Výsledek Protonu na Švédské rally 2012
Vše podstatné zaznělo. Výtečné představení PG Anderssona by vydalo na 100%. Nicméně 50% dolů za verdikt komisařů a 25% za neobjektivní PR Protonu.
Znáte ten pocit, kdy si něco podvědomě přejete a jakmile se to stane, přijde rozčarování? Stejný dojem ve mě zanechal výsledek žlutých speciálů Proton Satria Neo S2000 na 60. Sweden rally. Ale popořadě. Začneme tiskovou zprávou značky Proton.
„Poté co PG Andresson dotáhl svou spanilou jízdu do vítězného konce, dělily jezdce s vozem Proton od druhého v pořadí SWRC více než 3 minuty… “ Aha. Zpráva vyšla 16. 2. 2012, tedy tři dny po oznámení verdiktu sportovních komisařů udělit Protonu dvouminutovou penalizaci.
Dále je vyzdvihován fakt, že PG dokonale využil znalost domácího prostředí a specifik náročné a v kalendáři WRC ojedinělé „sněhové“ rally. Systémem start – cíl vedl klasifikaci SWRC a své soupeře deklasoval v řádech minut…
Následují komentáře hlavních postav.
⇥PG Andersson: „Fenomenální víkend a zasloužené vítězství Protonu na druhém podniku SWRC sezony. Již před startem Rallye Monte Carlo jsme věděli, že máme velmi konkurenceschopné auto. Po výpadku na první soutěži jsme toto dokázali tady ve Švédsku. Satria Neo S2000 jednoznačně dominovala po celou dobu rally.“
⇥
John D. Chacko, šé PROTON Marketing, Branding and Motorsports: „Andersson předvedl vynikající jízdu a zajistil Protonu nezapomenutelné představení v seriálu WRC. Výsledek zviditelnil jak tým, tak také samotnou značku Proton.“⇥
Datuk Abdul Razak Dawood, šéf PROTON Motorsports: „Byla to neuvěřitelná cesta (k zisku vítězství Protonu). Nyní sice slavíme, ale mohu vás ujistit, že budeme dále pokračovat ve vývoji a posilování konkurenceschopnosti vozu v průběhu celé sezony. Jsme stále na začátku (sezony) a je třeba udělat ještě spoustu tvrdé práce pro zisk titulu v kategorii SWRC.“
Tak to bychom měli slova nadšení a chvály. Dosavadní nejlepší výsledek, 2. místo absolutně, zaznamenal Proton v roce 2009 v IRC při Rally of Scotland. K tomu je třeba přičíst vítězství mezi jezdci a značkami v šampionátu APRC (Asia Pacific Rally Championship) 2011.
„Vítězství Protonu ve Švédsku nejen že zařadilo naši značku mezi světovou elitu rally, zároveň je prvním triumfem na evropské půdě od debutu v roce 2009…“ končí tisková zpráva automobilky. O penalizaci ani slovo.
P-G Andersson a Alister McRae totiž několik hodin po skončení Švédské rally obdrželi dodatečnou penalizaci 2 minuty. Rozhodnutí sportovních komisařů padlo na základě technické prohlídky, při které se zjistilo, že ramena obou vozů nesplňují předepsanou hmotnost.
Nejen já jsem přál „žlutým“ kvalitní výsledek. Po měsících trápení a frustrace si jej tým zasloužil. Leckdo již zlomil nad značkou Proton hůl. Za předvedené výsledky se není čemu divit. Zprávy o vylepšeních vozu rozfoukaly plamínek naděje, který se rozhořel skutečným plamenem v Monte Carlu. Přesto PG naznačil, že s ním bude třeba počítat. Švédsko přineslo konečně sladké plody vítěztví. Troufám si tvrdit, že zmíněné rozpory v homologačním listě a váhová disproporce by sotva mohly výsledek jakkoli ovlivnit. Vykládejte to ale Martinu Semerádovi, který se za stejně banální provinění proučel z Britské rally 2011. Tu dokončil český jezdec na druhém místě v hodnocení PWRC… (článek ZDE).
⇥Jen pro zajímavost komentář Josefa Semeráda po vyloučení z Wales rally GB: „Po poradě jsme rozhodli, že nemá smysl se proti rozhodnutí odvolávat. Víme, jak podobné případy dopadly v minulosti. Na obrázku v homologačním listu je skutečně podložka troůhelníková. Tak to prostě je. O tom, zda-li to mohlo přinést nějakou výhodu nemá smysl spekulovat. Díl jsme dostali od renomovaného úpravce soutěžních aut a nikdy jsme bohužel nekontrolovali, jestli je tam správná podložka. Mrzí mě snažení celého týmu a hlavně posádky, která podala perfektní výkon a zajela tak, jak potřebovala, aby se dostala na celkové třetí místo v PWRC. Všechno přišlo vniveč. Víc asi nemá smysl to komentovat.“
Proti tomu závěr ze Švédska – Na vině bylo dle vyjádření Chrise Mellorse použití necertifikovaných měřidel při ruční výrobě inkriminovaných dílů. K odstranění nedostatků, na které se tým odvolával, mají v MEM sedm dní. Na závěr se Mellors za toto politování hodné „nedopatření“ omluvil a celá věc byla uzavřena.
Vlk se nažral a Proton zůstal celý…Názor ať si udělá každý sám.
Suďme však spravedlivě. Vinu nenesou posádky, ty odvedly precizní práci. PG Andersson potvrdil svou výtečnou formu a technický progres vozu. Celá kauza, která velmi tiše zapadala sněhem ještě na skandinávské půdě, usvědčuje z nefér jednání bafuňáře z FIA. Holt zkrátka jiným metrem se měří soukromníkům a jiná pravidla platí pro týmy…
Výsledky SWRC (aktualizováno)
1. ANDERSSON / AXELSSON, PROTON Satria Neo S2000, 3:30:16.8 (vč. penalizace 2 min.)
2. BREEN / ROBERTS, FORD Fiesta S2000, + 1:35.8
3. TIDEMAND / BERGSTEN, ŠKODA Fabia S2000, + 2:49.6
4. PADDON / KENNARD, ŠKODA Fabia S2000, + 9:10.1
5. AL RAJHI / ORR, FORD Fiesta S2000, + 14:17.6