Cesta na populární Rallylegend se dá od letošního roku zpestřit návštěvou nového Muzea Enza Ferrariho v Modeně. Pod žlutou supermoderní budovou „chobotnice“, připomínající model Testarossa (projektovanou Janem Kaplickým), se do poloviny října konala velmi zajímavá výstava. Jednalo se o sportovní a závodní vozy, které Ferrari pilotoval nebo provozoval ve svém věhlasném týmu Scuderia Ferrari.
Mnohé návštěvníky zřejmě překvapilo, že šlo téměř výhradně o vozy značky Alfa Romeo zapůjčené z milánského muzea automobilky. Vznik slavné italské automobilky Alfa Romeo se datuje do roku 1910, kdy vyjel na silnici první model 24 HP. Už tehdy se jednalo o vůz se sportovními rysy.
⇥
K vidění byly nejen závodní vozy Grand Prix, ale i dvě rarity a sportovní exempláře, které se z dnešního pohledu dají považovat za soutěžní speciály.
V předválečných letech rally jako sportovní disciplína de facto neexistovala. Jejími předchůdci byly slavné závody Targa Florio na Sicílii a Mille Miglia, které se jako automobilové soutěže jezdí dodnes. Na těchto tratích sbíraly úspěchy sportovní vozy značky Alfa Romeo.
Alfa Romeo RL Super Sport Mille Miglia (1927)
Úspěšná modelová řada RL se vyráběla v letech 1922 – 1927. Charakterizovaly ji sportovně střižené karoserie a výkonné třílitrové šestiválce s ventilovým rozvodem v hlavě válců. Významnou technickou inovací byly bubnové brzdy, které se poprvé objevily i na řízené přední nápravě. Vozy byly vybaveny elektrickým startérem, takže nebylo nutné točit startovací klikou jako dříve. Blok i hlava motoru byly z litiny, jeho kompresní poměr činil 5,2:1 a maximální otáčky 3200 ot/min. Vozy byly vybaveny tuhými nápravami vpředu i vzadu s poloeliptickými listovými pružinami. Standardní bylo v té době poměrně brutální řazení bez synchronizace.
Vrcholem modelové řady byl typ RL Super Sport, který se mohl pochlubit výkonem 83 koňských sil. V roce 1923 připravil šéfkonstruktér Alfy Romeo Giuseppe Merosi několik vozů pro závod Targa Florio. Třílitrové motory měly výkon zvýšený na 88 koní, dva exempláře s objemem motoru 3154 ccm měly pod kapotou ještě o 7 koníků víc.
⇥
Závod vyhrál jezdec Ugo Sivocci, kterému přinesl štěstí zelený čtyřlístek v bílém trojúhelníku. Od té doby se čtyřlístek stal symbolem závodního týmu Corse Alfa a automobilka ho používá dodnes. Sivocci ovšem paradoxně zahynul v témže roce při testech na okruhu v Monze.
O rok později poslal tým na Sicílii verzi RL SS Targa Florio s přepracovaným motorem o objemu 3620 ccm (sedmkrát uložená kliková hřídel) s výkonem 125 koňských sil.
Alfa Romeo 8C 2300 Spider Corsa (1932)
Ještě slavnějším sportovním/ soutěžním vozem, který byl v muzeu k vidění, je model 8C 2300 Spider Corsa. Navazuje na úspěšnou modelovou řadu 6C, je však osazen osmiválcovým motorem. Jednalo se o technickou delikatesu. Horní víko motoru bylo odlito z hliníkové slitiny a ukrývalo středové hnací ústrojí rozvodů. Vysoce sofistikované řešení odstranilo očekávané problémy s průhybem obou dlouhých vačkových hřídelí. Díky kompresoru dosahovala pohonná jednotka o zdvihovém objemu 2336 ccm výkon 165 koní (sportovní verze Spider Corsa). Na motor navazovala čtyřstupňová převodovka, která přenášela krouticí moment na zadní kola. Podobně jako u předchozího modelu RL byly obě nápravy tuhé s půleliptickými listovými pery a bubnovými brzdami.
Zatímco Ladislav Samohýl má ve sbírce vzácnou prodlouženou verzi šasi závodního modelu 8C 2300 (foto), v Modeně byl vystaven spartánský sportovní exemplář Spider Corsa. Slavný jezdec Grand Prix Tazio Nuvolari vyhrál s tímto typem vozu v letech 1931 a 1932 Targu Florio, o rok později přidal třetí triumf Antonio Brivio. Na dálkovém závodě Mille Miglia na otevřených silnicích mezi Brescií a Římem dominovaly posádky Borzacchini – Bignami (1932) a Nuvolari – Compagnoni (1933).
⇥
Jedinečný sportovní vůz přivezl k vítězství i Enzo Ferrari.