Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Osobnosti»Ve Švédsku uctí památku Ove Anderssona
    Osobnosti

    Ve Švédsku uctí památku Ove Anderssona

    By Zdeněk Weiser19.3.20124 Mins Read

    Švédsko dlouhá léta udávalo tón ve světě automobilových soutěží. Nebyly to jen domácí značky Volvo, Saab a mistři světa Stig Blomqvist a Björn Waldegaard, kteří proslavili „Tre Kronors“ v rally. Do historie se zapsal i Ove Andersson, který stál za úspěchy značky Toyota v rallysportu.

    Toyoty týmu TTE Historic

    V rámci čtyřletého výročí tragické nehody Ove Anderssona hodlají severské soutěžní hvězdy současnosti i nedávné minulosti uctít stylově jeho památku. Při červencové Midnattssolsrallyt budou vystaveny soutěžní Toyoty z let 1973 – 2001, které vznikly v týmu TTE (Toyota Team Europe) pod vedením Anderssona.

    Při Rally Půlnočního slunce budou s toyotami mj. startovat tři špičkoví finští jezdci. Juha Kankkunen a Mikko Hirvonen nastoupí s modely Celica, veterán Hannu Mikkola bude mít k dispozici Corollu 1600 Levin. Jedná se o repliku vozu, se kterým Mikkola vyhrál Rallye 1000 jezer v roce 1975.

    Ve startovní listině nebudou chybět ani Anderssonovi synové. Roger bude pilotovat starou Toyotu Celicu TA22 z roku 1973, Fredrik pojede s kompaktním, o dva roky novějším modelem Corolla TE20.

    Midnattssolsrallyt se vrací

    Rally Půlnočního slunce se jezdila v letech 1950 – 1964 a byla ve své době nejvýznamnější soutěží ve Skandinávii. Konala se v létě na náročných lesních šotolinových tratích. V polovině šedesátých let byla přetransformována na zimní soutěž a pod názvem

    Švédská rally je od roku 1973 součástí mistrovství světa. V roce 2006 vstala tradiční slavná soutěž z popela a stala se významnou rally pro historické vozy. Při loňském ročníku zvítězil překvapivě okruhový pilot Kenny Bräck (vítěz Indy 500), který těsně porazil zkušeného soutěžáka Kennetha Bäcklunda (oba Ford Escort 1800 RS). Za nimi skončila známá jména Stig Blomqvist, Björn Waldegaard a Aake Andersson. Všichni tři slavní jezdci startovali na vozech Porsche Carrera RS.

    Letos se Midnattssolsrallyt (18. – 21. 7.) bezpochyby opět zařadí po bok Legend Boucles de Spa, Eifel Rallye Festivalu a italských Rally Legend.

    Skromný Švéd Ove Andersson

    Ove Andersson je spojován výhradně se značkou Toyota, kterou přivedl k 42 vítězstvím v soutěžích MS. Jeho největší jezdecké úspěchy se však pojí k francouzským vozům. S autem japonské značky Toyota, se kterou byl spojen pětatřicet let, triumfoval pouze na jedné jihoafrické soutěži v roce 1973. Je paradoxem, že jeho život ukončil náraz do nákladního auta se jménem Toyota na přídi. Stalo se tak v JAR, krajině, kterou miloval a kam se později z rodného Švédska přestěhoval. Bylo mu 70 let.

    Své největší jezdecké úspěchy sklízel za volantem Renaultu Alpine A110 počátkem sedmdesátých let. Ove vyhrál Rallye Monte Carlo, SanRemo, rakouskou Alpskou jízdu i devastující zkoušku techniky Rally Akropolis. Introvertní Švéd měl dokonalý cit pro techniku a s minimem nářadí dokázal udělat v buši generálku motoru. Také svůj poslední velký úspěch v roli jezdce vybojoval ve francouzském týmu.

    Z notorického smolaře se stal první jezdec v historii, který vyhrál obě nejvýznamnější světové soutěže Rallye Monte Carlo i Rally Safari. Bylo mu 37 let a podle vlastních slov už byl na závodění příliš starý. Byl neuvěřitelně skromný. Když zvítězil, byla to zásluha auta. Když prohrál, byla to jeho chyba.

    Fakta však hovořila jasně. Outsider Ove Andersson se slabým a těžkým Peugeotem 504 deklasoval při Rally Safari 1975 jasné favority Munariho a Waldegaarda s legendárními Lanciemi Stratos. V té době už pracoval pro Toyotu a u francouzského týmu pouze hostoval.

    Do Keňi přijel na poslední chvíli a trénoval pouhé tři dny. Měl pod kapotou pouhých 160 koní, stratosy disponovaly téměř dvojnásobným výkonem a byly o 300 kg lehčí. Za těchto okolností si jel své osamocené blues. Zatímco ostatní závodili a měli technické problémy, Ove se potýkal jen s prokluzující spojkou. Když se na jeho hlavu na cílové rampě snášely proudy šampaňského, nevěřícně kroutil hlavou. „Je mi líto Björna, to on si zasloužil vyhrát,“ meditoval překvapený vítěz.

    jezdci Ove Andersson Švédsko Toyota
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Zdeněk Weiser

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák31.7.2025

    VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

    Ivo Nowi Novák13.7.2025

    Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

    Ivo Nowi Novák29.12.2024

    Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.