Po startu ve velkém stylu na Rallye Monte Carlo míří mistrovství světa WRC do Skandinávie na Rally Švédsko, jejíž část se ale pojede také v Norsku. Po přesvědčivém vítězství v Knížectví čekají osminásobné mistry světa Sébastiena Loeba a Daniela Elenu severští piloti, navíc na jejich domácí půdě.
Velké změny na úvod
Vítězové posledních dvou ročníků z let 2010 a 2011, Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, se tentokráte pokusí o prodloužení série a jejich první vítězství v barvách Citroën Total World Rally Teamu. Navíc na typicky severském povrchu, na sněhu a ledu, na rally, jež předchází hned šestici podniků, které se následně pojedou na šotolině. Centrem rally je sice dál Karlstad, hlavní město kraje Värmland, nicméně formát rally pro rok 2012 se změnil. Změna největší přijde hned ve čtvrtečním programu, kdy se jede kvalifikační etapa, poprvé v historii světového šampionátu v rally. Tento systém se bude využívat hlavně na šotolinových rally a má nejlepším pilotům umožnit výběr jejich startovní pozice. Má tak eliminovat problémy, které těmto jezdcům přinášela povinnost vymetat trať. Páteční program prvního soutěžního dne zavede posádky do Norska, kde se pojede na speciálkách z Rally Norsko 2009.
Loeb: Už žádné vymetání trati
Vítězové Rallye Monte Carlo, Sébastien Loeb a Daniel Elena, se do Švédska vracejí tam, kde se jim podařilo vyhrát zatím jen jednou, a to v roce 2004. Přesto chtějí osminásobní světoví šampioni zvítězit.
„I když to není můj oblíbený povrch, na kterém bych exceloval, mám rád zdejší konkurenční atmosféru. Je to totiž jedna z nejpříjemnějších rally celé sezony," komentoval rally Sébastien Loeb.
„Když se podíváte na moje starty na předcházejících ročnících, často se mi tu vše díky podmínkám komplikovalo. Například v roce 2008, kdy jsem tu skončil mimo trať, to vůbec nebyla zimní rally. Tehdy šly teploty nad nulu a led se změnil v bláto. Loni jsem dojel šestý, když jsem šanci na vítězství ztratil vymetáním sněhem čerstvě zapadané trati první den a pak i defektem pneumatiky. Kdyby byly tratě pokryté souvislou vrstvou sněhu a ledu, myslím, že bych mohl být stejně rychlý jako moji soupeři."
Právě Sébastien Loeb býval v minulých letech nejvíce postižený vymetáním trati, a tak je s novými změnami sportovních předpisů spokojený. „Říkal jsem, že předchozí systém je nespravedlivý k vedoucímu jezdci šampionátu na každé rally. Teď ovšem budu muset v případě špatného umístění dávat vinu jen sám sobě. Nebude to ale lehké vybrat si tu správnou pozici na startu. Ve Švédsku několik prvních jezdců rozbije vrstvu ledu a pro další piloty pak nastávají problémy při vyjetí z ideální závodní linie. Pro prvního ale může být zase nevýhodou, pokud přes noc nepřijde sněžení s prašanem. Nesmíme podcenit žádný z faktorů."
Pro dobrou přípravu na tuto rally testoval Citroën Total World Rally Team a jeho piloti Mikko Hirvonen a pak i Sébastien Loeb v Norsku. „Mikko se připojil k týmu a vnesl spoustu vlastních zkušeností. Pomohl vylepšit nastavení DS3 WRC na ledu," přidal se Séb. „Vyzkoušel jsem jeho nastavení a hned jsem se cítil jistější. Oproti loňsku jsme udělali velký pokrok."
„Po vítězství v posledních dvou ročnících Rally Švédsko nemám jiný cíl, než vyhrát znovu," potvrdil Mikko Hirvonen. „Myslím, že to bude rozhodně těsnější boj než v Monte Carlu, protože na startu budeme mít všichni shodné pneumatiky. Je to pro mě nová výzva a velká motivace."