Rakouská Lednová rally slaví kulaté 30. výročí. I když nepatří k nejstarším automobilovým soutěžím, má v historii rallysportu své pevné místo.
V dobách, kdy byl Dakar ještě v plenkách, otevírala motoristickou sezonu. Pořadatelům se dařilo získávat na start zahraniční hvězdy, v roce 1981 se zde dokonce odehrála světová premiéra revolučního vozu Audi Quattro. Od roku 2004 je soutěž s přestávkami zařazena do českého šampionátu a naši jezdci hrají na tratích regionu Mühlviertel první housle.
Lesk a bída Jänneru
>>> Rally měla několikrát na kahánku. V letech 1987 – 1999 se nekonala z finančních důvodů. K životu se Jänner Rallye vrátila až v novém miléniu. Musela však začít znovu od píky na regionální úrovni. Další pauzu znamenal rok 2010.
Brouci na sněhu
>>> V zimních podmínkách měly šanci na vítězství i slabší vozy s pohonem zadní nápravy. Například populární „brouk“ VW 1303 S dominoval poprvé přesně před 40 lety, kdy zvítězil Němec Achim Warmbold. Tým Porsche Austria tehdy s těmito vozy absolvoval celou řadu soutěží nově vzniklého mistrovství světa. V roce 1978 s obstarožním „broukem“ překvapivě zvítězil domácí Beppo Šulc, který má české předky a několikrát startoval i na Barumce.
Škoda 130 RS nastupuje
>>> Úspěchy sbíraly na zdejších tratích také legendární „stotřicítky“. Na sněhu a ledu byly lehké a dobře ovladatelné Škody 130 RS s pohonem zadní nápravy ideálními soutěžními vozy, ačkoliv disponovaly jen výkonem 130 koní. V roce 1981 dojel Nor John Haugland s převahou druhý, Václav Blahna se držel po prvním dnu na třetí příčce, ale v sobotu ho předstihl Haider s dvoulitrovým Opelem Ascona 400.
Audi kraluje
>>> Nejúspěšnějšími vozy historie Jänner Rallye jsou pochopitelně čtyřkolky. Značka Audi má na kontě 7 triumfů v řadě za sebou od roku 1980 – 1986. V těsném závěsu jsou japonské vozy značky Mitsubishi s 6 vítězstvími.
Nejúspěšnější jezdec historie Lednové rally
>>> Nejúspěšnějším jezdcem historie je Franz Wittmann. Ve své dlouhé jezdecké kariéře vyhrál Lednovou rally desetkrát. Nepřekonatelný byl zejména v éře quattra na počátku osmdesátých let. Při svém prvním vítězství s vozem značky Audi však seděl za volantem Audi 80 GTE, šestnáctistovky s pohonem předních kol.
Premiéra quattra
>>> Do historických análů se zapsala soutěž především v roce 1981, kdy se ve Freistadtu odehrála ostře sledovaná světová premiéra čerstvě homologovaného Audi Quattro. Německá značka se čtyřmi kruhy přinesla do světa rally pohon všech kol a pro prezentaci svého technického náskoku si vybrala záměrně rakouskou zimní soutěž. Po absolvování všech 31 rychlostních zkoušek mu v cíli naměřili téměř o 21 minut kratší čas než nejrychlejšímu z pronásledovatelů.
Mezi užaslými diváky byl i Walter Röhrl, který asi zpytoval svědomí. Před sezonou dostal od Audi nabídku, ale měl obavy z revoluční novinky a dal přednost týmu Mercedes. Ten však soutěžní program nečekaně zrušil a mistr světa se celý rok pořádně nesvezl…
Mistr světa v Rakousku jako doma
>>> Šestašedesátiletý Stig Blomqvist letos startuje už poosmé. Mistr světa z roku 1984 jel v Rakousku poprvé už v roce 1979. Se zapůjčenou exotickou Lancií Beta Monte Carlo držel v šachu Wittmanna s Porsche Carrera RS až do RZ22, kde ho vyřadila porucha elektroniky. Od roku 2006 se ve Freistadtu objevuje na pozvání pořadatelů za volantem produkčního mitsubishi pravidelně. Jeho nejlepším výsledkem je 5. příčka z roku 2009.
Nejúspěšnější český jezdec
>>> Václav Pech. Z Freistadtu si do Plzně přivezl celkem 3 zlaté věnce. Poprvé zvítězil v roce 2005 s Fordem Focus WRC. V letech 2007 a 2008 dominoval za volantem produkčního Mitsubishi Lanceru Evo 9.
První triumf škodovky
>>> Značka Škoda zvítězila poprvé až loni zásluhou Jana Kopeckého. O rok dříve scházela Baumschlagerovi k vítězství s Fabií S2000 na Harracha jedna minuta. V roce 2004 dojel druhý se Škodou Fabia WRC Kopecký. Toho tehdy porazil o více než minutu právě „Mundl“ s Lancerem Evo 5.
Česká stopa
>>>Podnik je letos zařazen do českého šampionátu MMČR posedmé. Poprvé sem vážili naši jezdci cestu za mistrovskými body v roce 2004.