Rallye Monte Carlo 2014 výrazně mění svůj formát. Soutěž opouští Valence a vrací se před kasino v Monte Carlu. Nejstarší podnik v seriálu WRC bude dějištěm premiéry vozu Hyundai i20 WRC.
List of entries / Seznam přihlášených posádek (pdf)
Závod
Celková délka rally: 1396,76 km
Z toho 15 RZ v celkové délce 383,88 km (27,48%)
Absolutní pořadí Monte Carlo Rally 2014
1. | Ogier / Ingrassia | Volkswagen Polo R WRC | M, 1. RC1 | 3:55:14.4 |
---|---|---|---|---|
2. | Bouffier / Panseri | Ford Fiesta RS WRC | +1:18.9 | |
3. | Meeke / Nagle | Citroën DS3 WRC | M | +1:54.3 |
4. | Østberg / Andersson | Citroën DS3 WRC | M | +3:53.9 |
5. | Latvala / Anttila | Volkswagen Polo R WRC | M | +6:08.3 |
6. | Evans / Barritt | Ford Fiesta RS WRC | M | +8:37.4 |
7. | Mikkelsen / Markkula | Volkswagen Polo R WRC | M | +11:42.3 |
8. | Melichárek / Melichárek | Ford Fiesta RS WRC | +21:56.2 | |
9. | Gamba / Arena | Peugeot 207 S2000 | 1. RC2 | +23:50.7 |
10. | Protasov / Cherepin | Ford Fiesta R5 | +25:43.1 |
⇥
Ohlasy v cíli:
⇥
Sebastien Ogier "V úvodu jsme sice hodně ztratili, ale věděl jsem, že to ještě není ztracené. Jsem moc rád, že jsme to dokázali."
⇥
Bryan Bouffier "Fantazie. Jsem neskutečně šťastný. Být druhý na Monte je nádhera. Musím poděkovat celému týmu. Věřím, že mi tento výsledek pomůže do dalších závodů sezony."
⇥
Kris Meeke "Tato rally byla nesmírně těžká, Col de Turini, panebože, to bylo něco strašného. Jsem šťastný, že jsme v cíli."
III. etapa, sobota 18. ledna
4 RZ v délce 79.9 km
⇥
RZ 15 Mikko Hirovenen definitivně odstupuje po přetrvávajících technických potížích fiesty
RZ 14 byla nejprve pozastavena poté, co vůz Jaro Melichárka zablokoval trať. Následně byla opět zprůjezdněna. Finálním verdiktem šak byl předposlední test zrušen. Důvodem bylo množství sněhu na trati.
RZ 14 La Bollène Vésubie – Col de Turini – Moulinet 23.40 km | RZ 15 Sospel – Col de Brouis – Breil sur Roya 16.55 km |
---|---|
zkouška zrušena | 1. LATVALA 10:41.5 2. OGIER +0.2 3. MEEKE +4.9 4. BOUFFIER +17.9 5. MIKKELSEN +19.7 6. OSTBERG +21.1 7. EVANS +1:04.9 8. KREMER +1:08.0 9. BERTELLI +1:11.6 10. GAMBA +1:16.2 |
Průběžné pořadí po RZ13:
1. S. OGIER 3:44:32.7
2. B. BOUFFIER +1:01.2
3. K. MEEKE +1:49.6
4. M. OSTBERG +3:33.0
5. J. LATVALA +6:08.5
6. M. HIRVONEN +7:30.7
7. E. EVANS +7:32.7
8. A. MIKKELSEN +11:22.8
9. J. MELICHAREK +18:30.4
10. M. GAMBA +22:34.7
RZ 12 La Bollène Vésubie – Col de Turini – Moulinet 23.40 km | RZ 13 Sospel – Col de Brouis – Breil sur Roya 16.55 km |
---|---|
1. OGIER 19:28.9 2. LATVALA +0.3 3. BOUFFIER +0.8 4. MEEKE +7.5 5. HIRVONEN +29.3 6. OSTBERG +31.9 7. EVANS +46.6 8. MIKKELSEN +57.5 9. MELICHÁREK +1:21.8 10. GAMBA +1:36.0 |
1. OGIER 10:12.5 2. MEEKE +3.5 3. LATVALA +3.8 4. MIKKELSEN +8.4 5. BOUFFIER 9.3 6. OSTBERG +12.2 7. HIRVONEN +17.7 8. EVANS +31.6 9. BERTELLI +40.7 10. KREMER +49.4 |
II. etapa, pátek 17. ledna
5 RZ v délce 178.36 km
Průběžné pořadí po II. etapě:
1. Ogier / Ingrassia, Volkswagen Polo R WRC, 3:14:51.3
2. Bouffier / Panseri, Ford Fiesta RS WRC, +51.1
3. Meeke / Nagle, Citroën DS3 WRC, +1:38.6
4. Østberg / Andersson, Citroën DS3 WRC, +2:48.9
5. Latvala / Anttila, Volkswagen Polo R WRC, +6:04.4
6. Evans / Barritt, Ford Fiesta RS WRC, +6:14.5
7. Hirvonen / Lehtinen, Ford Fiesta RS WRC, +6:43.7
8. Mikkelsen / Markkula, Volkswagen Polo R WRC, +10:16.9
9. Melichárek / Melichárek, Ford Fiesta RS WRC, +16:00.8
10. Gamba / Arena, Peugeot 207 S2000, +20:01.4
⇥
RZ 9 – Robert Kubica neudržel Fiestu RS WRC na trati a skončil v příkopě. Cíl Monte tak horkokrevný Polák neuvidí…
RZ 9 Vitrolles – Col D’Espreaux – Faye 49.03 km | RZ 10 Sisteron – Col de Fontbelle – Thoard 36.85 km | RZ 11 Clumanc – Lambruisse 20.77 km |
---|---|---|
1. OGIER 29:14.1 2. OSTBERG +22.8 3. MIKKELSEN +31.3 4. MEEKE +40.9 5. BOUFFIER +47.0 6. HIRVONEN +58.0 7. EVANS +1:16.5 8. KREMER +2:39.7 9. MELICHAREK +2:41.4 10. LATVALA +3:03.2 |
1. OGIER 22:03.3 2. BOUFFIER +11.4 3. OSTBERG +15.1 4. MEEKE +25.5 5. LATVALA +43.8 6. HIRVONEN +1:10.3 7. EVANS +1:19.8 8. PROTASOV +1:54.3 9. KREMER +2:25.0 10. MELICHAREK +2:36.3 |
1. LATVALA 13:55.8 2. OGIER +3.9 3. MEEKE +12.3 4. EVANS +22.6 5. HIRVONEN +24.3 6. BOUFFIER +32.4 7. OSTBERG +33.6 8. MIKKELSEN +33.9 9. MELICHAREK +1:33.8 10. PROTASOV +1:56.7 |
Průběžné pořadí po RZ 8:
1. BOUFFIER 2:08:58.4
2. OGIER +35.8
3. MEEKE +59.6
4. KUBICA +1:00.4
5. OSTBERG +2:17.1
6. LATVALA +2:57.1
7. EVANS +3:55.3
8. HIRVONEN +4:50.8
9. MIKKELSEN +5:06.2
10. MELICHAREK +9:49.0
RZ 7 Vitrolles – Col D’Espreaux – Faye 49.03 km | RZ 8 Selonnet – Col des Garcinets – Bréziers 22.68 km |
---|---|
1. OGIER 29:00.1 2. BOUFFIER +11.7 3. MEEKE +20.5 4. KUBICA +24.8 5. MIKKELSEN +30.7 6. LATVALA +34.2 7. HIRVONEN +41.6 8. OSTBERG +50.2 9. EVANS +1:24.8 10. GAMBA +3:21.3 11. MELICHAREK +3:25.0 |
1. BOUFFIER 14:10.0 2. OGIER +0.2 3. KUBICA +7.8 4. MEEKE +12.0 5. LATVALA +13.8 6. OSTBERG +17.9 7. MIKKELSEN +41.0 8. EVANS +1:03.6 9. MELICHAREK + 1:12.3 10. PROTASOV +1:21.8 |
I. etapa, čtvrtek 16. ledna
6 RZ v délce 125.62 km
Pořadí po I. etapě
1. Bouffier / Panseri, Ford Fiesta RS WRC, 1:25:36.6
2. Meeke / Nagle, Citroën DS3 WRC, +38.8
3. Kubica / Szczepaniak, Ford Fiesta RS WRC, +39.5
4. Ogier / Ingrassia, Volkswagen Polo R WRC, +47.3
5. Østberg / Andersson, Citroën DS3 WRC, +1:20.7
6. Evans / Barritt, Ford Fiesta RS WRC, +1:38.6
7. Latvala / Anttila, Volkswagen Polo R WRC, +2:20.8
8. Hirvonen / Lehtinen, Ford Fiesta RS WRC, +2:46.9
9. Mikkelsen / Markkula, Volkswagen Polo R WRC, +4:06.2
10. Burri / Gordon, Ford Fiesta S2000, +4:47.4
11. Melichárek / Melichárek, Ford Fiesta RS WRC, +5:23.4
⇥
Martin Rada havaroval v RZ5. Více o startu Agrotec racing teamu na RMC 2014 zde
RZ4 Orpierre – Saint André de Rosans 25.49 km | RZ5 Rosans – Sainte Marie – La Charce 17.98 km | RZ6 Montauban sur l’Ouvèze – Col du Perty – Laborel 19.34 km |
---|---|---|
1. LATVALA 15:52.5 2. SORDO +10.8 3. KUBICA +12.4 4. OSTBERG +15.6 5. BOUFFIER +18.6 6. OGIER +21.8 7. HIRVONEN +28.1 8. MEEKE +32.6 9. EVANS +40.5 10. MIKKELSEN +1:00.6 … 12. MELICHAREK +1:49.6 40. RADA +2:57.5 |
1. OGIER 11:54.1 2. LATVALA +6.5 3. BOUFFIER +15.5 4. KUBICA +17.3 5. HIRVONEN +21.8 6. OSTBERG +28.0 7. MEEKE +28.8 8. EVANS +31.6 9. MIKKELSEN +33.7 10. MARGAILLAN +1:04.7 … 12. MELICHAREK +1:18.4 |
1. OGIER 11:11.9 2. LATVALA +4.0 3. OSTBERG +17.0 4. MEEKE +17.7 5. HIRVONEN +18.5 6. BOUFFIER +19.8 7. KUBICA +21.2 8. MIKKELSEN +28.1 9. EVANS +33.7 10. MARGAILLAN +1:05.8 … 12. MELICHAREK +1:14.1 |
Průběžné pořadí po RZ3
1. B. BOUFFIER (FRA) 45:44.2
2. K. MEEKE (GBR) +13.6
3. D. SORDO (ESP) +41.5
4. R. KUBICA (POL) +42.5
5. E. EVANS (GBR) +46.7
6. S. CHARDONNET (FRA) +51.7
7. O. BURRI (CHE) +1:09.0
8. M. OSTBERG (NOR) +1:14.0
9. S. OGIER (FRA) +1:19.4
10. J. MELICHÁREK (SVK) +1:55.2
31. M. RADA (CZE) +6:35.0
RZ1 Orpierre – Saint André de Rosans 25.49 km | RZ2 Rosans – Sainte Marie – La Charce 17.98 km | RZ3 Montauban sur l’Ouvèze – Col du Perty – Laborel 19.34 km |
---|---|---|
1. KUBICA 18:39.2 2. BOUFFIER +14.3 3. OGIER +19.1 4. CHARDONNET +19.9 5. OSTBERG +23.7 6. MEEKE +26.3 7. MELICHAREK +40.6 8. ARNAUD +50.7 9. DOLCE +51.3 10. BURRI +52.2 … 31.PROKOP +2:23.2 39. RADA +2:57.5 |
1. KUBICA 12:19.1 2. LATVALA +4.6 3. MEEKE +13.0 4. SORDO +16.7 5. OGIER +17.7 6. OSTBERG +18.9 7. EVANS +19.3 8. BOUFFIER +27.5 9. MIKKELSEN +33.8 10. HIRVONEN +46.4 … 13. MELICHAREK +1:01.9 41. RADA +2:42.9 |
1. BOUFFIER 14:04.1 2. EVANS +0.5 3. BURRI +5.4 4. CHARDONNET +7.8 5. SORDO +8.0 6. MEEKE +16.1 7. GAMBA +20.6 8. BARNEAUD +20.8 9. RESSEGAIRE +28.5 10. MELICHAREK +34.5 … 27. RADA +1:36.4 |
Martin Prokop ze hry
Příliš krátké bylo účinkování jihlavského jezdce na úvodním závodě světového šampionátu. Jezdec Jipocar Czech National Teamu odstavil svého forda na přejezdu mezi RZ1 a 2.
⇥
Martin Prokop k odstoupení:
⇥
"Volba byla nesmírně těžká. Ráno bylo kolem nuly, v Gapu pršelo. Když projížděli špioni, trať byla ještě povětšinou mokrá, jen s několika ledovými plotnami. Přesto jsme do rezervy vzali i pneu s hroty, které jsme chtěli posléze využít. Ale sníh nás překvapil už na úvodním testu…
⇥
⇥
Ten jsme ale začali parádně, na prvním mezičasu jsme byli před Ogierem, na druhém jsme figurovali před Latvalou či Hirvonenem. Pak nás však potrápila technika, konkrétně alternátor. Vypnul jsem světelnou rampu a do cíle jsme výrazně ztratili. Mezi erzetami jsme nakonec museli odstoupit. Byla to obrovská smůla, ale i takový je rallysport."
Časy na shakedownu
Registrovaní jezdci mají letos povinnost absolvovat čtyři průjezdy. Ráno většina pole vyrazila na suchou trať na slicku, v dalších průjezdech vyzkoušela pneu s hrotem, takže časy se zpomalily.
Ogier (Polo R WRC) 2:15.3
Meeke (DS3 WRC) 2:16.5
Östberg (DS3 WRC) 2:16.5
Latvala (Polo R WRC) 2:18.2
Kubica (Fiesta WRC) 2:18.3
Neuville (i20 WRC) 2:18.4
Hirvonen (Fiesta WRC) 2:18.8
Sordo (i20 WRC) 2:20.4
Mikkelsen (Polo R WRC) 2:20.4
Bouffier (Fiesta WRC) 2:21.9
Evans (Fiesta WRC) 2:22.0
Prokop (Fiesta WRC) 2:22.6 (MP: "trať moc neodpovídá tomu, co nás pak bude čakat při závodě")
Melichárek (Fiesta WRC) 2:29.7
Delecour (problémy s motorem)
Info před startem
Citroën vstupuje do nové sezony
Citroën Racing startuje do nové sezony na Rally Monte Carlo, prvním kole FIA World Rally Championship 2014. Pod hlavičkou Citroën Total Abu Dhabí World Rally Teamu odstartuji dva vozy Citroën DS3 WRC, do kterých usednou posádky Kris Meeke/Paul Nagle s číslem 3 a Mads Östberg/Jonas Andersson (č. 4).
Kris Meeke už má s Rally Monte Carlo dost zkušeností, vždyť tu startoval již pětkrát.
„Rád se vracím ve vzpomínkách k roku 2005. Byla to moje první rally s Citroënem. Startoval jsem v šampionátu Junior WRC na C2 Super 1600. Podmínky byly asi jako pokaždé obtížné, se sněhem a ledem. Proč si na to pamatuji tak dobře? Tehdy jsem kategorii JWRC vyhrál!"
Kris hovoří ze zkušenosti o tom, že na Monte Carlu rozhodují někdy úplné detaily.
„Člověk musí cestám porozumět, musí být schopný číst z podmínek na povrchu cesty a reagovat podle toho nejlepším způsobem tak, aby zajel co možná nejlépe. Nemá smysl si tady plánovat nějaký výsledek. Cíl však mám pořád stejný – nedělat chyby a zaměřit se na hlavní prioritu – dojet až do cíle. Pokud všechno půjde dobře, může být moje úsilí odměněno dobrým výsledkem."
„Testování před rally mi umožnilo zvyknout si na způsob zacházení s DS3 WRC v těžkých podmínkách," pokračuje britský pilot. „Na sněhu či ledu je nejdůležitější pocit jistoty v autě. To, co jsme odpracovali, mi pomohlo mnohé se naučit a také vylepšit. Teď už nám nezbývá než čekat a sledovat, jaký druh počasí nás bude provázet na startu soutěže."
Mads Östberg vyhlíží sníh!
Když se norského mladíka zeptáte na loňské Monte Carlo, vybaví se mu především legendární rychlostní zkouška Col du Turini.
„Myslel jsem, že jsem musel ztratit několik minut, když jsem zápolil s tím, abych našel vůbec nějaký způsob ovládání. V autě jsem bojoval, co jsem mohl, ale měl jsem dojem, že jsem úplně bezmocný. Na konci této rychlostní zkoušky jsem byl hodně frustrovaný, dokonce tak, že jsem sundal helmu a hlavu měl v dlaních… Ale pak za mnou někdo přišel a řekl mi, že jsem zajel do té doby nejrychlejší čas. Já byl před vedoucími závodníky!"
Jako všichni skandinávští piloti se také Mads nejlépe cítí na kluzkých a promrzlých tratích. Nepřekvapí tudíž, že Nor necítí vůči ryze zimním podmínkám žádnou averzi.
„Monte Carlo je hned na úvod sezony velkou výzvou. Sice jsem na tomto autě nenajel mnoho kilometrů, ale z průběhu testování mám dobré pocity. Cítím, že DS3 WRC je velice spolehlivé auto a navíc disponuje vysokým výkonem. Testování mi umožnilo vyzkoušet prakticky vše, co by nás mohlo potkat během rally samotné. Docela dobře se mi jezdilo i na hladkých pneumatikách po sněhu, byť to byla mnohem víc otázka přežití než závodění… Kdybych si ale mohl vybrat počasí, v každém případě bych poprosil o co nejvíce sněhu!"
Čtyři předchozí vítězové na startu
Závod F1 v Monaku, 24 h Le Mans, 500 mil Indianapolis, Rally Dakar a Rally Monte Carlo – to je pětice nejprestižnějších motoristických závodů na světě.
Z letošních účastníků se mohou vítězstvím pochlubit hned čtyři – i když tři pouze v éře IRC… Sébastien Ogier dominoval jako BF Goodrich Driver v roce 2009. O rok později vítězně debutoval s novým vozem Ford Fiesta S2000 Fin Mikko Hirvonen a Bryan Bouffier opanoval s peugeotem závod v sezoně 2011.
Jediným, kdo získal v minulosti na Monte prvenství ve světovém šampionátu je Francouz Francois Delecour, jenž se letos objeví na startu s Fordem WRC.
Další zajímavosti a podrobné informace z týmů najdete ve článku WRC: Týmy před Rallye Monte Carlo 2014
Hyundai Shell World Rally Team se chystá na premiéru
Hyundai Shell World Rally Team nasadí při monacké soutěži dva speciály Hyundai i20 WRC s posádkami Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul a Dani Sordo – Marc Martí.
Tým se na soutěž připravoval v závěru loňského roku týdenním testem ve Francouzských Alpách, kterého se zúčastnili Neuville i Sordo. Poslední přípravou byl jednodenní test každého z pilotů o tomto víkendu.
⇥
Pro Thierryho Neuvilla to bude čtvrtý start na Rally Monte Carlo.
⇥
"Určitě nemohu říci, že Rallye Monte-Carlo patří k mým oblíbeným závodům. Je tam obtížné najít optimální rytmus, úspěch vždy souvisí i s optimální volbou pneumatik. Téměř odhadujete, co vás čeká v každé zatáčce, a tak je snadné udělat chybu. Naším cílem bude závod dokončit, což nám pomůže pro další vývoj vozu."
⇥
⇥
Dani Sordo se do Monte "podívá" posedmé.
⇥
"Mám z Monte dostatek zkušeností, stejně jako Marc Martí. Určitě chceme závod dojet. Z testů mám pozitivní dojem, i když všichni víme, že nás ještě čeká mnoho tvrdé práce."
Trať Monte "návratem" do minulosti
Po třídenních seznamovacích jízdách (11. – 13. ledna) bude na účastníky letošního Monte čekat první novinka, slavnostní start před monackým kasinem. Ten se uskuteční v pondělí 13. ledna od 20:15 hodin.
Ve středu 15. ledna se v okolí městečka Chateauvieux, 6 kilometrů jižně od Gapu, uskuteční reprezentativní shakedown (3,52 km).
Právě Gap se stane v úvodu závodu pomyslným centrem, se servisním areálem.
Na první klasické testy se posádky dostanou až ve čtvrtek 16. ledna. Čekají je dvě sekce se třemi zkouškami – Orpierre – Saint André de Rosans (25,49 km), Rosans – Sainte Marie – La Charce (17,98 km) a Montauban sur l’Ouvèze – Col du Perty – Laborel (19,34 km).
Druhý den (17. ledna) nabídne legendární "klasiku" Vitrolles – Col D’Espreaux – Faye (49,03 km) a Selonnet – Col des Garcinets – Breziers (22,68 km). Právě před deseti roky extrémní podmínky na těchto úsecích zásadně promluvily do konečného pořadí!
Po servisu v Gapu se posádky podruhé vrátí na test Vitrolles – Col D’Espreaux – Faye (49,03 km) a pak už je čeká přes RZ Sisteron – Col de Fontbelle – Thoard (36,85 km) a noční zkoušku Clumanc – Col du Défend – Lambruisse (20,77 km) přesun do Monaka.
V jeho okolí soutěž v sobotu 18. ledna vyvrcholí, tradičně na kultovních úsecích La Bollène Vésubie – Col de Turini – Moulinet (23,40 km) a Sospel – Col de Brouis – Breil sur Roya (16,55 km). Posádky je absolvují ve dvou průjezdech, podruhé za tmy.
82. ročník Rallye Monte Carlo zakončí 19. ledna tradiční vyhlášení před Knížecím palácem v Monaku.
Více než sedmdesátka posádek na startu
Seznam přihlášených úvodního podniku WRC 2014 – Rallye Monte Carlo – eviduje 72 posádek (loni odstartovalo 73 dvojic). Kromě jedenácti továrních dvojic si úvodní závod sezony vybralo i šest jezdců WRC2 a jediný v seriálu WRC3.
Podle nového formátu rozdělení tříd je ve startovní listině nejvíce vozů v kategorii RC4 – 14 WRC (RC1), 17 RC2 (4x R5, 1x RRC, 9x N4 nebo R4, 3x S2000), 12 RC3 (DS3, Clio a Fiat 500 Turbo), 18 RC4 (hlavně Twingo, C2 a 208) a 8 RC5.
Poprvé se ve světovém šampionátu objeví vůz specifikace R-GT – Porsche Cayman s belgickým pilotem Marcem Duezem.
Značný úbytek zaznamenaly dříve populární "enkové dvoukolky", kde bude mít Česko zastoupení v podobě Martina Rady s Jardou Jugasem… Jejich Alfa je však zařazena do nejvíce obsazené třídy RC4!
Registrace továrních týmů
Volkswagen Motorsport
1 Sébastien Ogier (FRA) – Julien Ingrassia (FRA)
2 Jari-Matti Latvala (FIN) – Miikka Anttila (FIN)
Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team
3 Kris Meeke (GB) – Paul Nagle (IRL)
4 Mads Östberg (NOR) – Jonas Andersson (SWE)
M-Sport World Rally Team
5 Mikko Hirvonen (FIN) – Jarmo Lehtinen (FIN)
6 Elfyn Evans (GB) – Daniel Barritt (GB)
Hyundai Motorsport
7 Thierry Neuville (BEL) – Nicolas Gilsoul (BEL)
8 Daniel Sordo (ESP) – Marc Marti (ESP)
Volkswagen Motorsport II
9 Andreas Mikkelsen (NOR) – Mikko Markkula (FIN)
RK M-Sport World Rally Team
10 Robert Kubica (POL) – TBC
Jipocar Czech National Team
21 Martin Prokop (CZE) – Michal Ernst (CZE)
Monte opouští Valence
Populární rychlostní zkoušky v regionu Ardeche už nebudou součástí Rallye Automobile Monte-Carlo 2014. Pořadatelé opouští centrum závodu ve Valence. Harmonogram 2014 počítá se startem i cílem v Monte Carlu, během soutěže posádky pouze zavítají do Gapu, kde bude noční pauza.
Vložky mezi Monte Carlem a Gapem, stejně jako v jeho okolí, patřily k populárním v osmdesátých letech, od té doby se využívaly jen příležitostně.
Právě kolem Gapu vzniklo v minulosti mnoho nezapomenutelným příběhů historie Rally Monte Carlo. Třeba v roce 1999, když v úvodním 48 km dlouhém testu soutěže, vyhrál pozdější vítěz Tommi Mäkinen s minutovým náskokem a zrádná zkouška se stala doslova pohřebištěm favoritů.