Ani Portugalská rally 2014, která se jela 4. – 6. dubna 2014, nepřinesla nic nového na špici. Další triumf si připsala dvojice týmu Volkswagen Motorsport Ogier – Ingrassia s Polem R WRC.
Závod
Celková délka rally: 1404.55 km
z toho 16 rychlostních zkoušek v délce 339.46 km (24.17%)
Výsledky Vodafone Rally Portugal 2014
1. | Ogier / Ingrassia | Volkswagen Polo R WRC | 3:33:20.4 | |
---|---|---|---|---|
2. | Hirvonen / Lehtinen | Ford Fiesta RS WRC | +43.2 | |
3. | Østberg / Andersson | Citroën DS3 WRC | +1:12.4 | |
4. | Mikkelsen / Markkula | Volkswagen Polo R WRC | +4:50.5 | |
5. | Solberg / Minor | Ford Fiesta RS WRC | +5:10.2 | |
6. | Prokop / Tománek | Ford Fiesta RS WRC | +8:27.2 | |
7. | Neuville / Gilsoul | Hyundai i20 WRC | +8:32.3 | |
8. | Hänninen / Tuominen | Hyundai i20 WRC | +8:51.6 | |
9. | Al-Attiyah / Bernacchini | Ford Fiesta S2000 | +10:14.7 | |
10. | Ketomaa / Lindström | Ford Fiesta R5 | +10:36.3 | |
30. 37. |
Koči / Kostka Černý / Kohout |
Citroën DS3 R3T Citroën DS3 R3T |
+33:02.0 +40:22.0 |
⇥
Významná odstoupení:
⇥
St. č. 3 Meeke / Nagle, Citroën DS3 WRC – havárie v RZ 7
St. č. 10 Kubica / Szczepaniak, Ford Fiesta RS WRC – havárie v RZ 4 a RZ9
St. č.11 Tänak / Mõlder, Ford Fiesta RS WRC – havárie v RZ 10
St. č. 20 Sordo / Martí , Hyundai i20 WRC – TZ – poloosa před RZ 14
St. č. 38 Åhlin / Abrahamsen, Ford Fiesta R5 – havárie v RZ 15
III. etapa
Neděle 6. dubna 2014
3 RZ v celkové délce 43.87 km
RZ 14 Loulé 1 13.83 km | RZ 15 S. Brás de Alportel 1 16.21 km | RZ 16 Loulé 2 (Power Stage) 13.83 km |
---|---|---|
1. LATVALA 8:57.8 2. OSTBERG +3.8 3. MIKKELSEN +8.4 4. NEUVILLE +8.5 5. OGIER +8.6 6. HIRVONEN +13.7 7. EVANS +15.0 8. H. SOLBERG +20.6 9. AL-ATTIYAH +21.7 10. PROKOP +24.7 33. KOCI +1:11.7 36. CERNÝ +1:15.7 |
1. OSTBERG 11:38.7 2. HIRVONEN +6.0 3. MIKKELSEN +9.7 4. OGIER +13.8 5. LATVALA +14.2 6. EVANS +19.5 7. H. SOLBERG +21.1 8. NEUVILLE +22.5 9. HÄNNINEN +23.3 10. TIDEMAND +23.7 14. PROKOP +37.3 40. CERNÝ +1:49.0 62. KOCI +4:21.7 |
1. OGIER 8:41.7 2. LATVALA +3.3 3. OSTBERG +4.3 4. HIRVONEN +7.8 5. MIKKELSEN +10.0 6. EVANS +17.5 7. H. SOLBERG +21.0 8. HÄNNINEN +23.5 9. AL-ATTIYAH +25.0 10. PROKOP +26.1 28. CERNÝ +1:16.4 45. KOCI +1:41.9 |
II. etapa
Sobota 5. dubna 2014
7 RZ v celkové délce 146.28 km
Průběžné pořadí po II. etapě (RZ13):
1. Ogier / Ingrassia, Volkswagen Polo R WRC 3:03:39.8
2. Hirvonen / Lehtinen, Ford Fiesta RS WRC +38.1
3. Østberg / Andersson, Citroën DS3 WRC +1:26.7
4. Sordo / Martí, Hyundai i20 WRC +1:46.7
5. Solberg H. / Minor, Ford Fiesta RS WRC +4:29.9
6. Mikkelsen / Markkula, Volkswagen Polo R WRC +4:44.8
7. Neuville / Gilsoul, Hyundai i20 WRC +7:21.4
8. Prokop / Tománek, Ford Fiesta RS WRC +7:21.5
9. Hänninen / Tuominen, Hyundai i20 WRC, +7:30.6
10. Al-Attiyah / Bernacchini, Ford Fiesta S2000 +9:14.2
…
33. Koči / Kostka, Citroën DS3 R3T +26:09.1
48. Černý / Kohout, Citroën DS3 R3T +36:23.3
RZ 11 Santa Clara 1 19.09 km | RZ 12 Santa da Serra 1 31.90 km | RZ 13 Malhão 1 22.15 km |
---|---|---|
1. OGIER 12:04.7 2. HIRVONEN +7.4 3. NEUVILLE +8.2 4. OSTBERG +10.9 5. SORDO +12.9 6. H. SOLBERG +18.0 7. EVANS +19.8 8. HÄNNINEN +25.7 9. LATVALA +25.8 10. PROKOP +32.8 34. KOCI +1:34.3 36. CERNÝ +1:38.7 |
1. OGIER 23:00.6 2. HIRVONEN +11.0 3. LATVALA +17.7 4. EVANS +18.1 5. OSTBERG +25.6 6. SORDO +29.7 7. MIKKELSEN +36.3 8. HÄNNINEN +39.6 9. H. SOLBERG +43.8 10. AL-ATTIYAH +1:03.8 12. PROKOP +1:11.0 33. KOCI +3:02.5 67. CERNÝ +7:40.0 |
1. OGIER 13:49.2 2. LATVALA +4.6 3. SORDO +11.7 4. OSTBERG +15.3 5. HIRVONEN +17.3 6. EVANS +17.6 7. MIKKELSEN +18.2 8. H. SOLBERG +27.2 9. PROKOP +39.7 10. AL-ATTIYAH +52.7 30. KOCI +2:03.6 67. CERNÝ +7:03.6 |
RZ 8 Santa Clara 1 19.09 km | RZ 9 Santa da Serra 1 31.90 km | RZ 10 Malhão 1 22.15 km |
---|---|---|
1. OGIER 12:23.0 2. HIRVONEN +0.2 3. TANAK +0.9 4. OSTBERG +1.1 5. SORDO +5.2 6. LATVALA +5.7 7. NEUVILLE +11.6 8. MIKKELSEN +12.7 9. EVANS +16.6 10. 1H. SOLBERG +20.4 12. PROKOP +28.7 33. KOCI +1:21.4 40. CERNÝ +1:38.5 |
1. OGIER 23:10.2 2. HIRVONEN +8.7 3. OSTBERG +12.6 4. TANAK +12.9 5. HÄNNINEN +13.9 6. MIKKELSEN +16.9 7. LATVALA +18.2 8. SORDO +24.7 9. NEUVILLE +25.7 10. EVANS +34.3 12. PROKOP +1:04.6 40. CERNÝ +3:24.6 56. KOCI +4:27.2 |
1. LATVALA 13:58.1 2. HIRVONEN +1.9 3. OGIER +1.9 4. OSTBERG +4.0 5. SORDO +5.2 6. NEUVILLE +9.2 7. MIKKELSEN +9.4 8. EVANS +10.8 9. HÄNNINEN +12.1 10. H. SOLBERG +14.2 11. PROKOP +33.9 48. KOCI +1:56.8 55. CERNÝ +1:56.8 |
I. etapa
Pátek 4. dubna 2014
7 RZ v celkové délce 139.65 km
Průběžné pořadí po I. etapě (RZ 7):
1. Hirvonen / Lehtinen, Ford Fiesta RS WRC 1:25:05.6
2. Tänak / Mõlder, Ford Fiesta RS WRC +3.7
3. Ogier / Ingrassia, Volkswagen Polo R WRC +6.5
4. Østberg / Andersson, Citroën DS3 WRC +25.6
5. Sordo / Martí, Hyundai i20 WRC +25.7
6. Neuville / Gilsoul, Hyundai i20 WRC +42.0
7. Solberg / Minor, Ford Fiesta RS WRC +1:42.3
8. Mikkelsen / Markkula, Volkswagen Polo R WRC +2:16.2
9. Prokop / Tománek, Ford Fiesta RS WRC +2:59.2
10. Ketomaa / Lindström, Ford Fiesta R5 +3:47.2
…
30. Koči / Kostka, Citroën DS3 R3T +11:51.7
37. Cerný / Kohout, Citroën DS3 R3T +13:09.5
RZ 5 Silves 2 21.50 km | RZ 6 Ourique 2 20.7 km | RZ 7 Almodôvar 1 26.48 km |
---|---|---|
1. OGIER 11:53.8 2. TANAK +0.9 3. HIRVONEN +2.7 4. SORDO +7.2 5. NEUVILLE +9.2 6. OSTBERG +11.6 7. HÄNNINEN +13.5 8. H. SOLBERG +15.1 9. MIKKELSEN +17.5 10. MEEKE +20.6 11. PROKOP +25.1 36. CERNÝ +1:43.9 38. KOCI +1:48.9 |
1. NEUVILLE 12:10.4 2. HIRVONEN +0.5 3. TANAK +1.1 4. SORDO +1.9 5. OGIER +3.1 6. OSTBERG +4.6 7. SOLBERG +9.7 8. HÄNNINEN +16.8 9. MIKKELSEN +17.4 10. MEEKE +20.4 11. PROKOP +25.8 36. CERNÝ +1:43.9 38. KOCI +1:48.9 |
1. HIRVONEN 16:27.6 2. TANAK +1.7 3. NEUVILLE +4.7 4. OSTBERG +5.9 5. OGIER +8.9 6. SORDO +13.2 7. H. SOLBERG +16.6 8. MIKKELSEN +24.6 9. HÄNNINEN +24.6 10. PROKOP +39.0 26. KOCI +2:20.0 27. CERNÝ +2:22.1 |
RZ 2 Silves 1 21.50 km | RZ 3 Ourique 1 20.7 km | RZ 4 Almodôvar 1 26.48 km |
---|---|---|
1. SORDO 12:25.5 2. TANAK +1.3 3. HIRVONEN +3.0 4. OGIER +3.9 5. OSTBERG +4.7 6. LATVALA +6.6 7. H. SOLBERG +8.4 8. KUBICA +9.7 9. HÄNNINEN +9.7 10. EVANS +10.3 14. PROKOP +19.3 40. KOCI +1:34.0 56. CERNY +2:10.3 |
1. SORDO 12:20.8 2. TANAK +4.0 3. HIRVONEN +5.0 4. OGIER +6.5 5. OSTBERG +7.9 6. LATVALA +10.0 7. NEUVILLE +11.3 8. KUBICA +13.6 9. HÄNNINEN +16.5 10. EVANS +19.7 14. PROKOP +30.9 42. KOCI +1:55.5 49. CERNÝ +2:05.9 |
1. LATVALA 16:31.8 2. OGIER +7.1 3. HIRVONEN +7.5 4. OSTBERG +9.1 5. TANAK +13.2 6. SORDO +19.4 7. NEUVILLE +26.4 8. SOLBERG 1+33.2 9. MIKKELSEN +45.5 10. MEEKE +54.6 12. PROKOP +54.8 36. CERNÝ +1:43.9 38. KOCI +1:48.9 |
I. etapa
Čtvrtek 4. dubna 2014
Seb Ogier byl nejrychlejší v úvodním testu Portugalské rally – 3,27 km dlouhé asfaltové superspeciálce v Praco do Imperio, když za sebou nechal oslavence Jari-Mattiho Latvalu (3. dubna slaví 29 let). Nadvládu VW podtrhl třetí Mikkelsen.
⇥
Většina jezdců startovala na měkké směsi pneumatik, s výjimkou Sorda s hyundaiem.
RZ1 SSS Lisboa (3.27 km)
1. OGIER 2:52.7
2. LATVALA +1.3
3. MIKKELSEN +2.2
4. NEUVILLE +2.9
5. MEEKE +3.6
6. HIRVONEN +4.3
7. TANAK +4.5
8. KUBICA +4.8
9. OSTBERG +4.8
10. HÄNNINEN +5.3
15. PROKOP +7.3
34. KOČI +20.6
35. ČERNÝ +21.0
Info před startem
Černý s Kohoutem vstupují do Portugalské rally
Jan Černý s Pavlem Kohoutem se od počátku týdne aklimatizují v centru Portugalské rally, které je umístěné v přímořském Algarve. Mají za sebou seznamovací jízdy a také krátký test ostrého Citroënu DS3 R3T. Během Portugalské Rally je čeká celkem 339 ostrých kilometrů na šotolině v 16 rychlostních zkouškách.
A jaké ambice má posádka Jan Černý – Pavel Kohout před startem Portugalské Rally?
„Je to jednoduché, chceme jet na maximu toho, co umíme, a co vydrží naše auto. Chceme uspět, proto jsme se do JWRC přihlásili a myslím, že tu šanci rozhodně máme. Podmínky budou ale hodně těžké a technika bude hodně trpět. Předpokládám, že se budou v blátě vyjíždět hluboké koleje a to hlavně pro dvoukolku není nic příjemného. Podmínky ale máme všichni z JWRC stejné a to je podstata rally. Jsem moc rád, že jsme zpět v MS rally a naším cílem je neudělat České republice, kterou reprezentujeme, ostudu a dovézt nějaký slušný výsledek," přeje si závěrem Honza Černý.
Shakedown
Fin Jari-Matti Latvala byl nejrychlejším jezdcem na dnešním shakedownu, který se uskutečnil na 4,98 km dlouhé trati ve Vale Judeu, mezi městy Loulé a Vilamoura.Jeho týmový kolega Ogier ztratil 1,9 vteřiny, druhý čas ale překvapivě zaznamenal Henning Solberg. Nor bude jediným z pole WRC na pneumatikách Pirelli.Shakedown se odjel za slunečného počasí, po předchozích deštích zůstala trať mokrá a místy hodně blátivá.
1. Jari-Matti Latvala 3:05.2
2. Henning Solberg + 0.8
3. Sebastien Ogier + 1.9
4. Dani Sordo + 2.6
5. Mikko Hirvonen + 3.1
6. Juho Hanninen + 3.2
7. Thierry Neuville + 3.3
8. Robert Kubica + 5.0
9. Mads Ostberg + 5.1
10. Andreas Mikkelsen + 5.3
=11. Ott Tanak + 5.6
=11. Kris Meeke + 5.6
13. Khalid Al Qassimi + 8.1
14. Elfyn Evans + 11.1
15. Martin Prokop + 12.9
Přihlášené posádky a týmy
Seznam přihlášených čítá 85 dvojic, včetně 15 speciálů WRC.
Do prestižní kategorie se po úspěšném tažení ve Švédsku vrací Ott Tänak a Henning Solberg, kromě VW nasadí tři vozy i Citroën (Al-Qassimi) a Hyundai (Sordo). Nechybí ani český tandem Martin Prokop – Jan Tománek.
Neméně tvrdá bitva se čeká i v kategorii WRC2 (19 účastníků – Ketomaa, Kruuda, Protasov, Sousa, Maurin). Ve skupině RC2 se na startu objeví 7 modelů RRC, 14 R5 (všechny Fiesty) a 5 vozů Super 2000. Nečekaný vstup do WRC2 hlásí Nasser Al-Attiyah, kterému bude chtít sekundovat krajan Abdulaziz Al-Kuwari. Zajímavý bude i start Turka Yagize Avciho s Mini JCW RRC stáje Toksport.
Naopak se neuskuteční očekávaná premiéra Citroënu DS3 R5 v rukou Stéphana Chardonneta.
A Portugalská rally bude i pokračování WRC3 a zároveň prvním startem JWRC (vozy Citroën DS3 R3T). V tomto seriálu se nakonec objeví 14 dvojic, včetně Slováka Martina Kočiho a české posádky Jan Černý – Pavel Kohout.
Do výčtu seriálů musíme zmínit i deset Fordů Fiesta R2 v rámci Drive DMack projektu.
Nejvýše nasazenými portugalskými jezdci budou Bernardo Sousa (Fiesta RRC), Ricardo Moura a Pedro Meireles s Fabiemi Super 2000. Mezi přihlášenými je i vítěz z roku 1996 Rui Madeira, tentokrát s Fiestou R5.
Seznam registrovaných továrních týmů pro Portugalsko
Volkswagen Motorsport
1 Sébastien Ogier (FRA) – Julien Ingrassia (FRA)
2 Jari-Matti Latvala (FIN) – Miikka Anttila (FIN)
Citroën Total Abu Dhabi World Rally
3 Team Kris Meeke (GB) – Paul Nagle (IRL)
4 Mads Östberg (NOR) – Jonas Andersson (SWE)
M-Sport World Rally Team
5 Mikko Hirvonen (FIN) – Jarmo Lehtinen (FIN)
6 Elfyn Evans (GB) – Daniel Barritt (GB)
Hyundai Motorsport
7 Thierry Neuville (BEL) – Nicolas Gilsoul (BEL)
8 Juho Hänninen (FIN) – Tomi Tuominen (FIN)
Volkswagen Motorsport II
9 Andreas Mikkelsen (NOR) – Mikko Markkula (FIN)
RK M-Sport World Rally
10 Team Robert Kubica (POL) – Maciej Szczepaniak (POL)
Hyundai Motorsport N
20 Dani Sordo (ESP) – Marc Marti (ESP)
Jipocar Czech National Team
21 Martin Prokop (CZE) – Jan Tománek (CZE)
Hyundai v Portugalsku se třemi vozy
Hyundai Motorsport už na čtvrtém podniku sezony WRC nasadí tři vozy. Před sezonou ale tuto variantu příliš nepřipouštěl.
O body za tým Hyundai Shell budou nominováni Thierry Neuville (č. 7) a Juho Hänninen (č. 8), tuto dvojici doplní Španěl Dani Sordo (č. 20). Desing jeho vozu zatím není upřesněn.
"Mít na startu tři vozy vnímám pozitivně, neboť nám to zajistí další příděl potřebných dat v naší premiérové sezoně. Každý z jezdců má s tímto závodem nějaké zkušenosti, čehož chceme využít k nejlepšímu výsledku," řekl šéf týmu Michel Nandan.
Tým z německého Alzenau rovněž potvrdil účast na Fafe Rally Sprintu, který tradičně předchází Rally de Portugal. Jednodenní klání na severu Portugalska se uskuteční v sobotu 29. března. Místem bude už tradičně část rychlostního testu Fafe – Lameirinha.
"Bude to pro nás test a určitý zahřívací podnik před Portugalskem. Také se představíme desítkám tisíc fanoušků kolem trati, kteří vždy vytváří kolem kultovní zkoušky historie WRC parádní atmosféru," uvedl Nandan.
Portugalská rally zůstane na pobřeží Algarve
Vedení Automovel Club de Portugal dnes rozhodlo, že Portugalská rally 2014 se nadále pojede v regionu Algarve.
Portugalská rally zůstane v podobném formátu jako v minulých letech. Námluvy portugalského autoklubu s městem Porto dnes definitivně skončily. Soutěž zůstává ve Faru, na pobřeží Algarve.
V Portu se budou v nejbližší době konat komunální volby, dva ze tří kandidátů se vyslovili proti konání závodu v tomto regionu. Pouze jeden z nich soutěž otevřeně podpořil. Součásný primátor města nechtěl v této situaci nechat rozhodnutí na sobě…
ACP se o změnu teritoria snaží už necelé dva roky… Na severu Portugalska se jí zatím podařilo obnovit jen Rallysprint Fafe.