Svět rally zasáhla v uplynulém týdnu velmi smutná zpráva. Nepřehlédnutelný pilot VW Polo S2000 – 43letý Rakušan Andreas Waldherr – tragicky zahynul, když se na něj při práci v dílně zřítilo auto.

Zemřel pilot, který byl svého času nejvážnějším kandidátem převzít po Baumschlagerovi rakouský trůn. Jezdec, jenž prodloužil mezinárodní kariéru vozu Polo S2000 o několik sezón a zajížděl s ním výsledky, které v Evropě nemají obdoby.

Andreas Waldherr

29. 4. 1968 – 6. 7. 2011

Rodák z dolního Rakouska se v prostředí automobilových soutěží pohyboval od počátku 90. let. Jeho úplné začátky jsou spojeny s vozem Seat Ibiza, za jehož volantem sbíral zkušenosti na závodech do vrchu. Přestup do rally přišel v roce 1998 a první úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat.

Pomyslným Andyho „majstrštykem“ byly dieselové vozy. Důkazem budiž, že svou již třetí sezónu v rally zakončil jako rakouský vicemistr vozů s naftovým motorem. V letech 2001 až 2003, kdy se v rámci „D-devítek“ v Rakousku scházela velmi slušná konkurence, se stal třikrát po sobě mistrem této kategorie a se svým nádherným kitovým Golfem byl vidět vysoko i v absolutním pořadí.

Na blátivé rally v Admontu 2003 dokonce sahal po stříbrné medaili za nedostižným Baumschlagerem, až na šotolinových pasážích druhé etapy klesl na páté místo za produkční Lancery.

Waldherr a VW Golf

Výrazné úspěchy v celkovém hodnocení přišly po přestupu do benzínové varianty kitového Golfu. Vůz byl oproti naftovému provedení výrazně lehčí, disponoval výkonem okolo 270 koní a zvláště na suchém asfaltu představoval ve spojení s Waldherrem ďábelsky rychlou kombinaci. Mezi dvoukolkami býval pilot volkswagenu těžko k poražení, v absolutní klasifikaci zpravidla nestačil na „wéercéčka“ a později na „áčkové“ Lancery Baumschlagera či Wittmanna juniora. V sezónách 2006 a 2007 získal na jednotlivých soutěžích čtyřikrát stříbrný věnec v absolutním pořadí, aby se na konci roku 2007 rozhodl neperspektivní Golf vyměnit za modernější techniku.

Volba padla opět na Volkswagen, konkrétně na Polo S2000, které do té doby sbíralo úspěchy převážně v Jižní Americe. Waldherr si s ním v závěru roku 2007 připsal čtvrté místo na Waldviertelu a se stejným vozem ohlásil účast i v nadcházející sezóně.

Na jejím startu stanul rakouský VW Motorsport s dvojicí vozů Polo S2000 a kvalitní jezdeckou sestavou Kris Rosenberger, Andreas Waldherr. Ačkoliv řada odborníků věřila spíše zkušenějšímu Rosenbergerovi, Waldherr svého soupeře na všech soutěžích převyšoval. Na Bosch Rallye dosáhl svého premiérového prvenství v absolutní klasifikaci, které zopakoval i na propršené soutěži v Admontu. Přidal ještě druhé místo v Krumbachu – to bylo ale také vše, co v sezóně dokončil.

V posledních dvou sezónách už Waldherrovi „bedna“ v šampionátu neunikla, stále více však bylo vidět, že starší Polo konkurenci přestává stačit.

Posledním Andyho velkým vítězstvím byla březnová Lavanttal Rallye 2009, kde se dočkal cenného skalpu Baumschlagerovy čerstvě nasazené Fabie S2000. Po zlatém věnci sahal i na dalších dvou soutěžích – na Jänneru jej o zlato připravila špatná volba pneumatik s následnou havárií, v Admontu pak technická závada v úvodní fázi soutěže. Výsledkem rozpačité sezóny (čtyři stupně vítězů, tři výpadky) byla třetí příčka v tabulce za Baumschlagerem a Stohlem.

Během loňského roku Waldherrův tým hodně laboroval s vozem, aby jej přiblížil konkurenci. Konečně se dostavila dosud chybějící spolehlivost, bohužel však na úkor rychlosti. Důkazem budiž, že na úvodních třech soutěžích šampionátu sice Waldherr ani jednou nechyběl v cíli, zato však pokaždé skončil až za stupni vítězů. Obrat k lepšímu nastal na červencovém Mariboru, kde prohnal Baumschlagera a se ztrátou pouhé čtvrt minuty skončil druhý. Ve zbytku sezóny však výsledky nadále zůstávaly za očekáváním a ke konečnému titulu vicemistra Waldherrovi pomohla především kontroverzní diskvalifikace Harracha na Waldviertelu.

I přes zákulisní dohady o možném přestupu do Fabie se i na startu letošní sezóny rodák z Aspangu objevil v divácky atraktivním Polu S2000 (které prošlo během jara rozsáhlou renovací). Poslední Andyho závodnický úspěch přinesla dubnová Bosch Rallye, na které si den po svých 43. narozeninách přijel na rampu pro bronzový věnec. Ukázal zde především svůj cit pro jízdu na mokrém povrchu, díky kterému dlouho držel v šachu i Baumschlagera.

Na slovinský Maribor jej nepustily horečky v týdnu před startem, a tak zcela naposledy byl v soutěžním voze k vidění na květnovém Judenburgu. Tam jej závada převodovky bohužel vyřadila už na druhém testu.

Andy měl klidný jezdecký projev. Málokdy se svým vozem létal ze strany na stranu, povětšinou preferoval spíše čistý styl jízdy. Tento rys se ještě prohloubil po přestupu do vozu S2000. Tajemství jeho úspěchu spočívalo především v rychlých pasážích, kde měl své Polo skvěle v ruce. Mezi jeho mírné slabiny naopak patřila šotolina. Fakt, že patřil mezi univerzální jezdce s širokým záběrem, dokládá jeho účast na 24hodinovce v Dubai, na které v roce 2006 skončil třetí.

Soutěžní piloti se často pohybují na hranici svých možností a pro riskantní průjezd nejdou daleko. Řítit se mezi stromy rychlostí kolem 200 km/h vyžaduje nejen obrovskou odvahu, ale ke zvládnutí je potřeba i pořádný kus štěstí. Andymu Waldherrovi za volantem štěstí nechybělo, žádná z jeho havárií totiž neskončila vážným zraněním. Je ironií osudu, že jej štěstěna opustila v tu nejméně očekávatelnou chvíli – uprostřed běžných prací v dílně. Uprostřed prací, které byly jeho denním chlebem. Pro rakouský rally sport znamená jeho smrt obrovskou ztrátu.

Zanechal po sobě manželku Gabriele a 17letého syna Lucu, který svému otci v zázemí týmu pomáhal.

Čest Andyho památce.

Share.

Člověk mnoha zájmů a koníčků, který si již vyzkoušel práci televizního redaktora i vyučujícího na vysoké škole. Celoživotní nadšenec pro rallysport, od roku 2007 redaktor časopisu Rally, občasný komentátor startovních a cílových ramp a příležitostný reportážní fotograf.

Leave A Reply