Jako první vůz značky ŠKODA s pohonem zadních kol, motorem vzadu a samonosnou karoserií je ŠKODA 1000 MB milníkem v téměř 119leté historii automobilky. Prostorný čtyřdveřový vůz byl ve své době na vrcholu v litrové třídě a určoval měřítka v oblasti komfortu, výkonu a techniky.
Zcela nový závod, radikálně nová koncepce vozu, k tomu ve své době nejmodernější motor ve své třídě – ŠKODA 1000 MB byla na jaře 1964 pro značku ŠKODA revolucí. ŠKODA 1000 MB byla v tuzemsku i v zahraniční prodejním šlágrem, trvale posílila pozici značky ŠKODA v automobilovém světě a předznamenala modelovou strategii české automobilky až do konce osmdesátých let dvacátého století. Od dubna 1964 do srpna 1969 bylo vyrobeno celkem 443.000 vozů typu ŠKODA 1000 MB. Více než polovina z nich šla na export, vůz se prodával dokonce až na Novém Zélandu a v Austrálii.
Při vývoji motoru vsadila ŠKODA jako první evropská automobilka na výrobu bloku motoru procesem přesného tlakového odlévání hliníku. Také skříň čtyřstupňové převodovky byla vyráběna pomocí této moderní technologie. ŠKODA tak sáhla po postupu, který v roce 1922 vyvinul český inženýr Josef Polák. Hlavní výhodou bylo podstatné zkrácení doby výroby.
Kapalinou chlazený čtyřválcový motor s rozvodem OHV o výkonu 27 kW (37 k) byl uložen za zadní nápravou. Agregát měl zdvihový objem 988 ccm3. Moderní technické řešení motoru ve spojení s nízkou hmotností vozu – jen 755 kg – přineslo spotřebu pouhých 7 až 8 litrů benzínu na 100 km. Maximální rychlost činila 120 km/h. V roce 1966 byl výkon motoru zvýšen na 32 kW (43 k).
Pro výrobu nového modelu postavila automobilka ŠKODA AUTO na počátku šedesátých let v Mladé Boleslavi zcela nový závod v bezprostředním sousedství původních továrních budov. Nový výrobní závod sestával z nejmodernějších výrobních zařízení ve více než 40 výrobních halách a dalších budovách. V osmdesátihektarovém areálu bylo vybudováno celkem 13 kilometrů nových silnic, bylo položeno také deset kilometrů železničních kolejí a zřízeno nové seřazovací nádraží. Nový závod kromě toho disponoval vlastními hutními provozy.
Před zahájením sériové výbory prošla ŠKODA 1000 MB náročným testováním. Celkem padesát vozů ujelo v roce 1962 celkem 1,6 milionu kilometrů, mimo jiné i při extrémních mrazech v Rusku a na rozpálených prašných horských cestách na Kavkaze.
Škoda 1000 MB se stala také oblíbeným sportovním vozem. Největší úspěchy zaznamenala v provedení pro rallye a dodnes je k vidění na závodech historických automobilů (více o soutěžácké verzi najdete zde).
Dnes patří ŠKODA 1000 MB k nejoblíbenějším veteránům české značky. Zkratka ‚MB‘ znamená Mladá Boleslav, sídlo automobilové značky ŠKODA, číslovka ‚1000′ pak zdvihový objem litrového motoru. Model byl nabízen v několika variantách: vedle základní verze přišla v roce 1966 na trh také provedení se zvýšeným výkonem a elegantní dvoudveřová verze 1000 MBX, která je dnes mezi sběrateli obzvláště ceněná.
Produkce modelové řady ŠKODA 1000 MB
Verze | Počet vyrobených kusů | Rok výroby |
---|---|---|
Celkem | 443 156 | |
1000 MB Standard | 350 174 | 1964 – 1969 |
1000 MB De Luxe | 52 606 | 1966 – 1969 |
1100 MB De Luxe | 22 490 | 1967 – 1969 |
1000 MBT Tourist | 13 091 | 1968 – 1969 |
1000 MBG De Luxe | 3278 | 1966 – 1968 |
1000 MBX De Luxe | 1403 | 1966 – 1968 |
1100 MBX De Luxe | 1114 | 1967 – 1969 |