RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Lifestyle»Svodidla v rally – chrání nebo ohrožují?
    Robert Kubica Ronde di Andora crash
    Lifestyle

    Svodidla v rally – chrání nebo ohrožují?

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser29.6.2012Updated:1.5.2021Žádné komentáře3 Mins Read

    V posledních týdnech nás zasáhly časté informace o tragických úmrtích v souvislosti s rallysportem. Největší ohlas měla nedávná smrt Breenova čtyřiadvacetiletého spolujezdce Garetha Robertse, který zahynul na soutěži seriálu IRC na Sicílii. V jeho případě byl hlavní příčinou nešťastné havárie náraz do ocelových svodidel.


    Robert Kubica

    Ronde di Andora, Škoda Fabia S2000

    Není to zdaleka jediný případ, kdy se ze svodidla stal nebezpečný předmět, který pronikl do kokpitu vozu a způsobil mnohem větší zranění, než kdyby auto vylétlo ze silnice a skončilo v kotrmelcích. Loni v únoru se stala velmi podobná havárie polskému pilotovi Formule 1 Robertu Kubicovi. Na regionální italské soutěži Ronde di Andora se Škodou Fabia S2000 prorazil svodidla, ocelový profil prošel karoserií a soutěžní fabii doslova propíchl. Kubica po nehodě prodělal sedmihodinovou operaci, byly mu diagnostikovány mnohočetné zlomeniny pravé paže a nohy. V důsledku průniku svodidel došlo k devastujícímu poškození pravého předloktí, které má vliv na sníženou mobilitu Kubicovy pravé ruky. Velký talent a fanoušek rally tak přišel o slibně rozjetou kariéru ve Formuli 1 a dodnes není jasné, zda se na závodní tratě v budoucnu bude moci vrátit.

    Robert Kubica Ronde di Andora crash
    Robert Kubica Ronde di Andora crash

    Abdulaziz Al-Kuwari

    Rally Bulgaria, Mini JCW S2000

    Týden před Rally Targa Florio havaroval v Bulharsku Abdulaziz Al-Kuwari z Kataru, který s vozem Mini S2000 tureckého týmu Toksport útočil na pátou pozici Antonína Tlusťáka. V závěru RZ Ljubnica vylétl ze silnice a čelně narazil do svodidel. Ta totálně zdeformovala přední kapotu a nechybělo mnoho, aby také pronikla až do prostoru spolujezdce.

     

    Abdulaziz Al-Kuwari Rally Bulgaria

    Craig Breen

    Rally Targa Florio, Peugeot 207 S2000

    Craigh Breen havaroval na Sicílli s dalším speciálem kategorie Super 2000, Peugeotem 207. Na RZ 8 v horách nad městem Cefalu narazil v plné rychlosti pravou stranou do okraje svodidel, která pronikla do kokpitu spolujezdce. Zatímco jezdec zůstal nezraněn, Gareth Roberts utrpěl zranění neslučitelná se životem.

    Svodidla sama osobě samozřejmě zvyšují bezpečnost a jejich konstrukce v dnešní době podléhá náročnému schvalovacímu procesu, při kterém se ověřuje jejich funkčnost. Hlavním účelem montáže svodidel podél silnic je ochrana účastníků silničního provozu. Pevná bariéra zabrání vozu, aby vylétl do strže nebo do lesa mezi vzrostlé stromy. Svodidla jsou nedílnou součástí všech závodních okruhů a zachránily už stovky životů.

    Craigh Breen Rally Targa Florio crash

    Proč to v rally nefunguje?

    Protože na opuštěných horských silnicích ve Středomoří jsou namontovaná stará svodidla, která jsou často uvolněná nebo poškozená. Zásadním problémem je jejich začátek a konec. Pokud jsou svedena do země, mohou vůz katapultovat do vzduchu. Pokud jsou zakončena pouze sloupkem nebo letmo trčí do prostoru, mohou být nebezpečnější než strom. Soutěžní vozy nejsou proti takové havárii konstruovány. Při čelním nárazu může vodorovný ocelový profil proniknout dveřmi nebo kolem motoru přes plechovou stěnu a palubní desku přímo do kokpitu.

    Co s tím?

    FIA by měla tlačit na pořadatele, aby nebezpečná místa kolem svodidel zabezpečili balíky slámy nebo starými pneumatikami. Takovým způsobem se to řeší například na závodech do vrchu. V opačném případě budeme jen nečinně čekat, kdy osudová náhoda přinese další zbytečnou tragédii…

    Abdulaziz Al-Kuwari Craig Breen Mini Peugeot Robert Kubica Škoda
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.