Hodnocení Rally Vltava 2017

90% vynikající

Rally Vltava 2017 nabídla atraktivní skladbu startovního pole, za což si organizátoři závodu zalouží plný počet bodů. Pomyslné skóre 2:0 "uhrály" zahraniční účastníci v souboji s domácími posádkami. Převahu ve startovní listině potvrdili přespolní svými výkony na trati. Bohužel žádná z českých posádek se letos nedokázala prosadit do TOP 10 absolutní klasifikace...

  • Účast 100 %
  • Zahraniční posádky 100 %
  • České posádky 70 %

Evropa vs. Česko Aneb zpráva o stavu historiků na Rally Vltava

U příležitosti Historic Vltava Rallye v Klatovech máme každoročně příležitost porovnat úroveň našeho národního mistrovství historických soutěžních automobilů s evropským šampionátem. Je jasné, že se jedná o jinou ligu, ale srovnání je z mnoha ohledů zajímavé. Určitě se nemáme za co stydět, ale…

Trocha statistiky

Startovní rampu na náměstí v Klatovech opustilo 71 posádek. V rámci mistrovství Evropy (EHSRC), centrální zóny (CEZ) a North Cupu se vydalo na trať 36 jezdců ze zahraničí. Úvodní díl našeho mistráku MČR HA přilákal dalších 35 posádek. Loni startovalo srovnatelných 72 posádek, ale domácí účastníci měli jasnou převahu 40 : 32. Mírně klesající trend není žádný problém. Jedná se o začátek sezóny a ještě před dvěma lety se na Vltavě nesešly ani tři desítky českých historiků. Horší je to z pohledu kvality.

Letos se poprvé stalo, že se žádná z posádek bojující o body do českého šampionátu nedostala do první desítky absolutního pořadí Vltavy. A nemůžou za to jen technické problémypředních jezdců. Ani nejrychlejší z nich Jan Frei se v průběhu soutěže neprobojoval se svou Škodou 130 LR výš než na 11. příčku. Vítězný Budil byl se svým žlutým BMW 2002 Ti v cíli klasifikován až na 13. místě absolutní klasifikace.

Chybějící koně pod kapotou

Nelichotivá situace má několik příčin. Předně je potřeba připomenout, že se letos v Klatovech sešla rekordní sestava rychlých jezdců na silných vozech, která nemá v 26leté historii soutěže obdoby. Jan Krejča byl ještě před 2 lety schopen se svou „elerou“ dojet na výborné sedmé příčce. Letos na pošumavských tratích dominovaly vozy Lancia Stratos HF, třílitrová Porsche 911 RS Carrera a BMW M3.

Hlavním důvodem je absence českých jezdců na konkurenceschopných vozech. Počítejte se mnou. Loňský suverén Filip Ballek, který dojel se čtyřkolkou Subaru Impreza 555 celkově druhý, teprve staví starší model Legacy RS. Jiří Jirovec své BMW M3 prodal do zahraničí a přestoupil do kategorie soudobých vozů. Před startem se omluvil i další protagonista loňské Vltavy Jiří Káňa se silným Fordem Sierra RS Cosworth. Ve startovní listině chyběl už druhým rokem Jiří Navrátil se stejným vozem. Jediným, kdo se mohl výkonem měřit se zahraniční špičkou, byl Petr Hustý. Ten se však zatím ještě potýká s dětskými nemocemi nově postaveného Mercedesu 190 E 2.3.

Ve znamení okřídleného šípu

Jako patrioty domácí značky Škoda nás určitě nemusí mrzet, že v současnosti u nás v historické kategorii hrají prim jezdci s legendárními modely Š 130 LR skupiny B.  Frei, Krejča a nestárnoucí Břetislav Enge si dokážou poradit se silnějšími Ladami 1600 VFTS nebo BMW.

Nikoho nepřekvapí, že mladoboleslavská značka má ve startovním poli jasnou převahu. V Klatovech se sešly dvě desítky vozů s okřídleným šípem. Od stařičké Škody Octavie TS, přes „embéčka“ Š 1000 MB, kupátka Š 110 R, dnes už vzácnou Škodu 120 S, Š 130 L až po početné Škody Favorit 136 L. Chybí jen legendární „stotřicítky“ Š 130 RS. Ty bohužel už v současnosti nikdo není schopen s originálními motory závodně provozovat. Exempláře, které se na různých soutěžích objevují, nesplňují přísné předpisy pro historické vozy.

Text a foto: Zdeněk Weiser

Sdílet

O autorovi

Komentáře