Jubilejní 25. ročník Historic Vltava Rallye se jede jako třetí soutěž mistrovství Evropy. Jelikož na startu opět chybí italská špička s Lanciemi Delta Integrale, největšími favority jsou Seveřané na vozech Porsche 911 RS. Vítězové posledních čtyř ročníků Myrsell a Jensen však musí počítat s černým koněm soutěže Erikem Comasem s Lancií Stratos HF.
Mistrovství Evropy vévodí Porsche
Třílitrové kultovní vozy Porsche Carrera 911 RS v Klatovech opět ovládly čelo startovní listiny. Loňský vítěz Švéd Mats Myrsell se bude letos pokoušet o hattrick. Dvě vítězství má na kontě i jeho rival Valter Christian Jensen z Norska (i když s Lancií 037 Rally). Sekundovat jim mohou Anders Johnsen a Fin Ville Silvasti.
Jediným falešným tónem mezi kvartetem německých sportovních vozů se vzduchem chlazenými šestiválci je bílá Lancia Stratos HF.
Legendární vůz s šestiválcovým motorem Ferrari je choulostivou hračkou pro vyvolené, ale bývalý pilot Formule 1 Erik Comas dokáže vysokokarátový stratos zkrotit. Loni se stal mistrem Itálie historických vozů a letos vedl Rally SanRemo Storico až do okamžiku, kdy začalo pršet, a čtyřkolky získaly na kluzkém povrchu jasnou výhodu.
Ve startovní listině je i celá řada dalších zahraničních jezdců, kteří v minulosti prokázali svoji rychlost. Ze Skandinávců to platí určitě o vítězi Vltavy 2008 Tony Janssonovi s Escortem 1600 RS, Fin Kirvesmäki s nenápadnou Toyotou Corolla 1600 GT se loni blýskl čtvrtou příčkou. Překvapit může i Švéd Stefan Helin. S černou Asconou 19 SR dokáže zajíždět rychlé časy, doposud ho však pokaždé zradila technika. Mezi další kandidáty na přední příčky patří také Maďaři. Ferenc Wirtmann dojel se svým Fordem Escort RS loni třetí, jeho krajan Laszlo Mekler dovezl rudou Alfu Romeo 1750 GTAm do cíle na páté příčce.
Domácí šampionát na vzestupu
Do úvodní soutěže mistrovství ČR historických automobilů se přihlásilo rekordních 44 posádek. To je o třetinu víc než loni! Mezi favority patří Jiří Jirovec se svým silným BMW M3 E30. Během první etapy byl z účastníků seriálu HA MČR nejrychlejší, ale pak ho zradil motor.
Po roční přestávce se za volant Fordu Sierra Cosworth RS vrací Jiří Káňa. Velkou pozornost vzbuzují Zabloudil a Ballek na nových vozech Subaru Impreza 555. Štěpán Zabloudil patřil v minulých letech ke špičce ČMPR a Volného poháru. S Filipem Ballkem spolu ostře bojovali v sezoně 2013. Uvidíme, zda půjdou po stopách Kalisty, který v roce 2014 se čtyřkolkou Subaru Legacy RS vyškolil na mokré trati všechny favorizované zahraniční jezdce včetně Myrsella.
Bohužel neuvidíme Miroslava Krejsu se zbrusu novým Opelem Ascona A, kterého těsně před startem zradil motor.
Na stupně vítězů se určitě musí počítat i s jezdci na slabších vozech skupiny B socialistické provenience. Prvenství bude obhajovat Jan Krejča se Škodou 130 LR, „elero“ opět osedlá také zkušený okruhový jezdec Břetislav Enge (foto). Velmi silné zastoupení mají Lady 2105 VFTS. Favority lze hledat v trojlístku jezdců Václav Hostaš, Pavel Karlík a Petr Němec. Do desítky se budou chtít prosadit také atraktivní jezdci na bavorácích BMW 318 iS Kučera a Bělohradský.