Dne 7. března 2013 zemřel ve věku 83 let člen továrního týmu Tatra Stanislav Hajdušek. Kopřivnický rodák fungoval většinou jako spolujezdec legendárního Adolfa Veřmiřovského. Při okruhových závodech dokázal svému kolegovi úspěšně sekundovat i za volantem.
Skvělý jezdec, spolujezdec i automechanik
Stanislav Hajdušek patřil k největším osobnostem soutěžního sportu šedesátých let. Celou aktivní kariéru strávil v soutěžní „šestsettrojce“, většinou jako navigátor Adolfa Veřmiřovského. Tým Tatry Kopřivnice se od konce padesátých let pravidelně účastnil domácích i významných zahraničních soutěžích a Hajdušek byl většinou členem jedné z posádek.
Vrcholem jeho kariéry byla účast na dálkové soutěži Liége-Sofia-Liége, která se v roce 1965 transformovala na vytrvalostní 8 hodinový závod Marathon de La Route na německém okruhu Nürburgring.
V roce 1965 dojel s odlehčenou Tatrou T2-603 GT třetí (bílý vůz se startovním číslem 22). O rok později potkala posádku Veřmiřovský – Hajdušek smůla v podobě kolize se srnou, ale po stíhací jízdě se „šestsettrojka“ s číslem 42 probojovala na páté místo.
V roce 1967 obsadil Standa Hajdušek spolu s kolegy Markem a Veřmiřovským se zmodernizovanou „šestsettrojkou“ skupiny B5 skvělou čtvrtou pozici (startovní číslo 5). Labutí písní celého továrního týmu Tatra byl start na šestihodinovce v Brně. Posádka Veřmiřovský – Hajdušek dojela na třetím místě. Definitivně posledním oficiálním startem byla listopadová Rallye Šumava 1967.
Číslo 5 ještě žije
Ve stopách Stanislava Hajduška jdou i jeho tři synové. Nejstarší Stanislav byl špičkovým hokejitou, který hrál deset sezon za Spartu Praha a nastřílel 64 ligových branek. Po ukončení hokejové kariéry společně se sourozenci Zdeňkem a Jaromírem zrenovoval oranžovou Tatru T2-603 B5 se startovním číslem 5 z roku 1967, na které jeho otec let jel na Marathon de La Route.
Od května 1996, kdy renovovaný klenot oficiálně představili, se pravidelně účastnili historických rally, závodů na okruzích a do vrchu. Loni na podzim se závodní tým Tatra 603 bratří Hajduškových znovu objevil na prestižním Goodwood Revivalu 2012.
John Haugland dojel s přestavěnou šestsettrojkou s mohutnými výfukovými ejektory v sobotním závodě pátý.
Technické údaje vozu Tatra T2-603 B5
Osmiválcový vidlicový vzduchem chlazený motor V8 uložený podélně za zadní nápravou DOHC/2, zdvihový objem 2472 cm3, vrtání x zdvih 75 x 70 mm, kompresní poměr 10,5:1.
Nejvyšší výkon 160 k při 6200 ot/min, maximální krouticí moment 290 Nm při 4000 ot/min.
Kotoučové brzdy na všech kolech, podtlakový posilovač. Rozměry 4995x1895x1450 mm, rozvor náprav 2750 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1520/1480 mm. Provozní hmotnost 1320 kg. Maximální rychlost podle převodů až 195 km/h.