Druhý říjnový víkend se v San Marinu koná už devátý ročník Rallylegend. Na veřejnost začínají pronikat první informace o hvězdném obsazení soutěžní exhibice. Hlavní hvězdou letošního ročníku však bude tentokrát nejslavnější soutěžní vůz všech dob. Legendární Lancia Stratos HF letos slaví 40 let od svého zrození a pořadatelé chtějí kulaté jubileum kultovního italského vozu náležitě oslavit.
V neděli, při Rallylegend 2011, proběhne v Serravalle „Stratos Day“, při kterém budou k vidění nejen stratosy v nejrůznějších verzích, ale i jezdci, kteří s nimi slavili největší úspěchy – Sandro Munari, Bernard Darniche a Tony Fassina. Rozhodli jsme se našim čtenářům historii tohoto pozoruhodného vozu předem přiblížit.
Z futuristického výstavního konceptu na závodní tratě
Na Turínském autosalonu se v roce 1970 na stánku renomované designérské firmy Bertone objevil futuristický prototyp klínovitého tvaru s názvem Lancia Stratos Zero.
Pod krátkou a širokou oranžovou karoserií, která byla vysoká pouhých 84 cm, se ukrývala šestnáctistovka z Lancie Fulvie. Motor byl uložen před poháněnou zadní nápravou Nikoho tenkrát ani nenapadlo, že by se vůz, přicházející odněkud ze stratosféry, mohl v blízké budoucnosti vyrábět. „
Pramáti“ soutěžního stratosu, která patří ke skvostům věhlasného návrháře Nuccia Bertoneho, opustila firemní muzeum pouze v roce 1988, aby se ukázala ve filmu Moonwalker Michaela Jacksona.
Tou dobou se začal odvíjet paralelní příběh. Ove Andersson vyhrál s Renaultem Alpine A110 Rallye Monte Carlo 1971 a zahájil éru sportovních soutěžních speciálů.
Šéf sportovního oddělení Lancie Cesare Fiorio hledal podobný konkurenceschopný vůz, který by nahradil zastaralou Fulvii 1600 HF. Napadlo ho, že by mohl iniciovat výrobu sportovního vozu na bázi prototypu Lancie Stratos. Na projektu začal pracovat bývalý technický ředitel Lamborghini Gianpaolo Dallara, který stál u zrodu slavných modelů Miura a Espada, a hlavní designér firmy Bertone Marcello Gandini.
První prototyp Lancie Stratos HF se v Turíně objevil o rok později v listopadu 1971. Technicky vycházel z konceptu Zero, ale jeho tvary byly poněkud střízlivější. Originálně působilo především rozměrné čelní okno ve tvaru půlměsíce, zasahující daleko do boků karoserie a výklopné halogenové světlomety. Jedním ze zásadních problémů však byl vhodný motor. V prototypech se postupně objevily tři pohonné jednotky. Původní šestnáctistovka z fulvie, dvoulitr z Lancie Beta a nakonec vysokokarátový vidlicový šestiválec Ferrari.
V té době už byla pod křídly Fiatu nejen značka Lancia, ale i Ferrari. Fiorio si v Modeně půjčil dva exempláře vozu Ferrari Dino 246 a poslal své špičkové jezdce Sandro Munariho a Rafaele Pinta, aby s nimi zkusili co nejrychleji projet slavnou rychlostní zkoušku Col de Turini. Jejich časy se příliš nelišily od časů, kterých zde dosáhli tovární jezdci Alpine při Rallye Monte Carlo. Bylo rozhodnuto.
Na sklonku roku 1972 už byla hotova finální verze soutěžní Lancie Stratos HF s dvanáctiventilovým motorem 2,4litru a pětistupňovou převodovkou. Vůz disponoval výkonem 190 koní a maximálním krouticím momentem 226 Nm.