Nedílnou součástí Barum Czech Rally Zlín bude opět STAR RALLY HISTORIC určená pro soutěžní speciály od 60. do 90. let dvacátého století. Do nadcházejícího šestnáctého ročníku se přihlásilo celkem 87 posádek z 9 států, z toho 44 posádek pojede v rámci neměřené demonstrační jízdy Rally legend. Hlavní část se opět započítává do Autoklub Mistrovství ČR v rally historických automobilů 2024. Na rozdíl od legend, které svou pouť zakončí v sobotu večer, se měřené posádky mohou těšit na zápolení až do nedělního odpoledne.
Největšími favority Vančík a Neumann
Největší favority není třeba hledat daleko od Zlína – Vlastimil Neumann i Jaroslav Vančík mají na svém kontě shodně po třech výhrách ve Star Rally, oba by jistě rádi své statistiky rozšířili a navíc složili reparát za jejich nepovedený předchozí ročník. Tehdy Neumann se svým Mitsubishi Lancer Evo III smolně odstoupil hned v úvodu pro technickou závadu, zatímco Vančík jen o dvě vložky dál havaroval.
O nejvyšší příčky ale bude chtít bojovat také Martin Černý s dalším BMW M3 nebo aktuální lídr historického šampionátu Petr Jurečka se Subaru Impreza 555. V kategorii nejmladších vozů z přelomu 80. a 90. let také nebude nouze o atraktivní novinky. Vyznavač francouzských vozů Martin Klepáč ve Zlíně poprvé představí Peugeot 306 Maxi a Lumír Vyorálek nastoupí se zbrusu nově postavenou Lancií Deltou HF Integrale. Zajímavým zpestřením bude účast Josého Calvara Gonzálese, který až z dalekého Španělska přiveze drobný Seat Marbella.
Již dávno neplatí, že skupinu starších vozů ze 70. a 80. let tvoří škodovky a žigulíky. Ty samozřejmě nebudou v různých verzích chybět ani tentokrát, nicméně na domácí scéně se v posledních letech pevně zabydlely například klasické zadokolky Ford Escort RS Jindřicha Štolfy a Romana Mihulky.
Oživením bude také Fiat 131 Racing, se kterým se letos po několikaleté pauze na tratě vrátil Jan Lunga. S novou technikou se ukáže také Švéd Hans Gustafsson, jenž ve Zlíně závodil již v osmdesátých a devadesátých letech a s Toyotou Starlet se také několikrát zúčastnil Star Rally Historic. Letos poprvé nasadí novější typ Corolla AE86. Z jeho země pochází také Volvo Amazon 122 S polského jezdce Artura Skrabalaka, který bude spolu s Oldřichem Kovaříkem na Škodě Octavii TS soupeřit v kategorii nejstarších vozů z 60. let.
Kategorie Rally Legend s Bérešem či Urbanem
Ani letos nebudou diváci ochuzení o atraktivní show plnou divokých smyků a spálených pneumatik. Status největších bavičů dlouhodobě patři Jozefu Bérešovi mladšímu, který stejně jako vloni roztančí svůj Opel Ascona 400.
Chybět nemůžou ani bratři Spišákovi s Ladou VFTS či téměř domácí rodinný tandem Urbanů se Škodou 130 LR, po loňské pauze se do Zlína vrací také Florian Jäger s Fordem Escort RS 2000. Také skupina Rally legend nabídne řadu zajímavých automobilů, fanoušci se mohou těšit na průřez rallyovou historií od kulatého Saabu 96 z 60. let přes legendární kupé Škoda 130 RS či ikonické Audi Quattro až po dobře známé favority, které tvořily jádro tuzemského rallysportu v první polovině 90. let.
12 rychlostních zkoušek s celkovou délkou 146 kilometrů
Na účastníky šestnáctého ročníku Star Rally Historic bude čekat celkem 12 rychlostních zkoušek o celkové délce téměř 146 kilometrů. Po slavnostním startu ve 14 hodin soutěžní úvod jako obvykle obstará městská speciálka ve Zlíně, která startuje v 19:15 hodin. V sobotu pak vozy dvakrát vyrazí na rychlostní zkoušky Březová a Kateřinice, zatímco jeden průjezd je čeká v Rajnochovicích a na Bunči, královské vložce letošního ročníku.
V neděli už bude startovní pole pokračovat bez demonstrační jízdy Rally legend, a to na osvědčených úsecích Halenkovice, Semetín a Pindula. Nejlepší posádky pak přivítá cílová rampa ve Zlíně po 16. hodině odpoledne.