Švédská rally je unikátním podnikem nejen pro jezdce. Své o tom ví také inženýr Stobartu Paul Murphy, jenž bude mít na starosti při úvodním závodu sezony vůz Matthewa Wilsona.

Z vašeho pohledu, čím je Švédská rally nejobtížnější?
„Faktorem obtížnosti je počasí. Je to jediný podnik, který se jede na sněhu, při teplotách hluboko pod bodem mrazu. To vše má vliv na funkčnost motoru, transmisí. S teplotou souvisí toky chladící a olejové kapaliny.
Jediným pozitivem nízkých teplot bude větší výkon motoru. Jezdci určitě pocítí, že motor EcoBoost se chová lépe než tomu pak bude na závodech s teplotou kolem dvacítky."

Jaké jsou nejzásadnější změny na voze pro Švédskou rally?
„O specifických pneumatikách se příliš bavit nemusíme. Každá je osazena asi 400 hroty, což jezdcům zaručuje skvělou přilnavost. Dále instalujeme do vozů topení, abychom zachovali posádce určitý komfort. S tím souvisí i třeba vyhřívání obuvi speciálními vložkami.
Nesmíme zapomínat na speciální nemrznoucí kapaliny, zejména do ostřikovačů.
Speciální kryt je instalován před přední chladič, aby usměrnil tok vzduchu do motoru. Nebylo by záhodné, aby motor pracoval při nízké teplotě."

Švédská rally určitě není příliš oblíbeným závodem ani pro mechaniky?
„Určitě. Za nízkých teplot není práce ideální. Zejména, pokud se odstraňují zbytky sněhu a ledu z auta po příjezdu do servisní zóny. Nízké teploty mají vliv i na funkčnost zvedáků. Pozor si musí dát i na zamrzání oleje. Normálně ho máme při soutěžích u sebe, ale ve Švédsku je přechováván uvnitř a donesen až těsně před tím, než je použit."

Jak budou auta chráněna v nočním uzavřeném parkovišti?
„Naštěstí jsou soutěžní vozy při Švédské rally mezi etapami v uzavřeném prostoru, takže zamrznutí nehrozí. Přesto na testech často zkoušíme studené starty."

Share.
Leave A Reply