RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      Recent
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Rallypedie»Jezdci a spolujezdci»Za horizontem vzpomínek – jak jsem jel svoji první rally
    Jezdci a spolujezdci

    Za horizontem vzpomínek – jak jsem jel svoji první rally

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák1.6.2017Updated:6.1.2020Žádné komentáře6 Mins Read

    Pokud platí, že peklo a ewrc-results se nikdy nemýlí, tak dnes je to na den přesně 15 let, co jsem jel svoji první rally. Dovolte tedy stárnoucímu muži zavzpomínat…

    Měli jsme už tehdy za sebou účast na kultovní Stopě, ale toto mistrovství Vizovic v tlačení aut na kopec Barák jako opravdový závod nepočítám. Nicméně právě tam jsme se od našich souputníků dozvěděli o amatérské Rally Posázaví a tím odstartovaly několikaměsíční intenzivní přípravy, ukončené startem na této soutěži.


    Stavba „soutěžáku“

    Dan Klein, za vydatné pomoci Tomáše Regera, už nějakou dobu přestavoval Škodu 100 na rally. Reálná vidina startu akcelerovala tempo prací z levelu „máš čas v sobotu“ přes „ty vo*e, to už je tma?“ až na „to už je za tři týdny?!?“.

    Největší výzvou byla samodomo výroba a montáž ochranného, vyjímatelného (= sice to už nikdy nevymontujem, ale proč tam nenarvat metrák šroubů) rámu. Podařilo se a auto začalo konečně vypadat jako závodka. Výkon seriového motoru tento dojem sice malinko hatil, ale to nebylo nic, co by nezakamuflovaly retro elektrony, světelná rampa a hlavně šmrncovní polep.

    Vybavení posádky odpovídalo tehdejším finančním možnostem. Retro přilby, model „dětství Hermanna Maiera“ doplňovaly přejezďáky, model „stáří Oty Rákosníka“. Na kombinézy nebylo, takže jel Dan v montérkách a já v něčem, čemu drzouni z týmu říkali dupačky.


    Recce

    Najížděcím vozem se stalo Danovo Daewoo Matiz. Ano, může to svádět k pobavenému úsměvu, pravdou však je, že výkonové parametry tohoto hbitého Jihokorejce téměř jistě předčily i samotný závoďák.
    Pro sehrání posádky posloužilo několik průjezdů valšovickým lesem, rozpis rozhodně nevynikal zbytečnou složitostí (pětka bude vingl, jo?). Hlavně mi bylo jasný, že na startu budu říkat gou a v cíli oukej, bo to tak dělal Grist na Eurosportu.

    Konečně došlo na samotný závod, pro nás v naprosto neznámé krajině. Nevím, jestli mě rozhodil tento fakt nebo přítomnost jezdcovy přítelkyně v tréningáči, ale hned při najíždění první vložky jsme minuli odbočku a dojeli až někam na silnici I.třídy.

    „Tvl, oni jim tady dovolí pořádat rally na silnici pro kamióny, to je mazec“ pronesl Dan, načež jsem mu zpoceně špitnul, ať to teda radši otočí.

    Zbytek seznamovaček už se obešel bez problémů, dokonce i servisní doprovod nakonec dorazil.


    Přejímky bez ztráty kytičky

    Dalším stresujícím zážitkem byla technická přejímka. Někdo z týmu někde vyštrachal, že máme na našem hi-tech rámu o pár desetin tenčí plech na patkách. Následovaly černé představy o vyloučení, které se velice záhy rozplynuly při obhlídce konkurenčních konstrukcí. Vidět tu přehlídku invence komisaři z FASu, zaručeně by je museli křísit elektrošoky. Rám alá Babica „když nemáš trubky, dej tam jekl“ si pamatuju dodnes. Taková byla tenkrát doba.


    Závod – day 1 – polem, nepolem

    Závod mohl tedy konečně začít. Pamatuju si nervozitu před startem první erzety, kupodivu jsem neměl strach z havárie, ale z toho, že se v rozpise ztratím za prvním horizontem. „Šak v poho, pojedem v klidu“. Dodnes nevím, jestli Dan uklidňoval mě nebo sebe, ale já, naiva, mu to uvěřil.

    3..2..1..GO! Po startu následovala nádherná krumlovská pasáž přes horizonty, Dan tomu dupe jak pán a mně se to začíná líbit. Blíží se první vesnice s vracákem.Ručka a půlhodiny. Hned levej vingl na šoto a tentokrát už jsou z toho celohodiny. Nevadí, jedem dál naplno.

    „Nebrzdí to!“ Tvl, že by tak brzo uvařil brzdy? Vidím, že zběsile zkouší našlapat, ale zároveň neubírá. „Vůbec to nebrzdí?“ Na odpověď není čas, páč se kvapem blíží levá 5. Auto nezpomaluje a je jasný, že to nedáme. Dva kvalty dolů, ručka, ale auto jde rovně a těsně míjíme sloup elektrického vedení. Nechybělo málo a okres HavlBrod mohl být bez šťávy. Štěstí ale stálo při nás a po přistání do měkkého a po restartu auta i svěračů pokračujeme na blinkry do cíle vložky.


    We are looking for „Mototechna“!

    Tam po ohledání odborníkem (prostě jsem zjistil odkud ta brzdovka chčije), odhalujeme prasklou trubku na brzdiči. I přesto, že nás čekají ještě dvě erzety a hlavně přejezdy, odstoupení nepřipadá v úvahu. Po telefonickém zaúkolování servisního týmu začíná reality show, kde se tým A snaží dostat s nebrzdícím vozem do servisu, zatímco tým B shání po městě a okolí potřebný díl. Obojí se nakonec zdařilo, byť za cenu vyděšení nepozorného (rozuměj nadrátovaného) cyklisty v Ledči nad Sázavou a nadměrného opotřebení galusek na Smrtizu zběsilou cestou z místní mototechny.

    Nasazení v servisní zóně by nám mohli závidět i u M-sportu za Colinovy éry, auto tak bylo včas ready do zbytku etapy.

    Postupně jsme se setřásávali začátečnickou nervozitu, nicméně se nám ten den ještě dvakrát podařilo setřást stovku mimo cestu. V druhém případě jsme atakovali obrubník a obecní popelnici. Dan asi neviděl tolik onboardů z WRC jako já a tak místo jadrného „perkkele“ jenom povzdechnul: „To je konec, urvali jsme kolo!“ Vysedl jsem z auta a po spočítání kol, jsem dal pokyn k pokračování.

    K mému nemalému překvapení jsem v ten samý moment uviděl přibíhat náš servisní tým, který tu ránu slyšel opodál. Tenkrát to vypadalo jako souhra náhod, ale za rok se ukázalo, že bourání poblíž kámošů je taková Danova úchylka. Ale o tam zas třeba příště. Den jsme pak zdárně dokončili, auto přes všechny peripetie drželo pohromadě, dokonce bez větších škrábanců.


    Závod – day 2

    Strategie na další den byla pochopitelně dojet do cíle. To se podařilo, druhý den byl komplet trouble free, nebýt to náš první závod, člověk by řekl že to byla až rutina. Na posledních vložkách jsme si dokonce vyšlápli na jediné reálné konkurenty, Hostaše a Hořejšího s litrem.

    Už tehdy jsem pochopil, že není od věci poškádlit soupeře a optat se jich na čas, i když ho znal z tabule v cíli erzety. Po zamachrování s rychlejším časem ovšem přišlo zpražující vysvětlení- „No joóó, kucííí, ale my na tý poslední už jeli úplnou vláhu.“ „Vláhu, ty vo*e! To slovo si budu pamatovat ještě dlouho.

    Pocity z cíle dokončeného prvního závodu jsou nepopsatelné. Je to mix úlevy, únavy a sebehrdosti. Teda pokud může být člověk sebehrdej, když stojí na náměstí v HavlBrodu v dupačkách, že…

    Po příjezdu domů následovaly bujaré oslavy. „Hlavně, že jsme dojeli“ se stalo mottem večera. Dan byl možná lehce zklamaný z výsledku, ale plně jsem mu to vynahradil možností poprvé v životě mě vidět opilého.

    K pokračování naší posádky už bohužel nedošlo, auto si zanedlouho našlo jiného majitele a šofér jiné priority. Ale vzpomínky, děcka, ty nám už nikdo nevezme. Leda Alzheimer. Nebo Zuckerberg.

    text: Martin Pešl / foto: archiv autora

    historici Škoda vzpomínka
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

    Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Duben
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
         1
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      01/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    2
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      02/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    3456789
    10111213141516
    1718192021
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      21/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    22
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      22/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    23
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      23/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    2425262728
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      28/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    29
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      29/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    30
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák30.3.2023

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.