Turín. Severoitalské průmyslové město, které dalo vzniknout legendě. V polovině osmdesátých let, v labyrintu ulic města tabulkové čokolády, povstala ze skic a modelářské hlíny královna rychlostních zkoušek. Vyslovení jejího jména dodnes vzbuzuje zasloužený respekt.
Zrození legendy
Na konci roku 1986 se rozhodnutím FISA stala skupina B minulostí. Náhlá změna pravidel zanechala spoustu výrobců bez vhodného vozu pro stavbu speciálu skupiny A. Lancia byla výjimkou. Model s označením Delta HF 4WD, s dvoulitrovým přeplňovaným motorem a pohonem všech čtyřech kol, se ukázal jako skvělý základ pro nový závodní vůz.
Už při prvním ostrém nasazení v legendární Rallye Monte Carlo 1987 obsadila horká novinka turínské skvadry první dvě místa.
Započala tím šestiletou italskou nadvládu Delty (1987-1992) na tratích rychlostních zkoušek mistrovství světa. Za tuto dobu si do historických tabulek zapsala 46 vítězství a šestkrát po sobě vybojovala titul v poháru konstruktérů. Jako bonus pak dva ze svých pilotů dovezla k titulům mistra světa (Biasion 1988,1989 / Kankkunen 1987,1991).
Spolupráce automobilky Lancia a vermutového gigantu Martini vytvořila nadčasovou jižanskou kombinaci, která se dokázala vytetovat do paměti snad každého jedince, který kdy jen trochu přičichnul k rallysportu. Dodnes existuje mnoho pilotů, kteří by rádi za volant plnotučné “áčkové” Delty usedli a ochutnali, jaké pocity zažívali rytíři rychlostních zkoušek na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století.
Tři turínské grácie na prodej
Vážní a solventní zájemci mají aktuálně možnost si tento vlhký sen splnit. Italská společnost Autoluce se pohybuje v oblasti prodeje exkluzivních sportovních vozů již čtyřicet let. Jejím útočištěm je univerzitní město Modena, která je zároveň domovem ikonické značky Ferrari. Není tedy s podivem, že v nabídce Autoluce převládají právě vozy se vzpínajícím se koněm ve znaku. Mezi početné stádo cavallino rampante se nyní podařilo infiltrovat třem turínským gráciím s tím nejlepším rodokmenem. Připravte si peněženky, jedeme z Vesuvu!
Lancia Delta HF Integrale 8V “Martini Racing” (TO74781L)
Na počátku roku 1989 postavili ve fabrice Abarth několik testovacích mul v různých konfiguracích. TO74780L a 1L s odlehčenými karoseriemi pro použití v asfaltových závodech. TO74782L a 3L “v obrněných” verzích pro rozbitou Safari rallye a TO74784L a 5L pro závodění na běžné šotolině. Všechny zmíněné vozy rozhodujícím způsobem přispěly k vývoji technických inovací zavedených pro novou závodní sezónu.
Asfaltovou verzi s registrační značkou TO74781L použil jako testovací vůz před Rallye Monte Carlo 1989 tovární pilot Miki Biasion. Abarth speciál posléze prodal německému týmu Holzer, který s podporou mateřské společnosti provedl plánované mechanické a karosářské aktualizace dle nejnovější homologace. Poté byl používán, stále s agregátem s osmi ventily, v německém šampionátu. V roce 1990 byl po přestavbě na verzi 16V odprodán francouzské společnosti Grenoble Auto Sport.
Ke konci devadesátých let byla Delta repatriována společností Autoieri, která ji v roce 2015 prodala současnému majiteli. Ten nechal provést pečlivou renovaci u KeySport Rimini, specialistů na značku Lancia. Vůz poté získal certifikát originality od FCA Heritage – Lancia Classiche.
Původní výbava Abarth zůstala zachována, a to včetně sedaček se jmény posádky. Pod kapotou bije osmiventilový agregát, vedený řídící jednotkou IAW70 a kooperující se šestistupňovou převodovkou R70.
Lancia Delta HF Integrale 8V “Michelin” (TO82957H)
Tým Lancia Martini obouval na své vozy závodní pneumatiky francouzské značky Michelin. Aby synergie obou značek byla co nejdokonalejší, postavili v Abarthu mulu určenou pouze pro testování pneumatik.
V polovině června roku 1988 obdržel Lancii pro plnění svých úkolů vývojový tým pneumatikářů Michelin. Absolvoval s ní vývojové testy asfaltových pryží na ostrově Elba, s Raffaele “Lele” Pintem za volantem. Na šotolinových tratích v okolí portugalského Estorilu Deltu při testech vodil tovární pilot Markku Alén.
Po skončení “bibendovské” mise byla laboratorní Lancia odprodána týmu Meteco Corse. Paolo Duberti s ní závodil až do roku 1993 a s technickou podporou Jolly Autosport Flavia Davisoda dosahoval významných výsledků v rámci italského poháru.
V současné době se díky zkušenostem tým K-SPORT vůz vrátil do své původní konfigurace a obdržel certifikát autentičnosti FCA Heritage-Lancia Classiche.
Lancia Delta HF Integrale 8V “Safari” (TO51892N)
Opravdová třešnička v koktejlu s Martini. Třetí soutěž sezony 1990, africká Safari rallye, byla na dohled. Turínský tým nechtěl nic ponechat náhodě a toužil zopakovat své úspěchy z předchozích dvou ročníků.
V dílnách Abarth proto vznikly tři zbrusu nové závodní vozy – TO51887N pro Biasiona a Siviera, TO54910N pro Kankkunena a Piironena a TO54911N pro Fioria s Pirollem. Aby se předešlo mechanickým problémům, byly všechny Lancie osazeny pouze motory s osmiventilovou hlavou starší koncepce (v té době už tým používal 16V agregáty). Zaručovaly větší spolehlivost, i když na úkor výkonu. Ten však v tak těžké rally, jakou Safari bezesporu byla, nebyl až tak důležitý.
Jako rychlé asistence a případné zdroje náhradních dílů sloužily další dvě ostré Lancie. Tu s registrační značkou TO51888N řídil známý italský soutěžák Dario Cerrato. S druhým vozem (aktuálně nabízeným), opatřeným značkou TO51882N, jel trochu netradičně mechanik Giaocomo Luci. Ten musel pro technické problémy vzdát, ale…
Magické příběhy
Je více než pravděpodobné, že právě tato Lancia se stala hlavním aktérem diskutované, avšak nikdy nepřiznané výměny vozů během závodu. Juha Kankkunen se totiž potýkal s vážnými technickými trablemi, které měly jeho speciál vyřadit ze závodu. Aby však nemusel odstoupit, proslýchá se, že právě stíhací auto, které řídil Luchi, posloužilo jako “náhrada” nepojízdné Lancie “KKK”.
Kde není žalobce, není soudce a proto si dodnes ono nikdy nepotvrzené obvinění zachovává punc pohádkovosti. Nabízenou Deltu navíc halí do tajemného roucha čpícího historickou jedinečností, které se může promítnout do její ceny.
To není všechno. Nabízená Lancia zažila ještě před fází nekonečného afrického otloukání krátkou kariéru filmové hvězdy. Stala se hlavní protagonistkou krátkometrážního filmu “Lancia Works Abarth Magic”, který podrobně popisoval celý popis stavby, počínaje holou karoserií a konče zátěžovými testy na polygonu La Mandria.
V roce 1994 byla Delta věnována jako dražební artikl pro charitativní maraton TELETHON, odkud si ji nakonec odvezl jeden nejmenovaný piemontský sběratel. V jeho garáži přebývala po dobu deseti let, kdy ji prodal do jedné z prestižních sbírek, skádající se z vozů automobilky Lancia.
V současné době se automobil pyšní certifikátem pravosti FCA Heritage – Lancia Classiche. Ač nebyl nikdy restaurován, nachází se ve výjimečné kondici. Zachovány zůstaly všechny aspekty původního nastavení, včetně agregátu i převodovky. Krásným detailem, dokreslujícím celek, je pak originální keňský pojistný kupon, vystavený Vicem Prestonem (významný keňský rallyový jezdec).
Turínské časové kapsle
Přepadla vás spalující touha vlastnit některou ze tří turínských časových kapslí? V tom případě mám pro vás dvě zprávy – špatnou a dobrou, jak bývá v pohádkách nepsaným pravidlem. Začněme tou méně pozitivní. Nachystejte si na nákup pořádný balík. Auta s příběhem prostě něco stojí.
Dobrou zprávou je, že v roce 2002 byla zrušena italská národní měna, známá pod názvem “lira”. Kdyby se tak nestalo, mohli bychom s nadsázkou říci, že za každou z nabízených Lancií by současný prodejce požadoval částku s minimálně patnácti nulami na konci. Jako bonus byste museli ono ohromné množství bankovek dopravit k prodejci nejspíše v krabici od vína. A tento transfer hotovosti bývá, alespoň v našich končinách, velmi problematický.
1 komentář
Supr článek plný hodně zajímavých informací. Životní příběh jednotlivých soutěžních kousků je někdy fascinující, pro mě hlavně značky Lancia, a úplně nejvíc pak samozřejmě „essequattro“. Je zajímavé, za jakým účelem se některé exempláře stavěli a jak se pak různě pohybovali po světě.
Díky😉