Dieter Basche / 31. července 1936 - 24. prosince 2024
Nejen rallyový svět truchlí nad ztrátou Dietera Bascheho. Bývalý šéf Audi Sport zemřel 24. prosince 2024 v osmdesáti osmi letech.
OD BMW K AUDI SPORT
Jeho jméno je pevně spjato s mnoha důležitými úspěchy automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku. Svůj nesmazatelný rukopis zanechal v technických řešení speciálů Audi Quattro S1 (E2), Audi 90 Quattro IMSA-GTO či Audi V8 Quattro, se kterým získali Hans-Joachim Stuck a Frank Biela v letech 1990 a 1991 tituly v německé okruhové sérii DTM.
Basche, který vystudoval strojní inženýrství, už od mladých let rozvíjel svůj talent dvěma směry. V druhé polovině šedesátých let se pokoušel prorazit jako jezdec za volanty sportovních a cestovních vozů. Souběžně však pracoval v BMW Motorsport, kde se podílel na technickém vývoji vozu Formule 2.
V roce 1979 ukončil svou závodní kariéru a profesně se přesunul do Audi. V ingolstadtské automobilce pracoval nejdříve jako inženýr, posléze pak jako vedoucí technologického vývoje a motorsportu. V této roli úzce spolupracoval s Walterem Röhrlem, pro kterého byl daleko více, než pouhým “závodním inženýrem”.
Walter Röhrl o Dieterovi Baschem
“Dieter seděl na sedadle spolujezdce asi na každém mém vývojovém testu, který jsem absolvoval s legendárním Audi Quattro Sport S1. Najezdili jsme spolu snad tisíce kilometrů. Všechny poznatky si pečlivě zaznamenával a používal pro další technická vylepšení.” vzpomíná Röhrl.
“Dieter Basche byl mimo jiné úspěšným závodníkem, a proto dokázal velmi dobře porozumět a analyzovat mnohé informace a pocity, které jsem mu během testů předával. Mezi námi existovalo až neuvěřitelné propojení a hluboká důvěra. Nikdy jsem nepostřehnul, že by při testech projevoval strach. Dieter byl také duchovním otcem mého triumfu na Pikes Peak. Bez něj a týmu Audi Sport bych ničeho podobného nedosáhl.” pokračuje bývalý tovární pilot Audi.
“Basche byl klidný a suverénní snad ve všech situacích. Budu si jej pamatovat jako mimořádně pracovitého inženýra a technika i mimořádnou osobnost. Mám mu za co děkovat a jsem šťastný, že jsme mohli společně kráčet částí naší kariérní cesty v motoristickém sportu.” dodává Röhrl.