V posledních týdnech nás zasáhly časté informace o tragických úmrtích v souvislosti s rallysportem. Největší ohlas měla nedávná smrt Breenova čtyřiadvacetiletého spolujezdce Garetha Robertse, který zahynul na soutěži seriálu IRC na Sicílii. V jeho případě byl hlavní příčinou nešťastné havárie náraz do ocelových svodidel.
Robert Kubica
Ronde di Andora, Škoda Fabia S2000
Není to zdaleka jediný případ, kdy se ze svodidla stal nebezpečný předmět, který pronikl do kokpitu vozu a způsobil mnohem větší zranění, než kdyby auto vylétlo ze silnice a skončilo v kotrmelcích. Loni v únoru se stala velmi podobná havárie polskému pilotovi Formule 1 Robertu Kubicovi. Na regionální italské soutěži Ronde di Andora se Škodou Fabia S2000 prorazil svodidla, ocelový profil prošel karoserií a soutěžní fabii doslova propíchl. Kubica po nehodě prodělal sedmihodinovou operaci, byly mu diagnostikovány mnohočetné zlomeniny pravé paže a nohy. V důsledku průniku svodidel došlo k devastujícímu poškození pravého předloktí, které má vliv na sníženou mobilitu Kubicovy pravé ruky. Velký talent a fanoušek rally tak přišel o slibně rozjetou kariéru ve Formuli 1 a dodnes není jasné, zda se na závodní tratě v budoucnu bude moci vrátit.
Abdulaziz Al-Kuwari
Rally Bulgaria, Mini JCW S2000
Týden před Rally Targa Florio havaroval v Bulharsku Abdulaziz Al-Kuwari z Kataru, který s vozem Mini S2000 tureckého týmu Toksport útočil na pátou pozici Antonína Tlusťáka. V závěru RZ Ljubnica vylétl ze silnice a čelně narazil do svodidel. Ta totálně zdeformovala přední kapotu a nechybělo mnoho, aby také pronikla až do prostoru spolujezdce.
Craig Breen
Rally Targa Florio, Peugeot 207 S2000
Craigh Breen havaroval na Sicílli s dalším speciálem kategorie Super 2000, Peugeotem 207. Na RZ 8 v horách nad městem Cefalu narazil v plné rychlosti pravou stranou do okraje svodidel, která pronikla do kokpitu spolujezdce. Zatímco jezdec zůstal nezraněn, Gareth Roberts utrpěl zranění neslučitelná se životem.
Svodidla sama osobě samozřejmě zvyšují bezpečnost a jejich konstrukce v dnešní době podléhá náročnému schvalovacímu procesu, při kterém se ověřuje jejich funkčnost. Hlavním účelem montáže svodidel podél silnic je ochrana účastníků silničního provozu. Pevná bariéra zabrání vozu, aby vylétl do strže nebo do lesa mezi vzrostlé stromy. Svodidla jsou nedílnou součástí všech závodních okruhů a zachránily už stovky životů.
Proč to v rally nefunguje?
Protože na opuštěných horských silnicích ve Středomoří jsou namontovaná stará svodidla, která jsou často uvolněná nebo poškozená. Zásadním problémem je jejich začátek a konec. Pokud jsou svedena do země, mohou vůz katapultovat do vzduchu. Pokud jsou zakončena pouze sloupkem nebo letmo trčí do prostoru, mohou být nebezpečnější než strom. Soutěžní vozy nejsou proti takové havárii konstruovány. Při čelním nárazu může vodorovný ocelový profil proniknout dveřmi nebo kolem motoru přes plechovou stěnu a palubní desku přímo do kokpitu.
Co s tím?
FIA by měla tlačit na pořadatele, aby nebezpečná místa kolem svodidel zabezpečili balíky slámy nebo starými pneumatikami. Takovým způsobem se to řeší například na závodech do vrchu. V opačném případě budeme jen nečinně čekat, kdy osudová náhoda přinese další zbytečnou tragédii…