Jako každá show má i Star Rally Zlín nejen oslnivé hvězdy, ale i hvězdičky, které startují v pozadí a netěší se největšímu zájmu publika. Mnohdy neprávem. Jedním z vozů, které jedou až na konci startovního pole je Wartburg 353 R posádky Bláha – Fejfar.

Dvoutakty z Eisenachu

Východoněmecká značka Warburg, která zanikla se sjednocením Německa v roce 1991, byla u našich motoristů dobře zapsána spolehlivým, robustním a prostorným rodinným vozem Wartburg 353.

Podceňovaný vůz s dvoutaktním motorem našel uplatnění také v motoristickém sportu, protože dvoudobý agregát má proti vyspělejší čtyřdobé hnací jednotce několik předností. Je konstrukčně jednodušší a tudíž spolehlivější, lehčí a výkonnější.

I když se motoristický svět od dvoudobých motorů začal odvracet a prodeje „warťasů“ v západní Evropě až na výjimky postupně ustaly, tovární jezdci z Eisenachu pravidelně startovali na významných soutěžích seriálu MS v Monte Carlu, Rally Acropolis, Rally 1000 jezer a RAC rally. Mimo extrémně náročné Rally Acropolis v Řecku, kde dojíždělo do cíle minimum startujících, byli schopni se umístit nejlépe ve třetí desítce celkové klasifikace.

Atraktivní wartburgy v Československu

Kouřící a řvoucí wartburgy se těšily velkému zájmu diváků rally, protože jejich průjezdy byly většinou velmi atraktivní.

U nás reprezentoval v sedmdesátých letech vozy značky Wartburg především legendární Karel Trojan, který se stal mistrem ČSSR ve „škodovácké“ třídě A2-1000 ccm v letech 1975, 76 a 78. Trojan, pověstný svou divokou jízdou a množstvím havárií, se podílel i na největším úspěchu týmu Wartburg v Československu. Na Rallye Škoda 1978 startovalo 5 posádek a všechny dojely až do cíle (vedle dvou továrních jezdců týmu AWE Eisenach se do týmu počítal i Trojan, Dřevo a Jarolímek). Nejrychlejší Heimbürger obsadil 10. místo celkově.

V osmdesátých letech sklízel největší úspěchy dravý Jaroslav Rajchman, který měl díky dlouholeté spolupráci sportovního oddělení v Eisenachu s autoklubem ASK Praha k dispozici tovární techniku. V počátku své kariéry s wartburgem jezdil i Milan Dolák. Na domácí Rally Příbram 1983 jel tak razantně, že mu při doskoku na jedné rychlostní zkoušce z auta vypadl motor.

Zastaralá, ale spolehlivá technika

Hranatý model Wartburg 353 debutoval na domácí Rallye Wartburg už v roce 1966. Pod přední kapotou se ukrýval řadový dvoutaktní vodou chlazený tříválec o objemu 998 ccm o výkonu 60 koní. Ten postupně vzrostl až na hodnotu 85 koňských sil v roce 1974. Na přední nápravě se objevily kotoučové brzdy, pětistupňová převodovka, halogenové světlomety, spojka s talířovou pružinou, radiální pneumatiky a další moderní prvky. Hmotnost soutěžního vozu se pohybovala kolem 800 kg. Vozy startovaly v téměř sériovém provedení ve skupině A1 nebo v upravené verzi pro skupinu A2.

Vrcholnou zbraní východoněmecké značky byl Wartburg 353 WR, který se objevil na konci sezony 1977. Jednalo se o soutěžní speciál s hliníkovou kapotou motoru a víkem kufru, rozšířenými plastovými předními blatníky a akrylátovými bočními okny. Objem dvoutaktního motoru byl převrtáním válců zvýšen na 1147 ccm. Při zvýšeném stupni komprese 1:11 stoupl výkon až na 110 koní. Nejvyšší točivý moment 145 Nm byl vyšší než u Škody 130 RS.

Share.
Leave A Reply