První díl příběhu o historii Parama jsme ukončili oslavou sta let fungování společnosti. Následujících dvacet let nás zavede až na českou soutěžáckou scénu.
Díl 2.: Na prahu nové doby
Listopadové události roku 1989 přinesly kromě cinkání klíčů rozpad konsorcia Chemopetrol a vznik samostatných státních podniků Paramo Pardubice a Koramo Kolín. Už začátkem 90. let byl patrný exportní boom, hledání nových zákazníků s hlavním trhem v Německu a modernizační projekty. Po sedmdesátileté pauze putovaly do rafinerií litry jihomoravské ropy a v roce 1993 byl hotov privatizační projekt, aby se o rok později Paramo i Koramo transformovaly na akciové společnosti. Mezitím přibývalo produktů, které pardubičtí přivedli na svět – z nich sluší vyzdvihnout olej Trysk Super Turbo oceněný prestižní plaketou „Czech made“ s aprobací světových výrobců osobních i nákladních automobilů.
Po dílčích modernizacích, připojení na ropovod Ingolstadt (1995) a získání jakostní certifikace ISO 9001/9002 začala dceřiná společnost Paramo Trysk provozovat vlastní síť patnácti čerpacích stanic. Koramo se připojilo exkluzivní smlouvou na zásobování rozsáhlé sítě pump Benzina a jako důkaz kvality se stalo výhradním dodavatelem oleje do prvovýroby osobních vozů. Produkt Mogul Felicia plnila mladoboleslavská Škodovka do nových aut.
Důležitý mezník znamenal rok 2000 a následný přechod pod křídla Unipetrolu a o tři roky později fúze pardubického a kolínského závodu v jeden podnik se společným názvem Paramo. K motoristům začaly proudit oleje v nových obalech. Rok 2005 přinesl například produkt bionafty s 31% podílem metylesteru řepkového oleje a rok 2008 přivedl na pulty špičkovou řadu olejů Mogul Extreme.
Stále větší důraz byl kladen na marketing, sponzoring a reklamu. Paramo kromě podpory koňí pod kapotou sponzoruje i ty živé při tradičních pardubických dostizích.
Paramo dnes
Společnost Paramo se zaměřuje na zpracování ropy na rafinérské a asfaltářské výrobky a na výrobu mazacích a procesních olejů včetně výrobků navazujících a pomocných. Firma rovněž nakupuje a zpracovává olejové hydrogenáty a hydrokrakáty z firmy Unipetrol RPA. Získané meziprodukty využívá při výrobě základových a mazacích olejů s velmi nízkým obsahem síry.
Z produktů zacílených na koncové uživatele znají všichni především motorové oleje Mogul (Special, Super, Extreme, Felicia, GX, Diesel, 2T, Gas) a Trysk (Stabil, Racing, Super Turbo, Top Tir.)
Mogul v rally
Cesta za pásku u rallyových tratí vyústila v zajímavá spojení. Nesmazatelně se Mogul zapsal do historie českého rally sportu jako partner Ladislava Křečka a Romana Kresty.
Fandové jistě pamatují bílý Ford Escort RS Cosworth posádky Ladislav Křeček – Jan Krečman v barvách Benzina Mogul teamu, který ve druhé polovině devadesátých kraloval českým soutěžím. V letech 1995 – 2000 získal Ladislav Křeček tři mistrovské tituly. V roce 2000 byl nad Láďovy síly pouze jediný pilot, Roman Kresta. A byl to právě populární „Malina“, který později potvrdil spojení produktů vysoké kvality. Roman spolu s Petrem Grossem nabídnutou šanci využili a v barvách Mogul Racing teamu vybojovali v letech 2008 a 2009 dva tituly mistrů české republiky.
Své jméno spojily oleje Mogul také s významnými podniky domácích šampionátů v rally. Historicky nejdéle figuruje Mogul v názvu Rallye Šumava. V novodobé historii přispívá k rostoucí popularitě Rally Hustopeče. Podpora jednodenní soutěže v Krkonoších představuje poslední sponzorský zápis olejářů z Pardubic.