RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Nezařazené»Crosscountry»Zápisník z Afriky: Mezi Marokem a Mauretánií
    Crosscountry

    Zápisník z Afriky: Mezi Marokem a Mauretánií

    Roman FluxaBy Roman Fluxa3.1.2012Updated:27.12.2016Žádné komentáře5 Mins Read

    Zprávy z týmu Tomáše Tomečka. Zápisky u kterých je cítit písek mezi zuby. To je pouštní maraton Africa Eco Race 2012.

    Ještě jsme v Maroku. Možná. Je to sporné. Západní Sahara je území mezi Marokem na severu, Mauretánií na jihu, Alžírem na východě a Atlantickým oceánem na západě. Západní Sahara patří oficiálně Maroku. Mám pocit, že jen formálně. Marocké úřady a armáda ovládají jen silnici lemující pobřeží oceánu. Je to země nikoho. Bez velkých měst, bez silnic. Země, která patří místním berberským kmenům. Země, kde nic není, a přesto se o ní bojovalo. I dnes nejsou všechny spory urovnány. Doporučení od pořadatelů závodu zní jasně. Neopouštět silnici. Nikomu nezastavovat. Zbytečně se nezdržovat. Od konce etapy jet, co nejdříve do bivaku u Dahkly. Jednoho z mála měst na tomto území. Je tady asi nebezpečno.

    Už večer a ráno v bivaku je cítit, že se něco změnilo. Drobnost, jaká není na první pohled patrná. Takový ten pocit, že něco je jinak. Něco, co na předchozích místech nebylo a tady je. Takový ten zvláštní pocit, že se na vás někdo dívá. V poušti kousek od bivaku jsou vojáci. Jsou nedaleko, ale musím se koukat pozorně, abych je spatřil. Mají pár stanů a u nich zaparkovaná obrněná a do pouště maskovaná vozidla. Jsme sledováni. Jsme blízko Západní Sahary. Je tady asi nebezpečno.

    Vstáváme s východem slunce. Rychlá snídaně a vyjíždíme do jednoho z nejdelších přejezdů mezi bivaky na letošním Africa Eco Race. Skoro osm set kilometrů. Po čtyřstechpadesáti kilometrech budeme projíždět blízko konce rychlostní zkoušky. Chceme tam být dříve, než závodní posádka zdolá svých třistasedmdesát v závodním tempu. Odjíždíme jako první. Ještě před tím, než kluci odjeli ke startu. Ještě dříve než se Petr s Rosťou a jejich asistenční Tatrou vydají po našich stopách na cestu do Dakhly v Západní Sahaře.

    K cíli etapy dojíždíme současně ve stejnou dobu, kdy z etapy přijíždí Jean-Luis Schlesser. První vůz v cíli. Za ním se postupně objevuje další, o chvilku později Elizabeth Jacinto. Kluci nejedou. Věřte mi. Toto jsou ty nejhorší chvíle, co na závodech zažívám. Je to směs starostí, obav a netrpělivého vyhlížení čehokoliv, co se hýbe na horizontu v naději, že jsou to oni. Jen aby nezazvonil satelitní telefon. Ten zvuk rezonuje v kostech.
    Ani se na něj nechodím dívat. Už jsem to párkrát zažil a nechci nikdy více.

    Africa Eco Race 2012

    Ještě teď mi z toho běhá mráz po zádech. Ne nic takového. Hlavně nic nepřivolat. Dlouhé minuty čekání. Každá se vleče. Nejhorší pocit je nevědomost a nemožnost cokoliv dělat. Jen čekat. Třináct takových dlouhých minut uplynulo
    a na horizontu se objevila Tatra. Jsou v cíli.

    Elizabeth musela dnes jet opravdu nadoraz. Kluci ji však sami trochu s náskokem pomohli, když lehce zabloudili. V plné rychlosti a v místech, kde se rychle střídal směr podle azimutu, špatně zahnuli a po dvou a půl kilometrech se museli vracet. Etapa byla z těch velmi rychlých. Několik málo a malých dunových polí nebylo ani znát a rozhodovalo se v navigaci a rychlosti. Dlouhé pískové pláně pokryté uschlými a polosuchými keři, někde až metr velikými, nejsou žádný velký problém. Hodně však stěžují navigaci a jsou zdrojem nebezpečných situací.. Vegetace je občas tak hustá, že v ní není vidět ani zapadlé auto. Tomáš brzdil na poslední chvíli. Porouchaná a polozapadlá bugina, přímo na trati, nebyla v keřích skoro vidět. Že se dnes jelo hodně rychle dokazuje průměrná rychlost Elizabeth 96 km/h a Tomáše 92
    km/h.

    Obrovská rychlost na tolika kilometrech. Bez asfaltek. V neznámém terénu.Při navigaci z roadbooku. Nechápu. Veliké uznání před všemi závodníky. Umím si představit, kolik krizových situací muselo dnes nastat. Kolikrát se všechny posádky ocitly na limitu svém a své techniky. Přesto znovu se zatlačí plyn k podlaze. Překoná se strach. A znovu se jede na doraz. Čtrnáct dnů za sebou.

    Je zvláštní, jací jsou místní lidé. Dají na chování. Dají na tradice. Dokáží překvapit. Naučil jsem se nezdravit francouzským bonjour, i když zde všichni francouzsky umí. První slova musí být salam alejkum. Pozdrav v arabštině otvírá cizím dveře. Určitě o lidech, co zde žijí, napíši více. Proč to tedy píši? Pumpař na stanici, kde jsme tankovali, nám dnes vyrazil dech. Takovou drobností, ale nečekanou. Na našem autě jsou samolepky. Naše jména s naši krevní skupinou. Než jsme stačili natankovat sto třicet litrů, co se nám vejde do nádrže, tak jsme dostali přednášku o vhodnosti krevních skupin při transfuzích. Emil má "0-" jeho krev je univerzální. Já mám "b+" a Honza "a+".

    Je mě moc líto, že jsem zapomněl pumpařovo jméno. Budu si ho ale pamatovat jako třicetiletého araba v černých, mastných a roztrhaných montérkách, co kdysi asi byli červené. Jak nám v průběhu tankování dává přednášku z biologie o krevních skupinách a my jen zíráme. Prý studoval na univerzitě biologii. Neměl jsem sílu ptát se, proč dělá pumpaře. Nepochopil bych to.
    Nebo myslím si, že to vím a není mi z toho moc dobře.

    Zítra nás čeká odpočinkový den. Tedy den bez závodní etapy. V klidu se přesuneme do Mauretánie. Tam začne to, na co se těšíme. Dlouhé a těžké dunové etapy. Takové jaké se dají jet jen v Africe.

    PS: Rád bych poděkoval všem, co píší komentáře na mnoha webových stránkách. Na našich tomastomecek.cz a na mnoha dalších. Dnes jsem měl možnost být chvilku na internetu a v rychlosti jsem je zhlédl. Děkuji moc za reakce. Jsou obrovskou vzpruhou pro kluky. Jsou obrovskou motivací přinášet videa, fotky a příběhy z letošního Africa Eco Race. Neumím teď z Afriky odpovědět na Vaše komentáře, ale děkuji za ně.

    Vojtěch Morávek ml.

    Crosscountry
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Roman Fluxa
    • Website

    Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

    Related Posts

    Loprais Buggyra Dakar Forces

    Peterhansel nebude chybět na Dakaru 2013

    Představujeme X-raid: I. díl – Team

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.