RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Salgó rally 2023
    • Podorlická rally 2023
    • Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023
    • Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037
    • Rallye Králíky 2023
    • Síť21 Rallysprint Kopná 2023
    • Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.
    • Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      29.12.2022

      GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

      23.10.2022

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023

      Jubilejní Rallye Český Krumlov 2023 přivítá opravdové legendy

      19.4.2023

      Startovku Šumavy a Vltavy zaplnilo téměr 150 posádek

      17.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Originální body kit FORD RS200 na prodej! Má to však malý háček.

      26.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Salgó rally 2023

      4.6.2023

      Podorlická rally 2023

      29.5.2023

      Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

      16.5.2023

      Rallye Králíky 2023

      9.5.2023

      Síť21 Rallysprint Kopná 2023

      8.5.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    Závody

    40 let MS – 1981: Revoluce jménem Audi Quattro

    By Tomáš Plachý25.4.20137 Mins Read

    Rok 1981 se navždy zapsal do análů historie automobilových soutěží. Na scénu vtrhl převratný vůz s pohonem všech kol a silným přeplňovaným motorem.

    <<< 1980 | 1982 >>>

    Doposud si všichni mysleli, že pohon obou náprav je výsadou užitkových vozů a v motoristickém sportu nemají čtyřkolky žádný význam. Proto žádný z výrobců neprotestoval, když FIA upravila technické předpisy, aby německá značka Audi mohla startovat v seriálu MS. Slabé Audi 80 GLE, které se objevilo na několika soutěžích v přecházející sezoně, žádnou nebezpečnou konkurenci neznamenalo.


    Čtyřkolka AUDI přichází

    Jenže v Monte Carlu stály na startu dva vozy Audi Quattro skupiny 4 s pětiválcovými motory o objemu 2,1 litru s turbodmychadlem, o výkonu přes 300 koňských sil. Všechna čtyři poháněná kola dokázala přenést výkon na trať mnohem účinněji než u aut s jedinou hnanou nápravou. Nejmarkantnější to bylo na nezpevněném povrchu.

    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    Hannu Mikkola vyhrál na lednové Rallye Monte Carlo suverénně šest měřených úseků první etapy a vybudoval si obrovský šestiminutový náskok.

    Už na 14. kilometru jedné vložky dojel a předstihl předloňského vítěze Bernarda Darniche s Lancií Stratos HF. Po 44 kilometrech rychlostní zkoušky Chartreuse byl Fin s Quattrem o celé dvě minuty rychlejší než nejbližší konkurent.

    I když Mikkola později odpadl, všichni okamžitě pochopili, že vypukla technická revoluce. Slogan automobilky Audi „Vorsprung durch Technik“ (Náskok prostřednictvím techniky) se potvrdil v praxi. I když vozy byly těžké, měly problémy s nedotáčivostí a přehříváním motoru, nasadily laťku pořádně vysoko. Už při druhém startu ve Švédsku Hannu Mikkola s Audi Quattrem zvítězil.

    Senzační vítězství Michéle Mouton

    Německý tým Audi Sport se během sezony postaral i o druhou senzaci roku.

    Francouzka Michéle Mouton jako první a doposud jediná žena v historii dokázala v San Remu vyhrát soutěž mistrovství světa. Vatanen útočil s Escortem na její vedoucí příčku tak dlouho, až ze svého vozu udělal šrot.

    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    Talentovaný Toivonen s mistrovským Talbotem Sunbeam Lotus zaostal v cíli o 3,5 minuty. Úřadující mistr světa Walter Röhrl se držel po polovině soutěže na druhé příčce, než ho u Porsche 911 SC zradila poloosa. Strhující tempo nevydržela ani převodovka Alenova Fiatu 131 Abarth.

    Röhrl později o Audi Quattru netaktně prohlásil, že za jeho volant stačí posadit opici, aby vyhrálo…


    Renault 5 Turbo

    Jelikož revoluční Quattra trpěla celou řadou „dětských nemocí“ a jejich technická převaha zatím nebyla tolik znát, byla sezona velmi pestrá a vyrovnaná. Ve výsledkových listinách figurovalo devět různých vítězů.

    V Monte Carlu se z prvenství překvapivě radoval francouzský kaskadér Jean Ragnotti s Renaultem 5 Turbo. Také tento vůz byl po technické stránce převratnou novinkou a přispěl ke vzniku pozdější skupiny B.

    Technici Renaultu udělali z malého městského vozu „bombu na kolech“. Zastaralý čtyřválcový motor s ventilovým rozvodem OHV o objemu 1,4 litru osadili turbodmychadlem a přesunuli ho doprostřed před zadní nápravu. R5 Turbo s rozšířeným rozchodem kol byl kompaktní, lehký a hbitý. 265 koní byl dostačující výkon.

    Zejména na zatáčkovitých asfaltových tratích se jednalo o „vyhrávací“ auto. Renault Sport se v té době bohužel soustředil na Formuli 1 a soutěže obesílal jen velmi sporadicky.

    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro


    Tituly pro Talbota a Vatanena

    O světové tituly zatím sváděly bitvu osvědčené vozy Talbot, Datsun a Ford. Staronový tým Peugeot Talbot Sport dostal od koncernu PSA dostatek financí, aby s posádkami Guy Frequelin a Henri Toivonen absolvoval většinu soutěží. Talbot Sunbeam Lotus byl přestavěn do skupiny 4, což znamenalo mírný nárůst výkonu a především další snížení hmotnosti.

    I když Frequelin vyhrál pouze v Argentině, díky řadě umístění na stupních vítězů vybojovala znovuzrozená značka Talbot světový titul. Frequelin, který donedávna pracoval jako šéf úspěšného týmu Citroën Racing, měl navíc obrovskou šanci i na jezdecký titul.

    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    Ve vyrovnaném souboji s Ari Vatanenem se rozhodovalo až při finálové soutěži na RAC rally. Zatímco Francouz havaroval, mladý Fin vybojoval za volantem Fordu Escort RS druhou příčku a mohl si připít mlékem na titul. V britských lesích dominoval Mikkola, který měl se čtyřkolkou Audi Quattro v cíli 11minutový náskok.

    V seriálu MS se znovu objevil i mladoboleslavský tým s dosluhujícími „stotřicítkami“. Navzdory stále sílící konkurenci zopakoval Václav Blahna v Řecku svůj husarský kousek z roku 1979 a obsadil osmou příčku v celkovém pořadí.


    Výsledky MS 1981

    Značky:
    1. Talbot 117, 2. Datsun 106, 3. Ford 80, 4. Opel 69, 5. Audi a Fiat 63, 7. Renault 61, 8. Toyota 54, 9. Peugeot 37, 10. Lancia 28, 11. Porsche 19, 12. Škoda 8, 13. Dodge 6, 14. Mitsubishi 4

    Jezdci:
    1. Ari Vatanen 96, 2. Guy Frequelin 89, 3. Hannu Mikkola 62, 4. Markku Alén 56, 5. Shekhar Mehta 55, 6. Timo Salonen 40, 7. Henri Toivonen 38, 8. Michèle Moutonová 30, 9. Pentti Airikkala 30, 10. Per Eklund 29, 11. Jean Ragnotti 28, 12. Bernard Darniche 26, 13. Stig Blomqvist 23, 14. Jorge Recalde 22, 15. Anders Kulläng 22


    Převzato z časopisu RALLY 3 / 2013, který právě najdete v distribuční síti.


    Výsledky soutěží 1981

    49. Rallye Automobile de Monte-Carlo (24. – 30. ledna)
    1. Jean Ragnotti – Jean-Marc Andrié (Renault 5 Turbo) 9:55:55
    2. Guy Fréquelin – Jean Todt (Talbot Sunbeam Lotus) 9:58:49
    3. Jochi Kleint – Gunter Wanger (Opel Ascona 400) 10:02:54

    31. International Swedish Rally (13. – 15. února)
    1. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro) 3:48:07
    2. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 3:50:00
    3. Pentti Airikkala – Risto Virtanen (Ford Escort RS1800) 3:51:47

    15. Rallye de Portugal Vinho do Porto (4. – 7. března)
    1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Fiat 131 Abarth) 8:27:26
    2. Henri Toivonen – Fred Gallagher (Talbot Sunbeam Lotus) 8:36:36
    3. Björn Waldegard – Hans Thorszelius (Toyota Celica 2000GT) 8:43:47

    29. Safari Rally (16. – 20. dubna)
    1. Shekhar Mehta – Mike Doughty (Datsun Violet GT) + 3:39 min pen.
    2. Rauno Aaltonen – Lofty Drews (Datsun Violet GT) + 3:44 min pen.
    3. Mike Kirkland – Dave Haworth (Datsun 160J) + 4:51 min pen.

    25. Tour de Corse – Rallye de France (30. dubna – 2. května)
    1. Bernard Darniche – Alain Mahé (Lancia Stratos HF) 14:26.23
    2. Guy Fréquelin – Jean Todt (Talbot Sunbeam Lotus) 14:42:25
    3. Tony Pond – Ian Grindrod (Datsun Violet GT) 14:45:29

    28. Acropolis Rally (1. – 4. června)
    1. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 13:17:25
    2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Fiat 131 Abarth) 13:22:00
    3. Attilio Bettega – Maurizio Perissinot (Fiat 131 Abarth) 13:25:19

    3. Rally Codasur Argentina (18. – 23. července)
    1. Guy Fréquelin – Jean Todt (Talbot Sunbeam Lotus) 14:22:52
    2. Shekhar Mehta – Mike Doughty (Datsun Violet GT) 15:01:04
    3. Jorge Recalde – Jorge del Bouno (Datsun 160J) 16:01:19

    3. Marlboro Rallye do Brasil (6. – 8. srpna)
    1. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 9:39:40
    2. Guy Fréquelin – Jean Todt (Talbot Sunbeam Lotus) 9:48:11
    3. Domingo De Vitta – Daniel Muzio (Ford Escort RS) 10:19:46

    31. 1000 Lakes Rally (28. – 30. srpna)
    1. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 4:07:27
    2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Fiat 131 Abarth) 4:08:26
    3. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro) 4:10:19

    23. Rallye Sanremo (5. – 10. října)
    1. Michèle Moutonová – Fabrizia Ponsová (Audi Quattro) 8:05:50
    2. Henri Toivonen – Fred Gallagher (Talbot Sunbeam Lotus) 8:09:15
    3. Antonio Fassina – Rudy Roberto Dalpozzo (Opel Ascona 400) 8:12:08

    13. Rallye Côte d’Ivoire (26. – 31. října)
    1. Timo Salonen – Seppo Harjanne (Datsun Violet GT) + 9:57 min pen.
    2. Per Eklund – Ragnar Spjuth (Toyota Celica 2000GT) + 11:09 min pen.
    3. Shekhar Mehta – Mike Doughty (Datsun Violet GT) + 11:22 min pen.

    30. Lombard RAC Rally (22. – 25. listopadu)
    1. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro) 8:30:00
    2. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 8:41:05
    3. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Talbot Sunbeam Lotus) 8:43:36

    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    40 let MS Ari Vatanen Audi Hannu Mikkola Henri Toivonen historie soutěží Lancia Michéle Mouton Peugeot Renault 5 Turbo seriál škoda 130 RS Talbot Václav Blahna Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Tomáš Plachý

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák5.5.2023

    Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

    By Jakub Skýpala1.5.2023

    WRC Croatia rally 2023

    By Ivo Nowi Novák16.4.2023

    Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Červen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
       123
    • Lak Racing Rallye Plzeň

      Celý den
      03/06/2023
      Rallye Plzeň

      M7C8+RH Dobřany, Česko

      M7C8+RH Dobřany, Česko
      https://www.arkp.cz

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Výsledky/Results
      Předpověď počasí – …[Read more]

    4
    567891011
    1213141516
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      16/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    17
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      17/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    18
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      18/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    1920212223
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      23/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    24
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      24/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    25
    2627282930  
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    4.6.2023By Jakub Skýpala1 Min Read

    Salgó rally 2023

    Fotogalerie rally
    29.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Podorlická rally 2023

    Fotogalerie rally
    16.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

    Fotogalerie rally
    9.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Rallye Králíky 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) 40 let MS (31) Audi (210) Barum Czech Rally Zlín (72) cestovní automobily (90) design (34) Eifel Rallye Festival (45) ERC (78) fanoušci (50) Ford (42) Group B (62) historici (173) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (76) Jan Kopecký (32) jezdci (488) Lancia (165) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (33) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Subaru (335) technika (71) technika WRC (46) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (579) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (39)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.