Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Rallylegend San Marino 2025

      4.11.2025

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»FOR SALE»Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale
    Lancia Delta Integrale tři turínské gracie banner
    FOR SALE

    Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

    By Ivo Nowi Novák20.7.20246 Mins Read

    Turín. Severoitalské průmyslové město, které dalo vzniknout legendě. V polovině osmdesátých let, v labyrintu ulic města tabulkové čokolády, povstala ze skic a modelářské hlíny královna rychlostních zkoušek. Vyslovení jejího jména dodnes vzbuzuje zasloužený respekt.

    Zrození legendy

    Na konci roku 1986 se rozhodnutím FISA stala skupina B minulostí. Náhlá změna pravidel zanechala spoustu výrobců bez vhodného vozu pro stavbu speciálu skupiny A. Lancia byla výjimkou. Model s označením Delta HF 4WD, s dvoulitrovým přeplňovaným motorem a pohonem všech čtyřech kol, se ukázal jako skvělý základ pro nový závodní vůz. Už při prvním ostrém nasazení v legendární Rallye Monte Carlo 1987 obsadila horká novinka turínské skvadry první dvě místa. Započala tím šestiletou italskou nadvládu Delty (1987-1992) na tratích rychlostních zkoušek mistrovství světa. Za tuto dobu si do historických tabulek zapsala 46 vítězství a šestkrát po sobě vybojovala titul v poháru konstruktérů. Jako bonus pak dva ze svých pilotů dovezla k titulům mistra světa (Biasion 1988,1989 / Kankkunen 1987,1991).

    Spolupráce automobilky Lancia a vermutového gigantu Martini vytvořila nadčasovou jižanskou kombinaci, která se dokázala vytetovat do paměti snad každého jedince, který kdy jen trochu přičichnul k rallysportu. Dodnes existuje mnoho pilotů, kteří by rádi za volant plnotučné “áčkové” Delty usedli a ochutnali, jaké pocity zažívali rytíři rychlostních zkoušek na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století.

    Tři turínské grácie na prodej

    Vážní a solventní zájemci mají aktuálně možnost si tento vlhký sen splnit. Italská společnost Autoluce se pohybuje v oblasti prodeje exkluzivních sportovních vozů již čtyřicet let. Jejím útočištěm je univerzitní město Modena, která je zároveň domovem ikonické značky Ferrari. Není tedy s podivem, že v nabídce Autoluce převládají právě vozy se vzpínajícím se koněm ve znaku. Mezi početné stádo cavallino rampante se nyní podařilo infiltrovat třem turínským gráciím s tím nejlepším rodokmenem. Připravte si peněženky, jedeme z Vesuvu!

    Lancia Delta HF Integrale 8V “Martini Racing” (TO74781L)

    Na počátku roku 1989 postavili ve fabrice Abarth několik testovacích mul v různých konfiguracích. TO74780L a 1L s odlehčenými karoseriemi pro použití v asfaltových závodech. TO74782L a 3L “v obrněných” verzích pro rozbitou Safari rallye a TO74784L a 5L pro závodění na běžné šotolině. Všechny zmíněné vozy rozhodujícím způsobem přispěly k vývoji technických inovací zavedených pro novou závodní sezónu.

    Asfaltovou verzi s registrační značkou TO74781L použil jako testovací vůz před Rallye Monte Carlo 1989 tovární pilot Miki Biasion. Abarth speciál posléze prodal německému týmu Holzer, který s podporou mateřské společnosti provedl plánované mechanické a karosářské aktualizace dle nejnovější homologace. Poté byl používán, stále s agregátem s osmi ventily, v německém šampionátu. V roce 1990 byl po přestavbě na verzi 16V odprodán francouzské společnosti Grenoble Auto Sport.

    Ke konci devadesátých let byla Delta repatriována společností Autoieri, která ji v roce 2015 prodala současnému majiteli. Ten nechal provést pečlivou renovaci u KeySport Rimini, specialistů na značku Lancia. Vůz poté získal certifikát originality od FCA Heritage – Lancia Classiche. Původní výbava Abarth zůstala zachována, a to včetně sedaček se jmény posádky. Pod kapotou bije osmiventilový agregát, vedený řídící jednotkou IAW70 a kooperující se šestistupňovou převodovkou R70.

    Lancia Delta HF Integrale 8V “Michelin” (TO82957H)

    Tým Lancia Martini obouval na své vozy závodní pneumatiky francouzské značky Michelin. Aby synergie obou značek byla co nejdokonalejší, postavili v Abarthu mulu určenou pouze pro testování pneumatik. V polovině června roku 1988 obdržel Lancii pro plnění svých úkolů vývojový tým pneumatikářů Michelin. Absolvoval s ní vývojové testy asfaltových pryží na ostrově Elba, s Raffaele “Lele” Pintem za volantem. Na šotolinových tratích v okolí portugalského Estorilu Deltu při testech vodil tovární pilot Markku Alén.

    Po skončení “bibendovské” mise byla laboratorní Lancia odprodána týmu Meteco Corse. Paolo Duberti s ní závodil až do roku 1993 a s technickou podporou Jolly Autosport Flavia Davisoda dosahoval významných výsledků v rámci italského poháru. V současné době se díky zkušenostem tým K-SPORT vůz vrátil do své původní konfigurace a obdržel certifikát autentičnosti FCA Heritage-Lancia Classiche.

    Lancia Delta HF Integrale 8V “Safari” (TO51892N)

    Opravdová třešnička v koktejlu s Martini. Třetí soutěž sezony 1990, africká Safari rallye, byla na dohled. Turínský tým nechtěl nic ponechat náhodě a toužil zopakovat své úspěchy z předchozích dvou ročníků. V dílnách Abarth proto vznikly tři zbrusu nové závodní vozy – TO51887N pro Biasiona a Siviera, TO54910N pro Kankkunena a Piironena a TO54911N pro Fioria s Pirollem. Aby se předešlo mechanickým problémům, byly všechny Lancie osazeny pouze motory s osmiventilovou hlavou starší koncepce (v té době už tým používal 16V agregáty). Zaručovaly větší spolehlivost, i když na úkor výkonu. Ten však v tak těžké rally, jakou Safari bezesporu byla, nebyl až tak důležitý.

    Jako rychlé asistence a případné zdroje náhradních dílů sloužily další dvě ostré Lancie. Tu s registrační značkou TO51888N řídil známý italský soutěžák Dario Cerrato. S druhým vozem (aktuálně nabízeným), opatřeným značkou TO51882N, jel trochu netradičně mechanik Giaocomo Luci. Ten musel pro technické problémy vzdát, ale…

    Magické příběhy

    Je více než pravděpodobné, že právě tato Lancia se stala hlavním aktérem diskutované, avšak nikdy nepřiznané výměny vozů během závodu. Juha Kankkunen se totiž potýkal s vážnými technickými trablemi, které měly jeho speciál vyřadit ze závodu. Aby však nemusel odstoupit, proslýchá se, že právě stíhací auto, které řídil Luchi, posloužilo jako “náhrada” nepojízdné Lancie “KKK”.

    Kde není žalobce, není soudce a proto si dodnes ono nikdy nepotvrzené obvinění zachovává punc pohádkovosti. Nabízenou Deltu navíc halí do tajemného roucha čpícího historickou jedinečností, které se může promítnout do její ceny.

    To není všechno. Nabízená Lancia zažila ještě před fází nekonečného afrického otloukání krátkou kariéru filmové hvězdy. Stala se hlavní protagonistkou krátkometrážního filmu “Lancia Works Abarth Magic”, který podrobně popisoval celý popis stavby, počínaje holou karoserií a konče zátěžovými testy na polygonu La Mandria.

    V roce 1994 byla Delta věnována jako dražební artikl pro charitativní maraton TELETHON, odkud si ji nakonec odvezl jeden nejmenovaný piemontský sběratel. V jeho garáži přebývala po dobu deseti let, kdy ji prodal do jedné z prestižních sbírek, skádající se z vozů automobilky Lancia. V současné době se automobil pyšní certifikátem pravosti FCA Heritage – Lancia Classiche. Ač nebyl nikdy restaurován, nachází se ve výjimečné kondici. Zachovány zůstaly všechny aspekty původního nastavení, včetně agregátu i převodovky. Krásným detailem, dokreslujícím celek, je pak originální keňský pojistný kupon, vystavený Vicem Prestonem (významný keňský rallyový jezdec).

    Turínské časové kapsle

    Přepadla vás spalující touha vlastnit některou ze tří turínských časových kapslí? V tom případě mám pro vás dvě zprávy – špatnou a dobrou, jak bývá v pohádkách nepsaným pravidlem. Začněme tou méně pozitivní. Nachystejte si na nákup pořádný balík. Auta s příběhem prostě něco stojí.

    Dobrou zprávou je, že v roce 2002 byla zrušena italská národní měna, známá pod názvem “lira”. Kdyby se tak nestalo, mohli bychom s nadsázkou říci, že za každou z nabízených Lancií by současný prodejce požadoval částku s minimálně patnácti nulami na konci. Jako bonus byste museli ono ohromné množství bankovek dopravit k prodejci nejspíše v krabici od vína. A tento transfer hotovosti bývá, alespoň v našich končinách, velmi problematický.

    aukce Itálie Juha Kankkunen Lancia Lancia Delta HF Integrale Markku Alén Michelin Miki Biasion
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák21.8.2025

    AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

    Ivo Nowi Novák15.7.2025

    Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

    Ivo Nowi Novák16.6.2025

    Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

    1 komentář

    1. Martin on 21.7.2024 11:11

      Supr článek plný hodně zajímavých informací. Životní příběh jednotlivých soutěžních kousků je někdy fascinující, pro mě hlavně značky Lancia, a úplně nejvíc pak samozřejmě „essequattro“. Je zajímavé, za jakým účelem se některé exempláře stavěli a jak se pak různě pohybovali po světě.
      Díky😉

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.