V sobotu 13. října 2021 zemřel WALTER TRESER. Pokud vám toto jméno nic neříká, vězte, že se jednalo o jednoho z hlavních tvůrců dnes již legendárního Audi Quattro.


Okruhář i testovací pilot

Narodil se 18. dubna 1940 v hesenském Bad Königu. V mládí byl sám okruhovým pilotem. V šedesátých letech minulého století začal svoji krátkou kariéru za volanty vozů DKW, aby později přesedlal na BMW 1600 a 2002. S “nuladvojkou” se objevil i na okruhu v Brně při příležitosti Grand Prix Brno 1969. Vyzkoušel si též roli testovacího jezdce pro pneumatikářský gigant Pirelli.

Walter Treser

Walter Treser / 18.04.1940-13.11.2021

Kariéra u Audi

Od roku 1976 začal pracovat v automobilce AUDI jako vedoucí divize vývoje speciálních aut. Treserovi se “stalo osudným” setkání s Volkswagenem Iltis, terénním automobilem vyráběným pro vojenské účely. V hlavě se mu začala rodit idea přenesení technologie pohonu všech čtyřech kol do běžného auta. Rychlého a dynamického.

Přání bylo otcem myšlenky a v listopadu roku 1977 spatřil světlo světa první prototyp Quattra. Pro jeho základ bylo využito Audi 80 s prodlouženou platformou. Pětiválcový motor se zhruba dvě stě koňskými silami působil impozantně. Velký potenciál ukázaly už první testovací kilometry. Proto nebyl problém předložit celý koncept ke schválení Ferdinandu Piëchovi.

Walter Treser Ferdinand Piëch

Walter Treser (vpravo) & Ferdinand Piëch

Jak už jsme někdy v minulosti zmínili, marketingové oddělení automobilky nejprve prosazovalo pro  projekt název CARAT. Pak ovšem někdo přišel s myšlenkou, že je to spíše jméno pro dámský parfém. A tak vzniklo QUATTRO.

Šéf Audi Sport

První vůz s tímto názvem byl veřejnosti představen na ženevském autosalonu v březnu 1980. Téhož roku se stal Treser šéfem divize Audi Sport. Byl zodpovědný za uvedení Quattra do seriálu Mistrovství světa v rally.

Na svůj post rezignoval už v roce 1982 (na jeho pozici do Audi Sport poté nastoupil ambiciózní Roland Gumpert.). Přesto, že Audi dokázalo na světových kolbištích vyhrávat, Treser usoudil, že z konceptu 4×4 se dá vytěžit mnohem více. Založil proto soukromou společnost Treser Automobiltechnic und Design. Ta se primárně věnovala technickým a stylingovým úpravám vozů Audi. 

Vlastní cesta, krach a přesun do DTM

V následujících letech vznikly některé opravdu netradiční kreace na téma Audi.

Za všechny uveďme projekt Quattro Roadster, hardtop na podvozku Audi Coupé Quattro B2. Elegantní vůz s výkonem 250 koňských sil, určený pro rychlé projížďky třeba po francouzské riviéře. Na opačném pólu pak stál Hunter. Využíval Treserových zkušeností ze seriálu mistrovství světa. Robustní “tank” obstál na silnici i v terénu.

Konec “osmdesátek” byl však podobnému typu podnikání nakloněn čím dál tím méně. Treserovi po několika neúspěšných projektech došly peníze. Po krachu své společnosti přešel v roce 1991 do automobilky Opel, kde měl jako šéf sportovního oddělení na starosti vývoj Opelu Calibra s pohonem všech čtyřech kol pro prestižní okruhový šampionát DTM.

Když mluvíme o rally, bavíme se o posádkách a technice. Za nimi ale vždy stojí vizionáři, skvělí inženýři a technici, jež mají dar přenést odvážné sny do reálné podoby. Bez nich by rally nikdy nebyla tím, čím je. A Walter Treser byl určitě jedním z nich. Děkujeme (nejen) za Quattro, pane Tresere!

foto: archiv
Sdílet

O autorovi

Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

Komentáře