Cesta na populární Rallylegend se dá od letošního roku zpestřit návštěvou nového Muzea Enza Ferrariho v Modeně. Pod žlutou supermoderní budovou „chobotnice“, připomínající model Testarossa (projektovanou Janem Kaplickým), se do poloviny října konala velmi zajímavá výstava. Jednalo se o sportovní a závodní vozy, které Ferrari pilotoval nebo provozoval ve svém věhlasném týmu Scuderia Ferrari.

Mnohé návštěvníky zřejmě překvapilo, že šlo téměř výhradně o vozy značky Alfa Romeo zapůjčené z milánského muzea automobilky. Vznik slavné italské automobilky Alfa Romeo se datuje do roku 1910, kdy vyjel na silnici první model 24 HP. Už tehdy se jednalo o vůz se sportovními rysy.

K vidění byly nejen závodní vozy Grand Prix, ale i dvě rarity a sportovní exempláře, které se z dnešního pohledu dají považovat za soutěžní speciály.

V předválečných letech rally jako sportovní disciplína de facto neexistovala. Jejími předchůdci byly slavné závody Targa Florio na Sicílii a Mille Miglia, které se jako automobilové soutěže jezdí dodnes. Na těchto tratích sbíraly úspěchy sportovní vozy značky Alfa Romeo.

Muzeum Enaza Ferrariho v Modeně

Alfa Romeo RL Super Sport Mille Miglia (1927)

Úspěšná modelová řada RL se vyráběla v letech 1922 – 1927. Charakterizovaly ji sportovně střižené karoserie a výkonné třílitrové šestiválce s ventilovým rozvodem v hlavě válců. Významnou technickou inovací byly bubnové brzdy, které se poprvé objevily i na řízené přední nápravě. Vozy byly vybaveny elektrickým startérem, takže nebylo nutné točit startovací klikou jako dříve. Blok i hlava motoru byly z litiny, jeho kompresní poměr činil 5,2:1 a maximální otáčky 3200 ot/min. Vozy byly vybaveny tuhými nápravami vpředu i vzadu s poloeliptickými listovými pružinami. Standardní bylo v té době poměrně brutální řazení bez synchronizace.

Alfa Romeo RL SS

Vrcholem modelové řady byl typ RL Super Sport, který se mohl pochlubit výkonem 83 koňských sil. V roce 1923 připravil šéfkonstruktér Alfy Romeo Giuseppe Merosi několik vozů pro závod Targa Florio. Třílitrové motory měly výkon zvýšený na 88 koní, dva exempláře s objemem motoru 3154 ccm měly pod kapotou ještě o 7 koníků víc.

Závod vyhrál jezdec Ugo Sivocci, kterému přinesl štěstí zelený čtyřlístek v bílém trojúhelníku. Od té doby se čtyřlístek stal symbolem závodního týmu Corse Alfa a automobilka ho používá dodnes. Sivocci ovšem paradoxně zahynul v témže roce při testech na okruhu v Monze.

O rok později poslal tým na Sicílii verzi RL SS Targa Florio s přepracovaným motorem o objemu 3620 ccm (sedmkrát uložená kliková hřídel) s výkonem 125 koňských sil.

Alfa Romeo 8C 2300 Spider Corsa (1932)

Ještě slavnějším sportovním/ soutěžním vozem, který byl v muzeu k vidění, je model 8C 2300 Spider Corsa. Navazuje na úspěšnou modelovou řadu 6C, je však osazen osmiválcovým motorem. Jednalo se o technickou delikatesu. Horní víko motoru bylo odlito z hliníkové slitiny a ukrývalo středové hnací ústrojí rozvodů. Vysoce sofistikované řešení odstranilo očekávané problémy s průhybem obou dlouhých vačkových hřídelí. Díky kompresoru dosahovala pohonná jednotka o zdvihovém objemu 2336 ccm výkon 165 koní (sportovní verze Spider Corsa). Na motor navazovala čtyřstupňová převodovka, která přenášela krouticí moment na zadní kola. Podobně jako u předchozího modelu RL byly obě nápravy tuhé s půleliptickými listovými pery a bubnovými brzdami.

Šasí Alfy Romeo 8C 2300

Zatímco Ladislav Samohýl má ve sbírce vzácnou prodlouženou verzi šasi závodního modelu 8C 2300 (foto), v Modeně byl vystaven spartánský sportovní exemplář Spider Corsa. Slavný jezdec Grand Prix Tazio Nuvolari vyhrál s tímto typem vozu v letech 1931 a 1932 Targu Florio, o rok později přidal třetí triumf Antonio Brivio. Na dálkovém závodě Mille Miglia na otevřených silnicích mezi Brescií a Římem dominovaly posádky Borzacchini – Bignami (1932) a Nuvolari – Compagnoni (1933).

Jedinečný sportovní vůz přivezl k vítězství i Enzo Ferrari.

Alfa Romeo 8C 2300 Spider Corsa

Sdílet

O autorovi

Komentáře