Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023
    • Lifestyle

      Nový film „RACE FOR GLORY: Audi vs. Lancia“. Příběh o rivalitě dvou nesmiřitelných týmů v sezóně MS 1983

      5.12.2023

      Kimera EVO37 Martini 7 Limited Edition

      16.4.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Tričko RALLYE DESIGN: Roman Kresta, Škoda Octavia WRC & Barum rally 2001

      10.8.2022

      III. Rallye Kroměříž 2021 – divácký průvodce + mapy

      29.9.2021
    • Fotogalerie

      Herbst rallye Dobersberg 2023

      30.10.2023

      Herbst rallye Dobersberg 2023 / M-SPORT

      23.10.2023

      Rentor-Partr Rally Vsetín 2023

      20.10.2023

      Rally Hungary 2023 ERC

      19.10.2023

      Test Toyota Yaris GR Rally2 – Semetín-Podhoran 2023

      30.9.2023
    • Soutěžáky

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
    • Osobnosti

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021
    • Závody

      Průvodce TipCars Pražský Rally Sprint 2023 – RALLY Life Journal & Subaru

      25.11.2023

      AKTUALIZACE! – Rally Show Zlobice 2023 – hanácké ukončení sezony je zpět!

      15.11.2023

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023

      STAR Rally Historic 2023 Zlín napíše patnáctý příběh

      25.7.2023
    • FlatOut

      Barum Czech Rally Zlín 2023 – mapy rychlostních zkoušek

      7.8.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023 – seznam přihlášených posádek

      7.8.2023

      Star Rally Historic 2023 Zlín – seznam přihlášených posádek

      6.8.2023

      Bohemia rally 2023 – mapy rychlostních zkoušek a časový harmonogram

      3.7.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů

      2.5.2023
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Rallypedie»Jezdci a spolujezdci»Za horizontem vzpomínek – jak jsem jel svoji první rally
    Jezdci a spolujezdci

    Za horizontem vzpomínek – jak jsem jel svoji první rally

    By Ivo Nowi Novák1.6.20176 Mins Read

    Pokud platí, že peklo a ewrc-results se nikdy nemýlí, tak dnes je to na den přesně 15 let, co jsem jel svoji první rally. Dovolte tedy stárnoucímu muži zavzpomínat…

    Měli jsme už tehdy za sebou účast na kultovní Stopě, ale toto mistrovství Vizovic v tlačení aut na kopec Barák jako opravdový závod nepočítám. Nicméně právě tam jsme se od našich souputníků dozvěděli o amatérské Rally Posázaví a tím odstartovaly několikaměsíční intenzivní přípravy, ukončené startem na této soutěži.


    Stavba „soutěžáku“

    Dan Klein, za vydatné pomoci Tomáše Regera, už nějakou dobu přestavoval Škodu 100 na rally. Reálná vidina startu akcelerovala tempo prací z levelu „máš čas v sobotu“ přes „ty vo*e, to už je tma?“ až na „to už je za tři týdny?!?“.

    Největší výzvou byla samodomo výroba a montáž ochranného, vyjímatelného (= sice to už nikdy nevymontujem, ale proč tam nenarvat metrák šroubů) rámu. Podařilo se a auto začalo konečně vypadat jako závodka. Výkon seriového motoru tento dojem sice malinko hatil, ale to nebylo nic, co by nezakamuflovaly retro elektrony, světelná rampa a hlavně šmrncovní polep.

    Vybavení posádky odpovídalo tehdejším finančním možnostem. Retro přilby, model „dětství Hermanna Maiera“ doplňovaly přejezďáky, model „stáří Oty Rákosníka“. Na kombinézy nebylo, takže jel Dan v montérkách a já v něčem, čemu drzouni z týmu říkali dupačky.


    Recce

    Najížděcím vozem se stalo Danovo Daewoo Matiz. Ano, může to svádět k pobavenému úsměvu, pravdou však je, že výkonové parametry tohoto hbitého Jihokorejce téměř jistě předčily i samotný závoďák.
    Pro sehrání posádky posloužilo několik průjezdů valšovickým lesem, rozpis rozhodně nevynikal zbytečnou složitostí (pětka bude vingl, jo?). Hlavně mi bylo jasný, že na startu budu říkat gou a v cíli oukej, bo to tak dělal Grist na Eurosportu.

    Konečně došlo na samotný závod, pro nás v naprosto neznámé krajině. Nevím, jestli mě rozhodil tento fakt nebo přítomnost jezdcovy přítelkyně v tréningáči, ale hned při najíždění první vložky jsme minuli odbočku a dojeli až někam na silnici I.třídy.

    „Tvl, oni jim tady dovolí pořádat rally na silnici pro kamióny, to je mazec“ pronesl Dan, načež jsem mu zpoceně špitnul, ať to teda radši otočí.

    Zbytek seznamovaček už se obešel bez problémů, dokonce i servisní doprovod nakonec dorazil.


    Přejímky bez ztráty kytičky

    Dalším stresujícím zážitkem byla technická přejímka. Někdo z týmu někde vyštrachal, že máme na našem hi-tech rámu o pár desetin tenčí plech na patkách. Následovaly černé představy o vyloučení, které se velice záhy rozplynuly při obhlídce konkurenčních konstrukcí. Vidět tu přehlídku invence komisaři z FASu, zaručeně by je museli křísit elektrošoky. Rám alá Babica „když nemáš trubky, dej tam jekl“ si pamatuju dodnes. Taková byla tenkrát doba.


    Závod – day 1 – polem, nepolem

    Závod mohl tedy konečně začít. Pamatuju si nervozitu před startem první erzety, kupodivu jsem neměl strach z havárie, ale z toho, že se v rozpise ztratím za prvním horizontem. „Šak v poho, pojedem v klidu“. Dodnes nevím, jestli Dan uklidňoval mě nebo sebe, ale já, naiva, mu to uvěřil.

    3..2..1..GO! Po startu následovala nádherná krumlovská pasáž přes horizonty, Dan tomu dupe jak pán a mně se to začíná líbit. Blíží se první vesnice s vracákem.Ručka a půlhodiny. Hned levej vingl na šoto a tentokrát už jsou z toho celohodiny. Nevadí, jedem dál naplno.

    „Nebrzdí to!“ Tvl, že by tak brzo uvařil brzdy? Vidím, že zběsile zkouší našlapat, ale zároveň neubírá. „Vůbec to nebrzdí?“ Na odpověď není čas, páč se kvapem blíží levá 5. Auto nezpomaluje a je jasný, že to nedáme. Dva kvalty dolů, ručka, ale auto jde rovně a těsně míjíme sloup elektrického vedení. Nechybělo málo a okres HavlBrod mohl být bez šťávy. Štěstí ale stálo při nás a po přistání do měkkého a po restartu auta i svěračů pokračujeme na blinkry do cíle vložky.


    We are looking for „Mototechna“!

    Tam po ohledání odborníkem (prostě jsem zjistil odkud ta brzdovka chčije), odhalujeme prasklou trubku na brzdiči. I přesto, že nás čekají ještě dvě erzety a hlavně přejezdy, odstoupení nepřipadá v úvahu. Po telefonickém zaúkolování servisního týmu začíná reality show, kde se tým A snaží dostat s nebrzdícím vozem do servisu, zatímco tým B shání po městě a okolí potřebný díl. Obojí se nakonec zdařilo, byť za cenu vyděšení nepozorného (rozuměj nadrátovaného) cyklisty v Ledči nad Sázavou a nadměrného opotřebení galusek na Smrtizu zběsilou cestou z místní mototechny.

    Nasazení v servisní zóně by nám mohli závidět i u M-sportu za Colinovy éry, auto tak bylo včas ready do zbytku etapy.

    Postupně jsme se setřásávali začátečnickou nervozitu, nicméně se nám ten den ještě dvakrát podařilo setřást stovku mimo cestu. V druhém případě jsme atakovali obrubník a obecní popelnici. Dan asi neviděl tolik onboardů z WRC jako já a tak místo jadrného „perkkele“ jenom povzdechnul: „To je konec, urvali jsme kolo!“ Vysedl jsem z auta a po spočítání kol, jsem dal pokyn k pokračování.

    K mému nemalému překvapení jsem v ten samý moment uviděl přibíhat náš servisní tým, který tu ránu slyšel opodál. Tenkrát to vypadalo jako souhra náhod, ale za rok se ukázalo, že bourání poblíž kámošů je taková Danova úchylka. Ale o tam zas třeba příště. Den jsme pak zdárně dokončili, auto přes všechny peripetie drželo pohromadě, dokonce bez větších škrábanců.


    Závod – day 2

    Strategie na další den byla pochopitelně dojet do cíle. To se podařilo, druhý den byl komplet trouble free, nebýt to náš první závod, člověk by řekl že to byla až rutina. Na posledních vložkách jsme si dokonce vyšlápli na jediné reálné konkurenty, Hostaše a Hořejšího s litrem.

    Už tehdy jsem pochopil, že není od věci poškádlit soupeře a optat se jich na čas, i když ho znal z tabule v cíli erzety. Po zamachrování s rychlejším časem ovšem přišlo zpražující vysvětlení- „No joóó, kucííí, ale my na tý poslední už jeli úplnou vláhu.“ „Vláhu, ty vo*e! To slovo si budu pamatovat ještě dlouho.

    Pocity z cíle dokončeného prvního závodu jsou nepopsatelné. Je to mix úlevy, únavy a sebehrdosti. Teda pokud může být člověk sebehrdej, když stojí na náměstí v HavlBrodu v dupačkách, že…

    Po příjezdu domů následovaly bujaré oslavy. „Hlavně, že jsme dojeli“ se stalo mottem večera. Dan byl možná lehce zklamaný z výsledku, ale plně jsem mu to vynahradil možností poprvé v životě mě vidět opilého.

    K pokračování naší posádky už bohužel nedošlo, auto si zanedlouho našlo jiného majitele a šofér jiné priority. Ale vzpomínky, děcka, ty nám už nikdo nevezme. Leda Alzheimer. Nebo Zuckerberg.

    text: Martin Pešl / foto: archiv autora

    historici Škoda vzpomínka
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Redakce RL.CZ25.7.2023

    STAR Rally Historic 2023 Zlín napíše patnáctý příběh

    By Ivo Nowi Novák16.5.2023

    Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

    By Ivo Nowi Novák2.5.2023

    Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Prosinec
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
        12
    • Pražský rallysprint

      Celý den
      02/12/2023
      Vaníčkova 315/7, Břevnov, 169 00 Praha-Praha 6, Česko

      Vaníčkova 315/7, Břevnov, 169 00 Praha-Praha 6, Česko

      Vaníčkova 315/7, Břevnov, 169 00 Praha-Praha 6, Česko
      http://www.prazskyrallysprint.cz/

      Pražský rallysprint 2023

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Mapy …[Read more]

    3
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) Audi (212) Barum Czech Rally Zlín (81) cestovní automobily (90) design (38) Eifel Rallye Festival (45) ERC (87) fanoušci (60) Ford (44) Group B (62) historici (174) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (77) Jan Kopecký (33) jezdci (488) Lancia (167) legendy (32) Německo (45) Peugeot (358) Porsche (38) Rakousko (81) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (35) seriál (41) Slovensko (43) spolujezdci (40) Star rally historic Zlín (32) Subaru (337) technika (71) technika WRC (49) testování (34) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Walter Röhrl (41) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (595) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (40)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.