platit pravidla Citroën Racing Trophy CZ. Pro zbytek pole, doplněný o domácího Egona Smékala, Tomáše Pletku a Poláka Jaroslawa Koltuna, bude výzvou pokoření náročného závodu, snaha o co nejlepší výsledek ve třídě 5 a v kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou. Trochu překvapivě chybí na startu téměř pravidelný host CRT CZ Jan Chmielewski (… týden po barumce pokračuje polský šampionát.).
Z vozů Citroën C2 R2 MAX figurujících ve startovní listině Barum rally je do CRT CZ přihlášeno osm dvojic. Favority je nutno hledat mezi domácími Miroslavem Březíkem a Marcelem Svačinou. Do Zlína se nepřihlásil Petr Křížek, a tak posledním českým zástupcem bude Pavel Přibyl (nakonec na startu chybí kvůli poruše diferenciálu).
Zahraniční konkurenti ale neprodají kůži lacino. Nechybí rychlý (i když často chybující) Polák Szymon Kornicki nebo slovenský talent Martin Koči. Nováčkem na českých tratích nebude ani jeho krajan Marek Špavelko. O rumunském účastníkovi Vladu Cosmovi toho mnoho nevíme, ale fakt, že při Prime Yalta Rally (soutěž IRC) bojoval o čelní příčky dvoukolek, a nakonec skončil druhý za Rouxem, je solidní vizitkou.
Pro fanoušky může být lákadlem bulharská dámská dvojice Ekaterina Stratieva – Blagovesta Milanova. Bulharská pilotka bude startovat ve Zlíně už potřetí.
Stejně jako v této kategorii se na startu objeví řada citroënů mimo hodnocení CRT CZ. I v této společnosti hrají značnou roli zahraniční účastníci. Český tandem Michal Srb a David Stavjaník doplní Maďar Kornel Lukách a Bělorus Dmitri Yakimakho.
⇥
« Barum rally má stále větší prestiž doma i v Evropě a startovní listina je toho důkazem. Do Zlína míří řada zahraničních jezdců s vozy Citroën, kteří se poperou o čelní příčky ve třídách 5 a 6. Věřím, že stejně jako na Bohemii bude francouzská značka patřit mezi nejrychlejší. Fanoušky si opět dovolujeme pozvat do zázemí CRT, které bude umístěno v servisní zóně v Otrokovicích. Kromě chutné kávy Dallmayr si tam budou moci vychutnat i záběry z předchozích závodů Citroën Racing Trophy, » připomíná promotér CRT CZ a při Barum rally 2011 i jezdec Tomáš Pletka.
Barum Czech Rally Zlín startuje v pátek 26. srpna v 17 hodin na zlínském náměstí Míru (před radnicí), první vůz vyrazí na atraktivní diváckou speciálku v ulicích Zlína ve 21:15. Během tří dní čeká na posádky 15 rychlostních zkoušek o celkové délce 248 ostrých kilometrů.
Kalendář Citroën Racing Trophy CZ 2011
25. – 26. března Valašská rally Val. Meziříčí
27. – 28. května Rally Český Krumlov
10. – 12. června Agrotec Rally Hustopeče
01. – 03. července Bohemia Rally
26. – 28. srpna Barum rally Zlín
23. – 24. září Rally Příbram
Společnosti Total, Pirelli, PSA Finance Česká republika a OMD jsou partnery CITROËN RACING TROPHY CZ.
Mediálním partnerem Citroën Racing Trophy CZ 2011 je časopis Faster Magazine a www.rallylife.cz.
Citroën Racing Trophy CZ zajišťuje společnost GEKON RACING s.r.o., která zároveň distribuje náhradní díly a přestavbové kity pro vozy Citroën C2 R2 MAX i pro nové vozy Citroën DS3 R3T. V případě potřeby GEKON RACING s.r.o. poskytne všem zájemcům o starty s vozy Citroën detailní informace.
Kontakt: GEKON RACING s.r.o. (Tomáš Pletka, tel.: +420 777 853 681, e-mail: t.pletka@iol.cz)