RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»40 let Lancie Stratos (1.díl)
    Soutěžáky

    40 let Lancie Stratos (1.díl)

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser19.9.2011Updated:5.4.2018Žádné komentáře3 Mins Read

    Druhý říjnový víkend se v San Marinu koná už devátý ročník Rallylegend. Na veřejnost začínají pronikat první informace o hvězdném obsazení soutěžní exhibice. Hlavní hvězdou letošního ročníku však bude tentokrát nejslavnější soutěžní vůz všech dob. Legendární Lancia Stratos HF letos slaví 40 let od svého zrození a pořadatelé chtějí kulaté jubileum kultovního italského vozu náležitě oslavit.

    V neděli, při Rallylegend 2011, proběhne v Serravalle „Stratos Day“, při kterém budou k vidění nejen stratosy v nejrůznějších verzích, ale i jezdci, kteří s nimi slavili největší úspěchy – Sandro Munari, Bernard Darniche a Tony Fassina. Rozhodli jsme se našim čtenářům historii tohoto pozoruhodného vozu předem přiblížit.

    Z futuristického výstavního konceptu na závodní tratě

    Na Turínském autosalonu se v roce 1970 na stánku renomované designérské firmy Bertone objevil futuristický prototyp klínovitého tvaru s názvem Lancia Stratos Zero.

    Pod krátkou a širokou oranžovou karoserií, která byla vysoká pouhých 84 cm, se ukrývala šestnáctistovka z Lancie Fulvie. Motor byl uložen před poháněnou zadní nápravou Nikoho tenkrát ani nenapadlo, že by se vůz, přicházející odněkud ze stratosféry, mohl v blízké budoucnosti vyrábět. „

    Pramáti“ soutěžního stratosu, která patří ke skvostům věhlasného návrháře Nuccia Bertoneho, opustila firemní muzeum pouze v roce 1988, aby se ukázala ve filmu Moonwalker Michaela Jacksona.

    Tou dobou se začal odvíjet paralelní příběh. Ove Andersson vyhrál s Renaultem Alpine A110 Rallye Monte Carlo 1971 a zahájil éru sportovních soutěžních speciálů.

    Šéf sportovního oddělení Lancie Cesare Fiorio hledal podobný konkurenceschopný vůz, který by nahradil zastaralou Fulvii 1600 HF. Napadlo ho, že by mohl iniciovat výrobu sportovního vozu na bázi prototypu Lancie Stratos. Na projektu začal pracovat bývalý technický ředitel Lamborghini Gianpaolo Dallara, který stál u zrodu slavných modelů Miura a Espada, a hlavní designér firmy Bertone Marcello Gandini.

    První prototyp Lancie Stratos HF se v Turíně objevil o rok později v listopadu 1971. Technicky vycházel z konceptu Zero, ale jeho tvary byly poněkud střízlivější. Originálně působilo především rozměrné čelní okno ve tvaru půlměsíce, zasahující daleko do boků karoserie a výklopné halogenové světlomety. Jedním ze zásadních problémů však byl vhodný motor. V prototypech se postupně objevily tři pohonné jednotky. Původní šestnáctistovka z fulvie, dvoulitr z Lancie Beta a nakonec vysokokarátový vidlicový šestiválec Ferrari.

    V té době už byla pod křídly Fiatu nejen značka Lancia, ale i Ferrari. Fiorio si v Modeně půjčil dva exempláře vozu Ferrari Dino 246 a poslal své špičkové jezdce Sandro Munariho a Rafaele Pinta, aby s nimi zkusili co nejrychleji projet slavnou rychlostní zkoušku Col de Turini. Jejich časy se příliš nelišily od časů, kterých zde dosáhli tovární jezdci Alpine při Rallye Monte Carlo. Bylo rozhodnuto.

    Na sklonku roku 1972 už byla hotova finální verze soutěžní Lancie Stratos HF s dvanáctiventilovým motorem 2,4litru a pětistupňovou převodovkou. Vůz disponoval výkonem 190 koní a maximálním krouticím momentem 226 Nm.

    cestovní automobily historické automobily Lancia Lancia Stratos seriál technika závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.