Osmadvacetiletý Tomáš Kostka letos naskočil do seriálu sprintrally za volantem speciálu Citroën C4 WRC a společně se zkušeným spolujezdcem Miroslavem Houštěm si už po předposledním závodě zajistili mistrovský titul. Zlínská dvojice korunovala podařenou sezonu i třetím místem na prestižní Barum Czech rally Zlín se Škodou Fabia Super 2000 v barvách stáje Rufa Sport.

Rozhovor s Tomášem Kostkou o sezoně, haváriích na Kopné a v Krkonoších a o plánech do budoucna. Část exkluzivně pro čtenáře RALLYLFE.cz nyní, kompletní článek najdete v novém čísle Rally 9 / 2012, které vychází v tomto týdnu.

Jak těžké bylo přemluvit Miroslava Houště k návratu na post navigátora po tolika letech (naposledy 1997 – pozn. red.)?
„Vzniklo to úplně náhodou, když jeho syn Vít, se kterým jsem dříve jezdíval, nemohl Mikuláš absolvovat. Tak jsem se domluvil s jeho tátou, jenž na tento typ závodu souhlasil. Už při tréninku se do toho dostal, byl na něm vidět zápal a nadšení. Nikdy předtím jsme spolu nejeli, nestartoval v minulosti ani s vozem Super 2000, ale soutěž zvládl po takové době bravurně. Po Mikuláši jsem ho zkusil zlákat na sprinty a klaplo to. Hodně ho to baví."

Miroslav Houšť

Letos jste seriál rallysprintů poznával. Jak se Vám zamlouvaly tratě?
„Principiálně není v Česku pomalá soutěž. Teď odjeté Jeseníky byly jedny z nejtechničtějších závodů v sezoně, ale rychlostní průměry tam byly přesto hodně vysoké. Rychlých míst je na domácích tratích opravdu hodně.
Letos s námi jezdil inženýr se zkušenostmi s Citroënu Racing. Vždy si projel všechny erzety a přiznal, že takové tratě nikde neviděl. Překvapila ho nejen kvalita povrchu, ale také množství úseků na šestku. Tratě často označil vyloženě za nebezpečné…

Ale osobně mi rychlost nevadí. Mám rád rychlá místa a dle mého tam získávám hodně času. Je však fakt, že když se v těchto místech něco stane, je to o průser. Celkově s tím asi ale nejde nic udělat, v Česku zřejmě není už moc kde brát.
Retardéry nejsou pro bezpečnost špatným řešením a jezdecky mi nevadí. Jen by měly být opravdu umístěny v místech, kde to má význam a může to zmírnit následky průjezdu nějakým problémovým místem. Pokud ale jen rozdělí dlouhou rovinu, aby se snížil rychlostní průměr, to nic neřeší.

"Tratě by určitě měl vždy schvalovat nějaký top závodník, který by na nebezpečná místa upozornil." T. K.

Jaké jsou Vaše nejbližší plány?
„Jednáme o startu na Monze, kde italský tým pravidelně jezdí. V posledních ročnících tam s nimi jel i Sébastien Loeb. Dokonce by tam měli mít první privátní DS3 WRC. Ale nevím, jak to vše dopadne.

Jinak už zřejmě závodit nebudu. Chtěl bych však ještě letos absolvovat nějaký test s fabií na šotolině. Nikdy jsem na tom povrchu nejel, a tak, kdybych měl pokračovat v soutěžácké kariéře, určitě bych musel zlepšit své schopnosti i na tomto povrchu. Šotolinových závodů v okolních zemích je docela dost, škoda jen, že u nás chybí. Když je někdo dobrý jen na asfaltu, na mezinárodní scéně je mu to k ničemu. Je potřeba být rychlý na každém povrchu."

Share.
Leave A Reply