Ve věku 70 let zemřel na sklonku minulého týdne legendární švédský soutěžní jezdec Björn Waldegård. Během své úspěšné kariéry vyhrál bezpočet nejvýznamnějších světových rally včetně Rallye Monte Carlo a Rally Safari. V roce 1979 se stal oficiálně prvním jezdcem, který vybojoval titul mistra světa.
Björn Waldegård
(12. 11. 1943 – 29. 8. 2014)
Nenápadná legenda
Waldegårda jsem potkal naposledy loni na Eifel Rallye Festivalu. Málomluvný nenápadný Švéd absolvoval s pětilitrovým Mercedesem 450 SLC celou třídenní soutěž, ačkoliv se už několik let potýkal se zdravotními problémy. Po přejezdu cílové rampy předal pracovníkům muzea Mercedes – Benz originální exemplář vozu bez jediného škrábnutí, vzal si svůj batoh a zmizel. Netušil jsem, že ho vidím naposled. S mohutným mercedesem byl přihlášen i letos, ale tentokrát už do Německa nemohl přijet. O měsíc později přišla smutná zpráva, že 29. srpna podlehl rakovině.
Univerzální jezdec
Björn Waldegård chtěl být soutěžním jezdcem už od dětství. V osmnácti letech začal závodit s populárním „broukem“ VW 1302 S. Díky jeho rychlosti přišlo za dva roky pozvání do týmu Porsche. Za volantem německých sportovních vozů Porsche 911 S dosáhl prvního vrcholu své dlouhé kariéry. Dvakrát vyhrál nejen domácí Švédskou rally, ale i slavnou Rallye Monte Carlo.
V první polovině sedmdesátých let střídal různé tovární týmy Fiat, BMW a Citroën, až zakotvil u italské Lancie. Legendární Stratos HF se stal jeho druhým oblíbeným vozem.
Se stratosem vyhrál 3 soutěže nově zrozeného mistrovství světa. V roce 1976 dokázal na Rally SanRemo porazit v přímém souboji Munariho a musel z týmu odejít.
Okamžitě po něm sáhl tovární tým Ford, za který jezdil dlouhou řadu let. V roce 1977 vyhrál poprvé obávanou Rally Safari, které se do historie zapsala obrovskými monzunovými dešti a záplavami. Na sklonku sedmdesátých let dostal nabídku na starty s obrovskou luxusní limuzínou Mercedesem 450 SLC s automatickou převodovkou. V sezoně 1979 nasbíral střídavě za volanty eskortů a mercedesů největší počet bodů a stal se zaslouženě prvním mistrem světa.
Specialista na Afriku
V osmdesátých letech zakotvil u týmu TTE a v kokpitu různých verzí modelu Toyota Celica se zúčastňoval především náročných afrických soutěží v Keňi a na Pobřeží Slonoviny. Na své konto nastřádal celkem 16 vítězství v soutěžích započítávaných do seriálu MS. Mimo jiné dokázal vyhrát čtyřikrát Rally Safari a třikrát Rally Ivory Coast.
Naposled v Africe dominoval na Rally Safari Classic 2011 za volantem historického Porsche 911 S. Björn měl před startem celou řadu zdravotních potíží a se synem Mattiasem se během soutěže srazili s nákladním vozem. Přesto dokázal 10denní soutěž se silně poškozeným vozem nejen dokončit, ale i vyhrát. Porazil opět svého dlouholetého soupeře a krajana Stiga Blomqvista.
Björn Waldegård se do loňska pravidelně účastnil mnoha „rally legend“. Pokaždé dokazoval, že ani v požehnaném věku neztratil své mistrovství za volantem. Dokázal být rychlý s jakýmkoliv vozem za všech podmínek.