Úvodní soutěž mistrovství Evropy ve Španělsku potvrdila nástup vozů skupiny A. FIA od letošní sezony rozšířila kategorii 4, ve které nyní mohou startovat soutěžní vozy vyrobené až do konce roku 1990. To znamená návrat Lancií Delta, BMW M3 a Fordů Sierra RS Cosworth, které vládly automobilovým soutěží na konci osmdesátých let. Rally Costa Brava vyhrála italská dvojice „Lucky“ – Ponsová s Lancií Delta Integrale 16V.

Po 34 letech opět spolu

Luigi Battistolli, závodící pod pseudonymem „Lucky“, letos obhajuje titul mistra Evropy. S nejúspěšnější spolujezdkyní světa Fabrizií Ponsovou jezdil už loni. Pamětníci tuto italskou dvojici znají z jejich startů na Barum rally v letech 1979 a 1980. Tehdy jezdili za tým 4 Rombi Corse. S Fiaty 131 Abarth a Ritmo 75 Abarth bojovali o vítězství, ale v obou případech havarovali. V následujícím roce Ponsovou povolal tým Audi Sport a Fabrizia usedla na horké sedadlo vedle Francouzky Michéle Moutonové. S Audi Quattro dokázaly vyhrát čtyři soutěže MS. V roce 1997 Ponsová vybojovala pátý světový triumf po boku Piero Liattiho. S továrním Subaru Impreza WRC dominovali na slavné Rallye Monte Carlo. Začátkem milénia navigovala Němku Juttu Kleinschmidtovou na Dakaru ve Volkswagenu Race Touareg.

Výměna stráží

Posádka „Lucky“ – Pons letos vyměnila Lancii 037 Rally skupiny B za modernější Lancií Delta Integrale 16V s pohonem všech kol. Stejný krok podnikl i jejich krajan a největší rival o evropské vavříny „Pedro“ Pedretti. Oba vozy, které pohání přeplňovaný dvoulitrový motor o výkonu téměř 300 koní, připravuje renomovaný tým K-sport. Favority nakonec v cíli dělilo půl minuty. Rozhodnutí padlo prakticky už na úvodní vložce, kde byl „Lucky“ o 35 sekund rychlejší než jeho krajan. Úvod ovšem patřil Francouzi Vaisonovi s Lancii 037 Rally. Ten vyhrál první dvě vložky, ale třetí pro technickou poruchu vozu nedokončil. O bronz bojovali seveřané na vozech Porsche 911 RS. Nor Christian Valter Jensen byl v cíli rychlejší než vítěz loňské Vltavy Švéd Mats Myrsell.

Návrat českých posádek do ME

Díky změně technických předpisů se evropského seriálu historických soutěžních vozů vrátily dvě české posádky. Jiřího Navrátila a Josefa Krále s Fordem Sierra RS Cosworth zpomalil na úvodní vložce defekt pneumatiky. První etapu navíc dojížděli s porouchaným turbodmychadlem a v časové kontrole inkasovali penalizaci. Přesto se jim podařilo probojovat na 10. příčku celkového pořadí a pátou v rámci nabité třídy E4. Plzeňská posádka Jiří Jírovec – Jiří Horák musela ze slibně rozjeté soutěže odstoupit na RZ10, kde jim jejich BMW M3 vypověděl poslušnost.

Česká republika má letos v kalendáři FIA ME historických vozů dokonce dvě soutěže. Už v dubnu přivítáme posádky na tradiční Rallye Vltava Historic v Klatovech. Novinkou je naopak premiérové zařazení Rally Bohemia Historic.

Výsledky 63. Rally Costa Brava:

1. „Lucky“- Fabrizia Ponsová (I – Lancia Delta Integrale 16V) 2:08:40.3
2. „Pedro“- Emanuele Baldaccini (I – Lancia Delta Integrale 16V) + 31.5
3. Valter Ch. Jensen – Erik Pedersen (N – Porsche 911 Carrera RS) + 3:37.0
4. Mats Myrsell – Esko Junttila (S – Porsche 911 Carrera RS) + 5:07.9
5. Anders Johnsen – Ingrid Johnsen (S – Porsche 911 Carrera RSR) + 6:47.2

FIA European Historic Sporting Rally Championship 2015

Poř. název rally země datum
1. 63 Rally Costa Brava Španělsko 13‐14/03
2. 30° Sanremo Rally Storico Itálie 08‐12/04
3. 24. Historic Vltava Rallye Česká republika 24‐25/04
4. International Rally of the Lakes Irsko 01‐03/05
5. Rally of Spain Španělsko 15‐16/05
6. 14th Historic Acropolis Rally Řecko 28‐31/05
7. Ypres Historic Rally Belgie 25‐27/06
8. Historic San Marino Rally San Marino 03‐04/07
9. Rally Bohemia Historic Česká republika 10‐12/07
10. auto24 Rally Estonia Historic Estonsko 17‐19/07
11. Lahti Historic Rally Finsko 06‐08/08
12. 20° Rally Alpi Orientali Historic Itálie 27‐29/08
13. XXVII Rally Elba Storico Itálie 17‐19/09
14. 7 Rallye de Asturias Histórico Španělsko 02‐03/10
15. 49. Mecsek Rallye Maďarsko 16‐18/10
Share.
Leave A Reply