Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Komentáře/Recenze»Velkolepá oslava na Kopné
    Komentáře/Recenze

    Velkolepá oslava na Kopné

    By Jiří Dokulil17.5.20126 Mins Read

    Rallysprint Kopná 2012

    75% velmi dobrý

    Vynikající startovní listina, náročné tratě, početné publikum, zajímavá zápletka v boji o vítězství. Zkrátka co si přát víc? Ale zásadní chyby v dopravním značení a pořadatelském zabezpečení by se opomíjet neměly.

    Kopná je svátkem sama o sobě a pompézní oslavy by jí pravděpodobně moc neslušely. Rodina Minaříkových, která je od samého počátku s organizací Kopné spjata, proto vsadila na klasiku a narozeninovou párty situovala do osvědčených lokalit v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty.

    Klasika bez chyb

    Připravené menu vypadalo na první pohled lahodně, k jeho zdolání však byl zapotřebí pořádný kus výdrže a odvahy. RZ Májová a (oproti minulosti otočený) Kameňák se poprvé setkaly v itineráři pohromadě a budily oprávněný respekt. Raková se díky množství přístupných míst líbí hlavně divákům, ale zvláště za mokra umí být pořádně zrádná, no a bez tradičního dostaveníčka mezi Kašavou a Všeminou, alias RZ Kopná, by si slušovický sprint snad ani nešlo představit.

    Zatímco z pohledu technické náročnosti se trati zřejmě nedalo nic vytknout, malinko vstřícnější přístup si při oslavách představovali diváci. Zvláště na Májové se nacházelo minimum přístupných míst, Kameňák a Kopná (letos poznamenaná stavebními úpravami v Trnavě) na tom nebyly o mnoho lépe. Fajnšmekrům tak nezbylo než podnikat dlouhé túry po lesích a stráních, pohodlnější diváci si pak ke sledování svých idolů převážně vybírali solidně dostupnou RZ Raková.

    Nejhezčím dárkem pro organizátory byla sestava gratulantů, kterých se sešlo tolik, že se s obtížemi vměstnávali do servisní zóny na dostihové dráze. Nutnost prodloužit první kontrolu přeskupení o 10 minut, aby se startovní pole na trať vůbec vešlo, patří do sféry příjemných starostí, které „Kopňákům“ může závidět většina pořadatelů.

    Jediné, co mohlo organizátory trochu mrzet, byla nevydařená snaha obléci do závodní kombinézy většinu předešlých vítězů Kopné. Kdo se těšil na hvězdy typu Bertoneho či Chovance, ten musel být startovní listinou nakonec trochu zklamán, překvapení se totiž nekonalo. Dosavadní vítěze na trati zastupovali jen hvězdy současnosti Kresta, Tarabus a Odložilík.

    Bez malorážek by to nešlo

    O Kopné se v kuloárech často mluví jako o neoficiálním mistrovství Valašska v rally. Vystižnější označení by však pravděpodobně bylo „rally tisíce malorážkařů“. Právě mezi piloty slabších vozů myšlenka na uspořádání Kopné před více než dvaceti lety vznikla a není náhodou, že jezdci nižších tříd dodnes tvoří nejsilnější část startovního pole. Je velice pozitivním signálem, že zvláště v Poháru ČR se objevují stále nová a nová jména rychlých pilotů, kteří právě prostřednictvím tohoto seriálu podnikají své první krůčky v rally.

    Druhou skupinu tvoří rychlíci, jež mají své začátky za sebou a po prvních zkušenostech v amatérských soutěžích se rozhodli vstoupit do šampionátů pod křídly FASu. Nejperspektivnější z této skupinky, mladý Pavel Steiner, dokázal i s letitým, kouřícím swiftem na techničtějších „erzetách“ porážet kompletní pole svých pohárových kolegů s kvalitními „áčkovými“ vozy. Škoda minutové penalizace za opoždění v časové kontrole, jinak by v poháru skončil absolutně třetí.

    Zatímco pohárové závodění prožívá nadějné období, menší ústup ze slávy zaznamenávají nižší patra sprintového mistrovství. Rychlých střelců povážlivě ubývá a kdo může, ten závodí s mitsubishi. Například dříve velice populární třída „áčkových“ čtrnáctistovek svého času patřila k příjemným oživením startovního pole a čítala minimálně jednu desítku vyrovnaných soupeřů. Letošní počet čtyř vozů na startu zřejmě nepotřebuje delší komentář.

    Ve většině tříd bylo pořadí „zmraženo“ už dávno před koncem a dojíždělo se v poklidu. Výjimku tvořila třída „enkových“ šestnáctistovek, kde nejen že auta neubývají, ale v poslední době přichází i řada velmi rychlých nových či staronových tváří (Daniel Zpěvák, Petr Gargulák). Z dalších nižších tříd si pochvalu za svůj výkon zaslouží vítěz třídy „enkových“ dvoulitrů Martin Rada a nejrychlejší „ropák“ Zbyněk Harásek, kteří zvláště na Májové a Kameňáku znepříjemňovali život výrazně silnějším speciálům kategorie R.

    Rally tisíce zákazů vjezdu

    Jinak vcelku vydařenou organizaci jubilejního ročníku provázelo i několik viditelných přehmatů. Velice nevhodné umisťování zákazů vjezdu bez dodatkových tabulí nutilo posádky, pracovníky týmů, ale i novináře či diváky u trati i při vjezdu do servisu porušovat předpisy a je velkým štěstím, že této situace nevyužil ve svůj prospěch žádný z „aktivních“ příslušníků policie. Pak by se zapotili asi nejen posádky a diváci, ale hlavně pořadatelé.

    Občas zaskřípalo i pořadatelské zajištění. Traťových komisařů bylo velmi poskromnu, a třebaže povětšinou plnili svou práci dobře a bez prvků „řízené buzerace“ (výjimku tvořil aktivní pořadatel na Chrastěšovských pasekách), jejich počet nestačil na to, aby dokázali početné publikum držet dostatečně pod kontrolou. Velmi nepříjemnou kaňku pak zanechala událost ze závěru páté rychlostní zkoušky, kde zaparkované auto v únikové zóně přispělo k vážné havárii posádky Lumír Galia – Ota Hloušek. Nepříjemné zranění pilota po ráně do stromu následně znovu otevřelo již mnohokrát omílanou (ale potřebnou) diskusi o povinném používání bezpečnostního systému HANS na našich soutěžích.

    Co se týče celkové koncepce soutěže, do budoucna by možná stálo za zvážení, zda současná trať není pro sprintery a poháristy (jimž by měla být náročnost závodu přizpůsobena především) až příliš náročná. Nemalé procento posádek letos na Kopné absolvovala jeden z prvních startů v životě a své první zkušenosti se závodním tempem byli nuceni nabírat v terénu, který bývá leckdy silným soustem i pro mnohem ostřílenější sestavu účastníků Barum rally. Návrat loni zařazené RZ Hvozdná místo letošní Májové by možná do budoucna nebyl od věcí, navíc by prospěl pestrosti tratě a potěšil by jistě i diváky.

    „Malina“ dotahuje „Staňu“

    To nejlepší patří na konec, a tak se ještě v krátkosti podívejme na dění v absolutní špičce. Poslední přeplňovaná „wéercéčka“ jsou neobyčejně silná a rychlá, ale už na první pohled je vidět, že s nimi není tolik legrace jako s jejich dřívějšími předchůdci. Motory se nevytáčí do vysokých otáček, nejsou tak hlučné a vzhledem k vynikajícím podvozkům působí jízda velmi klidně. Paradoxně jedna z mála příležitostí, jak vidět C-čtyřku Tomáše Kostky ve smyku, skončila havárií s fatálními následky.

    Roman Kresta si na Kopné zavzpomínal na nejslavnější sezonu své kariéry a jel přesně tak, jak se s „wéercéčkem“ sluší a patří. Vrcholem jeho víkendového představení byl odvážný průlet zmoklou RZ Kopná na řezaném slicku, před kterým se nedá nic jiného než smeknout.

    Málokdo si u cílové rampy uvědomil, že populární „Malina“ se čtvrtým vítězstvím na domácí soutěži ve statistice přiblížil rekordmanovi historie Kopné a někdejšímu valašskému králi Stanislavu Chovancovi, jenž se do galerie vítězů zapsal pětkrát. Nesmrtelného „Staňu“ může v počtu výher dostihnout již příští rok. Staňův nezapomenutelný kousek z roku 1997 (double vítězství s toyotou a fordem) už ale patrně nepřekoná nikdo…

    Česko komentář Rallysprint Kopná rallysprinty
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Jiří Dokulil

    Člověk mnoha zájmů a koníčků, který si již vyzkoušel práci televizního redaktora i vyučujícího na vysoké škole. Celoživotní nadšenec pro rallysport, od roku 2007 redaktor časopisu Rally, občasný komentátor startovních a cílových ramp a příležitostný reportážní fotograf.

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    9.0
    Ivo Nowi Novák27.5.2021

    KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

    9.3
    Ivo Nowi Novák13.5.2021

    KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

    6.5
    Ivo Nowi Novák2.4.2021

    KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.