Osmadvacetiletý Tomáš Kostka letos naskočil do seriálu sprintrally za volantem speciálu Citroën C4 WRC a společně se zkušeným spolujezdcem Miroslavem Houštěm si už po předposledním závodě zajistili mistrovský titul. Zlínská dvojice korunovala podařenou sezonu i třetím místem na prestižní Barum Czech rally Zlín se Škodou Fabia Super 2000 v barvách stáje Rufa Sport.
Rozhovor s Tomášem Kostkou o sezoně, haváriích na Kopné a v Krkonoších a o plánech do budoucna. Část exkluzivně pro čtenáře RALLYLFE.cz nyní, kompletní článek najdete v novém čísle Rally 9 / 2012, které vychází v tomto týdnu.
Jak těžké bylo přemluvit Miroslava Houště k návratu na post navigátora po tolika letech (naposledy 1997 – pozn. red.)?
„Vzniklo to úplně náhodou, když jeho syn Vít, se kterým jsem dříve jezdíval, nemohl Mikuláš absolvovat. Tak jsem se domluvil s jeho tátou, jenž na tento typ závodu souhlasil. Už při tréninku se do toho dostal, byl na něm vidět zápal a nadšení. Nikdy předtím jsme spolu nejeli, nestartoval v minulosti ani s vozem Super 2000, ale soutěž zvládl po takové době bravurně. Po Mikuláši jsem ho zkusil zlákat na sprinty a klaplo to. Hodně ho to baví."
Letos jste seriál rallysprintů poznával. Jak se Vám zamlouvaly tratě?
„Principiálně není v Česku pomalá soutěž. Teď odjeté Jeseníky byly jedny z nejtechničtějších závodů v sezoně, ale rychlostní průměry tam byly přesto hodně vysoké. Rychlých míst je na domácích tratích opravdu hodně.
Letos s námi jezdil inženýr se zkušenostmi s Citroënu Racing. Vždy si projel všechny erzety a přiznal, že takové tratě nikde neviděl. Překvapila ho nejen kvalita povrchu, ale také množství úseků na šestku. Tratě často označil vyloženě za nebezpečné…
Ale osobně mi rychlost nevadí. Mám rád rychlá místa a dle mého tam získávám hodně času. Je však fakt, že když se v těchto místech něco stane, je to o průser. Celkově s tím asi ale nejde nic udělat, v Česku zřejmě není už moc kde brát.
Retardéry nejsou pro bezpečnost špatným řešením a jezdecky mi nevadí. Jen by měly být opravdu umístěny v místech, kde to má význam a může to zmírnit následky průjezdu nějakým problémovým místem. Pokud ale jen rozdělí dlouhou rovinu, aby se snížil rychlostní průměr, to nic neřeší.
⇥
"Tratě by určitě měl vždy schvalovat nějaký top závodník, který by na nebezpečná místa upozornil." T. K.
Jaké jsou Vaše nejbližší plány?
„Jednáme o startu na Monze, kde italský tým pravidelně jezdí. V posledních ročnících tam s nimi jel i Sébastien Loeb. Dokonce by tam měli mít první privátní DS3 WRC. Ale nevím, jak to vše dopadne.
Jinak už zřejmě závodit nebudu. Chtěl bych však ještě letos absolvovat nějaký test s fabií na šotolině. Nikdy jsem na tom povrchu nejel, a tak, kdybych měl pokračovat v soutěžácké kariéře, určitě bych musel zlepšit své schopnosti i na tomto povrchu. Šotolinových závodů v okolních zemích je docela dost, škoda jen, že u nás chybí. Když je někdo dobrý jen na asfaltu, na mezinárodní scéně je mu to k ničemu. Je potřeba být rychlý na každém povrchu."