V šampionátu SWRC vede Hänninen se 108 body před Tänakem s body 105. Třetí místo patří Prokopovi s 91 body. Poslední soutěží je Španělská rally 21. – 23. října.

Rallye de France – SWRC:

1. O. Tänak (Ford Fiesta S2000) 3:17:52.1
2. E. Brynildsen (Škoda Fabia S2000) + 2:33.7
3. M. Prokop – J. Tománek (Ford Fiesta S2000) + 2:40.7
4. B. Sousa (Ford Fiesta S2000) + 4:34.9
5. J. Hanninen (Škoda Fabia S2000) + 31:29.5
6. J. Maurin (Ford Fiesta S2000) + 31:34.0

Stav SWRC (7/8)

1. Hänninen (FIN – Škoda Fabia) 108
2. Tänak (EE – Ford Fiesta) 105
3. Prokop (CZ – Ford Fiesta) 91
4. Sousa (P – Ford Fiesta) 67
5. Kruuda (EE – Škoda Fabia) 58
6. Gassner jr. (D – Škoda Fabia) 55


Czech Ford National Team: Martin Prokop třetí ve Francii

Když jsme před Francií začali příslovím, po tomto víkendu lze přidal na adresu SWRC jen jediné. V Katalánsku dovede Martina k titulu snad jen vývoj soutěže dle slov „když se dva perou, třetí se směje". Martin Prokop ztrácí na lídra Hänninena před Katalánském 17 bodů, druhou příčku okupuje Estonec Tänak, za kterým jezdec Czech Ford National Teamu zaostává o 14 bodů.

Šest kratších rychlostních zkoušek poslední etapy Francouzské rally nic nezměnilo na rozložení sil v SWRC. Estonec Tänak zvítězil podruhé v řadě, po Německu přidal další prvenství a výrazně se dotáhl na lídra Hänninena, jenž ve Francii bral body alespoň za páté místo, když v samotném závěru soutěže předstihl Francouze Maurina.
Martin Prokop měl po druhé etapě na dohled průběžně druhého Nora Brynildsena. Ztrácel 9.8 sekundy. Bohužel v poslední etapě nedokázal ztrátu smazat. Nic na tom nezměnil ani nejrychlejší čas v předposlední zkoušce soutěže. Společně s Janem Tománkem si z Francie odvážejí třetí místo. V celkovém pořadí to znamená udržení naděje na boj o titul v SWRC, i když ztráta na Hänninena a Tänaka je před závěrečným podnikem v Katalánsku citelná.

„Bohužel jsme ani v poslední etapě nevystoupili ze stínu, který nás ve Francii pronásledoval. Pokusil jsem se na Brynildsena zaútočit, ale prostě nám nějaké sekundy chyběly. Druhá příčka by pro nás byla mnohem příznivější, ale nedá se nic dělat. Sice zůstáváme ve hře, ale zisk titulu ve Španělsku je spíše v rovině teorie,"přiznal Martin Prokop.

Loni pilot Czech Ford National Teamu odjížděl z Francie se šestým místem, letos si sice o tři příčky polepšil, ale rozpaky nad francouzským podnikem zůstaly.
„Ani letos jsem nepřišel Francouzské rally na chuť. Tratě jsou hodně rychlé, místy až nebezpečné. Dokladem mých slov je řada těžkých havárií, které letošní ročník poznamenaly. Nemusíme chodit daleko, spolujezdkyně Hermanna Gassnera Kathi Wüstenhagenová utrpěla po havárii zlomeninu pánve a žebra. Vzájemná rivalita je pěkná věc, ale žádné časy nejsou důležitější než zdraví kolegů a přátel. Přejeme Kathi co nejrychlejší uzdravení,"
uzavřel Martin Prokop.


Francouzská rally byla pro Red Bull ŠKODA tým nešťastná

› Sportovní výkony v pozadí těžké havárie Gassnera s Wüstenhagen
› Hänninen skončil ve Francii pátý
› Lídr šampionátu Hänninen ve Španělsku v tvrdém souboji s Tänakem

Sportovní výkony týmu Red Bull ŠKODA ustoupily tentokrát s ohledem na události během soutěže do pozadí. Předposlední podnik šampionátu SWRC skončil pro posádku Gassner / Wüstenhagen po havárii předčasně. V deváté rychlostní zkoušce narazila jejich Fabia Super 2000 čelně do stromu. Gassner vyvázl bez zranění, Kathi Wüstenhagen utrpěla zlomeninu pánve a žebra.

Gassner s Wüstenhagen odstartovali v pátek nadějně, po dvou rychlostních zkouškách byli na třetím místě, po problémech s brzdami spadli poté na místo šesté.

Lídr šampionátu Hänninen propásl šanci na předčasné rozhodnutí o titulu již v pátek, kdy ztratil drahocenný čas po defektu pneumatiky. V tu dobu byl tovární pilot Škody na prvním místě. Druhý soutěžní den skončil v Alsasku pro rychlého Fina po havárii v RZ 12. Hänninen mohl v neděli opět pokračovat, ale do boje o přední příčky již nemohl zasáhnout. Tänak vyhrál francouzskou rally zcela přesvědčivě, Hänninen skončil pátý.

Juho Hänninen  France 2011

Juho Hänninen: „Představovali jsme si výsledek na této soutěži trochu jinak. Chtěl bych poděkovat celému týmu, že mi opravou vozu dal ještě šanci posbírat pár důležitých bodů. Rozhodnutí padne ve Španělsku a my tam musíme ukázat, že si titul zasloužíme."

Hermann Gassner: „Co bych měl říci? Moc mě mrzí, co se přihodilo. Přeji Kathi co nejrychlejší uzdravení."

Raimund Baumschlager: „Byl to pro nás opravdu špatný víkend. Taková nehoda je v tomto sportu vždy možná, ale když jsi do ní osobně vtažen, dotkne se tě to mnohem více. Nejdůležitější je nyní rychlé uzdravení Kathi. Juho se musí nyní plně koncentrovat na Španělsko – rozhodnutí o titulu má pořád ve svých rukou. Jeho pokračující smůla musí jednou skončit – doufám, že v pravý čas."


II. etapa

Soupeři chybují, Prokop s Tománkem drží třetí místo

Nacvičené chorály oslavující očekávané vítězství Sebastiena Loeba francouzští diváci po poruše motoru jeho Citroenu sice neuplatní, přesto však tisíce Renaultů, Citroenů a Peugeotů naložených fanoušky, bagetami, sýry a bateriemi červeného vína vyrazily ke tratím rychlostních zkoušek. Na těch o body do klasifikace SWRC bojuje i posádka Czech Ford National Teamu Martin Prokop a Jan Tománek.

9 RZ o celkové délce 148 km. To byla dnešní porce závodu pro účastníky Rally de France. Martin Prokop vstupoval po rozpačité páteční etapě do druhého dne soutěže na třetí pozici v SWRC s mankem 8.8 sekundy na druhého Nora Brynildsena.
„Včera jsme nebyli úplně bezradní. Jen jsme si vůbec nevěděli rady," komentuje sarkasticky páteční etapu a skutečnost, že český tým bohužel nebyl schopen nalézt optimální nastavení Fordu Fiesta S2000. „Začínali jsme s autem tvrdým jako na okruhy, končili bezmála se šotolinovým nastavením. Přesto jsme Tanakovi zdaleka nestačili."
První testy sobotní etapy bohužel nevěstily rapidní zlepšení. Česká dvojice nadále bojovala spíše s nastavením vozu a nevhodně zvolenými pneumatikami než se svými soupeři. V klasifikaci SWRC ji dokonce předstihnul i Fin Hanninen dotahující svou ztrátu po pátečním defektu. Na čtvrtém testu však chyboval a urazil kolo tovární Fabie S2000.

„Juho Hanninen nám nabízí jednu šanci za druhou na zkomplikování šampionátu. Bohužel stejně jako on nejsme schopni držet krok s vynikajícím Tanakem. Útočíme sice na druhou pozici, ale Juho se zítra vrátí v rámci superrally a vzhledem k množství odpadlých posádek si nejspíš přiveze slušné množství bodů. Naše pozice by tak pro španělské finále nic neřešila," uvažoval v poledním remote servisu Martin Prokop.

Prokop - Tománek  France 2011

Druhá sobotní sekce byla ve znamení souboje o stříbrnou pozici mezi českým jezdcem a Brynildsenem, který se již „oklepal" ze své spektakulární havárie na finské rally, při níž v kotrmelcích řádně ublížil své Fábii. O jeho vyrovnanosti svědčí fakt, že rozdíl, který na startu etapy činil 8,8 sekund byl na jejím konci 9,8. Jinými slovy – na 148 km rychlostních zkoušek je dělila jediná sekunda.
„Zítra máme už jen 41 ostrých kilometrů na vybojování druhého místa. Snad se Martin s Jendou dostanou v závěru do pořádného závodního rytmu," doufá manažer týmu Quirin Muller před rozhodující krátkou nedělní etapou.


Francouzská rally je pro Red Bull ŠKODA tým nešťastná

› Hänninen zajel fantasticky první dnešní tři RZ, ale pak havaroval
› Gassner havaroval v dnešní první RZ, spolujezdkyně v nemocnici
› Tým se pokusí opravit Hänninenův vůz do nedělní super rally

Francouzská rally, předposlední soutěž letošního šampionátu SWRC, se zdá být pro Red Bull ŠKODA tým zakletá. Po smolném průběhu páteční první etapy přinesl sobotní vstup do její druhé části nejprve radost v podobě fantastických časů dua Hänninen/Markkula, tu však vystřídaly méně pozitivní zprávy – Gassner havaroval v RZ 9 a Hänninena zastavila havárie v RZ12.

Hänninen - Markkula  France 2011

Spolujezdkyně Gassnera Kathi Wüstenhagen si po nárazu do stromu stěžovala na bolesti v oblasti zad a byla převezena do nemocnice v Colmaru na kontrolní vyšetření.
Hänninen začal dnešní den skvěle a po prvních třech rychlostních zkouškách se díky fantastickým časům posunul ze čtvrté pozice na druhou. V následné RZ 12 však také havaroval a nadějný dnešek pro něj skončil. Hänninenův vůz byl následně převezen do servisu, kde se jej mechanici pokusí opravit a v rámci pravidel šampionátu, tzv. super rally, nasadit do nedělní etapy.


I. etapa

Martin Prokop se prvním dnem Rally de France protrápil

Už jsme si zvykli, že zprávy přicházející z francouzského Strassbourgu nebývají vždy veselé. Lecjaké příkazy, zákazy a nařízení vzešlé z tamních evropských struktur jsou na denním pořádku. Že by se ale stal i symbolem rallyového trápení, to si čeští motorističtí fanoušci nepředstavovali. Právě v metropoli Alsaska má své centrum Rally de France, další podnik MS v rally.
Posádka Martin Prokop – Jan Tománek nastoupila do závodu odhodlaná bojovat o zachování šance na zisk letošního mistrovského titulu v kategorii SWRC. Bohužel však již od první rychlostní zkoušky na silničkách známého vinařského regionu česká posádka na své soupeře ztrácela cenné sekundy. Ani v dalších testech, které závodníky zavedly na členité silnice vedoucí převážně v přilehlých lesních oblastech, se Prokopovi s Tománkem nepodařilo tento neradostný vývoj zvrátit. Na nejdelším, 36 km dlouhém testu první sekce dokonce zaznamenala česká dvojice ztrátu na nejrychlejšího Tanaka ve výši plných 49 sekund. Tým horečně zjišťoval informace o typu technických potíží, které posádku trápí, aby se mohli důkladně připravit na zákrok v poledním servisu. Odpověď pilota červenomodrobílého speciálu však byla pro všechny nanejvýš překvapivá: „Auto je v pořádku. Jen mně to vůbec, ale vůbec nejde…," hlásil rezignovaně. „Vůbec nemůžu najít žádný rytmus, jedu katastrofálně. Chybuju v pomalých zatáčkách, v rychlých zatáčkách, při brždění a při výjezdech. Bohužel nic jiného už na tratích není, takže zkrátka dělám chyby úplně všude!," nešetřil sebekritikou jezdec, který v úterý oslaví devětadvacáté narozeniny.„Je velká škoda, že jsme nedokázali využít nabízenou šanci," lituje Quirin Muller, manažer Czech Ford National Teamu. Lídr šampionátu Juho Hanninen totiž na 3. RZ totiž ztratil přes dvě minuty kvůli defektu.Ani v odpolední sekci čtyř rychlostních testů nenašla česká dvojice potřebnou pohodu a na své největší soupeře dále ztrácela, což v konečném účtování první etapy znamená průběžnou třetí pozici, se ztrátou 8,8 sekundy na druhého Brynildsena. Ztráta na vedoucí pozici okupovanou Ottem Tanakem jsou však již propastné bezmála dvě minuty Na její zredukování budou mít mít čeští reprezentanti dalších 15 rychlostních zkoušek v sobotní a nedělní etapě.


Francouzská rally zatím pro Red Bull ŠKODA tým se smolným průběhem

› Skvělý start a smůla pro obě týmové dvojice ve třetí rychlostní zkoušce
› Po 1.dni jsou Hänninen/Markkula čtvrtí a Gassner/Wüstenhagen šestí
› V sobotu na programu devět zkoušek a 148 kilometrů

Předposlední soutěž letošního šampionátu SWRC měla v pátek na programu první etapu s osmi rychlostními zkouškami a 148 kilometry. Skvěle do ní odstartovalo vedoucí duo šampionátu Hänninen/Markkula, po druhé zkoušce se dostali do vedení, třetí příčku okupoval Gassner s Wüstenhagen. Pro obě posádky týmu Red Bull ŠKODA však vystavila stop výtečnému startu do soutěže třetí rychlostní zkouška, která je zároveň s 36 km nejdelší v celé soutěži. Po ní obě posádky nabrali ztrátu a propadli se pořadím na šestou (Gassner), resp. sedmou pozici (Hänninen).
Již před startem soutěže v okolí města Štrasburgu v alsaském regionu varoval Juho Hänninen před nástrahy na trati v podobě železných tyček, jež měli zabránit pilotům „řezat" zatáčky a vmetat tak na trať hromady nečistot, jako tomu bylo v loňském roce. Třetí rychlostní zkouška a jedna z těchto „novinek" vystavila prozatím vedoucímu Hänninenovi krutý účet – proražená pravá přední pneumatika znamenala ztrátu přes dvě minuty a propad na sedmou pozici. V té samé zkoušce si smůla vyšlápla i na Hermanna Gassnera, který vinou ztráty kapaliny v brzdovém systému ztratil téměř dvě minuty a z třetího místa poklesl na pozici číslo šest. V dalším průběhu se pak oba piloti snažili dohnat vzniklé manko, den končí Hänninen čtvrtý (+ 2:24 min) a Gassner šestý (+ 3:10 min).

Juho Hänninen: „Nemyslím, že rozmístění železných tyčí do zatáček po trati bylo nejlepší řešení, doplatili jsme na jednu z těch, která byla vychýlená někým před námi ze své původní polohy tak, že trčela směrem do silnice. Jakmile jsme do ní narazili, kolo bylo okamžitě prázdné. Soutěž je ještě dlouhá, zkusíme ještě zabojovat."

 

Hermann Gassner jun.: „Dnešní den byl smolný pro celý tým, přitom jsme měli skvělý start. V průběhu třetí a bohužel zrovna nejdelší erzety jsme „ztratili" brzdy a to se pak jede o dost hůř. Nevzdáváme se ale!"


Martin Prokop a Jan Tománek budou ve Francii bojovat o naději

„Spés moritur ultima – Naděje umírá poslední". Toto latinské přísloví by si mohla posádka Czech Ford National Teamu napsat vedle log sponzorů na karosérii svého sportovního nářadí – Fordu Fiesta S2000.

S tím letos svádějí boje v šampionátu SWRC a šance na zisk letošního titulu jsou před posledními dvěma závody (Francie a Španělsko) poměrně vzdálené. Martin Prokop figuruje v této kategorii momentálně na třetím místě za vedoucím Hanninenem, továrním jezdcem mladoboleslavské Škody a druhým Estoncem Ottem Tanakem, který se stal největším objevem letošní sezóny. Potud to pozitivní, třetí pozice zdaleka špatná není. Pokud však pohlédneme na bodové skóre těchto hlavních aspirantů na titul světového šampióna není tuze mnoho důvodů k bezbřehému optimismu. Za Tanakem zaostává český pilot pouhé čtyři bodíky. Od vedoucího Hanninena však jihlavského jezdce dělí plných 22 bodů. Za vítězství se přitom na konto připisuje 25 bodů. Pokud by tedy ve Francii ztrátu v tabulce nesnížil, ale ta by případně o více než 3 body vzrostla, byl by pro španělské vyvrcholení SWRC konec jakýmkoli nadějím. Jak se půjde na start s tímto vědomím?

„Z předchozího závodu v Německu jsme si dovezli 2 zprávy. Ta špatná: po páteční nehodě z vedoucí pozice jsme bodově hodně ztratili. Ta dobrá: po návratu v rámci superrally předváděli Martin s Jendou skvělý výkon a byli na těžkých asfaltových testech nesmírně rychlí. Takže se v Alsasku budeme snažit žít z té dobré zprávy a celý tým udělá maximum proto, aby svou rychlost znovu prokázali," říká Quirin Muller, manažer českého týmu.

Jak se na náročný finiš připravil jezdec, o jehož budoucnosti se mezi fanoušky a novináři v posledních dnech usilovně spekuluje? Není už myšlenkami spíše v roce 2012?

„Také jsem si leccos přečetl", usmívá se Martin Prokop. „Ale jediné, co momentálně čtu s opravdovým zájmem jsou startovní listiny a itineráře posledních dvou letošních závodů. Do letoška jsme vstupovali s velkými ambicemi a přestože jsme si německým výletem do rýnského ryzlinku vše řádně zkomplikovali, pořád doufáme, že ze závěru ještě detektivku uděláme. Německo se rozhodně opakovat nebude! Už proto, že tady pěstují hlavně Pinot Gris…..," zaříkává se Martin Prokop.

A co ta budoucnost? „Teď koukám nanejvýš do neděle!", nenechává se vtáhnout do debat o možném přestupu mezi elitu WRC, který naznačují mnohé komentáře.

Z loňského ročníku, kterým se naši reprezentanti protrápili bez posilovače řízení, není mnoho použitelných poznatků. "Loni to kvůli počasí a množství vytahaného bláta byla spíše šotolinová rally," vzpomíná co-pilot Jan Tománek. „Ale hlavně ji provázelo nezvyklé množství organizačních kiksů, které jsme tady nečekali. Snad se letos počasí i francouzští organizátoři polepší!"

Boj české dvojice o naději začne v pátek v sedm hodin ráno. A pokud se vám zdá, že nemohou mít nic společného jezdci rally a římský řečník a politik Marcus Tullius Cicero tak vězte, že právě ten kdysi řekl „Dokud dýchám, doufám!" „Tak tohle rozhodně podepíšeme!", shodují se Martin Prokop s Janem Tománkem. „Uděláme maximum, držte nám palce!", vzkazují českým fanouškům.

Martin Prokop - France 2010


Škoda Red Bull

Víkendová Francouzská rally bude předposledním podnikem SWRC. Rozhodne Juho Hänninen o titulu?

› Hänninen/Markkula nastupují do sedmého závodu sezóny jako vedoucí posádka
› Francouzská rally je předposledním závodem sezóny 2011
› Gassner jun./Wüstenhagen s ofenzivní strategií

Rozhodnutí letošního šampionátu SWRC se blíží: Francouzská rally je předposledním závodem letošní sezóny mistrovství světa. Tým Red Bull ŠKODA chce v sedmém závodu sezóny příští víkend (30. září – 2. října) potvrdit své dosavadní špičkové výkony. Pro Juho Hänninena a Mikko Markkulu, kteří jsou v současné době ve vedení, půjde o obhajobu vedoucí pozice. Druhá posádka Hermann Gassner jun. / Kathi Wüstenhagen doufá ve Francii v další dobré umístění.
Jezdci absolvují v malebném Alsasku 23 vybraných rychlostních zkoušek. Lídr šampionátu Juho Hänninen se svým spolujezdcem Mikko Markkulou vstupují do soutěže s dobrou výchozí pozicí. Finská dvojice vede dva závody před koncem série celkové hodnocení a může se zdravým sebevědomím absolvovat sedmou a osmou soutěž sezóny. Druhá dvojice, Němci Hermann Gassner. jun. a Kathi Wüstenhagen, dostali podobně jako v Německé rally od vedení týmu zelenou pro ofenzivní strategii a od závodu v okolí Štrasburku si hodně slibují.

Hänninen - Markkula  Finland 2011

Juho Hänninen: „Francouzská rallye je pro mě pole neorané. Pustíme se do ní s maximální koncentrací a chceme si samozřejmě odvézt co možná nejvíce bodů. V této fázi sezóny se každý bod počítá. Trať je náročná a zejména při dešti a bahně může být nevypočitatelná."

 

Hermann Gassner jun.: „Tuto rally pojedu s Fabií Super2000 poprvé, trať ale znám z minulého roku, kdy jsem ještě jezdil v jiných barvách. Trať je srovnatelná s Německou rally. Pokud všechno proběhne hladce, měli bychom dosáhnout dobrého výsledku."

 

Vedoucí týmu Raimund Baumschlager: „Rozhodnutí této sezóny se blíží, tomu odpovídá i napjatá atmosféra v našem týmu a mezi našimi piloty. Juho zde může udělat obrovský krok směrem k zisku titulu. V dosavadním průběhu sezóny ukázal, co umí, a musí zachovat chladnou hlavu. Hermann může po své silné premiéře v IRC i tentokrát jet útočně a prokázat své umění. V každém případě nabídne tato rally zase pořádnou dávku napětí a emocí."

Share.
Leave A Reply