Podpůrné světové seriály WRC2 a WRC3 znají většinu účastníků.
Registrace FIA WRC2 CHAMPIONSHIP
FIA obdržela 29 přihlášek do seriálu WRC2, do kterého bodují vozy s pohonem čtyř kol.
N° Soutěžící
31 ŠKODA MOTORSPORT
32 ŠKODA AUTO DEUTSCHLAND
33 STOHL RACING
34 SYMTECH RACING
35 YAZEED RACING
36 SKYDIVE DUBAI RALLY TEAM
37 LORENZO BERTELLI
38 MOTO CLUB IGUALDA
40 ARMAN SMAILOV
41 NICOLAS FUCHS
42 ANDERS GRØNDAL
43 SEMERÁD
44 PROTON MOTORSPORTS
45 ALEXANDER VILLANUEVA
46 MARCO VALLARIO
47 DMACK-AUTOTEK
48 SEASHORE QATAR RALLY TEAM
49 MENTOS ASCANIA RACING
50 MENTOS ASCANIA RACING
71 MOTORTUNE RACING
72 ALONSO JUAN CARLOS
73 KONDRAKHIN NIKITA
74 ROBERT KUBICA
75 QATAR M-SPORT WORLD RALLY TEAM
76 BOSOWA RALLY TEAM
77 TOP RUN SRL
78 E2 – TRE COLLI WORLD RALLY TEAM
79 ROBERT BARRABLE
80 OLEKSANDR SALIUK
Registrace WRC 3 CHAMPIONSHIP
FIA obdržela 11 přihlášek týmů a jezdců s dvoukolkami.
N° Soutěžící
51 SÉBASTIEN CHARDONNET
52 QUENTIN GILBERT
53 SAINTELOC
54 PH SPORT
55 TEAM RALLY GB
56 FRANCESCO PARLI
57 FEDERICO DELLA CASA
58 ADAC TEAM WESER EMS
59 BRYAN BOUFFIER
60 CHARLES HURST CITROËN BELFAST
61 SAINTELOC
Citroën Top Driver série se představuje
Citroën, který se věnuje dlouhodobě výchově a rozvoji talentovaných pilotů, přichází od nové sezony s programem Citroën Top Driver série, na kterém Citroën Racing spolupracuje s partnery Abu Dhabi, Total a Pirelli. Série vychází z předpisů pro WRC3 a stane se součástí mistrovství světa WRC pro sezonu 2013 s tím, že pro mladé talenty bude odrazovým můstkem do elitní kategorie nejlepších pilotů.
Dlouhodobá péče o talenty
Citroën Racing se věnuje přípravě perspektivních mladých jezdců od počátku svého účinkování v rally sportu. Nejlepším příkladem tohoto úsilí a péče mohou být jména jako Sébastien Loeb, Dani Sordo, Sébastien Ogier a Thierry Neuville, kteří u Citroënu začínali a dokázali se propracovat až na absolutní špičku. Pro rok 2013 zákaznické oddělení Citroën Racing rozšiřuje škálu možností pro start mladých talentů díky dvěma kategoriím. Základní úrovní zůstává FFSA, aneb Rally Jeunes (Rally mladých pilotů), na níž se identifikují největší talenty. Ty pak mohou mnohé udělat pro své závodnické jméno v Citroën DS3 R1 v rámci Citroën Racing Trophy Junior, která se jezdí v osmi evropských zemích. Nyní tak budou moci vyzkoušet své schopnosti i v mnohem silnějších vozech DS3 R3. Dosud chybějící mezičlánek umožní pilotům podpořit jejich schopnosti při mnohem náročnějších podnicích světového rally sportu, navíc za prostředky na rozumné úrovni. A to je také základní idea Citroën Top Driver série.
Pro jednotlivce i týmy
S tímto konceptem přišel Citroën v reakci na iniciativu mezinárodní automobilové federace FIA, která představila pravidla pro novou kategorii mistrovství světa s názvem WRC 3. Tato třída je vypsána pro vozy s přední poháněnou nápravou. Citroën Top Driver série bude mít kalendář namixovaný s DS3 R3. V sázce je především velká šance pro vítěze seriálu, na kterého čeká start v šesti rally WRC 2 šampionátu (otevřený pro čtyřkolky) v roce 2014 s vozidlem, které mu připraví nejlepší světový tým. Citroën Top Driver série má dvě části. V prvé řadě je to mistrovství pilotů, z nichž si vždy deset nejlepších v pořadí na každé rally rozdělí body (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 a 1) podle toho, na jaké příčce se umístí ve skupině R (ve všech třídách).
Pro šampionát týmů se hodnotí výsledky jednoho nebo dvou vozů z týmu na každém podniku, přičemž týmy nesmí označit více než dva vozy DS3 R3 pro započítání do týmového hodnocení.
M. Nawarecki: Transparentně a efektivně
„Naším cílem bylo vytvořit sérii, která by usnadnila mladým závodníkům cestu do mistrovství světa. Současně s tím, aby za rozumné finanční prostředky dostal šanci co nejširší okruh pilotů a týmů," uvedl Marek Nawarecki, manager klientského oddělení Citroën Racing. „Základní myšlenkou je vytvoření jakéhosi můstku pro přestup mezi národními šampionáty a mistrovstvím světa. To vše navíc s tím, aby i náklady na tyto starty zůstaly v maximálně rozumných mezích. Každý přihlášený tým totiž musí nasadit minimálně dva vozy Citroën DS3 R3. Rádi bychom také, aby týmy soutěžily mezi sebou transparentním a korektním způsobem, takže každý z nich musí zveřejňovat své náklady na sezonu tak, aby potenciální zákazníci byli schopni je porovnávat s tím, co mají sami k dispozici."
Série, zahrnující čtyři rally na šotolině a dvě na asfaltu, odstartuje na Rally Portugalsko 13. – 14. dubna 2013.
CITROËN TOP DRIVER 2013
13. – 14. dubna Portugalsko
22. – 23. června Itálie
3. – 4. srpna Finsko
23. – 25. srpna Německo
5. – 6. října Francie
16. – 17. listopadu Velká Británie
Citroën DS3 R3 WRC Cup na šesti závodech
Citroën Racing představil kalendář poháru vozů Citroën DS3 R3T v rámci světového šampionátu. Jezdci budou bojovat o vítězství na šesti závodech. Prvním podnikem bude Portugalská rally, dále se představí ve Finsku, Německu, Francii, Itálii a ve Walesu. Účastníci budou soupeřit o titul mezi jezdci i v hodnocení týmů, navíc se mohou zapojit do účasti v nově vypsané kategorii WRC3 pro vozy s jednou poháněnou nápravou.
Tři evropské závody – Portugalsko, Německo a Francie – se objevují v kalandáři všech čtyř pohárů.
Zajímavé jsou i výhry v jednotlivých pohárech. Rally Class nabízí čtyři světové starty se Subaru R4, Ralliart Italy nový speciál Evo X sk. N a Citroën šest startů v nadcházejícím ročníku WRC2 s vozem DS3 RRC.
Junioři odstartují sezonu v Portugalsku
Juniorský šampionát, nástupce WRC Academy, odstartuje při Portugalské rally. Dalšími závody pro mladé jezdce budou řecká Akropolis, Finsko, Německo, Francie a Katalánská rally.
Juniorský šampionát bude jedním ze čtyř značkových pohárů, které se připravují v rámci WRC 2013. Kromě Rally Class pro vozy Subaru sk. N budou brzy zveřejněny propozice pro Ralliart Italy Cup (Mitsubishi sk. N) a Citroën DS3 R3 WRC Cup.
Vítěz WRC Academy 2012 Elfyn Evans měl díky vítězství možnost výběru. Jednou možností bylo odjet kompletní světový šampionát s vozem Ford Fiesta R2 nebo vybrané závody s Fiestou Super 2000. Mladý Velšan zvolil druhou variantu, v průběhu sezony S2000 nahradí vůz specifikace R5.
Pravidla pro jednotlivé šampionáty WRC 2013
FIA World Rally Championship for Drivers and Co-drivers (jezdci a spolujezdci)
- ⇥
- Registrace: není požadována
- Požadovaný vůz: jakýkoli s homologací FIA
- Počet startů: neurčeno
- Bodování: započítávají se všechny závody kalendáře
⇥
⇥
⇥
FIA World Rally Championship for Manufacturers (značky)
- ⇥
- Registrace: do 14. prosince (tovární tým) termín před uzávěrkou přihlášek posledních sedmi podniků sezony (WRC Team)
- Požadovaný vůz: specifikace World Rally Car
- Počet startů: všechny závody se dvěma vozy (tovární tým) / sedm závodů, včetně jednoho mimo Evropu s jedním nebo dvěma vozy (WRC Team)
- Bodování: všechny závody, oba registrované vozy (tovární tým) / sedm závodů (WRC Team)
⇥
⇥
⇥
Podpůrné šampionáty
V sezoně 2013 bude každý podnik FIA World Rally Championship kvalifikačním závodem pro šampionáty FIA WRC 2 a FIA WRC 3. Pokud se jezdec nebo tým závodu zúčastní, musí dopředu uvést, zda budou bojovat o body nebo nikoli. Soutěžící pod hlavičkou "týmu" může startovat se dvěma vozy.
FIA WRC 2 Championship
- ⇥
- Registrace: na FIA před uzávěrkou přihlášek prvního nominovaného závodu
- Požadovaný vůz: 4WD (R5, R4, S2000, N4)
- Počet startů: sedm závodů během sezony (žádná penalizace při neúčasti)
- Bodování: nejlepších šest výsledků z prvních sedmi registrovaných startů
⇥
⇥
⇥
FIA Production Car Cup bude vypsán pro registrované účastníky WRC 2 s vozy třídy 3 (N4)
FIA WRC 3 Championship
- ⇥
- Registrace: na FIA před uzávěrkou přihlášek prvního nominovaného závodu
- Požadovaný vůz: 2WD (R3, R2, R1)
- Počet startů: šest závodů během sezony (žádná penalizace při neúčasti)
- Bodování: nejlepších pět výsledků z prvních šesti registrovaných startů.
⇥
⇥
⇥
FIA Junior WRC Championship
- ⇥
- Registrace: jezdec do 26 let
- Požadovaný vůz: R2, od dodavatele specifikovaného FIA (M-Sport – Ford Fiesta R2)
- Počet startů: šest
- Bodování: všechny závody se započítávají
⇥
⇥
⇥
Změny v pravidlech:
FIA nedávno představila změny ve formátech podpůrných šampionátu WRC. Nově jsou vypsány kategorie čtyřkolek a dvoukolek (WRC2 a WRC3), nebude se měnit ani systém registrace.
Jezdec ale už nebude muset dopředu nahlásit podniky, na kterých bude startovat. Do obou šampionátů bude moci bodovat v rámci všech podniků kalendáře WRC 2013.
Jezdci se následně budou započítávat body z prvních sedmi startů v seriálu WRC2 a šesti mezi WRC3. Započítávat se v obou šampionátech bude o jeden výsledek méně.
FIA se ale musí zabývat i výjimkami z těchto pravidel, neboť řada jezdců bude chtít startovat i na dalších podnicích, ale bez nároku na bodový zisk do zmíněných seriálů. Definitivní formát by měl být zveřejněn v listopadu po Katalánské rally, která bude posledním podnikem PCWRC a SWRC.
Kalendář FIA WRC 2013
Světový kalendář pro rok 2013 obsahuje opět třináct závodů.
Nově bude šampionát po roční pauze opět uzavírat Britská rally, Katalánskká rally bude předposledním podnikem šampionátu. Podle očekávání je nahrazen Nový Zéland podnikem v Austrálii.
Výrazného termínového posunu se dočkala i Italská rally. Tam je ovšem otázkou, zda se dále pojede na Sardinii. Navíc po letošních problémech …
Kalendář FIA World Rally Championship 2013:
15. – 20. ledna – Rallye Monte Carlo
7. – 10. února – Rally Sweden
7. – 10. března – Rally Mexico
11. – 14. dubna – Rally Portugal
2. – 5. května – Rally Argentina
30. května – 2. června – Acropolis Rally
20. – 23. června – Rally d’Italia
1. – 3. srpna – Rally Finland
23. – 25. srpna – Rallye Deutschland (termín není jistý kvůli kolizi se závodem F1 v Belgii)
12. – 15. září – Rally Australia
3. – 6. října – Rallye de France-Alsace
24. – 27. října – RallyRACC Catalunya-COSTA DAURADA, Rally de España
14. – 17. listopadu – Wales Rally GB
FIA rovněž rozhodla o novém promotérovi WRC, kterým se stanou rakouské společnosti Sportsman Media Group a Red Bull Media House.
Nově bude vypsán šampionát WRC2 (náhrada SWRC, určeno pro vozy S2000, R4 a R5). V tomto seriálu se bude započítávat šest nejlepších výsledků ze sedmi startů. Novým seriálem bude WRC3 (pro speciály R3, R2 a R1). Jeho pravidla jsou ve formátu – 5 nejlepších výsledků ze šesti závodů.
Opět se vrací Junior Championship, který bude působit na bázi WRC Academy.