RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Závodní historie Alfy Romeo v Modeně
    Soutěžáky

    Závodní historie Alfy Romeo v Modeně

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser7.12.2012Updated:21.8.2016Žádné komentáře3 Mins Read

    Cesta na populární Rallylegend se dá od letošního roku zpestřit návštěvou nového Muzea Enza Ferrariho v Modeně. Pod žlutou supermoderní budovou „chobotnice“, připomínající model Testarossa (projektovanou Janem Kaplickým), se do poloviny října konala velmi zajímavá výstava. Jednalo se o sportovní a závodní vozy, které Ferrari pilotoval nebo provozoval ve svém věhlasném týmu Scuderia Ferrari.

    Mnohé návštěvníky zřejmě překvapilo, že šlo téměř výhradně o vozy značky Alfa Romeo zapůjčené z milánského muzea automobilky. Vznik slavné italské automobilky Alfa Romeo se datuje do roku 1910, kdy vyjel na silnici první model 24 HP. Už tehdy se jednalo o vůz se sportovními rysy.

    ⇥

    K vidění byly nejen závodní vozy Grand Prix, ale i dvě rarity a sportovní exempláře, které se z dnešního pohledu dají považovat za soutěžní speciály.

    V předválečných letech rally jako sportovní disciplína de facto neexistovala. Jejími předchůdci byly slavné závody Targa Florio na Sicílii a Mille Miglia, které se jako automobilové soutěže jezdí dodnes. Na těchto tratích sbíraly úspěchy sportovní vozy značky Alfa Romeo.

    Muzeum Enaza Ferrariho v Modeně

    Alfa Romeo RL Super Sport Mille Miglia (1927)

    Úspěšná modelová řada RL se vyráběla v letech 1922 – 1927. Charakterizovaly ji sportovně střižené karoserie a výkonné třílitrové šestiválce s ventilovým rozvodem v hlavě válců. Významnou technickou inovací byly bubnové brzdy, které se poprvé objevily i na řízené přední nápravě. Vozy byly vybaveny elektrickým startérem, takže nebylo nutné točit startovací klikou jako dříve. Blok i hlava motoru byly z litiny, jeho kompresní poměr činil 5,2:1 a maximální otáčky 3200 ot/min. Vozy byly vybaveny tuhými nápravami vpředu i vzadu s poloeliptickými listovými pružinami. Standardní bylo v té době poměrně brutální řazení bez synchronizace.

    Alfa Romeo RL SS

    Vrcholem modelové řady byl typ RL Super Sport, který se mohl pochlubit výkonem 83 koňských sil. V roce 1923 připravil šéfkonstruktér Alfy Romeo Giuseppe Merosi několik vozů pro závod Targa Florio. Třílitrové motory měly výkon zvýšený na 88 koní, dva exempláře s objemem motoru 3154 ccm měly pod kapotou ještě o 7 koníků víc.

    ⇥

    Závod vyhrál jezdec Ugo Sivocci, kterému přinesl štěstí zelený čtyřlístek v bílém trojúhelníku. Od té doby se čtyřlístek stal symbolem závodního týmu Corse Alfa a automobilka ho používá dodnes. Sivocci ovšem paradoxně zahynul v témže roce při testech na okruhu v Monze.

    O rok později poslal tým na Sicílii verzi RL SS Targa Florio s přepracovaným motorem o objemu 3620 ccm (sedmkrát uložená kliková hřídel) s výkonem 125 koňských sil.

    Alfa Romeo 8C 2300 Spider Corsa (1932)

    Ještě slavnějším sportovním/ soutěžním vozem, který byl v muzeu k vidění, je model 8C 2300 Spider Corsa. Navazuje na úspěšnou modelovou řadu 6C, je však osazen osmiválcovým motorem. Jednalo se o technickou delikatesu. Horní víko motoru bylo odlito z hliníkové slitiny a ukrývalo středové hnací ústrojí rozvodů. Vysoce sofistikované řešení odstranilo očekávané problémy s průhybem obou dlouhých vačkových hřídelí. Díky kompresoru dosahovala pohonná jednotka o zdvihovém objemu 2336 ccm výkon 165 koní (sportovní verze Spider Corsa). Na motor navazovala čtyřstupňová převodovka, která přenášela krouticí moment na zadní kola. Podobně jako u předchozího modelu RL byly obě nápravy tuhé s půleliptickými listovými pery a bubnovými brzdami.

    Šasí Alfy Romeo 8C 2300

    Zatímco Ladislav Samohýl má ve sbírce vzácnou prodlouženou verzi šasi závodního modelu 8C 2300 (foto), v Modeně byl vystaven spartánský sportovní exemplář Spider Corsa. Slavný jezdec Grand Prix Tazio Nuvolari vyhrál s tímto typem vozu v letech 1931 a 1932 Targu Florio, o rok později přidal třetí triumf Antonio Brivio. Na dálkovém závodě Mille Miglia na otevřených silnicích mezi Brescií a Římem dominovaly posádky Borzacchini – Bignami (1932) a Nuvolari – Compagnoni (1933).

    ⇥

    Jedinečný sportovní vůz přivezl k vítězství i Enzo Ferrari.

    Alfa Romeo 8C 2300 Spider Corsa

    historické automobily závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

    Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.