Premiéra nového speciálu nejvyšší kategorie WRC koncernu Volkswagen je na dosah. Německý tým má k dispozici dva nejrychlejší a nejambicióznější jezdce současnosti, kteří budou oslabenému týmu Citroën Sport zle zatápět. Jedinou neznámou je otázka techniky. Bude Polo R WRC dostatečně rychlé a spolehlivé?
Hi-Tech puzzle
Volkswagen Motorsport vyvíjel soutěžní speciál kategorie WRC na bázi sériového modelu VW Polo 18 měsíců podle principu minimalizace. Každý díl byl detailně prověřen z hlediska minimálních funkčních rozměrů a hmotnosti. V květnu 2011 byl projekt představen, loni na podzim vyjel na klikaté úzké cesty ve vinicích v okolí Trevíru prototyp „0", na kterém se zkoušely jednotlivé komponenty. Přesně před rokem byl hotov první testovací exemplář VW Polo R WRC. Na jaře se začala testovat druhá odlehčená verze prototypu s vylepšenou kinematikou podvozku. V září se začaly stavět „ostré" exempláře, které odstartují v Rallye Monte Carlo 2013.
Hi-Tech puzzle názvem VW Polo R WRC se skládá z přibližně 3000 dílů, z nichž 1360 bylo nově zkonstruováno přímo pro soutěžní speciál. Do tohoto množství není započítán motor a převodovka. Pohonná jednotka se skládá z dalších 300 komponentů, které byly optimalizovány při simulacích pomocí speciálních počítačových programů. Při vývoji technici vyzkoušeli dva různé poměry vrtání a zdvihu motoru, tři rozdílné hlavy motoru, devět geometrií sacích kanálů, dvě varianty ventilů a nespočet vstřikovačů paliva.
Srdcem vozu je čtyřválcový šestnáctiventilový motor 1,6 TSI s přímým vstřikováním paliva a turbodmychadlem. Disponuje výkonem 315 koní při 6250 ot/min a největším krouticím momentem 425 Nm při 5000 ot/min. Pohonná jednotka je umístěna spolu se sekvenční šestistupňovou převodovkou napříč vozu. Přenos výkonu zajišťuje dvoukotoučová spojka. Převodové ústrojí obsahuje dva lamelové samosvorné diferenciály na přední a zadní nápravě. Závěsy kol typu McPherson jsou osazeny neobvyklými tlumiči pérování ZF, které dovolují propérování 180 mm (asfaltový podvozek) až 270 mm (šotolinový podvozek). Čtyřpístkové kotoučové brzdy s vnitřním chlazením jsou obdobné jako u konkurentů – průměr 355 mm pro asfaltové tratě, pr. 300 mm pro nezpevněný povrch. K dispozici budou osmnáctipalcové nebo patnáctipalcové pneumatiky Michelin. Polo R WRC je dlouhé 3976 mm, široké 1820 mm a vysoké 1356 mm. Rozvor náprav činí 2480 mm. To znamená, že polo je kompaktnější než DS3 WRC i Fiesta WRC. Z 0 na 100 km/h zrychlí 1200 kg těžký vůz za 3,9 sekundy.
Latvala musí změnit styl jízdy
Finský mladík Jari-Matti Latvala má proti svému týmovému kolegovi Ogierovi velký handicap. Zatímco Francouz stál u zrodu nového pola a nesčetněkrát ho testoval, Latvala dostal takovou příležitost teprve na sklonku roku. Jeho výhodou naopak je, že absolvoval kompletní sezonu za volantem konkurenčního Fordu Fiesta WRC, zatímco Ogier se musel spokojit s autem kategorie Super 2000. Jaké jsou Latvalovy dojmy z VW Polo R WRC?
⇥
„Auto má dokonalý podvozek, ale je ještě potřeba zapracovat na motoru," charakterizoval svoji novou zbraň Latvala. „Jsem nadšený z trakce auta. Polo R WRC se pilotuje úplně jinak, než jsem zvyklý. Musím změnit svůj styl jízdy. Auto je stabilnější než fiesta. Zadní náprava drží na cestě jako přibitá a tak smyk není tím nejrychlejším způsobem, jak projet zatáčku. Na šotolině je polo čitelné, ale na asfaltu má ještě rezervy. V posledních týdnech technici pracují zejména na motoru."
⇥
„Zahajuji úplně novou kapitolu své jezdecké kariéry a potřebuji nějaký čas, abych si na všechno zvykl. Teprve ve druhé polovině roku pojedu naplno. Druhou část sezony otevírá Finský rally. To je pro nás Finy prestižní záležitost…", naznačuje své ambice sedmadvacetiletý jezdec.