X. Rallylegend v San Marinu znají své vítěze. Stali se jimi Markku Alen a „Kiki“ Kivimaki na Lancii 037 Rally.
Neděle: Alen poráží Janotu a stává se vítězem
Opel Kadett Hájek Historic Czech National Rally Teamu stál na cílové rampě Rally legend v San Marinu vedle Lancie 037 Markku Alena.
Stovky diváků si v závěru rally mohlo vychutnat dech beroucí souboj o umístění na stupních vítězů v kategorii historických vozů, kde se nakonec česká posádka Miroslav Janota – Lukáš Vyoral mohla radovat ze skvělého druhého místa za Finy Alenem a Kivimakim s Lancií 037. Na třetím místě skončili Rosati s Toccacelim s vozem Talbot Lotus.
⇥Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Přijeli jsme sem jako úplní nováčci, ale současně jsme věděli, že jsme evropský tým, a že tu nemůžeme udělat ostudu. Dopředu jsme říkali, že jdeme do závodu naplno a na čas, a přistoupili jsme na tu nejtvrdší hru. Od začátku jsem jel, co jsem uměl. Původně jsem se domníval, že Rally legend je jen šou, a nejede se zde moc na čas, ale není to pravda. Je to závod se vším všudy. Závodí se, a to dost drsně.
⇥
Přál jsem si, abych tady alespoň v jedné rychlostní zkoušce zvítězil, ale nakonec jsme ve dvou rychlostních zkouškách skončili druzí, o jednu jedinou desetinu. Atmosféra závodu se ani slovy nedá popsat. V každé druhé zatáčce byla česká vlajka a diváci si zaslouží velké poděkování. Byl jsem hrdý, že jsem na takovémto závodě mohl reprezentovat Českou republiku.⇥
Kadetta jsme omlátili ze všech stran a ke konci závodu už jsem cítil, že jsme i z motoru dostali už úplně všechno. Pro mě osobně je velká pocta, že nás na cílové rampě osobně ocenil Markku Alen, který řekl, že jsme s naším, „rodinným“ autem dokázali držet krok s jeho Lancií 037, což je obdivuhodné. Přišel nám smeknout poklonu i sám pan Beppe Volta. Závod pro nás nemohl dopadnout líp. Děkuji celému týmu, a všem, co se zasloužili o naši účast tady na Rally legendách. Loučíme se na vrcholu, a tak to má být.“
Sobota: Nevyzpytatelné počasí
Sobotní sekce začala v 16:00 a nabídla celkem 6 měřených testů.
Již první z nich však pořadatelé zrušili poté, co na trať vyjela sanita. ČeskMiroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Přijeli jsme sem jako úplní nováčci, ale současně jsme věděli, že jsme evropský tým, a že tu nemůžeme udělat ostudu. Dopředu jsme říkali, že jdeme do závodu naplno a na čas, a přistoupili jsme na tu nejtvrdší hru. Od začátku jsem jel, co jsem uměl. Původně jsem se domníval, že Rally legend je jen šou, a nejede se zde moc na čas, ale není to pravda. Je to závod se vším všudy. Závodí se, a to dost drsně. Přál jsem si, abych tady alespoň v jedné rychlostní zkoušce zvítězil, ale nakonec jsme ve dvou rychlostních zkouškách skončili druzí, o jednu jedinou desetinu. Atmosféra závodu se ani slovy nedá popsat. V každé druhé zatáčce byla česká vlajka a diváci si zaslouží velké poděkování. Byl jsem hrdý, že jsem na takovémto závodě mohl reprezentovat Českou republiku. Kadetta jsme omlátili ze všech stran a ke konci závodu už jsem cítil, že jsme i z motoru dostali už úplně všechno. Pro mě osobně je velká pocta, že nás na cílové rampě osobně ocenil Markku Alen, který řekl, že jsme s naším, „rodinným“ autem dokázali držet krok s jeho Lancií 037, což je obdivuhodné. Přišel nám smeknout poklonu i sám pan Beppo Volta. Závod pro nás nemohl dopadnout líp. Děkuji celému týmu, a všem, co se zasloužili o naši účast tady na Rally legendách. Loučíme se na vrcholu, a tak to má být.“é posádky vstoupily do závodu ve velkém stylu. Doslova šokem pro místní pak byli Mirek Janota s Lukášem Vyoralem, kteří po prvním sobotním testu drželi třetí příčku. Do konce etapy se podařilo české posádce na Opelu Kadett Gsi posunout ještě o jeden stupínek výše. Na druhou příčku za Markku Alena se ztrátou 22s!!!
⇥Lukáš Vyoral, spolujezdec „Laborovali jsme s pneumatikami. Úplně ideálně se nám na mokro obout nepodařilo. Měli jsme jednu větší krizovku, kdy jsme uklouzli na proudu vody a ve vysoké rychlosti šli ven. Naštěstí to dobře dopadlo a na autě zůstal jen menší šrám. Na Alena nemáme. Stačí mu co jede a kontroluje situaci.“
Bavit diváky přijel do San Marina také Silvero Mikuláštík. V cíli sobotní sekce figurovala česko – slovenská posádka na pátém místě mezi vozy WRC.
⇥Silvestr Mikuláštík „Není to špatné. Bavíme se. Je tady fantastická atmosféra. Bohužel jsme včera absolvovali RZ5 bez stěračů. Později jsme sice našli příčinu a stěrače uvedli do provozu, nicméně celou RZ jsme jeli za šera, se zamlženým oknem a za deště…“
Pátek: Úvod na mokru
Náročný vstup do závodu mají za sebou účastníci RALLYLEGEND. Je až s podivam, jak dokázali posádky absolvoval za velkého chaosu nesmírně kluzkou RZ.
Trať úvodního shakedownu posloužila v pátek také jako zahajovací RZ. Déšť, který na tří kilometrovém úseku ztížil podmínky pro posádky, potěšil naopak diváky.
Fantastický vstup mají za sebou české posádky. Druhý nejrychlejší čas Mirka Janoty jsme již zmínili. Velkým překvapením můžeme nazvat také pátý čas Silvestra Mikuláštíka, který soutěží mezi véercéčky. Obě octavie PROFIKO týmu dorazily do San Marina se zpožděním a jak Silvestr, tak Karel Trněný nestihli start na shakedownu. S ohledem na tuto skutečno si výkon českého jezdce na WRC zaslouží pochvalu. Ostatně za vše hovoří aplaus stovek diváků na úvodním úseku RZ1.
Janota s Vyoralem odstartovali na Rally legend
Druhý čas v kategorii historických vozů, to je úvod v San Marinu pro posádku Hájek Historic Czech National Rally Teamu.
Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem v pátek v podvečer odstartovali v San Marinu do závodu Rally legend, kterého se účastní třeba Carlos Sainz při světové premiéře Volkswagenu Polo WRC nebo například legendární soutěžní jezdec Markku Alen, Björn Waldegard, Jacky Icks, Marko Märtin či Juha Kankkunen. Velmi pestré startovní pole závodu Rally legend je rozděleno do kategorií historických rally vozů, aut kategorie WRC a směsice rally vozů, které pořadatelé říkají „myth“.
Právě v kategorii historických vozů je zařazena posádka Hájek Historic Czech National Rally Teamu, Miroslav Janota – Lukáš Vyoral s Opelem Kadett C-GT/E 16V.
Po slavnostním startu, kde se Opel Kadett C-GT/E 16V české posádky dostal na startovní rampu právě za vozem Markku Alena, se Janota s Vyoralem vypravili na úvodní rychlostní zkoušku a současně i prolog soutěže Rally legend, kterou byl přes tři kilometry dlouhý měřený test, startující už za hluboké tmy.
Česká posádka na velmi kluzké a zrádné trati zajela skvělý druhý čas v kategorii historických vozů, když vítězství jí uniklo jen o jednu desetinu. O vteřinu za Janotou a Vyoralem skončili třetí Finové Alen s Kivimakim s Lancií 037.
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Na tomto závodě si užívám hlavně neskutečnou atmosféru. Je cítit na každém rohu a tolik legendárních rally jezdců s krásnými auty se nikde jinde nenajde. První rychlostní zkoušku máme za sebou a s dobrým výsledkem, který samozřejmě nijak nepřeceňuji. Je před námi celá soutěž. První rychlostní zkouška velmi klouzala, bylo zde velké množství vytahaných nečistot a nezvolili jsme nejlepší pneumatiky. Zítra se ukáže, jak na tom na zamotaných rychlostních zkouškách opravdu jsme. Chci moc poděkovat českým fanouškům za neskutečné fandění. Všude jsou vidět české vlajky a na nočním prologu jsem projížděl pod obloukem z vlajek, kde kolem hořely barevné ohně. To je něco neskutečného, co dokáží naši fanoušci, a připadám si, jako když jedu nějakou rychlostní zkoušku doma. Budeme se snažit naše příznivce taky pobavit, nejlépe rychlou jízdou a nějakým slušným výsledkem.“
Nabitý program RALLYLEGEND, aneb co si nenechat ujít
Pátek 12.10., 15:00 „Legendy z vedlejšího sedadla – spolujezdci“
Poprvé na RALLYLEGEND dojde k organizovanému setkání nenahraditelných, leč mnohdy opomíjených členů posádky – spolujezdců. V San Marinu si dá sraz sestava z říše snů:
Hans Thorszelius (Waldegaard)
Ilkka Kivimaki (Alen)
Tiziano Siviero (Biasion)
Luis Moya (Sainz)
Fabrizia Pons (Mouton, Liatti, aj.)
Yvonne Mehta (S. Mehta)
Jorge Del Buono (Recalde, Trelles, aj.)
SAFARI CELEBRATION 2012: THE QUEENS OF AFRICA (výstava)
Je tomu 50 let, co v jedné z nejprestižnějších a nejnáročnějších rally zvítězil vůz VW. S dnes nesmrtelným broukem zvítězila dvojice Tommy Fjanstad – Bernhard Schmider. Historii Safari rally budou prezentovat další úspěšné speciály: Vatanenův Opel Ascona 400, Mikolovo Audi 200 Quattro, Kannkunenova Lancia Delta Integrale a Waldegaardovy vozy Porsche 911 a Mercedes 500 SLC.
Oficiální prezentace Safari rally proběhne v sobotu 13. 10. v 10:00
Čtvrtek, 11.10. večer, PIERO COMANDUCCI „Fellini of the rally“
Jedinečný dokument mapující historii Safari rally. V premiéře bude promítnut ve čtvrteční podvečer. V dalších dnech pak budou probíhat opakované projekce v prostorách stanu „Safari Celebration“
Harmonogram dalších akcí – Sobota 13.10.:
10:30 – „Volkswagen WRC – Návrat“
11:15 – „Legend in comparison“ – představení hvězd rally
Startovní listina X. RALLYLEGEND plná hvězd
Pořadatelé slíbili nezapomenutelný zážitek a své slovo drží. Kankkunen, Waldegaard, Munari, Ickx, Eklund, Trelles… Co nebylo v minulosti možné, stává se realitou jubilejního 10. ročníku Rallylegend. A výčet není zdaleka kompletní.
Carlos Sainz – Luis Moya
Dvojnásobní mistři světa z let 1990 a 1992. V San Marinu opět společně vedle sebe. Jako předjezdci představí ve světové premiéře VW Polo R WRC. Letos se představili společně již na Rallye de España Histórico, kde startovali s vozem Porsche 911. (foto: www.periodismodelmotor.com)
Další legendy na start!
Marku Alen – „Kikki“ Kivimaki s Lancií 037, Markko Martin s Fordem Focus WRC, Fabrizia Pons bude číst rozpis Polo Faldinimu s Porsche 911 (Tuthill) a Timo Gottschalk, spolujezdec vítězné posádky Rally Dakar 2011 (Al-Attyiah – Gottschalk), který bude navigovat Seppa Wieganda s VW G60 „Casa“.
Lancia 037 4WD-H – další unikát z dílny Beppeho Volty
Společná práce dvojice Volta – Lombardi. A co že nám pánové vlastně ukáží? Nic menšího než Lancii 037 s pohonem všech kol! Unikátní systém elektronického pohonu přední nápravy otevřel další kapitolu rodného listu legendární „třicetsedmičky“.
Alex Fiorio a Luca Pedersoli s lanciemi
Alex je čestným hostem Legend a patronem akce „Deltalegend“. Kromě představení Lancie Delta Integrale Group A Totip sveze také tři vítěze z řad diváků na „The Legend“ Stage.
Luca Pedersoli osedlá „sponzorskou“ Lancii Delta S4 v barvách Magneti Marelli. Na sedadle spolujezdce představí zatím tajnou krásku. Ví se o ní jen tolik, že by měla být blondýna a pocházet ze showbyznysu.
České barvy v San Marinu
Radek Chrast se Škodou 120s
Miroslav Janota s Opelem Kadett GT
Jiří Trojan se Škodou 130 RS
Zdeněk Šmahel s BMW 2002 TI
Karel Trněný a Silvestr Mikuláštík, oba se Škodami Octavia WRC
Kromě již avizovaných hvězd, Björna Waldegaarda, Sandra Munariho, Pera Eklunda či Juhy Kankkunena stojí za zmínku start Markku Alena s Lancií 037 a Estonce Markko Martina.
Podrobnjší představení startovní listiny připravujeme.
Carlos Sainz představí VW Polo R WRC
Mistr světa v rally z let 1990 a 1992, Carlos Sainz, usedne za volant novinky týmu VW Motorsport. V roli předjezdce představí legendární „El Matador“ vůbec poprvé soutěžní speciál Polo R WRC. Sainz by měl absolvovat obě plánované etapy. Volkswagen se vrací na tratě rally poprvé od roku 1986, kdy ukončil své soutěžácké aktivity s modelem VW Golf.
Carlos Sainz vstoupil do rally v roce 1980 a během své kariéry získal dva tituly mistra světa. Do roku 2004 absolvoval Španěl 196 závodů, z nichž dokázal 26 vyhrát. Tuto statistiku dokázal pokořit až Sebastien Loeb, úřadující šampion WRC. V roce 2006 spojil Sainz síly s týmem Volkswagen Motorsport a vydal se na horkou půdu Dakarské rally. Další mety své kariéry dosáhl v roce 2010, kdy Carlos nejtěžší rally světa vyhrál s vozem VW Touareg.
Do San Marina zavítá milovník kopané vůbec poprvé. Jubilejní desáté legendy se tak mění v „povinnou četbu“ fanouška rallysportu.
Björn Waldegård s MB 500 SLC a vzpomínka na Philippe Bugalskiho
Dvojice Waldegaard – Thorszelius bude další hvězdnou posádkou jubilejních desátých Legend. Společně vybojovali titul mistrů světa v roce 1979. Rallyového olympu dosáhli s vozy Ford Escort RS1800 a MB 450 SLC. V San Marinu se představí za volantem vozu Mercedes Benz 500 SLC v provedení Safari Rally. Vůz „dodá“ specialista na vozy s třícípou hvězdou belgický tým Silver Arrows Racing.
Švédské legendy doplní dvě již dříve avizované „stars“ – Juhu Kankkunena s Lanciíí Delta Integrale a Gustavo Trellese s Toyotou Celica St 205. Oba budou pilotovat vozy v barvách hlavního sponozora Magneti Marelli Checkstar.
Hvězdnému startovnímu poli dodají lesk Per Eklund (VW Golf), Harald Demuth (Audi Quattro), Sandro Munari (Lancia Stratos) a host ze zámoří Jacky Ickx (Porsche 911). Michael Gerber představí Audi Quattro S1. Následky zranění Marcuse Grönholma, které utrpěl ve Spojených Státech při exhibičním závodě, bohužel znamenají také první citelnou ztrátu.
Deltalegend 2012. Show, kterou si rozhodně nenechejte ujít. 120 vozů Integrale a 4WD v civilní i závodní verzi nikde jinde neuvidíte. Srdeční záležitost u příležitosti 25. let tohoto modelu. Světovou premiéru Volkswagenu Polo R WRC slibují pořadatelé Rallylegend 2012. V roli předjezdce, poprvé na živo na uzavřené trati.
Philippe Bugalski – vzpomínka
Několikrát v minulosti Rallylegend figurovalo jméno Philippe Bugalskiho na seznamu přihlášených hvězd. Z pracovních důvodů však na žádný z avizovaných startů v San Marinu nedošlo. Letošek měl být „Petit Bug“ jedním z překvapení jubilejních Legend. Muzejní Citroën Xsara WRC, jež byl pro bývalého člena továrního týmu Citroën připraven, bohužel zůstane ve Francii. Nešťastná nehoda, kterou Philippe zaplatil životem na své zahradě, otřásla celým rallyovým světem. Philippe Bugalski však z letošního programu nezmizel. Ogranizátoři chystají vzpomínkouvou akci na jeho počest…
Zvěřejněny první taháky Rallylegend 2012
Pořadatelé jubilejních desátých „legend“ v San Marinu splnili svůj slib a oznámili první velká jména ze startovní listiny.
Tak pojďme na věc. V San Marinu slaví jubileum a podle toho taky musí vypadat obsazení guest listu. No posuďte sami. Role hlavních „ambasadorů“ přijali Juha Kankkunen, Walter Röhrl a Marcus Grönholm (Zatím… Uzávěrka přihlášek je 24. září.
Pokud vám tato trojice nestačí pak vězte, že návdavkem k tomu pošle generální sponzor značka VW do San Marina vůz VW Polo WRC!!!
Safari Celebration
50 let uběhlo od doby, kdy na rally zvítězil vůz VW Beetle. V roce 1962 vyhrála s „broukem“ keňská posádka Tommy Fjanstad – Bernhard Schmider 10. ročník East African Safari. Soutěže, která se později vžila jako Safari rally a stala se jednou z nejtěžších rally seriálu mistrovství světa.
Africké dorodružství a jeho historii připomenou pořadatelé v rámci expozice Safari Celebration, kterou podpoří automobilka Volkswagen představením Pola R WRC. Oba vozy se také staly hlavními motivy na letošním plakátu Rallylegend 2012.
Deltalegend 2012 – 25 let populární Delty
Legendární model Lancia Delta slaví čtvrtstoletí. Pořadatelé zatím ladí podrobnosti, ale už nyní slibují velkolepou prezentaci jedné z největších hvězd světového rallysportu.
Inovovaný harmonogram Rallylegend 2012
Nejvíce změn doznal časový harmonogram rally. Jak jsme již psali, akce se posouvá na víkend, přičemž v sobotu je na plánu I. etapa, v neděli odjedou posádky etapu druhou. Oficiální zahájení proběhne v pátek při ceremoniálním startu, na který naváže noční Super Stage.
„Return to the past“
Návrat do minulosti. Tak na tuto novinku se těšíme velice. Při snaze zprostředkovat atmosféru mistrovství světa let osmdesátých, sáhli pořadatelé k velmi zajímavému řešení. Při obou víkendových průjezdech Super Stage by měly být eliminovány veškeré moderní prvky, které nebyly součástí závodů před několika desítkami let. Tedy žádné uměle vytvořené úseky, uměle přidané prvky kolem trati, včetně současného systému regulace diváků. Vskutku odvážná myšlenka.
První info
19.7.2012 – Pojeďte letos na jubilejní „Legendy“! Ve dnech 11. – 14. října s centrem v Rallylegend Village v centru San Marina.
Hlavní program zahájí páteční prolog, na který naváže sobotní I. etapa. Závěr Legend obstará nedělní II. etapa v jejímž závěru bude korunován vítěz.
„Safari Celebration 2012“
Hlavní téma jubilejního desátého ročníku bude věnováno legendární africké rally. Jedinečnému podniku, jehož věhlas a náročnost se nesmazatelně zapsaly zlatým písmem do historie rallysportu. Po čtyři dny bude oslavována tato rally při doprovodných akcích v Rallyvillage.
Změna v harmonogramu
Oproti předešlým letům se hlavní program posouvá na víkend. Oba „závodní“ dny připadají na sobotu 13.10.2012 a neděli 14.10.2012. V rámci obou etap čeká na posádky 10 rychlostních zkoušek. Úvodní prolog budou natěšení fanoušci moci sledovat v pátek 12.10.2012.
Tradiční a beze změn zůstává umístění centra Rallylegend, které se usídlí v prostorách Rallyvillage vedle sportovního centra Multieventi Sport Domus. Klasifikace a rozdělení jednotlivých tříd proběhne dle zažitého standardu. O vítězství se utkaji posádky v kategorii historických vozidel s datem výroby do 1986, dále vozy ranné éry WRC vyrobené do roku 2002 a stejný horní limit orámuje kategorii vozů Kit Car. Obě posledně jmenované kategorii budou klasifikovány společně.
Ještě je brzo…
Žádné ze jmen legendárních posádek ani vozidel zatím pořadatelé neprozradili. Spokojit se musíme jen s příslibem, že dvojice hlavních pořadatelů, Vito Piarulli a Paolo Valli, pracují na hvězdném obsazení. K tomu mají dopomoci hlavní partneři v čele s VW, Magneti Marelli a IWC.