Z obsahu časopisu RALLY 2/11 – Dnes už téměř zapomenutá britská značka Triumph se na sklonku osmdesátých let zapsala do historie automobilových soutěží sportovním kupé TR7 s nízkou klínovitou karoserií.

Díky silnému motoru a umění Tonyho Ponda získal atraktivní vůz několik vítězství na asfaltových soutěžích. Ačkoliv byl v mnoha ohledech podobný Lancii Stratos HF, jejího věhlasu zdaleka nedosáhl.

Triumph v rally

Historie automobilky Triumph Motor Company spadá až do devatenáctého století. Tradiční britská značka začala vyrábět auta po první světové válce. Proslavila se zejména sportovními modely Triumph TR2, 3 a Spitfire. V rally se firma začala angažovat až na počátku sedmdesátých letech. Pokrokový sedan Dolomite Sprint s dvoulitrovým šestnáctiventilovým motorem byl odpovědí koncernu British Leyland na silné vozy BMW 2002 Tii a Alfa Romeo GTV. Na rozdíl od konkurence však měl těžkou karoserii a nespolehlivý motor.

Během první soutěžní sezony 1974 nezaznamenal vinou série technických problémů ani jediný výsledek. Situace se zlepšila o rok později, kdy Brian Culcheth vyhrál na RAC Rally sériovou skupinu 1. V roce 1976 tým posílil Tony Pond a triumfy sbíraly na britských ostrovech další úspěchy ve své kategorii. Ve druhé polovině roku už startovaly modely Dolomite Sprint po boku nové týmové zbraně TR7 a jejich dny byly pomalu sečteny.

Na Skotské rally vyhrál Triumph týmovou klasifikaci, když dvě „sedmičky“ doplnil na 12. příčce Ryanův Dolomite Sprint. Poslední tovární nasazení se odehrálo na Manx Rally 1977, kde Pat Ryan vyhrál skupinu 1 a celkově obsadil sedmou příčku.

Kompletní text najdete v novém čísle časopisu Rally (2/11), který v tomto týdnu vychází.

Největší úspěchy
1977 Boucles de Spa 1. místo (Tony Pond)
1978 24 Hours of Ypres 1. místo (Tony Pond)
1978 Manx Rally 1. místo (Tony Pond)
1980 24 Hours of Ypres 1. místo (Tony Pond)
1980 Rally 1000 jezer 3. místo (Per Eklund)
1980 Manx Rally 1. místo (Tony Pond)

Triumph TR7 V8 (1980) – technické parametry

Motor: Vidlicový osmiválec Rover P-5B/ SD1 o objemu 3492 ccm (vrtání 88,2 x zdvih 71,1 mm) uložený vpředu podélně. Ventilový rozvod OHV s dvojitým řetězem. Kompresní poměr 10,7 : 1, nejvyšší výkon 295 k při 7500 ot/min. Největší krouticí moment 340 Nm při 5500 ot/min. Čtyři dvojité karburátory Weber DCOE 45 mm. Mazání suchou olejovou skříní, olejový chladič.

Převodovka: Pohon zadních kol. Modifikovaná pětistupňová převodovka Rover SD1, diferenciál s omezenou svorností Quaiffe, jednokotoučová spojka AP. Hřebenové řízení s posilovačem.

Podvozek: Vpředu zavěšení kol typu McPherson, zadní tuhá náprava s oblými rameny a Panhardskou tyčí, plynokapalinové tlumiče pérování Bilstein, na obou nápravách stabilizátory a vinuté pružiny. Vpředu ventilované kotoučové brzdy průměru 266 mm, vzadu plné kotouče pr. 266 mm. Hydraulická ruční brzda. Třináctipalcová kola 7 x 13″, pneumatiky Dunlop 205/60 – 13.

Rozměry a hmotnost: Dvoudveřová samonosná ocelová karoserie. Délka 4060 mm, šířka 1680 mm, výška 1270 mm, rozvor 2159 mm, rozchod kol 1409/ 1404 mm. Homologační hmotnost 1070 kg.

Datum homologace 1. 4. 1978

Sdílet

O autorovi

Komentáře