Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Osobnosti»Vzpomínka: Andy, nezapomeneme!
    Osobnosti

    Vzpomínka: Andy, nezapomeneme!

    By Jiří Dokulil10.7.20115 Mins Read

    Svět rally zasáhla v uplynulém týdnu velmi smutná zpráva. Nepřehlédnutelný pilot VW Polo S2000 – 43letý Rakušan Andreas Waldherr – tragicky zahynul, když se na něj při práci v dílně zřítilo auto.

    Zemřel pilot, který byl svého času nejvážnějším kandidátem převzít po Baumschlagerovi rakouský trůn. Jezdec, jenž prodloužil mezinárodní kariéru vozu Polo S2000 o několik sezón a zajížděl s ním výsledky, které v Evropě nemají obdoby.

    Andreas Waldherr

    29. 4. 1968 – 6. 7. 2011

    Rodák z dolního Rakouska se v prostředí automobilových soutěží pohyboval od počátku 90. let. Jeho úplné začátky jsou spojeny s vozem Seat Ibiza, za jehož volantem sbíral zkušenosti na závodech do vrchu. Přestup do rally přišel v roce 1998 a první úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat.

    Pomyslným Andyho „majstrštykem“ byly dieselové vozy. Důkazem budiž, že svou již třetí sezónu v rally zakončil jako rakouský vicemistr vozů s naftovým motorem. V letech 2001 až 2003, kdy se v rámci „D-devítek“ v Rakousku scházela velmi slušná konkurence, se stal třikrát po sobě mistrem této kategorie a se svým nádherným kitovým Golfem byl vidět vysoko i v absolutním pořadí.

    Na blátivé rally v Admontu 2003 dokonce sahal po stříbrné medaili za nedostižným Baumschlagerem, až na šotolinových pasážích druhé etapy klesl na páté místo za produkční Lancery.

    Waldherr a VW Golf

    Výrazné úspěchy v celkovém hodnocení přišly po přestupu do benzínové varianty kitového Golfu. Vůz byl oproti naftovému provedení výrazně lehčí, disponoval výkonem okolo 270 koní a zvláště na suchém asfaltu představoval ve spojení s Waldherrem ďábelsky rychlou kombinaci. Mezi dvoukolkami býval pilot volkswagenu těžko k poražení, v absolutní klasifikaci zpravidla nestačil na „wéercéčka“ a později na „áčkové“ Lancery Baumschlagera či Wittmanna juniora. V sezónách 2006 a 2007 získal na jednotlivých soutěžích čtyřikrát stříbrný věnec v absolutním pořadí, aby se na konci roku 2007 rozhodl neperspektivní Golf vyměnit za modernější techniku.

    Volba padla opět na Volkswagen, konkrétně na Polo S2000, které do té doby sbíralo úspěchy převážně v Jižní Americe. Waldherr si s ním v závěru roku 2007 připsal čtvrté místo na Waldviertelu a se stejným vozem ohlásil účast i v nadcházející sezóně.

    Na jejím startu stanul rakouský VW Motorsport s dvojicí vozů Polo S2000 a kvalitní jezdeckou sestavou Kris Rosenberger, Andreas Waldherr. Ačkoliv řada odborníků věřila spíše zkušenějšímu Rosenbergerovi, Waldherr svého soupeře na všech soutěžích převyšoval. Na Bosch Rallye dosáhl svého premiérového prvenství v absolutní klasifikaci, které zopakoval i na propršené soutěži v Admontu. Přidal ještě druhé místo v Krumbachu – to bylo ale také vše, co v sezóně dokončil.

    V posledních dvou sezónách už Waldherrovi „bedna“ v šampionátu neunikla, stále více však bylo vidět, že starší Polo konkurenci přestává stačit.

    Posledním Andyho velkým vítězstvím byla březnová Lavanttal Rallye 2009, kde se dočkal cenného skalpu Baumschlagerovy čerstvě nasazené Fabie S2000. Po zlatém věnci sahal i na dalších dvou soutěžích – na Jänneru jej o zlato připravila špatná volba pneumatik s následnou havárií, v Admontu pak technická závada v úvodní fázi soutěže. Výsledkem rozpačité sezóny (čtyři stupně vítězů, tři výpadky) byla třetí příčka v tabulce za Baumschlagerem a Stohlem.

    Během loňského roku Waldherrův tým hodně laboroval s vozem, aby jej přiblížil konkurenci. Konečně se dostavila dosud chybějící spolehlivost, bohužel však na úkor rychlosti. Důkazem budiž, že na úvodních třech soutěžích šampionátu sice Waldherr ani jednou nechyběl v cíli, zato však pokaždé skončil až za stupni vítězů. Obrat k lepšímu nastal na červencovém Mariboru, kde prohnal Baumschlagera a se ztrátou pouhé čtvrt minuty skončil druhý. Ve zbytku sezóny však výsledky nadále zůstávaly za očekáváním a ke konečnému titulu vicemistra Waldherrovi pomohla především kontroverzní diskvalifikace Harracha na Waldviertelu.

    I přes zákulisní dohady o možném přestupu do Fabie se i na startu letošní sezóny rodák z Aspangu objevil v divácky atraktivním Polu S2000 (které prošlo během jara rozsáhlou renovací). Poslední Andyho závodnický úspěch přinesla dubnová Bosch Rallye, na které si den po svých 43. narozeninách přijel na rampu pro bronzový věnec. Ukázal zde především svůj cit pro jízdu na mokrém povrchu, díky kterému dlouho držel v šachu i Baumschlagera.

    Na slovinský Maribor jej nepustily horečky v týdnu před startem, a tak zcela naposledy byl v soutěžním voze k vidění na květnovém Judenburgu. Tam jej závada převodovky bohužel vyřadila už na druhém testu.

    Andy měl klidný jezdecký projev. Málokdy se svým vozem létal ze strany na stranu, povětšinou preferoval spíše čistý styl jízdy. Tento rys se ještě prohloubil po přestupu do vozu S2000. Tajemství jeho úspěchu spočívalo především v rychlých pasážích, kde měl své Polo skvěle v ruce. Mezi jeho mírné slabiny naopak patřila šotolina. Fakt, že patřil mezi univerzální jezdce s širokým záběrem, dokládá jeho účast na 24hodinovce v Dubai, na které v roce 2006 skončil třetí.

    Soutěžní piloti se často pohybují na hranici svých možností a pro riskantní průjezd nejdou daleko. Řítit se mezi stromy rychlostí kolem 200 km/h vyžaduje nejen obrovskou odvahu, ale ke zvládnutí je potřeba i pořádný kus štěstí. Andymu Waldherrovi za volantem štěstí nechybělo, žádná z jeho havárií totiž neskončila vážným zraněním. Je ironií osudu, že jej štěstěna opustila v tu nejméně očekávatelnou chvíli – uprostřed běžných prací v dílně. Uprostřed prací, které byly jeho denním chlebem. Pro rakouský rally sport znamená jeho smrt obrovskou ztrátu.

    Zanechal po sobě manželku Gabriele a 17letého syna Lucu, který svému otci v zázemí týmu pomáhal.

    Čest Andyho památce.

    Andreas Waldherr jezdci Rakousko vzpomínka
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Jiří Dokulil

    Člověk mnoha zájmů a koníčků, který si již vyzkoušel práci televizního redaktora i vyučujícího na vysoké škole. Celoživotní nadšenec pro rallysport, od roku 2007 redaktor časopisu Rally, občasný komentátor startovních a cílových ramp a příležitostný reportážní fotograf.

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák31.7.2025

    VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

    Ivo Nowi Novák13.7.2025

    Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

    Ivo Nowi Novák29.12.2024

    Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.