Deváté místo pro českého jezdce v kabině speciálu WRC z náročné a letos rychlé šotolinové Wales Rally GB. Ještě před sezonou pro fanoušky i tým samotný něco velice uspokojivého, až snového. Po dosavadním průběhu sezony, korunovaném čtvrtým a dvěma pátými místy, by se však mohlo zdát být zklamáním.
Posádka Czech Ford National Týmu Martin Prokop a Zdeněk Hrůza tedy veze z Anglie dva body do celkového hodnocení jezdců. Pohled do tabulky s bodovým přídělem jediného českého účastníka v nejvyšší kategorii automobilových soutěží WRC nyní připomíná vyrovnanou, nejprve stoupající a posléze klesající křivku v podobě dvou devátých, pátého, čtvrtého, pátého a dalších dvou devátých míst. Týmový manažer, precizní a dochvilný Němec každým coulem, Quirin Müller, k tomu dodává: „Když jsem před závodem hovořil o tom, že se to trochu podobá Gaussově křivce, nemyslel jsem, že by ji měl Martin dovést takto k dokonalosti. Někdy je to celkem flink a lajdák, ale tohle se mu skutečně povedlo. Doufám, že nyní bude mít bodový příděl opět stoupající tendenci. Přesto jsem ale tak trochu pragmaticky s výsledkem v Anglii spokojen, protože Martin udržel dravost na uzdě a nepouštěl se do bezhlavého rizika, které by nám technicky ohrozilo konec sezony. Popral se i s omezenou funkčností převodovky hned od rána v páteční etapě, což pro něj i zbytek týmu bylo do startu soutěže celkem frustrující."
Pilot Fiesty WRC Martin Prokop k tomu dodává: „My v autě i celý tým jsme dělali, co jsme mohli. V rámci zachování zdraví a zejména pojízdného auta – našeho jediného po požáru v Německu – u sebe v tuto chvíli nevidím velikou rezervu. Tahal jsem, co to šlo, nicméně před námi figurující Matthew Wilson se nám během soboty a neděle ještě o asi čtyřicet vteřin vzdálil. Za námi nás už nikdo netlačil, vždyť Atkinsonovi jsme postupně nadělili něco kolem dvou minut. Neustále na sobě pracuji a to jak s fyzioterapeutem, tak zejména na jízdním stylu, jehož pochopení a uchopení jsem u WRC stále stoprocentně nedosáhl, přestože si již někdy suverénně myslím, že vím co a jak. Není tomu tak a já to beru jako výzvu do zbývajících tří závodů této sezony. V celkovém pořadí šampionátu na mě nyní z osmého místa dotírá Belgičan Thierry Neuville, takže o napínavý konec sezony je postaráno."
Další postřehy z průběhu Wales Rally GB přidává navigátor Zdeněk Hrůza: „Letos se Anglie jela v brzkém termínu a tak nevládlo obvyklé, velice deštivé počasí. Trať nebyla tolik rozmáčená, a proto se jelo velice rychle, často na suchém a prašném povrchu. V úzkém mezi stromy a s mnoha propustmi bezprostředně kolem cesty. Však tu Martin s Jendou Tománkem vloni okusili, jak takový výlet mimo trať vypadá. Stojí to hodně času navíc ve výsledkovce a peněz na faktuře od M-Sportu. Letos jsme podle mě zvolili dobrý kompromis mezi těmito ciframi."
MS v rally bude za účasti české posádky pokračovat první říjnový víkend asfaltovou Rally de France – Alsace.
II. etapa
Posádka Czech Ford National týmu Martin Prokop – Zdeněk Hrůza jsou se svým Fordem Fiesta WRC na desátém místě celkové klasifikaci. Stejně jako oni, ani žádná jiná posádka v top 10 během celého dne svou pozici nezměnila.
Průběh dne popisuje pilot Martin Prokop: „Dnes nám již fungovala převodovka bez problémů, takže jsme se s elánem a vervou ráno vrhli do sportování. Hned na prvním měřeném mezičasu jsme byli absolutně nejrychlejší, ale potom jsem udělal jezdeckou chybu, která mne vrátila do reality a pomohla mi uvědomit si, že nehraju videohru a že mám jen jeden „poslední život" ve formě jediného závodního auta, se kterým musím dokončit sezonu. Celý den mě však závodění ohromně bavilo a cítil jsem, že jedu co to dá a bez rezervy v rámci bezpečného průběhu závodu. Snad někde v podvědomí mi svítila červená kontrolka z té ranní krizovky, prostě netuším, ale nedokázali jsme se odlepit z desátých a jedenáctých míst v jednotlivých erzetách a ukrajovat ze ztráty na devátého Matthewa Wilsona. Jen jsme si pojistili odstup od jedenáctého Atkinsona. V rámci našeho hledání příčin jsme se ujistili, že auto je nastaveno správně, a tak jsme se opět vydali na výzvědy ke konkurenci s vozy Ford. Prohlédli jsme jejich onboardy a bylo nám jasné, že ti pacholci před námi jedou na těch suchých a rychlých tratích jako smyslů zbavení a do toho já, alespoň v této chvíli, nehodlám ani nemůžu jít. Sám pocitově jedu co to jde, vědomě nic „neprodávám". Musím se s tím rvát dál a i na zítřejší etapu se těším."
I. etapa
Jen pět z šesti rychlostních stupňů stačilo jezdci Czech Ford National Teamu Martinu Prokopovi v převodovce jeho Fiesty WRC na to, aby byl po prvním dni Wales Rally GB na průběžném desátém místě.
K závadě došlo hned krátce po startu první ranní rychlostní zkoušky, a protože polední, patnácti minutový servis byl jen tzv. vzdálený, nebylo možné převodovku vyměnit. Všech šest pátečních měřených úseků tak museli Prokop s navigátorem Zdeňkem Hrůzou absolvovat s tímto handicapem. Jako když jedete po dálnici z Prahy do Brna na hranici povoleného rychlostního limitu na trojku nebo na čtyřku, nebo mácháte volně nohama na kole při jízdě z kopce na nejmenší převodník…
⇥
„Celkem k vzteku, co vám budu povídat. Hned ráno taková rána pro celý tým. Po nešťastném Německu a hlavně před jediným krátkým remote servisem z celé rally. Jako na potvoru. Naštěstí nám celý den jinak převodovka vydržela a od šéf inženýra jsem měl povoleno držet auto na pětku bez milosti v omezovači, takže jsme dnešek mohli v rámci možností dosportovat. Kdyby se pokazilo něco víc a dnes bychom šli na kutě s třeba dvacetiminutovou ztrátou, nebylo by to moc příjemné a motivující pro další dny deštivého a chladného anglického víkendu. Takhle je v sobotu a v neděli stále o co bojovat a budeme se snažit dostat se ještě na lepší body. Třeba Mathew Wilson je necelých dvacet vteřin před námi, tak se mu pokusíme zaťukat na rameno," popisuje již trochu s nadhledem frustrující začátek Britské rally pilot Martin Prokop.
V sobotu tak na Martina se Zdeňkem čeká dalších 96 měřených kilometrů v sedmi rychlostních zkouškách.
Před startem
Posádka Czech Ford National Teamu Martin Prokop a Zdeněk Hrůza startuje po půl deváté ráno středoevropského času do první rychlostní zkoušky dalšího podniku mistrovství světa, 68. ročníku Wales Rally GB.
Sedmý pilot průběžného pořadí MS připomíná dramatické události, které tým provázely v minulých týdnech. „Hned první den Německé rally nám z technických důvodů kompletně shořelo celé auto, což nám pořádně zkomplikovalo život v poslední třetině sezony, ve které na nás čeká Anglie, Francie, Itálie a Španělsko. Naštěstí vlastníme dvě auta a právě „Fiona 1" v šotolinové konfiguraci nám zbyla. Na asfaltové soutěže ve Francii a ve Španělsku ji budeme přestavovat, ale naštěstí na šotolinovou Anglii jsme přípravy zvládli poměrně hladce."
Odkaz na nešťastnou ADAC Rally Deutschalnd tak můžeme nalézt na zadním křídle speciálu Ford Fiesta WRC v podobě nápisu „R.I.P. Fiona 2 – We miss you!". „Ano je to tak, byla to naše dvojka, asfaltová Fiesta, která odjela pouze letošní Monte Carlo a pár testů," doplňuje Martin.
Na velšských tratích se tedy bude prohánět závodní speciál „Fiona 1", který si zde v polovině listopadu minulého roku odbyl svoji premiéru. „Minulý rok jsme si vůz právě před tímto závodem přebírali v dílnách M-Sportu a byl to s Fionkou náš první start vůbec. Bohužel jsem ji hned dost nevhodným způsobem pokřtil nárazem na zadní kolo, ale soutěž jsme v loni nakonec dokončili a začali tak sbírat první zkušenosti s vozem specifikace WRC," popisuje jihlavský rodák a dodává: „Přestože mám za sebou již několik závodů s tímto autem a zdálo by se, že bych mu měl již dobře rozumět a ovládat ho, neustále na mě čeká nějaké překvapení. Na příklad ve středečním tréninku jsme zajížděli poměrně slušné časy, ale při měřené kvalifikaci jsem, přes dobré nastavení a maximální snahu, nestačil na víc, než dvanácté místo.
⇥
Po rozborech a porovnání dat z a videí s dalšími jezdci se stejnými auty jsme zjistili, že jsem nejvíce ztrácel ve výjezdech ze zatáček, přestože jsem do nich najížděl stejně rychle jako třeba Mads Ostberg. Tam jsem byl s Fiestou S2000 zvyklý pod plným plynem odjíždět, ale zde se to se silným vozem musí řešit trochu víc s citem.
Zase jsme o něco chytřejší a bereme to jako výzvu pro následující tři závodní dny. Cítím stále trochu frustraci z toho nešťastného Německa. Měl to být první pořádný asfalt sezony a dopadlo to, jak to dopadlo. Minulý rok jsme tam ještě s S2000 předvedli po výletu mimo trať předčasné vinobraní, letos tahle brutální grilovačka, tak příští rok si tam snad už pěkně zazávodíme. Chybí mi tím samozřejmě ostré kilometry, takže to si musím tady v Anglii „vyzávodit" z hlavy a co nejdříve se dostat zítra ráno do tempa."
S jakými vyhlídkami a ambicemi se tedy pouští tým do závodu, popisuje manažer Quirin Müller: „Zítra vyrážíme jako jedenáctí. Při proměnlivých podmínkách, které tu panují, nelze spekulovat, zda to je výhoda či nevýhoda. Stále jsme sedmí celkově, po Německu jsme se v tabulce nepropadli a to je pro nás velmi dobré. Náš dosavadní bodový příděl trochu připomíná Gaussovu křivku s vrcholem kolem čtvrtého místa v Argentině lemovaného pátými příčkami z Portugalska a Řecka. Musíme se pokusit trend do dalších čtyř závodů sezony změnit opět na stoupající křivku. Na začátku sezony jsme na umisťování v top 5 ani nepomýšleli, ale teď jak jsme tam párkrát nakoukli, ženeme se za tím samozřejmě znovu."