Na zlínské Star Rally sice bude vůz Talbot Sunbeam Lotus chybět, v novém čísle Rally se můžete dočíst mnoho zajímavostí o jeho historii a úspěších.
Kompaktní, lehký a výkonný vůz s dlouhým názvem Chrysler / Talbot Sunbeam Lotus přišel na scénu v pravou chvíli. Během dvou sezon udělal díru do světa. Henry Toivonen vyhrál RAC Rally 1980 a v následujícím roce získala značka Talbot titul mistra světa značek. Francouzský tým pak pokračoval s úspěšným projektem Peugeotu 205 T16.
Chrysler / Sunbeam v rally
Britská automobilka Sunbeam měla dlouhou sportovní tradici, ale stejně jako většina slavných ostrovních značek ztratila během krize v šedesátých letech nezávislost. V rally si získaly velkou popularitu modely Imp a Avenger, za kterými stál šéf sportovního oddělení Des O’Dell.
Malý dvoudveřový Hillman Imp, přejmenovaný později na Sunbeam Imp, byl přímým konkurentem Mini Cooperu S. Na trhu se objevil v roce 1963, měl vzadu uložený motor o objemu 874 ccm s pokrokovým ventilovým rozvodem OHC a pohon zadní nápravy. Koncern Roots homologoval o rok později soutěžní verzi Imp Rally s motorem převrtaným na litrový objem, zvýšeným kompresním poměrem 10,5:1, olejovým chladičem, dvojitými karburátory Stromberg, a výkonem 70 koňských sil.
Největší úspěchy sklízela s továrním vozem Rosemary Smithová, která v roce 1965 dokázala zvítězit v holandské Tulipánové rally.
Rootes Group plánoval vyrábět na bázi impu sportovní vůz s názvem Asp, ale po převzetí automobilky americkým koncernem Chrysler byl atraktivní projekt uložen k ledu.
V roce 1970 byla firma přejmenována na Chrysler UK a na trhu se objevil model Hillman / Sunbeam / Chrysler Avenger. Jednalo se o čtyřdveřovou rodinnou limuzínu s americkými rysy, motorem vpředu a pohonem zadních kol. Chrysler Competitions Centre připravilo pod O’Dellovým vedením na bázi nejsilnějšího modelu Avenger 1500 GT sportovní verzi Avenger Tiger s upravenou hlavou motoru a dvojitými karburátory Dell’Orto (výkon 92,5 k). Později byla do auta montována silnější šestnáctistovka.
Tovární jezdec Robin Eyre-Maunsell vyhrál s tímto vozem v britském soutěžním šampionátu skupinu 1 v letech 1975 a 1976 a porazil konkurenční vauxhally. Na mezinárodní scéně dominoval v roce 1971 Scott Harvey na nejznámější soutěž v USA Press on Regardless Rally s americkou verzí Plymouth Cricket. Andrew Cowan se zapsal do historických análů vítězstvím na novozélandské Heatway Rally 1976 s prototypem dvoudveřového avengeru s motorem 1800 ccm z brazilské verze Dodge Polara.
Více z historie tohoto vozu najdete v novém čísle Rally 7 / 2011.
Technické parametry – Talbot Sunbeam
Motor:
Řadový čtyřválec DOHC s šestnáctiventilovou hlavou o objemu 2174 ccm (vrtání 95,3 x zdvih 76,2 mm) uložený vpředu podélně a skloněný pod úhlem 45°. Kompresní poměr 11,3 : 1, nejvyšší výkon 240 k při 7 000 ot/min. Největší krouticí moment 260 Nm při 6 000 ot/min. Dva dvojité karburátory Dell’Orto 48 mm. Mazání suchou olejovou skříní.
Převodovka:
Pohon zadních kol. Pětistupňová převodovka ZF, diferenciál s omezenou svorností, jednokotoučová spojka AP. Hřebenové řízení s posilovačem.
Podvozek:
Vpředu zavěšení kol typu McPherson, tuhá zadní náprava s rádiusovými rameny a Panhardskou tyčí, na obou nápravách plynokapalinové tlumiče pérování Bilstein, stabilizátory a vinuté pružiny. Vpředu ventilované kotoučové brzdy průměru 268 mm, vzadu kotouče pr. 274 mm. Hydraulická ruční brzda.
Rozměry a hmotnost:
Třídveřová samonosná ocelová karoserie. Délka 3830 mm, šířka 1628 mm, výška 1395 mm, rozvor 2415 mm, rozchod kol 1341/ 1328 mm. Homologační hmotnost 1015 kg.
Datum homologace 1. 4. 1979